Eigenlijk lees je maar zelden positieve geluiden over IPD, maar blijkbaar zijn we er allemaal toch een keer ingetrapt, lol!
De afgelopen periode heb ik gebruikt om onze halve miljonair rustig weer aan de gang te brengen.
Over het brandstofverbruik mag ik echt niet klagen en gaandeweg wordt het alleen maar beter.
Ik heb wat punten af kunnen strepen van mijn to-do lijstje, maar niet van alles foto's geschoten.
Om onbalans in het technisch universum te voorkomen, voegt de auto ook zelf weer wat nieuwe puntjes toe.
Het eerste punt dat ik heb afgestreept was in de eerste week na het vervangen van de draagarm.
De verlichting had letterlijk rondom aandacht nodig.
Ze knipoogde af en toe met haar linker dimlicht terwijl ze datzelfde sporadisch met een onbekend remlicht ook leuk vond.
Daarbij hing ook het rechter zij knipperlicht sinds de grote schoonmaak los in het zijscherm, oeps.
Van de feestverlichting achter heb ik alle fittingen schoon gemaakt en overal nieuwe lampjes geplaatst.
De fitting van het rechter remlicht was wat wiebelig doordat het kunststof lamphoudertje was ontzet.
Het vertoonde verder geen scheurtjes en na wat overtuiging met het warme lucht pistool, liet het zich prima terug in de originele vorm drukken.
Remlicht storing opgelost.
Het zij knipperlicht heb ik tijdelijk met dubbelzijdige tape terug op locatie aangebracht.
Daarna heb ik aan de voorkant de lampen (behalve grootlicht) en de dimlicht stekkers vervangen.
De originele stekkers waren weg gesmolten en zaten vast aan de lampjes gefrituurd.
Dat wist ik stiekem al heel lang maar tot dusver hadden de lampen stabiel geschenen en was ik er niet aan toe gekomen.
Keramische stekkers die beter met de hitte om moeten kunnen gaan.
Ook heb ik nu een compleet voorraadje reserve lampjes in de auto, wel zo prettig.
Ongeveer een week later merk ik dat ze - vooral wanneer ze nog koud is - ietsjes luider begon te grommen.
Ze mag weer met haar kont omhoog, terwijl ik onder haar buik de uitlaat voor de verandering weer fatsoeneer.
Ze ademt uit via de flens verbinding tussen de katalysator en de tussendemper.
Daar zit recent een nieuw pakking tussen maar wanneer ik de boel los haal zie ik de oorzaak.
De flens van de katalysator is keurig maar dat valt niet te zeggen aan de kant van de midden demper.
Het was nieuw voor me maar hij was krom en er liepen diepe, bijna willekeurige, slijp sporen over het gehele oppervlak.
Niks wat dit kereltje niet in een dag kan oplossen met onder andere een slijptol, een vlakschuur machine en een hand schuurblok.
14-10-2025 Ondertussen is de herfst buiten in volle glorie haar ding aan het doen.
De voorste ruitenwissers beginnen de voorruit met strepen te versieren en die laat ik heel decadent vervangen door een medewerker van de Turck Automaterialen.
2 x Valeo wisser, incl. €27,94
17-10-2025 Het raam van de rechter voordeur gaat plots niet meer gemakkelijk omhoog. Bij nadere inspectie is te zien dat de ruit halverwege scheef schiet, tijd voor nieuwe geleide blokjes!
Dit keer haal ik mijn waren in Moergestel bij Scandcar.
Met nog een uitdaging in mijn achterhoofd gooi ik een balletje op met de vraag naar hun gebruikte onderdelen voorraad.
Samen met de verkoper duiken we het magazijn in en ja hoor ze blijken aan mijn vraag te kunnen voldoen.
In onze Mitsubishi liggen die dag 2 nieuwe orgineel Volvo raamgeleide blokjes en een gebruikte wielkuipen set voor een totaal van €35, 85
Wielkuipen, wat ben jij nou weer van plan Maarten? Kalm aan, eerst vervang ik die raamgeleide krengen voordat ik op zoek mag naar een nieuw raam.
Het valt kwa werk allemaal reuze mee, zelfs de nieuwe kit van het vocht membraam op de binnen deur is prima herbruikbaar.
De oude geleide blokjes zijn inderdaad versleten, lachen man als ik die niet zo gek lang geleden nog visueel had goedgekeurd.
Al doende leert men.
Een paar dagen later lanceer ik mijn grote alles-rondom-de-wielen-reinig-en-update extravaganza!
Zo ga ik de voorste wielkuipen vervangen omdat ik de mijne wat lomp had ingesneden in een ver en duister verleden.
Hierdoor zat er bij beide bovenin een gat en ik wilde daar onderhand weer fatsoenlijke bescherming.
Na verwijdering van het wiel verwijder ik de oude kuip en reinig diens vervanger.
De remmen demonteer ik en de stofplaten worden (eindelijk) vervangen voor de variant die bij het rem formaat hoort.
Daarna reinig ik de binnenkant van de wielkast, de complete voorwiel ophanging, het remsysteem en alles waar ik nu vanaf de zijkant bij kan kan pak ik ook even mee.
Het wiel heb ik even lekker gesopt van binnen en buiten en vervolgens aan de andere voorkant hetzelfde proces herhaald.
De achterkant van het slagschip kon natuurlijk niet achter blijven.
De achter wielen waren in de haast naar de apk ongewassen gemonteerd, en ik kan je zeggen dat ze van een jaar los in onze achter tuin ook niet bepaald florissanter waren gaan ogen.
Dus ook achter zijn de wielen gedemonteerd, volledig gewassen en gelijk ook de achterwiel ophanging enzovoorts, waarna de wielen weer zijn terug geplaatst.
Tegen dat ik klaar was, was het weer er niet naar om er foto's van te knippen.
Mooi meegenomen is dat ze na de reiniging nog beter is gaan remmen.
Het voelt vertrouwder en steviger aan dan daarvoor, misschien dat de voorste remklauwen stiekem vervuild waren.
Om het me in deze weersomstandigheden wat makkelijker en misschien wel veiliger te maken heb ik de werkplaats een paar dagen later uitgebreid met 2 op-rij-bokken.
Onze V staat graag even model.
Deze bokjes zijn ideaal gebleken om de onderkant van de motor te inspecteren.
Terwijl ik zo de poetsmiep had uitgehangen was mij een nieuwe lekkage opgevallen en nu heb ik de oorsprong van de lekkage makkelijker kunnen herleiden.
Het blijkt namelijk dat de onderste radiateur slang ook graag vervangen wil worden.
Ook het linker zij knipper lichtje was helaas in afgelopen poets sessie gesneuveld, dus:
27-10-2025 via de Turck Automaterialen, de onderste radiateur slang van Gates en beide zij knipper lichten totaal €64,13
Het is tussen al dat gepoets en gesleutel een fantastische wagen om mee onderweg te mogen zijn.
Zo waren we onlangs met het hele gezin een stukje door België onderweg toen van de achterbank klonk: "De snelwegen in België zijn helemaal zo slecht niet als men beweert"
Die veer steek ik dan zelf wel even waar ie hoort.
Vorige week zondag heb ik een paar foto's geknipt van hoe het subframe er na zo'n 2000 km bij hangt.
Toen ik de fotosessie eigenlijk had afgesloten deed moeder natuur nog een duit in het zakje die ik niet kon weerstaan.
Zo'n prachtig plaatje komt natuurlijk niet ongestraft.
Dus bungelde er afgelopen woensdag spontaan wat troebele, vettige druppels onder aan de geartronic.
Bij de aansluiting van de onderste olie leiding hing een druppeltje dat voor roodachtig door kon gaan.
Verder waren er geen duidelijke sporen te volgen.
Dus ik ben simpel begonnen, het rubbertje van die leiding had ik nog op de plank liggen.
De atf heb ik afgetapt, het rubbertje vervangen, de boel weer dicht gepunnikt en de olie retour afzender.
Daarna reinig ik de algehele omgeving voor een schone lei.
Terwijl mijn vrouw me geweldig assisteert door het gaspedaal te bedienen, controleer ik op nieuwe druppel vorming.
Onder viel niks nieuws te beleven en tevreden strekte ik mijn rug over de bovenkant.
Mijn vrouw deed nog eens vroem op mijn aanvraag en ik heb een kleine krachtterm vrij gelaten...
De radiateur had namelijk een klein stoom wolkje vrij gelaten, echt heel minimaal maar ik zag het gelijk.
Mijn vrouw zet het contact uit en ik ontdek dat de radiateur links boven, ongeveer rond de 4de gallerij, 3 druppies kvs kwijlt.
Misschien dat ikzelf toen wat grotere krachttermen heb gekwijld, want wat was ik er even klaar mee zeg.
Afgelopen donderdag huppelde ik vol frisse tegenzin naar de ster van dit dagboek.
2 dingen zijn me die dag duidelijk geworden.
- Ten eerste dat de ophang rubbers waar heel het koel pakket mee bevestigd is, niet los verkrijgbaar zijn. Bij do88 zet je die van de orginele radiateur over. Nieuw komen ze, niet eens gegarandeerd, alleen bij een nieuwe radiateur... Raad eens waarom ik dit weet.
-Ten tweede heb ik mezelf figuurlijk in de vingers gesneden door de radiateur onder langs te demonteren. Het ging zo lekker en gecontroleerd tot ik hem bijna helemaal vrij had. Nu heb ik een nieuwe condensor aan de kosten toe mogen voegen, gewoon omdat het kan.
De rest is gelukkig wel heel gebleven!
Gister heb ik de do88 radiateur voor de tweede maal in haar leven bij de Eindhovense Radiateuren Fabriek afgeleverd.
Ik baal zo dat ze stuk is, maar het is wel heerlijk om bij die fabriek binnen te wandelen.
De deur werd voor me open gehouden door een man, behoorlijk op leeftijd, die toevallig ook naar binnen liep.
Vervolgens gewoon voorbij de balie schuifelt en mij meld dat ie wel even een medewerker zal opsnorren.
De medewerker komt vlot aandraven, we groeten elkaar en het eerste wat ie zegt is "Volvo?".
Dan kijkt ie 3 tellen beter naar de radiateur en zegt "Die ken ik, die heb ik rechts boven een jaar of 2 geleden gerepareerd"
Bijzonder toch? Ik vind van wel in ieder geval.
Ze hebben al mijn vragen beantwoord en het is voor nu afwachten wat ze gaan vinden.
Toen ik gekeurd werd zei men regelmatig dat een hobby zoeken belangrijk was.
Eentje waar ik lekker wat tijd en energie in kwijt zou kunnen.
Nou ik geloof dat ik dat dubbel en dwars waar aan het maken ben.
