Pagina 13 van 15

Geplaatst: 05.09.2011 - 17:24
door Shockwave
Helaas kreeg ik sneller dan me lief was weer te maken met een sleepkabel....
Ik moest op excursie naar Schiermonnikoog met school en zou een maatje van mij ophalen. Echter na pakweg 80 km gereden te hebben klonk er een rare zoem vanuit de motorruimte. Verder was er niets aan de hand, en functioneerde de auto naar behoren. Ik dacht dat het de zoveelste kuur van de auto zou zijn, zoals jullie kunnen lezen in vorige topics heeft hij een hele geschiedenis van rare geluiden.
Echter 10 km verder begon opeens de hele kerstboom op mijn dashboard te branden en viel de stuurbekrachtiging en remdruk weg. Zo snel mogelijk de auto aan de kant gezet en de motorkap geopend: lag de multieriem naast de poelies. Was er vanaf gelopen... Hij was echter niet gebroken (kan ook eigenlijk niet, was pas een halfjaar oud) dus moest er iets anders aan de hand zijn. Ik de ANWB gebeld (je wordt wel afgezet met alle kosten als je geen lid bent....) en die man had het heel snel gevonden: krukaspoelie zat los, waardoor de riem er zo af kon lopen.

In het ANWB station hebben de auto op de brug gezet en ff gekeken. Wat bleek was dat het dempingsrubber tussen de as en de poelie versleten was (er lagen repen rubber in de motorruimte). Waarschijnlijk is dit ook de bron geweest van bijna knarsende geluid wat ik, zeker bij koud weer, uit de motor hoorde komen. Kan iemand bevestigen dat een versleten krukaspoelie een verschrikkelijk geluid geeft?

Verder kan ik op het net geen bedrijven vinden die krukaspoelies te koop aanbieden. Moet ik naar de dealer of weet iemand hier nog een ander adres?

Geplaatst: 05.09.2011 - 17:50
door 945i
Balen man!
Zou eerst eens informeren bij de dealer, misschien valt het mee.

Geplaatst: 05.09.2011 - 18:30
door duracell-konijntje
damn..heb je zoveel gedaan..komt er toch weer iets boven drijven..succes man..!!..

Geplaatst: 05.09.2011 - 19:57
door Shockwave
Tja, op zich is het geen lastig karwei om een nieuwe rubber/complete poelie erop te zetten, maar tkost weer geld, en dat is zeker voor een student niet leuk....
Anyway, kga morgen even naar de dealer en de onderdelen bestellen. Hopelijk rijdt hij dan deze week weer.

Geplaatst: 11.09.2011 - 21:13
door Guidooo
Das allemaal ff minder om te horen, je bent er zoveel mee bezig. Succes ermee!

Geplaatst: 12.09.2011 - 16:23
door Shockwave
Dankje! De wagen rijdt weer :-)
Onderdelen bij de dealer kosten 143 euro (krukaspoelie compleet, los rubber kun je niet bestellen + multiriem). De plaatselijke garage heeft het voor 75 euro erin gezet. Totale kosten dus 218 lieve euro's :p

Ik zag dat radiator die ik er zelf ingezet heb bij 1 slang klemmetje nog ietsje lekt, dus zo even slangklem extra aandraaien, en dan hopelijk weer vele maanden zonder onderhoudt.

Conclusie is wel dat sinds ik de auto heb gekocht de halve motorruimte al vervangen is (meestal omdat ik dat zelf leuk vond om te doen gelukkig):
-Bougies
-Bougiekabels
-Rotor & verdeelkap
-D-riem (inclusief geleiderol en spanrol)
-Multiriem (2x nu dus)
-Waterpomp
-Krukaspoelie
-Radiateur (inclusief nieuwe koelvloeistof)
-Oliewissel
-Luchtfilterhuis vervangen door airbox (maar dat is natuurlijk voor het geluid)
-Startmotor

Geplaatst: 12.09.2011 - 19:08
door duracell-konijntje
218 euro valt nog best mee zeg..:|..maar nu kan je voorlopig wel weer toch..??..(klopt het voor de zekerheid wel even af..;)..)..

Geplaatst: 12.09.2011 - 19:10
door duracell-konijntje
oww..btw..had jij bij het vervangen van je radiator ook het "probleem" dat het kraantje dat onderop de radiator zat niets tot weinig eruit liet lopen..??..was bij mij namelijk het geval..

Geplaatst: 12.09.2011 - 20:41
door Shockwave
Dat kraantje heb ik helemaal niet meer gebruikt :p Ik heb een teiltje onder de auto gezet en daarin de koelvloeistof die uit de slangen kwam laten lopen. Wat achterbleef in de radiator heb ik er pas uit laten lopen toen ik de radiator helemaal los had. Ik heb hem toen gewoon op z' n kop boven het teiltje gehouden en toen lieptie netjes leeg.
maar nu kan je voorlopig wel weer toch..??
Ik mag het hopen ja! 2 reparaties in korte tijd is toch minder. Maar ja, zo ondertussen is er al zoveel (preventief) vervangen datie het voorlopig wel meer moet doen ja haha!

Geplaatst: 12.09.2011 - 22:20
door v0lv0freak
Shockwave schreef:-Bougies
-Bougiekabels
-Rotor & verdeelkap
-D-riem (inclusief geleiderol en spanrol)
-Multiriem (2x nu dus)
-Waterpomp
-Krukaspoelie
-Radiateur (inclusief nieuwe koelvloeistof)
-Oliewissel
-Luchtfilterhuis vervangen door airbox (maar dat is natuurlijk voor het geluid)
-Startmotor
De helft valt onder normaal onderhoud. Bougies, bougiekabels, rotor / verdeler, olie (en luchtfilter) is standaard bij een beurtje. Je profiteert er ook van (gunstiger verbruik / beter lopen van de motor) ;)

Geplaatst: 12.09.2011 - 22:30
door Shockwave
Klopt! Ik ben dan ook blij dat 2/3 van deze lijst gewoon voor de sleutellol door mijzelf is gedaan en het niet nodig was i.v.m. een probleem :-)

Geplaatst: 13.09.2011 - 11:38
door leip11
duracell-konijntje schreef:oww..btw..had jij bij het vervangen van je radiator ook het "probleem" dat het kraantje dat onderop de radiator zat niets tot weinig eruit liet lopen..??..was bij mij namelijk het geval..
was het niet het geval dat je het kraantje open had en niks anders. dan kan het namelijk zijn dat hij geen lucht meer naar binnen krijgt waardoor hij niet leeg kan lopen. als je dan ergens anders in het systeem iets loshaal zou hij wel normaal moeten lopen

Geplaatst: 13.09.2011 - 19:41
door duracell-konijntje
leip11 schreef:
duracell-konijntje schreef:oww..btw..had jij bij het vervangen van je radiator ook het "probleem" dat het kraantje dat onderop de radiator zat niets tot weinig eruit liet lopen..??..was bij mij namelijk het geval..
was het niet het geval dat je het kraantje open had en niks anders. dan kan het namelijk zijn dat hij geen lucht meer naar binnen krijgt waardoor hij niet leeg kan lopen. als je dan ergens anders in het systeem iets loshaal zou hij wel normaal moeten lopen
Klopt..dat was er in eerste instantie ook aan de hand..;)..maar zelfs met de dop van het reservoir eraf liep nog niet eens de helft eruit..:(..

Geplaatst: 13.09.2011 - 23:33
door leip11
zou het dan ook niet kunnen zijn dat hij ergens verstopt zit. dus een prop zeg maar.

weet niet of het zou helpen als je hier met druk lucht in spuit.

Geplaatst: 15.09.2011 - 19:51
door duracell-konijntje
zou best kunnen zijn dat ie verstopt zat..het valt mij namelijk op dat de auto met de nieuwe radiator niet zo warm meer word als voorheen en de gaten wielen in de oude zodra hem ergens aanraakte..dus zo heel best zal het er aan de binnenkant ook niet uitgezien hebben..;)..maar goed..weer ff terug op topic..

hoe gaat het nu met de auto shockwave..??..

Geplaatst: 15.09.2011 - 19:59
door Shockwave
het valt mij namelijk op dat de auto met de nieuwe radiator niet zo warm meer word als voorheen
Dat heb ik ook ja.
hoe gaat het nu met de auto shockwave..??..
Die rijdt sinds maandag alweer een paar dagen prima! Tot nu geen rare geluiden meer gehoord.
En gisteren trouwens de 250.000 km gepasseerd :-)

Geplaatst: 14.11.2011 - 18:59
door Shockwave
De auto rijdt nog steeds prima.

Maar dat is wat ik niet wilde melden: ik kreeg vanmiddag een auto achterop die helaas mijn achterbumper aan gort heeft gereden. Gelukkig niet mijn schuld, en een andere achterbumper erop zitten is niet moeilijk, maar leuk is anders.

Ik ben dus dringend op zoek naar een achterbumper voor een 460 (zonder trekhaak, kleurcode 240 Green, dat is donkergroen). Iemand een tip?

Geplaatst: 16.11.2011 - 21:46
door paashaas
http://www.onderdelenlijn.nl/
een soort mailinggroep voor sloperijen.
heb ik tot op heden goede ervaring mee, vaak snelle reactie en goede prijzen.
verder ontavng ik alleen aanbiedingen van onderdelen die ik zoek en geen spam.

Geplaatst: 17.11.2011 - 10:24
door Shockwave
Ha, ja, daar heb ik al een oproep gedaan. 4 reacties gehad, maar allemaal niet de goede bumper helaas... Baal als een stekker...

Geplaatst: 06.12.2011 - 14:34
door Shockwave
Bij autorima ondertussen een achterbumper gekocht in een andere kleur groen dan ik heb. Inclusief trekhaakgat. Er zat helaas niets anders op. Ik blijf echter op zoek naar een achterbumper in de juiste kleur. Het ziet er nu echt niet uit :(

Eind januari moet de auto weer naar de APK, dus vanmorgen de auto vast even op de brug gezet om te kijken of er problemen zouden komen. 1'tje gevonden:
aandrijsashoes bakzijde is gescheurd. Ik heb al gezocht, maar op internet niet te vinden? Iemand adres?

Verder lijkt alles in orde, maar de keurmeester kan dat beter beoordelen dan ik.

Wat betreft die hoes, wordt deze gesmeerd door de versnellingsbakolie of heeft hij zijn eigen smeer? Oftewel: moet ik nieuwe versnellingsbakolie kopen voor het vervangen of niet?