V60 Plug-in Hybrid: drie auto's in één

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Zoefje
2nd Gear member

Balen voor je
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V70 LE T4 PowerShift MY2012
Volvo V70 LE 2.4D GT Ice White (MY2010)
Porsche 993 Targa (1996)
Jeroen
5th Gear member
Contacteer:

Ja, zullen waarschijnlijk morgen wel bij de post zitten.
Maar dan ben ik druk met van alles.

Wordt dus dinsdag.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Bluemagics
4th Gear member

Ik zie twee merken banden die wel leverbaar zijn in 235/40R18 97W, ze passen dus bij de 18" velgen onder de PIH

Van beide merken heb ik nooit eerder gehoord. Hoop dat dit een uitweg kan zijn om de Titania 18" velgen te bestellen.

http://www.sentaida-international.com/l ... lder.shtml

http://www.altenzo.com/prodetail.asp?id=2
NielsPHEV
7th Gear member

Bluemagics

Het onderstel van de PIH is voor mij al communicatief zat komende uit een V70NN (op 18") had de PIH zelfs wel iets minder hard mogen zijn alhoewel de korter wielbasis en het extra gewicht hier waarschijnlijk ook een rol spelen. Ik zeg oppassen met 18 inch zorg ervoor dat je eerst hebt gereden met 17"
Magliaveli
3rd Gear member

@bluemagics: Je begint over velgen, praat over velgen en hebt linkjes staan naar 2 bandeboeren? of mis ik nu iets?
Bluemagics
4th Gear member

Sorry, gaat om banden die qua loadindex voldoen (Voor de mensen die 18" willen)

@Niels: 18" zal idd minder comfortabel zijn, maar wat ik tot nu toe heb gereden (Alfa 159, Mini Cooper) zijn nog stugger dan V60 PIH met 18" Velgen. Een beetje harde vering vind ik juist wel lekker rijden.

De auto wordt ook twee keer zo mooi met de 18" Titania. Misschien is het wel een kansloze poging om de V60 als een stoere sportieve bak te doen lijken. Een paar maanden terug zou ik zo'n station een ouwelullen bak hebben gevonden. :-)
Jan Hagel
2nd Gear member

Wat me opviel bij de d6 was hoe stil hij is, ook als hij op diesel rijdt. In ieder geval aanmerkelijk stiller dan mijn huidige d5. Zou dit komen door betere geluidsisolatie bij de laatste serie my2013? Hebben de demo's d6 gelamineerde ramen? Of is mijn d5 gewoon meer herrie gaan maken (iemand zei mij dat diesels naarmate ze meer km's hebben gelopen ook meer herrie gaan maken)
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
NielsPHEV
7th Gear member

de meeste pure limited's hebben gelamineerde raampies verwacht ik de securitylijn heb je alleen al voor het alarm en de verz. nodig in nl. de auto is inderdaad heel stil ook met diesel
XC90S
2nd Gear member

Maximum aslast voor de pih is 1290kg, dus ik heb de knoop doorgehakt en leg er loadindex 95 banden onder met Sleipner. Liever 95 met een A-merk dan bovengenoemde bel-Chinezen met 97. Niemand heeft mij kunnen vertellen waarom 97 persé moet.
Superfunky
5th Gear member

XC90S schreef:Maximum aslast voor de pih is 1290kg, dus ik heb de knoop doorgehakt en leg er loadindex 95 banden onder met Sleipner. Liever 95 met een A-merk dan bovengenoemde bel-Chinezen met 97. Niemand heeft mij kunnen vertellen waarom 97 persé moet.
Omdat de typegoedkeuring LI 97 vermeldt. Wanneer je dan LI 95 monteert en je krijgt een ongeluk t.g.v. een probleem met je banden, dan loop je het risico dat je verzekering niet uitkeert. Overigens kun je bij Continental volop banden met LI 97 krijgen. Goodyear levert zelfs LI 98 en hoger in allerlei soorten en maten, maar dat is meer voor de mensen die nog steeds denken dat er LI 98 onder moet, hetgeen inmiddels lijkt te zijn ontzenuwd als een misverstand.
XC90S
2nd Gear member

Omdat de typegoedkeuring LI 97 vermeldt. Wanneer je dan LI 95 monteert en je krijgt een ongeluk t.g.v. een probleem met je banden, dan loop je het risico dat je verzekering niet uitkeert. Overigens kun je bij Continental volop banden met LI 97 krijgen. Goodyear levert zelfs LI 98 en hoger in allerlei soorten en maten, maar dat is meer voor de mensen die nog steeds denken dat er LI 98 onder moet, hetgeen inmiddels lijkt te zijn ontzenuwd als een misverstand.
LI 97 banden in de maat 235/40/r18 zijn erg lastig te vinden, in 245 zijn ze er wel volop ja. Wil niet gaan afwijken van de breedtemaat (schijnt ook te kunnen), dan heb je precies hetzelfde probleem met typegoedkeuring.
EV70S
3rd Gear member

Met 245 kan ik me geen verzekeringsproblemen voorstellen, met een lagere loadindex zie ik dat eerder als een (zeer) klein risico maar niet uit te sluiten in de huidige verzekeringstijd.
MY2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid - Ice-White VERKOCHT
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
Superfunky
5th Gear member

XC90S schreef: LI 97 banden in de maat 235/40/r18 zijn erg lastig te vinden, in 245 zijn ze er wel volop ja. Wil niet gaan afwijken van de breedtemaat (schijnt ook te kunnen), dan heb je precies hetzelfde probleem met typegoedkeuring.
Aha, bon! Dat had ik niet begrepen. Staat in de typegoedkeuring max 235 dan? If so, tja dan kun je kiezen tussen: toch 245 monteren zoals EV70S zegt, zie weinig verzekeringstechnische risico's en in ieder geval minder dan bij te lage LI. Optie 2 is traktorbanden monteren zoals de 235/45/18 van Nokian. Dat v/d traktor is grapje natuurlijk, 45 is bij een 235 band een 1,1 cm hogere wang dan een 40.

Heb net setje Nokian versleten. Top band, mega veel grip, maar wel meer geluid dan Conti's. Nokian is Finse topkwaliteit en voortgekomen uit het rubberlaarzen bedrijf dat gesplitst is in Nokian en Nokia.
Aziatische banden zou ik inderdaad links laten liggen, je wilt geen budget band onder een PiH neem ik aan.
Bluemagics
4th Gear member

Heeft iemand contact gehad met zijn dealer hierover? Is er een Volvo dealer die überhaupt de 18" velgen onder wil zetten?
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
XC90S
2nd Gear member

@Superfunky: In de typegoedkeuring staat 1 maat:235/45/17 97W (of Y?), verder niks over maximum breedtes oid. Ik zie bij die LI ook niet zoveel risico aangezien het technisch ruim voldoende is (kijkend naar max aslast), dus het is idd gewoon een kwestie van kiezen. Wat een gedoe hè die velgen ;).

@Bluemagics: mn dealer heeft inmiddels 18inch als accesoire voor me besteld (heb mn my13 inmiddels al), in eerste instantie wilde hij dit niet doen ivm niet verkrijgbare banden, homologatie, etc. Maar heb na zelf wat research te doen het toch doorgezet.
Superfunky
5th Gear member

XC90S schreef:@Superfunky: In de typegoedkeuring staat 1 maat:235/45/17 97W (of Y?), verder niks over maximum breedtes oid. Ik zie bij die LI ook niet zoveel risico aangezien het technisch ruim voldoende is (kijkend naar max aslast), dus het is idd gewoon een kwestie van kiezen. Wat een gedoe hè die velgen ;).
Heb eens even wat stukken gelezen bij de RDW en wat rondgepooierd op andere fora zoals die van de Ampera vrinden en wat blijkt? Die worstelen ook met dit soort dramatische "problemen" (gut, wat is die voorpret toch altijd leuk!). Nou, worstelen zij al wat langer, dus het leek me dat zij er wel wat verder mee moeten zijn en dat klopt.
Mijn conclusie is dat de typegoedkeuring alleen van belang is voor de fabrikant om een auto op de EU markt te mogen verkopen. Had Volvo de auto de keuring laten doorlopen op 88 bandenformaten, dan hadden die formaten in de goedkeuring gestaan, mits goedgekeurd natuurlijk. Aangezien er nu maar één band staat MOET de auto met die band afgeleverd worden. Om de (op de beurs getoonde) 18 inch op de optielijst te kunnen zetten, moet Volvo de auto ergens in Europa nogmaals aanbieden ter keuring en dat hebben ze tot op heden niet gedaan.

Moraal van het verhaal: je mag alles eronder schroeven wat je wilt, mits het maar niet bij aflevering is. Bij aflevering moet de auto op de banden staan die in de typegoedkeuring staan. Probleem voor met name leaserijders zal zijn dat je leasemaatschappij niet gaat accepteren dat je grotere velg/band de config is waarop de auto geleverd wordt c.q. in de lease wordt opgenomen. Je zult dus de andere velg/band zelf moeten aanschaffen of als extra set meenemen in de lease. Dat is bij de Ampera-knakkers ook het probleem.

Elders is al gemeld dat de Belastingdienst het monteren van andere velgen/banden toestaat. Motor-tuning is niet toegestaan in de eerste 3 jaar.

Als jurist zou ik adviseren voorlopig geen lagere LI dan 97 te monteren totdat Volvo deze heeft opgenomen. Niet omdat je niet weg zou komen met 95, maar gewoon om safe te zitten. De 245 kun je m.i. gerust nemen op je after-market setje, ik zie daar geen enkel probleem.
XC90S
2nd Gear member

Zie onder
XC90S
2nd Gear member

Kijk, dat zijn nog eens constructieve antwoorden! Dank daarvoor. Ik ben eerder ook al eens op het ampera forum verzeild geraakt, die knakkers lopen zich idd ook al een tijdje druk te maken over licht metaal.

Ik was tot vergelijkbare conclusies gekomen, dat wordt nu dus weer bevestigd, mooizo. Mijn pih is op de juiste maten etc afgeleverd, zo rij ik de afgelopen weken ook rond, dus dat is allemaal in orde. Ik ga nog even nadenken over die LI, misschien neem ik ze in eerste instantie met 95 en zodra 97 beschikbaar is, wissel ik, dat risico neem ik dan maar (en de extra kosten). Maar dank voor er juridisch advies!
Superfunky
5th Gear member

XC90S schreef: Ik ga nog even nadenken over die LI, misschien neem ik ze in eerste instantie met 95 en zodra 97 beschikbaar is, wissel ik, dat risico neem ik dan maar (en de extra kosten). Maar dank voor er juridisch advies!
Maar wat is dan je reden om er geen 245 onder te schroeven?
Verschil t.o.v. 235 ga je niet heel erg merken hoor. Ik heb onder m'n A6 245 en 255.
Voordeel breder: stuurt ietsje lichter, heeft meer grip op droog, stabielere wegligging.
Nadeel: spoort iets meer, iets gevoeliger voor aquaplanning, fractie meer verbruik.
Per saldo vind ik de bredere fijner rijden, maar ik gebruik niet voor niets het woord ietsje, het is allemaal marginaal verschil.
Kan natuurlijk anders zijn onder een PiH, maar zie niet in waarom.
XC30
4th Gear member
Contacteer:

@Superfunky,

Goed verhaal van die banden. Ik had al zo'n vermoeden. Maar idd beter 245 breed en wel de juiste LI van 97.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”