Pagina 12 van 36
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 10.01.2023 - 13:55
door raspaardje
Henry82 schreef: ↑10.01.2023 - 11:38
Maar een simpele vraag of er bij jouw auto bij de voertuiggegevens op RDW.nl 'Af Fabriek Roetfilter APK' staat valt blijkbaar ook niet te beantwoorden in een topic van 11 pagina's.
Zolang hij deze simpele vraag niet beantwoordt neem ik geen enkele post van hem in deze discussie serieus.
Jammer voor hem toch dat hij vanwege zijn koppigheid zo om zich heen moet slaan en zichzelf daarmee vanzelf in de hoek plaatst?
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 10.01.2023 - 21:03
door Ludo
Wellicht heb ik eroverheen gelezen, maar in Belgie krijg je 12 maanden om je in regel te stellen bij afkeur.
Is dat in Nederland ook zo?.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 10.01.2023 - 21:08
door Fredhead
Die regeling heb ik hier nog nergens gelezen
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 10.01.2023 - 21:11
door V480-S60
Staat in ieder geval niets over in de Staatscourant.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 10.01.2023 - 21:33
door Ludo
Wat gebeurt er dan bij afkeur?.
Word je meteen uit het verkeer gehaald?.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 05:54
door V480-S60
Op dit moment is het zo dat het "mankement" direct "verholpen" moet worden als de auto voor de APK afgekeurd wordt. Gebeurt dat niet, dan mag je de auto inderdaad niet meer in het verkeer gebruiken.
Het volledige verhaal is wel wat uitgebreider (Je hebt in enkele gevallen wel wat langer de tijd dan direct verhelpen.) Maar zeker geen jaar respijt.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 13:59
door Bover
Direct verholpen...? kan toch niet zou ik bedenken;;;geen veiligheids issieu zoals remmen die het niet doen.... je moet toch gelegenheid hebben te herstellen....
Goh wat ben ik blij dat ik er nog niet mee te maken heb hier, wat een toestanden allemaal....

Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 14:10
door Henry82
Daarom mag je in Nederland ook 2 maanden van te voren je auto laten keuren. Als er dan iets mis is heb je nog (ruim) de tijd om de boel weer in orde te maken.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 14:14
door redracer
Normaal is dat 2 maanden mits je een soort bewijs hebt bijv. van afspraak bij de garage.
Doe jezelf een lol en doe de apk altijd 2 maanden ervoor .
Dan heb je en de tijd mocht er iets zijn en daarna 14 maanden apk en ben je er weer 12 maanden vanaf.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 14:31
door Fredhead
Henry82 schreef: ↑11.01.2023 - 14:10
Daarom mag je in Nederland ook 2 maanden van te voren je auto laten keuren. Als er dan iets mis is heb je nog (ruim) de tijd om de boel weer in orde te maken.
3 zelfs waarbij een goedkeuring 15 maanden geeft.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 14:45
door Bover
fredhead schreef: ↑11.01.2023 - 14:31
Henry82 schreef: ↑11.01.2023 - 14:10
Daarom mag je in Nederland ook 2 maanden van te voren je auto laten keuren. Als er dan iets mis is heb je nog (ruim) de tijd om de boel weer in orde te maken.
3 zelfs waarbij een goedkeuring 15 maanden geeft.
Dat geeft significant meer ruimte.....

Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 14:45
door raspaardje
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 15:11
door V480-S60
Henry82 schreef: ↑11.01.2023 - 14:10
Daarom mag je in Nederland ook 2 maanden van te voren je auto laten keuren. Als er dan iets mis is heb je nog (ruim) de tijd om de boel weer in orde te maken.
Dit bedoel ik ook met: het hele verhaal is iets uitgebreider.
Maar als je dus echt op de "laatste dag" laat keuren heb je bij afkeur formeel echt wel een uitdaging. Dus ook bij de deeltjesteller.
En nu ik me toch heb laten verleiden.......
Laat je APK gelijk met de jaarbeurt uitvoeren. Dan is er tijd gereserveerd om eventuele afkeurpunten daadwerkelijk direct te verhelpen.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 15:43
door Urbexpeditie
V480-S60 schreef: ↑11.01.2023 - 15:11
Laat je APK gelijk met de jaarbeurt uitvoeren. Dan is er tijd gereserveerd om eventuele afkeurpunten daadwerkelijk direct te verhelpen.
Yep. Wij deden het ook altijd gelijk met de grote beurt. En scheelt ook nog eens in de portemonnee

Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 15:48
door Frits V70
En dan is het te hoog. Wat dan?
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 15:53
door Doc R
EGR zorgt ervoor dat uitlaatgas (voor een deel) teruggaat naar het luchtinlaat kanaal. De schone inlaat
lucht met ongeveer 21% zuurstof (O2), 79% stikstof (N2) wordt verdund met uitlaatgas waarin NOx. Dit is om reeds gevormde NOx en de te vormen NOx te verminderen. Neveneffect is een toename van minder goed verbrande diesel waarin CO en roet. Dit moet vervolgens in de katalysator en roetfilter weggevangen/verbrand worden.
Verbranden gaat door extra diesel in uitgaande slag.
Uitschrijven EGR ( Sjoemelen) levert betere verbranding (zuiniger), daardoor minder CO2, minder roet, minder brandstof om filter na te branden (nog zuiniger) maar wel meer NOx op.
Het laatste is wel een soort van probleem.
NO wordt in bloedvaatwanden gemaakt, met name in longen en darmen om de hoeveelheid bloed door die organen te reguleren. Wordt ook binnen seconden weer door lichaam afgebroken.
NO2 en NO3 zijn kankerverwekkend, t0,5 van NO2 is zo’n 17h in de atmosfeer/lucht en dus zo goed als helemaal weg na 100h. NO3 is sneller afgebroken.
EGR uit leidt dus niet tot meer roet, kan bij specifieke apparatuur wel tot afkeur leiden als NOx gemeten kan worden.
Belgie is geval apart.
Heel Wallonië is lage emissiezone.
Wat dat betekend:
https://www.autonieuws.be/uitlaat/6260- ... vanaf-2023
Vlaanderen heeft specifieke zones maar gevolgen voor diesels trident eerder in:
https://www.vmm.be/lucht/evolutie-lucht ... euronormen
Wordt in toekomst omrijden of iets anders aanschaffen…
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 16:16
door Fredhead
Frits V70 schreef: ↑11.01.2023 - 15:48
En dan is het te hoog. Wat dan?
Dan denk ik dat je in dit geval de reparatie niet meer op dezelfde dag klaar hebt.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar wat dit gaat betekenen, kijkend naar de afkeuren in bijvoorbeeld België kan het dusdanig veel werk zijn dat je meerdere dagen zoet bent voordat je de boosdoener te pakken hebt.
Lees: als het roetfilter vervangen niet voldoende is.
Plan hier is de auto op tijd te laten keuren bij het apk station, bij afkeur wordt de auto afgemeld en kan je met het bonnetje van dat moment een gratis herkeuring doen.
Sprekend voor mijzelf wordt het dan een aanpassing in het RDW systeem en zodra die erdoor is direct opnieuw keuren.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 16:23
door Doc R
WillyWortel2 schreef: ↑06.01.2023 - 17:21
Jullie hebben allemaal gelijk.
De publicatie in de staatscourant klopt ook niet.
Ik heb wel een vraag.
Hoe kan een diesel met een euro 4 motor voldoen aan de norm die geldt voor een euro 6 motor?
Komt doordat politici zich er mee bemoeid hebben.
De euro classificatie van een auto is gebaseerd om het moment van eerste toelating, niet op basis van de uitstoot.
Daardoor kunnen 2 identieke auto’s afhankelijk van registratie datum euro 5 of euro 6 zijn.
De norm waartegen gekeurd wordt verschilt dan wel.
V70 D5 blok vanaf MY 2012 (euro5) is ook geleverd vanaf 2016 als euro 6.
V70 D5 van December 2010 is geregistreerd als euro4, Januari 2011 als euro 5.
Tussen MY2011 en MY2012 heeft een wijziging aan de D5 plaatsgevonden.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 16:42
door Urbexpeditie
Bover schreef: ↑11.01.2023 - 13:59
Goh wat ben ik blij dat ik er nog niet mee te maken heb hier, wat een toestanden allemaal....
Dat heb ik dus ook. Hier is er voorlopig geen sprake van. Kan zelfs nog enkele jaren gaan duren.
Zoals ik al eens eerder schreef: onze XC70 heeft hier nooit enige vorm van milieu metingen zoals CO2 enz gehad. De "APK" is gebaseerd op veiligheid van de auto. Verlichting, schokbrekers enz enz...
Voor de rest is het een dikke doei.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 16:48
door Frits V70
fredhead schreef: ↑11.01.2023 - 16:16
Frits V70 schreef: ↑11.01.2023 - 15:48
En dan is het te hoog. Wat dan?
Dan denk ik dat je in dit geval de reparatie niet meer op dezelfde dag klaar hebt.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar wat dit gaat betekenen, kijkend naar de afkeuren in bijvoorbeeld België kan het dusdanig veel werk zijn dat je meerdere dagen zoet bent voordat je de boosdoener te pakken hebt.
Lees: als het roetfilter vervangen niet voldoende is.
Je koopt een auto met een roetfilter. Alles werkt naar behoren en de auto krijgt het onderhoud wat nodig is. Dan zou er toch geen afkeur mogelijk hoeven te zijn? APK issues gaan over afwijkingen t.o.v. de vastgestelde standaard. Toch? De APK test kan toch niet ineens gaan afwijken t.o.v. de standaard van de fabrieksinstellingen / leveringen / onderhoud?