Pagina 12 van 13

D5 in de soep

Geplaatst: 07.03.2024 - 11:37
door Ben
Er staat op het forum nog een XC90 met een lekke koppakking te koop. Voor weinig.
Misschien een idee om die aan te pakken en voor meer €€ te verkopen :-)

D5 in de soep

Geplaatst: 07.03.2024 - 11:57
door Henry82
Dat zei ik een paar opmerkingen terug ook al :)
Zou een mooi project zijn, en een V8 verdient het ook om gered te worden van de sloop.

D5 in de soep

Geplaatst: 07.03.2024 - 21:19
door jroen81
Ben schreef:Er staat op het forum nog een XC90 met een lekke koppakking te koop. Voor weinig.
Misschien een idee om die aan te pakken en voor meer €€ te verkopen :-)
Verleidelijk, maar heb me even kort ingelezen in de V8 en die laat ik graag staan… Dat is geen pretje met het blok in de wagen als ik het goed begrijp en dan heb je ook nog eens 2 koppen, 2 dekken…

Als iemand nog een V70 of XC70 Ocean Race weet voor weinig daarentegen Afbeelding die zou ik wel graag ipv het Audietje willen AfbeeldingAfbeelding

D5 in de soep

Geplaatst: 07.03.2024 - 21:29
door jroen81
volvo xc90 010 schreef: heel het verhaal gevolgd , wat je er van op kan steken is vaker je olie verversen om motorschade te voorkomen, ik doe ook iedere 10.000 km nw olie in me xc90 , zo duur is dat allemaal niet als je er bovenstaande ellende mee kan voorkomen !!
Vaker olie wisselen helpt idd, punt is alleen dat niet iedereen de historie van de auto kent. Veel hebben vanaf de eerste (vaak lease) kilometers de wissel 30k plus gehad, tot einde contract met 200.000 op de teller. Dan begin je dus met een dikke achterstand. Daarnaast zijn de stoters en tuimelaars wel onderdelen die behoorlijk wat te verstouwen krijgen tijdens hun leven.

Ik zou daarom eigenlijk iedereen rond de 300k, die nog een tijdje voort wil met z’n D5 en een beetje handig is, aanraden om de stoters en tuimelaars te vervangen. Het is geen mega ingreep en je verfrist je blok er enorm mee.

Als ze eraf lopen heb je een stuk complexer werkje te pakken en de euro4 koppen zijn schaars en flink aan de prijs…

D5 in de soep

Geplaatst: 09.03.2024 - 10:45
door Hans oet Twent
Ik wissel de Olie & Filter om de 15.000km, BMW is een dieseltje, met 155K ervaring waarvan de laatste 25 bij mij. Ding heeft altijd zo’n 20/25K per jaar gedraaid.

D5 in de soep

Geplaatst: 09.03.2024 - 11:04
door diesel01
Ja hier ook tussentijdse oliewissel, de 30k beurt gaat door de midden, om de 15.000 nieuwe olie.

D5 in de soep

Geplaatst: 09.03.2024 - 18:13
door Msuidgeest
Hier jaarlijks een oliewissel. En dan maakt het niet uit of ik 8.000 of 18.000 km rijd. Dat doe ik al de laatste 3 decennia.

D5 in de soep

Geplaatst: 09.03.2024 - 20:05
door WillyWortel2
Een V8 met lekke koppakkingen draait uit op motoruitbouwen en repareren.
Dan zit je dicht bij het vervangen van de motor door een goed draaiend blok met minder kilometers.

De motorruimte is te krap om de koppakkingen met de motor in de auto te vervangen.
Reken op flink wat arbeidsuren voor deze ingreep.

D5 in de soep

Geplaatst: 13.03.2024 - 14:45
door jroen81
Zo, ook weer klaar. ABS ring weer glimmend. De oude was gewoon ouderwets weggerot.

Met dank aan een YouTube tipje dat enkel de bovenste bout van je veerpoot bevestiging los hoeft om genoeg ruimte te creëren om de as eruit te kunnen tikken.

Klein klusje, bij elkaar een half uur werk als je het juiste gereedschap hebt.

Benodigd:
- diepe dop 21 (die had ik dus niet)
- dop 18
- dop 13 bout aandrijfas

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

D5 in de soep

Geplaatst: 13.03.2024 - 15:01
door mees
jroen81 schreef: 13.03.2024 - 14:45 ....als je het juiste gereedschap hebt.
en de know-how
en de ruimte
en......
Met belangstelling volg ik dit topic.
Complimenten voor je werkzaamheden!

D5 in de soep

Geplaatst: 13.03.2024 - 15:34
door Fredhead
Ideale tip!

Ik heb bij mijn auto destijds de oude ring gebruikt om de nieuwe mee op z'n plek te kunnen tikken :lol:

D5 in de soep

Geplaatst: 13.03.2024 - 15:49
door jroen81
fredhead schreef:Ideale tip!

Ik heb bij mijn auto destijds de oude ring gebruikt om de nieuwe mee op z'n plek te kunnen tikken :lol:
Zo heb ik ook nog een tip opgepikt. Nieuwe ring in een bakje kokend water leggen en dan erom tikken, is ie net wat ruimer.

D5 in de soep

Geplaatst: 13.03.2024 - 15:52
door Fredhead
Ga ik onthouden, dank!

D5 in de soep

Geplaatst: 13.03.2024 - 20:58
door JeroenSpock
En niet met blote handen uit dat bekertje pakken, ook onthouden ;)

Ik ga dit topic trouwens nog een keer van vor tot achter doorlezen, heb sinds kort behoefte aan informatie over de kop er af schroeven, reviseren, en weer monteren... Als ik zo veel geluk heb.
Toen dacht ik, dat heeft een naamgenoot net gedaan toch? Ja zeker. Wel een diesel maar dat mag de pret niet drukken.

D5 in de soep

Geplaatst: 20.03.2024 - 16:58
door jroen81
Vandaag eindelijk de automaat van verse olie voorzien. Was geen overbodige luxe. Gekozen voor de good old aftappen en vullen methode. Benodigdheden: torx 55, Torx 30, een 17mm inbus en olie; Mannol JWS 3309 10 liter in mijn geval, voldoet aan de specificaties en scheelt vet veel pieken tov de originele Volvo.

Genoeg voor drie keer verversen en dan heb je het meerendeel van de olie in de bak weer fris.
Had weinig behoefte aan losnemen slangen etc dus Gibbons was me teveel gedoe. Powerflush niet DIY dus dat viel af.

Dacht het even vlot te doen, maar soms wil het niet zoals gepland. Onhandig is dat de luchtbak eraf moet, maar dat was redelijk vlot gepiept. Eerste echte obstakel was een vulplug die vakkundig vast geluchtrateld. Hou daar eens mee op gasten!

Betekende weer een nieuwe dop in het arsenaal aangezien een 3/8 torx 55 op de slagsleutel me niet zo’n goed idee leek. Gelijk weer een half uur kwijt op en neer naar de vakhandel. Daarna slordig met het inschenken dus dikke bende, tjonge jonge…

Anyway, uiteindelijk prima geslaagd.

Van boven naar beneden eerste aftap, tweede tap en helemaal onder de nieuwe olie. Ben vergeten de laatste tap apart op te vangen, maar dat zat behoorlijk in de buurt van het roze van nieuwe olie.

Afbeelding

Hierna met Vida de TCM olie temp in de gaten gehouden todat ie de benodigde 50-60 graden had (dat kost je een half uur) en het overtollige afgetapt. Daarna de TCM ook counter gereset en klaar.

Maakt het verschil? Jazeker! Het slingeren van de toeren rond lockup is verdwenen en de overgangen zijn een stuk soepeler.

Denk dat ik met een paar duizend km nog een keer een ronde doe.

D5 in de soep

Geplaatst: 20.03.2024 - 17:42
door Msuidgeest
Het wordt nog mooier als je ook het oliefilter vervangt en de magneten in de carter schoonmaakt waar ijzerslijpsel aan zit.

D5 in de soep

Geplaatst: 20.03.2024 - 18:22
door jroen81
Msuidgeest schreef:Het wordt nog mooier als je ook het oliefilter vervangt en de magneten in de carter schoonmaakt waar ijzerslijpsel aan zit.
Dat zal ongetwijfeld, maar de TF80SC moet uitelkaar om dat te kunnen doen.

D5 in de soep

Geplaatst: 20.03.2024 - 18:57
door HGV
Wat heeft dit geintje je nou gekost jroen81?

D5 in de soep

Geplaatst: 20.03.2024 - 19:17
door Fredhead
Hier vorig jaar ook gewoon een drain en fill gedaan.
Moet iedere 60.000 kilometer volgens het boekje en dan ga je van licht verkleurde olie terug naar zo mooi als op jouw foto.
Magneet en filter heb ik ook in ieder geval voor dit keer gelaten voor wat het was.
Dat is een mooie gelegenheid als je ergens een brug kan gebruiken.

D5 in de soep

Geplaatst: 20.03.2024 - 19:35
door jroen81
HGV schreef:Wat heeft dit geintje je nou gekost jroen81?
47,84 voor 10 liter Mannol JWS3309, 6,61 voor de inbus 17mm en 12,22voor een 1/2inch Torx 55. Dus bij elkaar 66,67 euro.