Pagina 13 van 19
Geplaatst: 06.10.2009 - 17:35
door bart simpson
een 1.6D is altijd een handbak, is dat je opgevallen?
Geplaatst: 06.10.2009 - 21:03
door Wim J
bart simpson schreef:een 1.6D is altijd een handbak, is dat je opgevallen?
Ja, heeft dat iets te maken met de lawaai-productie??? Mijn XC70 2.5T is trouwens ook een handbak. Het is niet de versnellingsbak die ik hoor, maar de motor. Wat een herrie! (bij de 1.6D)
Het is geen vergelijk, maar de 2.5T heeft merkbaar meer kopel onderin dan de 1.6D, onder de 2000rpm valt niet veel te beleven bij de 1.6D. de 2.5T heeft al heel wat te bieden vanaf 1500rpm en komt helemaal tot leven vanaf 1800rpm.
En dat alles om te zeggen dat ik m'n XC70 2.5T NU AL mis!
Geplaatst: 06.10.2009 - 22:46
door t5power
bart simpson schreef:een 1.6D is altijd een handbak, is dat je opgevallen?
Mijn handgeschakelde T5 met 6 versnellingen is heerlijk stil, hoor alleen wind en band geluiden als ik 120-140 rijd. Heb nog nooit gehoord dat een automaat stiller is, kun je dit verder onderbouwen?
Ontopic:
Als ik zo tussen de regels doorlees lijkt het noodzakelijk om de kleppen te stellen na X aantal kms. Zo ja, wat is ongeveer het interval wat je kunt verwachten nadat je weer moet stellen? En hoeveel zou zoiets kosten bij een dealer of volvo specialist?
Geplaatst: 07.10.2009 - 21:26
door Wim J
t5power schreef:
Ontopic:
Als ik zo tussen de regels doorlees lijkt het noodzakelijk om de kleppen te stellen na X aantal kms. Zo ja, wat is ongeveer het interval wat je kunt verwachten nadat je weer moet stellen? En hoeveel zou zoiets kosten bij een dealer of volvo specialist?
Ik denk niet dat dit een issue is als je benzine rijdt,... LPG daarentegen,...
Vandaag helaas de wagen niet kunnen ophalen,... wordt morgenvroeg, kon niet op tijd weg van het werk.
Geplaatst: 07.10.2009 - 22:23
door t5power
Wim J schreef:t5power schreef:
Ontopic:
Als ik zo tussen de regels doorlees lijkt het noodzakelijk om de kleppen te stellen na X aantal kms. Zo ja, wat is ongeveer het interval wat je kunt verwachten nadat je weer moet stellen? En hoeveel zou zoiets kosten bij een dealer of volvo specialist?
Ik denk niet dat dit een issue is als je benzine rijdt,... LPG daarentegen,...
Vandaag helaas de wagen niet kunnen ophalen,... wordt morgenvroeg, kon niet op tijd weg van het werk.
Oh dat bedoelde ik eigenlijk, dus dat je kleppen moet gaan stellen als je op LPG rijdt. Zo ongeveer elke 50k? En hoeveel kost zoiets? Dit soort informatie is wel handig om mee te nemen voor een berekening.
Geplaatst: 07.10.2009 - 22:28
door Johan s60
Bij 310000 km zal ik de speling nog eens meten, dan doe ik gelijk de distributie riem e.d.
Tot nu toe mag ik niet klagen wat klepspeling betreft! :happy6:
Geplaatst: 07.10.2009 - 23:16
door Gast
Mooie Excellijst van gemaakt.
Geplaatst: 07.10.2009 - 23:42
door Johan s60
Ja, kan wellicht nog handig (overzichtelijk) zijn voor het geval de kleppen toch gesteld moeten worden, zo kun je ook sneller zien of er nog bruikbare stoters tussen zitten.
Geplaatst: 08.10.2009 - 08:45
door t5power
Johan s60 schreef:
Bij 310000 km zal ik de speling nog eens meten, dan doe ik gelijk de distributie riem e.d.
Tot nu toe mag ik niet klagen wat klepspeling betreft! :happy6:
Leuk overzicht ja

. Is het meten van die spelingen een dure aangelegenheid? Of doe je dat zelf.
Geplaatst: 08.10.2009 - 10:51
door Wim J
vanavond post ik resultaten van mijn klepspeling. Ik kan al zeggen dat het vreemd genoeg de inlaatkleppen waren die het meeste te lijden hebben gehad.
inlaat moet 0,20mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,07.
uitlaat moet 0,40mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,27.
Een twaalftal kleppen stonden nog als nieuw!
Geplaatst: 08.10.2009 - 11:13
door t5power
Wim J schreef:vanavond post ik resultaten van mijn klepspeling. Ik kan al zeggen dat het vreemd genoeg de inlaatkleppen waren die het meeste te lijden hebben gehad.
inlaat moet 0,20mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,07.
uitlaat moet 0,40mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,27.
Een twaalftal kleppen stonden nog als nieuw!
Neem aan dat kleppen die al goed zijn niet gesteld hoeven te worden? Hoeveel zou dit grapje dan kosten? En het meten van de klepspeling, hoeveel kostte dit ongeveer?
Geplaatst: 08.10.2009 - 11:31
door Cor M
Naar ik begrepen heb moet je rekening houden met een bedrag van zo'n
€ 700. Controleren en stellen van de kleppen maakt volgens de geleerden qua werkuren niet veel uit. Ook bij controleren moeten de nokkenassen eruit. Denk dat je bij het stellen qua onderdelen wel wat meer kwijt bent. Geen idee hoeveel. Wellicht dat Wim je daar mee over kan vertellen.
Geplaatst: 08.10.2009 - 13:18
door M@rcel
Wim J schreef:vanavond post ik resultaten van mijn klepspeling. Ik kan al zeggen dat het vreemd genoeg de inlaatkleppen waren die het meeste te lijden hebben gehad.
inlaat moet 0,20mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,07.
uitlaat moet 0,40mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,27.
Een twaalftal kleppen stonden nog als nieuw!
Klinkt alsof niet alle cilinders evenveel Flashlube krijgen?
Geplaatst: 08.10.2009 - 19:31
door Gast
Wim J schreef:inlaat moet 0,20mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,07.
Weet je zeker dat je dat goed hebt gemeten?
Inlaat kleppen mankeert namelijk (eigenlijk) nooit zo veel aan.
Geplaatst: 08.10.2009 - 21:36
door Johan s60
Cor M schreef:Naar ik begrepen heb moet je rekening houden met een bedrag van zo'n
€ 700. Controleren en stellen van de kleppen maakt volgens de geleerden qua werkuren niet veel uit. Ook bij controleren moeten de nokkenassen eruit. Denk dat je bij het stellen qua onderdelen wel wat meer kwijt bent. Geen idee hoeveel. Wellicht dat Wim je daar mee over kan vertellen.
Mits je wel gaatjes hebt, dan kan het controleren hooguit 1,5 uur duren
Geplaatst: 08.10.2009 - 21:40
door Johan s60
t5power schreef:Johan s60 schreef:
Bij 310000 km zal ik de speling nog eens meten, dan doe ik gelijk de distributie riem e.d.
Tot nu toe mag ik niet klagen wat klepspeling betreft! :happy6:
Leuk overzicht ja

. Is het meten van die spelingen een dure aangelegenheid? Of doe je dat zelf.
Ik doe hetzelf, en kan dat bij mij vrij eenvoudig doen dankzij de controle gaatjes die ik gelukkig wel heb.
Met 1,5 uur ben je dan wel klaar schat ik zo in
Geplaatst: 08.10.2009 - 21:42
door Johan s60
Wim J schreef:vanavond post ik resultaten van mijn klepspeling. Ik kan al zeggen dat het vreemd genoeg de inlaatkleppen waren die het meeste te lijden hebben gehad.
inlaat moet 0,20mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,07.
uitlaat moet 0,40mm zijn en de laagste stand die ik had was 0,27.
Een twaalftal kleppen stonden nog als nieuw!
Weet je nog welke cilinder het was waar de kleppen het strakst stonden?
Geplaatst: 09.10.2009 - 09:36
door Wim J
OK, hier komt de data die de garage me gegeven heeft.
inlaatkleppen: (0,20 +-0,03)
1: 0,07
2: 0,22
3: 0,15
4: 0,22
5: 0,22
6: 0,22
7: 0,20
8: 0,15
9: 0,22
10: 0,10
Uitlaatkleppen: ( 0,40 +- 0,03)
1: 0,40
2: 0,40
3: 0,35
4: 0,35
5: 0,40
6: 0,40
7: 0,40
8: 0,40
9: 0,35
10: 0,27
In totaal zijn 9 stoters vervangen aan een kleine 15 euro per stuk, nog wat ringen en keeringen, afdichtring en de nodige lijm.
In totaal voor dik 600 euro werkuren.
In totaal een factuur onder de 1000 euro. Wat mijn LPG-verhaal nog steeds in de positieve cijfers houdt. (ruim !)
Het lijkt er inderdaad op dat niet alle cylinders evenveel flashlube krijgen. Maar ik heb nog de klassieke variant vh flashlube systeem.
Deze plan ik nu wel zo snel mogelijk te vervangen door de electronische. De volgende 50k km kunnen we dan evt verschillen zien.
O, voor de cijfertjes-liefhebbers:
Totale km stand :196000
stand ombouw LPG :149000
aantal KM op LPG: : 47000 (+-45000km per jaar)
motor type B5254T2
XC70 : eerste indienststelling 10/2003 (MY2004)
Type trajecten:
in de week: vnl lange afstandsverkeer met de nodige files,
weekends: vnl heel korte afstanden (- 5 km)
rijstijl: geen hoge topsnelheden (max 140 km/h, oops ! )
XC70 heeft wel steeds ruim 100 kg materiaal in de koffer (of een hond van ruim 70 kg)
Het advies wat ik kreeg om tussen 50 en 60k de kleppen te laten stellen lijkt me dus heel correct te zijn. Meer dan 60k lijkt me een beetje risky te worden.
Motor lijkt iets makkelijker aan te slaan en iets soepeler te draaien, maar dat kan ook perfect tussen mijn oren zitten want als er al verschil is is het zeer miniem!
Geplaatst: 09.10.2009 - 10:04
door t5power
Wim J schreef:OK, hier komt de data die de garage me gegeven heeft. <knip>
Bedankt voor de info WimJ, volvo-specialist of dealer?
Geplaatst: 09.10.2009 - 10:18
door Wim J
t5power schreef:Wim J schreef:OK, hier komt de data die de garage me gegeven heeft. <knip>
Bedankt voor de info WimJ, volvo-specialist of dealer?
De ingreep is gebeurd bij de dealer