Even alles op een rijtje, er weer even fris naar kijken.
je begon vorig jaar met dat D5 plopt en bonkt (zware dreun) en deze geluiden mee gaan met het toerental.
Dat Verbruik is normaal is < 6l, vermogen is ok, top is ok, geen roken, start goed, dieselt niet na, geen overdreven schokken of trillen.
De diagnose is dan:
4 defecte injectoren en een roetaanslag in het inlaatsysteem. Injectoren zijn vervangen, auto start hierna nog goed.
Maar bij warme motor blijft stationaire bonk (plof). Het is niet beter en niet slechter geworden.
Slecht lopen bij koude motor voeg je er aan toe.
Opnieuw de diagnose: kleppenmechanisme
Dat de auto bij temperaturen onder 5 graden Celsius stottert hij de eerste 500m bij 1500-2000 rpm
Volvo technisch journaal 2011-01-06: Geklop vanuit de kleppentrein
Vervolgens heb je de rollers (ander soort ingezet) en stoters laten vervangen en hierna is het gebonk en geratel weg.
Wat wel blijft is dat bij temperaturen lager dan 7 graden Celsius de motor bij 1500-2000 rpm begint in te houden en dat het motorgeluid dan nogal rauw is. Bij controle blijkt vervolgens:
- Temp sensor OK
- Gloeibougies OK
- EGR OK
- Brandstoffilter OK
Door Edraket is het volgende geconstateerd:
- 2x storingen in Vida op het gloeibougierelais, oorzaak zou zijn dat 2 gloeibougies een beetje los zaten.
- Weerstand op gloeibougies 2 en 5 lager dan de overige 3. Weerstand over gloeibougies: allemaal keurig 1 ohm.
- Accuspanning laag (12V), maar geeft geen startproblemen.
- EGR blijft op 95% staan
- Vacuümtest gedaan = OK.
Vervolgens door jou gemeten:
- Alle bougies 12V
- Alle temperatuursensoren 4Kohm
Hierna schiet je EGR slang tijdens een rit ook nog eens los.
MarioC70 geeft vervolgens aan dat distributieriem bij een door hem gecontroleerde V70 al ruim 60000km een tand verkeerd stond, waar door “specialisten al veel aan was vervangen.
Je hebt het vervolgens weer over een temperatuur sensor, maar niet wat hier mee zou zijn.
Vervolgens staat je vrouw met de auto aan de kant omdat deze nogal rookte, oorzaak: Injector drie los, 1 bout afgebroken en bij de andere is de draad beschadigd.
Je blijft aangeven dat de koudloop EEN GROOT DRAMA is en dat het lijkt of er maar twee cilinders meekomen.
Je geeft ook aan dat de motor verder goed oppakt en perfect rijdt, nadat hij 2uur aan de koelvloeistofverwarmer heeft gestaan. Maar dat je momenteel
geen? merkbare voordelen ondervind ik van de verwarmer.
In een ander topic geef je aan: “mijn koude start problemen zijn opgelost. Vanmorgen naar een uurtje was de auto lekker warm en startte de auto een stuk fijner”.
JUISTE ANALYSE?
Gezien het bovenstaande is namelijk mijn
conclusie dat je een probleem hebt met de gloeibougies cq waar ze door worden aangestuurd.
Maar heb je het volgende nog gedaan? om een en ander toch uit te sluiten?
1) Gecontroleerd of de distributie op tijd staat?
2) Gecontroleerd of de temperatuursensor correct functioneert?
3) Waaruit blijkt dat het brandstoffilter goed is? Is deze vervangen?
Ik kan je het volgende nog aanbieden:
Op de Noordelijke Power-Flushdag te Ommen, komt voor deze dag een relatie van Gery Slot mee, die langdurig ervaring heeft met Volvo en beschikt over de laatste state of the art AUTOLOGIC apparatuur en VIDA.
(eventuele kosten moet je daar met hen bespreken)
Zie hier:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.p