Pagina 13 van 31

Geplaatst: 03.11.2010 - 21:05
door JeroenSpock
joeri1974 schreef:Nu het kouder wordt airco uit, ik ben benieuwd of dat scheelt!
Bij mij een paar tienden van een liter.

In totaal nu 41.500 km met de auto gereden, met een gemiddeld verbruik van 5,5L/100, of 1 op 18,1. (BC 4,7L/100)
Laagste verbruik was 1 op 20,6, hoogste verbruik 1 op 14,2.
Gemiddeld 6,0 cent per kilometer,
en gemiddeld 102km per dag.
Eén keer bij Esso getankt, die tank zat op 1 op 15,1,
en één keer bij Tango getankt, 1 op 18,1. De rest bij Shell.
Van die onnozele dingen om bij te houden :oops: maar wel leuk om te weten

Geplaatst: 03.11.2010 - 22:29
door BlackcurrantV70
Mijn BC geeft bijna het dubbele aan, deze week gemiddeld 8,2l/100km !!

Geplaatst: 04.11.2010 - 10:10
door italie
Ok maken we er een wedstrijd van

Bc .................................9.2 l/100 km gem.

Volgense de tankbonnen haal niet meer dan 9.5 km per liter

maaaaaaaaaaaaar wel altijd in de bergen met gt 163 pk

Geplaatst: 04.11.2010 - 10:57
door rdkraker
Wat heeft wind een invloed!
Normaal ong 6,0 op de BC bij 120km/h
Vanochtend 7,0 bij <120 km/h !

Geplaatst: 04.11.2010 - 11:51
door mga1600
Mij valt op dat op de snelweg gemeten bij constante snelheid het instantane verbruik volgens de BC sterk toeneemt als je i.p.v. 120 bijv. 125 gaat rijden. Een paar kmh meer geeft een veel hoger gebruik, maar met een gemiddelde waarde (vlgs de BC) van 6.1 l/100km klaag ik niet.

Geplaatst: 04.11.2010 - 13:34
door Turbodesk
rdkraker schreef:Wat heeft wind een invloed!
Normaal ong 6,0 op de BC bij 120km/h
Vanochtend 7,0 bij <120 km/h !
Dat had ik ook al opgemerkt. De invloed van wel of geen tegenwind is veel sterker dan die tienden van procenten aan rolweerstand tussen de verschillende merken banden.

Geplaatst: 04.11.2010 - 14:16
door VolvoRob
Turbodesk schreef:
rdkraker schreef:Wat heeft wind een invloed!
Normaal ong 6,0 op de BC bij 120km/h
Vanochtend 7,0 bij <120 km/h !
Dat had ik ook al opgemerkt. De invloed van wel of geen tegenwind is veel sterker dan die tienden van procenten aan rolweerstand tussen de verschillende merken banden.
Als je tegenwind meeneemt in je beschouwingen, moet je m.i. wind mee ook meetellen. Als je daarvan de netto resultante neemt zul je een stuk dichter in de buurt van die rolcoëfficient komen.

Geplaatst: 04.11.2010 - 14:35
door V70/2.4D/2003
Hij staat ook al onder het kopje BRANDSTOF maar desondanks ook hier maar even:

Kijktip voor vanavond: Keuringsdienst van waarde met een hele uitzending over premium,exelium, V-power en wat er nog allemaal meer is te krijgen. Eindelijk eens een antwoord of het allemaal wel datgene doet wat het belooft.

Geplaatst: 04.11.2010 - 15:23
door mga1600
Dank voor de kijktip.

Van de leasemaatschappij (Athlon) van mijn vorige auto (V50 2.0D) mocht ik geen V-power etc tanken. Volgens hen leverde het niet genoeg voordelen om de meerprijs ervan te compenseren. Ze baseerden zich daarbij volgens zeggen op de statistiek die ze over al hun (duizenden) auto's bijhielden.

Geplaatst: 04.11.2010 - 15:58
door V70/2.4D/2003
Bij mijn werkgever zelfde verhaal en aldus de mededeling dat slechts normale diesel etc getankt mag worden, de tankpassen zijn zelfs geblokkeerd voor de aankoop van V-power etc.

Geplaatst: 04.11.2010 - 20:11
door Turbodesk
Ik kan en mag van Noordlease tanken wat ik wil. Ik tank dus ook V-power of Ultimate. Ik tank dat in een Ford Focus met Duratorq motor. 20% bijtellings auto. Deze staat zo schraal afgesteld, dat ik met een premium brandstof hem net iets soepeler vind rijden. Of misschien zit het tussen de oren. :D

Geplaatst: 04.11.2010 - 20:54
door Turbodesk
Die uitzending viel me erg tegen. Ik had gehoopt op een echt onderbouwend onderzoek en niet alleen maar meningen van bepaalde personen. En die Rob de Tuinman van Shell heeft niet een keer laten zien dat die V-power ook echt werkt. Die test met het in brand steken van een klep met roet, slaat echt nergens op. Laat maar eens een echte test zien tussen normale diesel en V-power. Dat kunnen ze niet!

De mening van die man die motoren reviseerd vertrouw ik nog het meest.
Gewoon normale diesel tanken dus.

Geplaatst: 04.11.2010 - 21:02
door bartv70
Stelde inderdaad, in tegenstelling van wat het programma normaol doet, weinig voor.
Zal toch voor de lol weer eens 2 tankjes normale diesel tanken en mijn conclusie
trekken.
Wordt vervolgd

Geplaatst: 07.11.2010 - 20:04
door nikske
Ik heb een geartronic D5 185pk, met wat extra software aan boord :)
235/40R18 Bridgestone Potenza aan z'n voetjes en relatief veel autosnelwegkilometers.

Terwijl m'n vorige 2.5D 5.7l/100km verbruikte, verbruik ik er nu 8.0l/100km.
Boordcomputer staat op 7.0 of 7.1l/100km.
Rijstijl: ik rijd rustig, maar sinds de D5 merk ik wel dat bij rustig versnellen het toch sneller gaat dan bij de 2.5D, dus daar gaat ook al wat naartoe.
De partikelfilter neemt ook een hap weg (toegeknepen), en de sloefjes ook. En dan nog eens de koppelomvormer...
Grote voordeel: gaat als een speer en of ik nu op 't gemakje kachel, of goed doorstoof, het verbruik scheelt zo heel veel niet. Dus gebruiken we toch wel wat meer de peekaatjes dan vroeger. Met genot!
Daarom oa al geen T5 :D
Mij hoor je niet klagen, al had ik niet gedacht dat het zo veel ging schelen voor dezelfde wagen.

Geplaatst: 07.11.2010 - 20:29
door Hans oet Twent
Gisteravond onder het genot van..... gesproken met iemand die aangaf dat de D5 in het segment waarin deze auto zit relatief zuinig is. De meer dan 4 cilinder diesels gebruiken realtief wat meer brandstof. De A6 3.0TDI die nauwelijks boven de 1 op 10/11 uitkomt. Wat te denken van de BMW X5/530 D. Halen nauwelijks de 1 op 10. Om de D5 te gaan vergelijken met een 4 cilinder diesel die 1 op 16/17 haalt, en qua gewicht ook nog minder weegt, is geen vergelijk.
Tja als je het zo bekijkt dan is het verbruik van gemiddeld 1 op 13/14 in mijn situatie niet zo verkeerd toch?

Geplaatst: 07.11.2010 - 20:37
door nikske
én we hebben er de mooie roffel gratis bij :)

Geplaatst: 07.11.2010 - 21:21
door NielsPHEV
het is jammer dat de 205 pk D5 weinig verkocht lijkt te worden, deze zou substantieel zuiniger moeten zijn dan de "oude" deevijfen, vergelijkbaar met de 4 cil motoren van MB en BMW...

Geplaatst: 08.11.2010 - 08:05
door Mrlten
Vanochtend getankt met mijn S60 D5; 1 op 18.6km! Er zijn laatst wat dingetjes stuk gegaan (turbo drukregelaar) waardoor ik niet hard kan optrekken. Dus de afgelopen dagen rij ik erg rustig en dan krijg je zo'n laag verbruik.

Geplaatst: 08.11.2010 - 11:39
door chris_zweden
Afgelopen tank beurt op 950km gereden met nog 6 liter te gaan. Had ik hem helemaal op gereden dan was 1000km haalbaar. Dit was enkel snelweg en ik deed het erom. Normaal haal ik ook gewoon 1/12.5 850/900km per tank. Dat is gewoon normaal, zuinig kun je het niet noemen maar je wilt een mooie auto of niet he :)

Geplaatst: 08.11.2010 - 14:56
door BlackcurrantV70
Met mijn zomerwielen (Bridgestone Turanza 215/55 R16) haal ik 1 op 13, met de winterwielen (Goodyear Ultragrip performance 205/55/ R16) haal ik 1 op 15.

Gebruik is 75% snelweg (tussen 110-130km/u) en 25% secundaire wegen (70-80km/u)