Pagina 12 van 21
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 16.08.2024 - 13:22
door simon50
Dank voor je reactie JohnH!
Destijds zijn alle defecte pompen door gereviseerde ruil pompen vervangen. Vraag is natuurlijk, welk onderdeel is toen gereviseerd. Mijn dealer is aan het nadenken over de ontstane situatie, en om een en ander te verduidlijken heb ik ze een mail gestuurd, met cc aan Volvo Beesd. In die mail stuur ik aan op onafhankelijk expertise onderzoek aircopomp.
Goed te horen dat geschillen commissie die route bij JohnH ook heeft gekozen.
Ben heel benieuwd. En..... als er nog meer aircopomp slachtoffers van na vervanging pomp in 2020 zijn: Aarzel svp niet om ook even te reageren in dit forum.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 18.08.2024 - 03:01
door Johngsm
Volvo v60 D6 2015. Gebruikt gekocht met volledige Volvo onderhouds historie. 2022 aircopomp vervangen. Gisteren airco service branden, maandag naar de Volvo dealer om uit te laten lezen. Hou jullie op de hoogte.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 18.08.2024 - 08:49
door simon50
Bedankt voor je reactie John! In jouw geval binnen 2 jaar en hoeveel km? Bij ons 33.000 na laatste vervanging.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 19.08.2024 - 21:32
door Johngsm
Vandaag Volvo Nederland gesproken, geen garantie om dat de vorige eigenaar 2 jaar geleden 50.000km de airco pomp heeft laten vervangen 2.0 versie. Officieel zit er op de reparatie lifetime warranty, maar dat geld voor de vorige eigenaar en niet voor mij. Persoonlijk vindt ik het een vreemde denkwijze van Volvo. Ga het nog niet opgeven en ga toch weer in contact met Volvo Nederland.
Hou jullie op de hoogte.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 19.08.2024 - 21:36
door Johngsm
Dit volgende zegt de consumentenbond.
Kan ik garantie overdragen aan iemand anders? De 'wettelijke garantie' gaat vanzelf mee naar een nieuwe eigenaar. De verkoper mag dus niet tegen een nieuwe eigenaar zeggen dat het niet meer geldt doordat het is doorverkocht.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.08.2024 - 07:01
door volvo440special
Volvo life time garantie is alleen geen wettelijke (fabrieks)garantie. Volvo bepaalt zelf de voorwaarden en regels. Zo geven ze zelf ook aan, dat garantie enkel van toepassing is, zolang de auto in het bezit van de klant is.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.08.2024 - 07:06
door Johngsm
Klopt Volvo bepaald zelf de regels, maar bij een ondeugdelijk product gelden er wettelijk andere regels. Wereldwijd is dit een Volvo probleem.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.08.2024 - 09:09
door Gouwe
Als jij van mening bent dat je je hier kunt beroepen op het non-conformiteitsbeginsel dan moet je altijd bij de verkopende partij zijn (dus de partij waar jij de auto hebt gekocht). Dat is zeker niet Volvo Nederland en mogelijk ook niet de dealer? Is het een particuliere koop dan heb je helemaal nergens recht op in dit kader. Dat zijn helaas de spelregels. Sowieso betekent een beroep op non-conformiteit niet dat je helemaal niets hoeft te betalen. De voorwaarden van de life time garantie zijn een mooie manier van klantenbinding/ beloning van trouwe klanten door Volvo. Je kunt als fabrikant nooit een autoleven lange overdraagbare garantie geven op elke reparatie voor een oneindige periode. Dat is financieel gewoon niet te betalen of de prijs van de reparatie moet significant omhoog (als dekking van de verzekeringspremie). Als jij er dus voor kiest om tegen betaling de aircopomp te laten vervangen bij de dealer dan heb jij voor de duur dat je de auto hebt dus gewoon life time garantie.
Ik hoop voor je dat het meevalt en er toch een mooie oplossing gevonden wordt. Op 100% kosten van Volvo gaat hem alleen sowieso niet worden.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.08.2024 - 15:13
door Johngsm
Ik zou het fijn vinden als Volvo Nederland mee wil denken. Als je het zwart/wit wil zien is het een ondeugdelijk product wat wereldwijd een probleem is. Het gaat om een stukje begrip, als je een auto koopt die vanaf dag 1 dealer onderhouden is, altijd bij de dezelfde dealer. Ik vraag niet om 100% vergoeding, maar om te kijken hoe het kan dat de airco binnen 2 jaar weer kapot is.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.08.2024 - 15:26
door simon50
Helemaal mee eens!
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.08.2024 - 18:40
door Athome
De kunst is om aan te tonen ook de huidige methode niet voldoet aan de verwachten die je mag hebben van de levensduur. Volvo zal dit uiteraard bestrijden.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.08.2024 - 19:09
door Gouwe
Johngsm schreef: ↑20.08.2024 - 15:13
Ik zou het fijn vinden als Volvo Nederland mee wil denken. Als je het zwart/wit wil zien is het een ondeugdelijk product wat wereldwijd een probleem is.
Ik snap dat je dat fijn zou vinden, zou ik in jou geval ook. De kans dat Volvo je hier in tegemoet gaat komen is alleen heel klein en juridisch gezien hoeven ze dat ook niet denk ik. Waarom ik dat denk? Het door jou aangehaalde "wereldwijde probleem" is namelijk geen product fout maar het betrof een onjuiste reparatieprocedure (al dan niet onjuist opgesteld door Volvo). Jij geeft aan dat de regelunit in de pomp defect is. Dat onderdeel heeft naar mijn bescheiden mening niets te maken met die verkeerde reparatie procedure en dus ook niets met het oorspronkelijke probleem. Iemand opperde hier al dat er gereviseerde pompen zijn teruggeplaatst (wat denk ik ook heel waarschijnlijk is). In dat geval is het heel goed mogelijk dat dat onderdeel nu na meerdere jaren gebruik defect geraakt.
Ook lees ik dat de pomp in feb. 2020 vervangen is (en later heb je het over 2 jaren geleden)? Feb 2020 is 4,5 jaar terug, dus als je al succesvol een beroep op non-conformiteit kan doen dan denk ik dat je niet veel meer dan een procent of 10 coulance kan verwachten. Kortom, ongelooflijk balen maar ik denk dat je het meeste kans maakt om via de dealer te kijken wat VCNL en de dealer hier in willen betekenen. Ik wens je veel succes en hoop dat je snel weer kunt genieten van de machtige D6.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.08.2024 - 21:53
door simon50
Ik opperde dat het gereviseerde pompen waren, omdat het ook op de faktuur staat van de derde vervanging bij onze V60 onder garantie: 36012859 Compressor Ruil.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 20.08.2024 - 23:33
door Johngsm
Mijn inziens heb ik nergens geschreven dat de pomp in 2020 vervangen is? Het is 2022 geweest, 2 jaar is best snel voor een zo’n dure reparatie.
De Volvo dealers staan onder Volvo Nederland, in principe is Volvo Nederland de leidinggevende in deze. De airco pomp is bij de D6 het probleem en niet zomaar een probleem. Je kan als bedrijf niet aan de ene kant geld verdienen en als er dan een algemeen bekend probleem is niet voor de kosten opdragen.
Het gaat om begrip en dat je het probleem probeert op te lossen samen met de klant. Ik vraag of zeg niet 100% coulance.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 21.08.2024 - 08:39
door Gouwe
Johngsm schreef: ↑20.08.2024 - 23:33
Mijn inziens heb ik nergens geschreven dat de pomp in 2020 vervangen is? Het is 2022 geweest, 2 jaar is best snel voor een zo’n dure reparatie.
Sorry, twee gebruikers door elkaar gehaald. beide John....
En wat betreft je betoog over Volvo en dat dealers daar "onder staan": helaas, Volvo NL, Volvo AB en Volvo dealers zijn juridisch allemaal zelfstandige bedrijven. Volvo Nederland is in deze geen leidinggevende (wat je daar ook precies onder verstaat).
Verder lees of begrijp je niet helemaal wat ik je probeer duidelijk te maken over de airco pomp. Jou probleem is naar alle waarschijnlijkheid niet hetzelfde probleem als "het probleem". En dus raakt een claim in dat kader kant nog wal.
Lees je eens wat verder in de materie in voordat je conclusies trekt. In het kort: het probleem begon met lekkende pomphuizen van de eerste serie. Daarna begon het probleem van contaminatie van het systeem door een verkeerde vervangingsmethode (of omdat iemand op een verkeerde manier heeft bijgevuld bijvoorbeeld want de 2015 modellen zoals jij hebt hadden geen problemen met het pomphuis) met als gevolg isolatiefouten op het HV systeem. Dat probleem is opgelost door het toepassen van de juiste vervangingsmethode. Bij jou is nu kennelijk een onderdeel van de pomp stuk wat m.i. niets te maken heeft met het oorspronkelijke probleem zoals ik hiervoor beschrijf.
En dat begrip waar je om vraagt snap ik wel. Ik zou ook vreselijk balen en graag willen dat er begrip was voor mijn situatie als ik jou was, maar probeer ook begrip te hebben voor de andere kant (ik zit zelf in een soortgelijke situatie met mijn pas geleverde nieuwe velgen en hoop ook op begrip). Een andere kant van het verhaal dat in ieder geval niet zo is als jij denkt dat het is.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 21.08.2024 - 09:19
door simon50
Er zijn inmiddels op dit forum 3 gebruikers met aircopomp probleem bij hetzelfde type Volvo. Ik ga ervan uit dat er meer identieke problemen in Europa zijn. In ons geval zijn het na uitlezen door Volvo dealer dezelfde foutcodes als voorheen: ACCM-B102D92 en BECM-C105700. Verder onderzoek door onafhankrlijke partij is volgens mij enige goede route. Meten is Weten. Ik wacht met reparatie totdat er meer duidelijkheid is over aansprakelijkheid, overweeg geschillen commissie als onze dealer niet op ons schrijven reageert
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 21.08.2024 - 09:40
door volvo440special
Het is ook gewoon een schandalig euvel. En ja tuurlijk waren de eerste pompen een productiefout. Kinderziekte, akkoord, acceptabel. Maar dat er dan procedurefouten gemaakt worden, ja dat wordt alweer wat anders. Dat er dan in 2024 nog steeds pompen stuklopen? Een aircopomp gaat feitelijk een autoleven mee - ook hoogspanningspompen. Wat nou de oorzaak van de repeterende defecten is, vind ik eerlijk gezegd niet zo boeiend. Daar zijn de klanten niet mee geholpen.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 21.08.2024 - 10:20
door Gouwe
simon50 schreef: ↑21.08.2024 - 09:19
Er zijn inmiddels op dit forum 3 gebruikers met aircopomp probleem bij hetzelfde type Volvo. Ik ga ervan uit dat er meer identieke problemen in Europa zijn.
Je doet een aantal aannames. In ieder geval dat jou geval identiek is aan de andere 2.
Ook doen anderen hier de aanname in de trant van dat als er ook maar iets aan de hand is met het airco systeem van de D6 dat het dus allemaal weer met dat ene probleem van de verkeerde wisselprocedure te maken heeft en dat dus Volvo het maar tenminste ten dele moet vergoeden. Misschien hebben jullie gelijk, misschien ook niet. In ieder geval is mijn reactie als een regelunit defect is, dat dat niets te maken heeft met de problemen van de lekkende pomphuizen of vervangingsprocedures. Heel goed mogelijk dat die regelunit niet eens fysiek op de pomp zelf zit. Om dan te roepen dat de problemen met de regelunit wereldwijd een probleem van Volvo is, is op zijn minst onjuist.
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 21.08.2024 - 10:22
door Gouwe
volvo440special schreef: ↑21.08.2024 - 09:40
.....Wat nou de oorzaak van de repeterende defecten is......
Je doet de aanname dat alle problemen die gebruikers ervaren exact dezelfde oorzaak heeft. Waar baseer je die aanname op?
De aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 21.08.2024 - 11:16
door volvo440special
Zo te lezen is de regelunit in de pomp kapot bij één van de leden. De dealer gaat zelf de regelunit niet uit de pomp halen. Deze plaatst een nieuwe pomp. Dus ja, dat kost een pomp. Ik maak overigens niet de aanname dat alle pompen op dezelfde manier sneuvelen? Ik geef aan dat de oorzaak me eigenlijk niet interesseert. De D6 is en was een zorgenkindje qua pompen. Nu de lekkages en procedures op orde zijn, mag zo'n pomp niet na een paar jaar alweer sneuvelen. Dat gebeurt dus schijnbaar nog steeds. Kun je als Volvo zijnde niet verkopen. Dus in die zin snap ik wel dat leden kribbig worden van de houding van Volvo. Het zal me niets verbazen dat sommige D6 al met pomp 6 of 7 rondrijden.
Vele andere auto's rijden na 10+ jaar nog met pomp 1. Lijkt me eerlijk gezegd dus, dat er geen enkele reden is om Volvo zo te beschermen.