Pagina 13 van 23

Geplaatst: 25.12.2009 - 14:57
door John Vermeulen
@Battlecruiser: Het is naar mijn idee beter om niet al te speculatief te gaan worden over de eventualiteit van het mogelijk toekomstig sluiten en openhouden van productieplants van Volvo in Europa.
Het sluiten van de plant in Gent is toch totaal niet aan de orde nu. Niemand kan toch beweren dat dat wel zo is. Het kan volgens mij ook helemaal niet, want in Gent worden de modellen 30 t/m 60 gemaakt en in Zweden 70 t/m 90 (+ V60 ?). De plant in Gent is een van de modernste autofabrieken in Europa, men heeft verschillende awards gewonnen (ook op HRM gebied) en de fabriek is stevig verankerd in een netwerk van allerlei bedrijven en onderwijsinstellingen. Bovendien vecht de Vlaamse regering als een leeuw voor de werkgelegenheid en terecht!! Dat is wel even anders dan bij die Zweden met hun slappe knieen. Zie verder deze links:

http://www.volvocarsgent.be/nl/index.htm
http://www.netwerkautomotivevolvogent.b ... twerk.html

@Imker: We moeten niet te somber gaan doen, vooral niet op deze dag. We weten toch allemaal dat Autoweek gelieerd is aan Autobild en dat beiden, enkele uitzonderingen daargelaten, vrijwel altijd de bekende Duitse merken als preferent beoordelen. Enig chauvinisme is hen echt niet vreemd. We weten toch ook dat op de discussiepagina's van Autoweek de meest grote (soms ronduit lompe) onzin wordt uitgekraamd over de niet-Duitse merken, redelijk vaak van een echt zwets- en kletsniveau. En dat deze pagina's vaak fungeren als de nieuwe digitale klaagmuur, met een oververtegenwoordiging van klagers, waardoor de representativiteit twijfelachtig is.
Waar beide bladen wel een vast punt te pakken hebben is dat de viercyclinder benzinemotoren van Volvo (niet de dieselmotoren) het zwaar moeten afleggen tegen bijvoorbeeld de TFSI (directe injectie + turbo) en TSI (twincharger: compressor + turbo) motoren van VW. Ere wie ere toekomt: dit zijn briljante motoren. Het laat op dit punt ook de schaalvoordelen van het omvangrijke VAG concern voor de R&D en de operationele productie zien. Eindelijk maar wel erg, erg laat gaat Volvo in 2010 stappen zetten met zuinige injectiemotoren met turbo (GTDI), dus hopen maar dat we dan op het niveau vergelijkbaar met de TFSI motor zitten.

Nog eens nadenkend is de hele discussie over Geely met vier trefwoorden te vangen:
- er zijn (strategische) kansen en er zijn bedreigingen
- alles draait in directe of afgeleide zin om 'merkwaarde' en 'merkbeleving'.
Soms denk ik wel eens: ik laat me niet kisten, ik koop volgend jaar de nieuwe S60 met alle technische "toeters en bellen" die er zijn. Wat kan mij het schelen :-)

Geplaatst: 25.12.2009 - 15:35
door steven460
:cry:
Toch naar Geely??
Daar gaat volvo! (en de rest?)

Oogjes dicht en snaveltjes toe!

Werk(loosheid)?
Veiligheid?
Metaal keuze?
Elektronica?
Consistentie?
Europa?
Betekenis?
Geld weg sluizen?
Wat nu merk behoud?
Jammer!!!


O.t.o.h.
Benzine auto's zijn ook voltooid verledentijd. Olie is bijna op, alleen olie uit zand/zout is er nog in grote hoeveelheden.

3e wereld oorlog of wordt nu toch alles op alles gezet om kernfusie werken te krijgen?

Geplaatst: 25.12.2009 - 15:59
door Battlecruiser
Ik zou niet weten waarom men niet zou mogen speculeren over de toekomst van een Volvofabriek.

Als ik even los van Belgische nostalgie redeneer (even in de huid kruipen van een Chinese investeerder):

Het bedrijf maakt nu veel verlies, dus moet er gesaneerd worden.
Het makkelijkst is dat door een gehele Europese fabriek te sluiten. In Europa zijn immers de arbeidskosten het hoogst. De Aziatische fabrieken kunnen dan het marktaandeel van Azië en Amerika voor hun rekening nemen.

Dan sluit je dus de fabriek waar het model gemaakt wordt met de meeste problemen (V50).
Dat de Belgische overheid dat niet zou laten gebeuren, staat nergens vast. Zij is immers geen eigenaar van de fabriek.
Overigens zou ook de Zeedse overheid flink kunnen gaan lobbyen om evt. sluiting van hun fabriek tegen te gaan, want voor Zweden zou het probleem van de sluiting van een fabriek relatief nog erger zijn.

Overigens maken al die leuke awards weinig indruk op Chinezen...

Geplaatst: 25.12.2009 - 17:30
door casper
Battlecruiser schreef:Ik zou niet weten waarom men niet zou mogen speculeren over de toekomst van een Volvofabriek.

Als ik even los van Belgische nostalgie redeneer (even in de huid kruipen van een Chinese investeerder):

Het bedrijf maakt nu veel verlies, dus moet er gesaneerd worden.
Het makkelijkst is dat door een gehele Europese fabriek te sluiten. In Europa zijn immers de arbeidskosten het hoogst. De Aziatische fabrieken kunnen dan het marktaandeel van Azië en Amerika voor hun rekening nemen.

Dan sluit je dus de fabriek waar het model gemaakt wordt met de meeste problemen (V50).
Dat de Belgische overheid dat niet zou laten gebeuren, staat nergens vast. Zij is immers geen eigenaar van de fabriek.
Overigens zou ook de Zeedse overheid flink kunnen gaan lobbyen om evt. sluiting van hun fabriek tegen te gaan, want voor Zweden zou het probleem van de sluiting van een fabriek relatief nog erger zijn.

Overigens maken al die leuke awards weinig indruk op Chinezen...
Jij redeneert toch wel dunnetjes hoor.
Omdat Autobild een door iedereen zwaar bekritiseerd en onzorgvuldig rapportje maakt over de V50 moet de fabriek in Gent maar dicht... Ze zouden beter eens naar hun eigen Duitse wagentjes kijken, die zie je in Europes tevredenheidsindexen nochtans onderaan bengelen in de statistieken van betrouwbaarheid en afwerkingskwaliteit, niet Volvo.
In het artikeltje maakt een Duitser van zijn oren over de zetelbekleding (zoals ik begrepen heb Dala-T-tec): hij ging er blijkbaar vanuit dat er leder aan zat, terwijl het natuurlijk stof is. Op deze wijze kan je alles in het belachelijke trekken.
En als je hooguit maar een handvol reacties binnenkrijgt dan kom je natuurlijk tot zulke belachelijke resultaten.
De Duitse pers doet er alles aan om Volvo (en andere buitenlandse merken de grond in te boren), de V50 is dankzij de DRIVe een groot succes, ook in Duitsland, de XC60 wordt beter verkocht dan een BMW X5, en dat doet de Duitsers pijn natuurlijk... Ken je de dramatisch slechte cijfers van de kwaliteit van de huidge VW-Passat-reeks (niet in de Duitse pers maar daarbuiten)?
Weet jij trouwens ook waar die V50 ontworpen werd en waar de materiaalkeuzes worden gemaakt? In Zweden, niet in Gent, daar wordt gewoon gefabriceerd wat in Zweden wordt bevolen.
Wij hebben hier op de firma diverse V50's al sinds 2004, nu ook XC60's. Wat in dat artikel staat hebben wij hier nooit meegemaakt.
Gent bouwt daarenboven heel wat meer dan de helft van alle Volvo's; dat dicht doen is er toch wel met de heel grove borstel doorgaan!
De Belgische overheid is hierin trouwens niet betrokken , het is de Vlaamse overheid die betrokken is en al zeer veel geld in de Gentse fabriek heeft geinvesteerd. Onlangs nog heeft de Vlaamse regering beslist garant te staan voor belangrijke leningen van Volvo voor de productie zijn nieuwe modellen.
En nu zou Zweden volgens jou dus wel plots gaan lobbyen? Ze hebben wat garanties betreft tot op heden nog niet veel uit de kast gehaald en ze hebben zopas Saab al zonder veel spijt kapot laten gaan.

Iedereen weet intussen wel dat als de Chinezen in Europa hun grootste fabriek sluiten en de productie van de C30, S40, V50 (V60), S60 en XC60 naar China verhuizen, dat op dat moment zeer veel Volvo-klanten het voor bekeken houden.

Geplaatst: 25.12.2009 - 18:15
door Battlecruiser
Mijn bronnen sluiten Autobild uit.
Maar jij mag je best boos maken over vermeende Autobild-aannames.
De V50 is ontworpen in Zweden en wordt gebouwd in Gent. Daar ligt inderdaad het probleem, zoals geschetst. De bouwkwaliteit is niet goed genoeg.
Er was trouwens al eerder door insiders van Ford sprake van sluiting of ernstige verkleining van Gent.

Dat de productie van Gent per se overgenomen zou moeten worden door een Chinese fabriek is een te gemakkelijke aanname.

Ik begrijp best dat je zou willen dat die fabriek openblijft, dat wil ik ook wel. Maar ik vrees dat de Chinezen daar anders over denken en dat ze de fabriek overdoen aan anderen. Misschien wordt er over 5 jaar wel een heel ander merk gemaakt. Landwind of zo.

Wat maakt het dan nog uit voor je?

Geplaatst: 25.12.2009 - 18:54
door casper
Battlecruiser schreef:Mijn bronnen sluiten Autobild uit.
Maar jij mag je best boos maken over vermeende Autobild-aannames.
De V50 is ontworpen in Zweden en wordt gebouwd in Gent. Daar ligt inderdaad het probleem, zoals geschetst. De bouwkwaliteit is niet goed genoeg.
Er was trouwens al eerder door insiders van Ford sprake van sluiting of ernstige verkleining van Gent.

Dat de productie van Gent per se overgenomen zou moeten worden door een Chinese fabriek is een te gemakkelijke aanname.

Ik begrijp best dat je zou willen dat die fabriek openblijft, dat wil ik ook wel. Maar ik vrees dat de Chinezen daar anders over denken en dat ze de fabriek overdoen aan anderen. Misschien wordt er over 5 jaar wel een heel ander merk gemaakt. Landwind of zo.

Wat maakt het dan nog uit voor je?
De commentaar over de V50 gaat over materiaalkwaliteit, niet over de bouwkwaliteit, en daar heeft Gent helemaal niets mee te maken. De commentaar over de remmen wordt in andere tsten dan weeral helemaal weerlegd.
De zetels worden trouwens niet eens in de Gentse Volvofabriek gemaakt, ze worden alleen in de wagens ingebouwd.

Waar haal jij die info over de kwaliteit van Gent? De fabriek van Gent heeft nochtans awards gewonnen die precies het tegendeel van jouw betoog bewijzen.
Ik zou graag letterlijk lezen waar jij gevonden hebt dat Ford Gent zou sluiten of verkleinen, ik ken ze niet.
In jouw redenering kan even goed Goteborg dichtgaan; die fabriek is kleiner en zeker niet goedkoper in productie.
De Chinezen zijn trouwens slim genoeg om geen Landwind in Europa te gaan bouwen en de Volvo's in China, ze zouden compleet zot zijn om dat te doen!

In het vervolg misschien toch wat correcter zijn met je commentaar want roddels en onjuistheden worden al genoeg de wereld in gestuurd.

Geplaatst: 25.12.2009 - 18:59
door Battlecruiser
Peace on earth, man!

Geplaatst: 26.12.2009 - 00:02
door John Vermeulen
@Battlecruiser: Een woord als "nostalgie" dat je gebruikt om een andere redenering over Gent te willen weerleggen vind ik niet prettig.
Niemand weet toch hoe de Chinese eigenaar gaat handelen. Niemand kan toch in de toekomst kijken? De nieuwe strategie kan kant A opgaan, maar ook kan B of een tussenvariant van A en B etc. In mijn beeld kunnen we alleen in mogelijke scenario's denken, op basis van vergelijkbare eerdere situaties of theoretisch denkbare mogelijkheden. En voor iedereen geldt: elke Nederlander (Belg ook ? :-)) denkt dat hij/zij verstand van voetballen en auto's heeft, maar er zijn maar weinig echte Cruyfs. Ik roep ook maar wat uiteraard.

Waar ik ook niemand over hoor is dat als ik het persbericht over het principe-akkoord goed lees Ford betrokken blijft bij de verdere gang van zaken, niet in financiele zin (Ford is het immers louter te doen om de clashflow), maar wel in de wederzijdse afstemming in het gebruik en de verdere ontwikkeling van technische patenten, dus een stuk R&D (ook weer eigen belang Ford uiteraard).

Die redenering over de kwaliteit van de V50: waar is dat nu eigenlijk op gebaseerd? En die koppeling die gelegd wordt tussen de vermeende diskwaliteit van de V50 met de sluiting van Gent. I don't get it.

Geplaatst: 26.12.2009 - 00:18
door 945i
Ben het helemaal eens met bovenstaande.

Alles sal reg kom.

Geplaatst: 26.12.2009 - 02:30
door xc-men
Ben het ook eens met John Vermeulen,
Ik zit met verbazing alles te lezen laten we gewoon wachten tot Geely haar plannen publiek maakt en dat zal niet ieder zijn dan eind 2010. Ik werk zelf in China en weet een klein beetje hoe lang het duurt voor dat een fabriek klaar is voor productie, en dan hebben we het over 2 jaar tot 3 jaar. Voor 2013 zal er nog geen Volvo van de band lopen in China. Waar ik wel bang voor ben is dat de fabrieken in Zweden en Belgie meer componenten uit China gaan gebruiken. Na de overnamen van Ford heb ik het gevoel dat de afwerking en Kwaliteit van de Componenten naar een lager nivea zijn gegaan en dat zal nu nog verder terug gaan door het gebruik van goedkopere componenten uit China om toch weer snel Volvo winst gevend te maken.
De kans is ook erg groot (mede door de media) dat Volvo niet meer word gezien als een premium merk, dat zal gevolg hebben in de verkoop. Gelly moet en zal erg snel met een goed marketing plan komen anders ziet het er niet goed uit voor de toekomst voor Volvo in Europa en Noord Amerika. In Spanje ligt Volvo en Saab er al bijna geheel uit , erg slechte verkopen en ook de inruil waarde van tweede hands Volvo is naar een diepte punt door al die slechte media berichten. Ik ben zelf in de markt voor twee nieuwe wagens en wil de XC70 van twee jaar oud inruilen voor twee nieuwe (audi / MB / Volswagens / BMW) maar ik krijg ierder keer het antwoord dat ze geen Volvo of Saab inruilen omdat die nu niet meer een Premium merk zijn en niet meer te verkopen zijn. Met andere worden ik ben nu zelf al slachtover van de overname van Geely. Maar goed we blijven dus nu maar vrolijk en met veel plezier door rijden met de XC70.

Geplaatst: 26.12.2009 - 08:59
door ruuds70
Even een opmerking over de V50 kwaliteit, die volgens mij niks te maken heeft met deze 'discussie'
Het Dekra Mängelreport geeft dit model een 5e plaats tussen 0-50.000km, een 2e plaats tussen 50.000 en 100.000km en een eerste plaats vanaf 100.000km in haar jaarlijkse rapport. Een vierde plek op de overall lijsten geeft een prima kwaliteit aan, waar zelfs menige Japaner jalours zal zijn.
(bron AMS heft1 2010)

(Voor de rest is deze discussie een vrolijke hersengymnastiek vol wishfull thinking. Wel leuk om te volgen, maar weinig steekhoudende argumenten gehoord tot nog toe. En dat is dan alleen maar weer mijn gedacht. Wat de Chinezen straks doen met Volvo, bepalen ze zelf.)

Geplaatst: 26.12.2009 - 10:27
door Battlecruiser
Grappig dat iedereen zegt dat ik niet in de Chinese toekomst mag kijken, maar jullie doen dat vervolgens zelf wél volgens het aloude principe van wishfull thinking.

Maarre, ik heb jullie lekker uit de tent gelokt.

Geplaatst: 26.12.2009 - 10:50
door casper
Battlecruiser schreef:Grappig dat iedereen zegt dat ik niet in de Chinese toekomst mag kijken, maar jullie doen dat vervolgens zelf wél volgens het aloude principe van wishfull thinking.

Maarre, ik heb jullie lekker uit de tent gelokt.
Ik denk niet dat er hier iemand geschreven heeft dat je niet in de toekomst van Volvo onder Geely mag kijken, alleen was de argumentatie van jouw toekomstbeeld volledig naast de kwestie.

Ik volg wel de visie van enkele andere voorgaande reacties hier.
Volvo staat voor een zeer moeilijke taak, en als Volvoliefhebbers moeten we als 1 blok achter ons geliefde merk blijven staan om op die manier een beetje bij te dragen tot het stevige en positief imago dat liefst ook in de toekomst overeind blijft staan.
Bang zijn mag, maar strijdvaardig is veel beter!

Geplaatst: 26.12.2009 - 10:57
door Battlecruiser
Dus je denkt dat de gemeenschappelijke opinie van dit forum gewicht in de schaal legt bij de Chinese bewindvoerders?

Geplaatst: 26.12.2009 - 11:27
door 945i
Kijk eens naar Kia, die heeft nu een auto (de Venga), die in Europa ontworpen, ontwikkeld en gebouwd is.
Aziatische landen snappen echt wel dat hier iets anders gevraagd wordt.

Hoop alleen dat het ook goed komt met dat imago................

Geplaatst: 26.12.2009 - 11:32
door josas1
MartijnXC70 schreef:Ik kreeg net de nieuwjaarswens via de e-mail van Ad van Batenburg van Volvo Nederland. Deze zette mij aan het denken over mijn eigen vorige post in dit topic:

Een zeer significante bijdrage aan die merkwaarden waar ik over schrijf wordt geleverd door de merkdealers en de importeurs. Het Volvo-gevoel wordt voor een belangrijk deel gemaakt en onderhouden door de uitstraling, de communicatie en de service van de dealers, en de importeur die daarachter staat.
Die gedachte maakt me alweer een stuk geruster. Zij kennen de merkwaarden als geen ander, onder een nieuwe eigenaar zal dat zo blijven. Er zijn dealers die al meer dan 60 jaar Volvo "doen" en alle kopers dat fantastische gevoel weten mee te geven. In de jaren '70, toen DAF werd overgenomen, konden zij dat gevoel zelfs overbrengen aan de kopers van de Volvo 66. En na 1999, toen Ford de aandelen van Volvo Cars overnam, veranderde er ook weinig: ook toen bleef het oer-Volvo gevoel via de dealers behouden.

Dus eigenlijk valt het allemaal wel mee. Denk aan je dealer, en Volvo Nederland / Volvo Belgium, zij zijn de ambassadeurs van het merk. Nieuwe eigenaar, nieuwe fabrieken, dat zal weining voor hen uitmaken. Volvo blijft voor hen Volvo. En dan dus ook voor ons.

He, gelukkig, mijzelf weer gerust kunnen stellen!
Met de verkoop aan de Chinezen, ga ik op den duur denk ik, afhaken....
Het is leuk dat de dealers en importeurs menen dat zij bijdragen aan het goede imago van Volvo. Je moet jezelf toch enigzins voor de gek houden...
Maar de publieke opinie is toch écht anders.
Al enkele jaren lang hoor/lees je opmerkingen in de trant van, je rijdt in een Ford, of Renault (dit had te maken met de diesel s/v40). Of in een Belg.
De échte Volvo's zijn de 240/700/900 series etc.

Reken maar dat Volvo alleen nog maar bekend zal staan vanwege hun Chinese connecties en ik kan niet zeggen dat ik daar blij van wordt.
Dat elk merk wel een associatie heeft met iets, klopt, maar bij geen enkel ander merk wordt dit zo uitvoerig benadrukt, als bij Volvo.....

Geplaatst: 26.12.2009 - 11:35
door Live
.. doe even de motorkap open bij een audi en zoek de VW onderdelen, staan er in veel gevallen gewoon op. (op de slangetjes, kabels etc).

dus 'Dat elk merk wel een associatie heeft met iets, klopt, maar bij geen enkel ander merk wordt dit zo uitvoerig benadrukt, als bij Volvo..... ' graag even toelichten..

Ik ben wel benieuwd wat de toekomst brengt, hopelijk blijft de kwaliteit gewaarborgd

Geplaatst: 26.12.2009 - 11:42
door josas1
Wat ik daarmee bedoel is wat ik al schreef:

" Al enkele jaren lang hoor/lees je opmerkingen in de trant van, je rijdt in een Ford, of Renault (dit had te maken met de diesel s/v40). Of in een Belg.
De échte Volvo's zijn de 240/700/900 series etc."

En dan heb ik het niet over Bosch onderdelen of zo, maar de publieke kijk op Volvo.
Dat zal m.i. toch enigzins te maken hebben met de marketing van Volvo:
Ik vind dat men te weinig zichzelf profileert en dan voornamelijk op het veiligheids gebied. Jarenlang hét paradepaardje van Volvo.
Op het gebied van milieu zijn andere merken Volvo mijlenver voor.
En daar hoef je van Chinezen ook weinig van te verwachten...

Geplaatst: 26.12.2009 - 11:49
door josas1
Overigens een doodsteek voor de Europese economie; al het werk verdwijnt naar China.
Ook bij ons zijn klanten al aan het kijken om fabrieken te openen in China.
Ja, idd, onze salarissen kunnen niet op tegen de salarissen daar....
Ik wil best inleveren, maar dan ook op hypotheekkosten, autokosten, de dagelijkse boodschappen enz.

Geplaatst: 26.12.2009 - 12:11
door steven460
josas1 schreef:Overigens een doodsteek voor de Europese economie; al het werk verdwijnt naar China.