Pagina 13 van 17
Geplaatst: 10.12.2013 - 10:46
door tomtom
Poni schreef:Ok, na afloop van het laden weer gemeten.
Er liep nog een stroom van ongeveer 0,5A.
Dit alles is geen verklaring voor het volledig ontladen van de accu in 48 uur tijd, tenzij deze errug rot is.
Punt is alleen dat er na de storing begin november een nieuwe is gemonteerd.
Volgens de chef was 2a3 weken wel normaal.
We hebben het erover gehad, omdat mijn 1999 S80 ook na 2 weken leeg was.
Ook na 2 weken vind ik het nog steeds raar. Ik heb diverse malen mijn oldtimers & mijn oude V70 langer laten staan en dat is/was geen enkel probleem. Met de huidige (VOC?) elektronica wellicht iets minder lang maar dan nog vind ik 2 weken erg beperkt. De kans is natuurlijk erg klein maar wellicht is ook deze accu niet ok?
Geplaatst: 10.12.2013 - 11:28
door jvov60
RichieB schreef:Dealers roepen in mijn ervaring al snel dat iets normaal zodat ze niet hoeven te zoeken naar de oorzaak.
Dat is helaas ook mijn ervaring.
Het zal wel door de drukte komen met alle afleveringen van o.a. PIH nog in 2013, maar het is niet goed te praten dat ze het snel zeggen.
Geplaatst: 10.12.2013 - 16:13
door jp-v60
kom op zeg 2 a 3 weken, ik heb een oude SL die het na twee maanden zelfs nog doet.
Geplaatst: 10.12.2013 - 17:44
door Nieuw bakken volvo rijder
Vraag om advies.
Ga volgende week lekker skieen maar dan staat mijn pih toch mooi een week stil in de vrieskou. Ben er natuurlijk ziek van als hij het dan niet doet!!
Mijn auto heeft nog niet langer dan 24uur stil gestaan.
Denk er aan om een dag van te voren mijn accu met een acculader even op te laden.
Weet iemand of dat zo aangesloten kan worden op de accupolen?
Geplaatst: 10.12.2013 - 18:05
door RichieB
Gewoon halverwege die week de accu opladen, dan laadt de 12V accu mee. Met een verlengkabel en de lader op 6A moet dat bijna overal wel lukken.
Geplaatst: 10.12.2013 - 19:10
door Texelrob
Vandaag werd ik teruggebeld door de dealer. Deze bevestigde in grote lijnen het (uitgebreide) verhaal van Poni hierboven. Volgens de chef werkplaats is het zo dat bij het uitgesteld laden de auto vast een aantal systemen gereed zet om later te kunnen laden. Deze systemen nemen bij elkaar de circa 1 Ah af, waarover al eerder is gesproken.
Bij gewoon opladen, wordt direct begonnen met opladen van beide accu's. Het opladen stopt ook weer voor beide accu's als de 400v accu vol is. De chef werkplaats heeft me echter verzekerd dat het niet uitmaakt voor het ontladen van de 12v accu of na afloop de stekker er wel of niet inzit. Misschien dat Poni ook dat nog eens met een meting kan bevestigen?
Geplaatst: 10.12.2013 - 21:28
door RoaldH
Autozoeker schreef:Toen ik trouwens op vakantie was, merkte ik dat je na een tijd niet meer kon connecten met de auto vanuit VOC. Mogelijk gaat de auto na paar dagen in soort diepe slaapstand?
Door mijn slechte VOC noodaccu, kwam mijn my2013 nooit in een diepe slaapstand. Hierdoor was de accu na 4 à 5 dagen leeg (ingeplugd).
Geplaatst: 10.12.2013 - 21:34
door RoaldH
Poni schreef:Met 0,2 tot 0,3A ontlading wordt in een week 33 tot ca 50 Ah uit de accu getrokken. Aannemende dat er wellicht nog na langere tijd nog minder stroom loopt, moet de auto zonder problemen 2 weken stil kunnen staan.
Volgens de chef is 2, 3 weken wel het max haalbare.
Die 2, 3 weken is herkenbaar voor moderne auto's met veel electronica. De BMW x5 3.0d (e70) van mijn ouders (met cat 5 alarm), geeft na 2,5 week een melding lage accuspanning.
Geplaatst: 10.12.2013 - 21:56
door tomtom
Nieuw bakken volvo rijder schreef:Vraag om advies.
Ga volgende week lekker skieen maar dan staat mijn pih toch mooi een week stil in de vrieskou. Ben er natuurlijk ziek van als hij het dan niet doet!!
Mijn auto heeft nog niet langer dan 24uur stil gestaan.
Denk er aan om een dag van te voren mijn accu met een acculader even op te laden.
Weet iemand of dat zo aangesloten kan worden op de accupolen?
Dat kan; plus kun je vinden onder het afdekplaatje en voor de -/aarde pak je schroef van een soort motorsteun; zit een beetje links van het midden als je ervoor staat (ik heb verder niets gevonden wat voldoende aarde gaf om te laden)
Geplaatst: 11.12.2013 - 01:23
door Poni
Texelrob,
Ik heb gisteren na het laden (circa 1uur daarna) gemeten hoeveel stroom er liep.
Dat was ca 0,5A.
Bij laden gepauseerd was het ook zoiets, dus eigenlijk verklaard dit alles niet waarom de accu leegloopt in een weekend (laatste keer in ca 48 uur).
Dealer zegt dat er al tweemaal een nieuwe accu in is gegaan en dat deze goed is.
Ik heb geen middelen om dit te controleren.
Overigens is 0,5A teveel naar mijn idee. Da's immers 5ah per 10 uur ofwel na het is gebeurd na ca 120-140 uur. Da's 5 a 6 dagen.
Tomtom en Nieuwbakken Volvo Rijder, volgens mij wordt gewaarschuwd om de lader niet op de minpool van de accu te zetten, maar op een goe massa verbinding aan chassis.
Bij de starthulp zag ik dat ze de motorafdekking losmaakten om aan de linkerkant van de motor vlakbij de accubak de min aan te sluiten.
Geplaatst: 11.12.2013 - 23:08
door alexmem
alexmem schreef:Zou je het probleem überhaupt niet hebben als je niet de hybrid technology line/ volvo on call hebt gekozen?
Is dit inmiddels al dan niet te beantwoorden?
Geplaatst: 12.12.2013 - 00:22
door Poni
Geen on call betekend ook dat je niet uitgesteld kan laden.
VCNL zegt dat VCC het sterke vermoeden heeft dat uitgesteld laden de oorzaak is.
Ik weet dat niet zo zeker, gezien de meetresultaten
Geplaatst: 12.12.2013 - 00:26
door v60pih
Ik heb nog geen bericht gehad van mijn dealer, ben benieuwd of er iets over wordt gecommuniceerd.
Geplaatst: 23.12.2013 - 11:12
door vroonhof
Poni schreef:
Maar interessant is om te zien wat er gebeurt met de accu vanaf het moment dat contact wordt afgezet.
Als de auto niet op slot wordt gezet, blijven er nog behoorlijke stromen lopen. Het varieert fors maar dat gaat tussen de 6A en 12A met soms een korte uitschieter naar boven de 20A. Duurt vrij lang voordat de auto in rust komt.
Ik sluit niet mijn auto af als hij 's nachts laadt. Dit zou dus betekenen dat het laden van een niet afgesloten auto meer stroom vraagt dan een afgesloten auto.
Gisteren kreeg ik ook de melding 'lage accuspanning'; terwijl de auto aan de lader hing en daarvoor ook heeft gehangen.....
Geplaatst: 23.12.2013 - 11:27
door jvov60
vroonhof schreef:Poni schreef:
Maar interessant is om te zien wat er gebeurt met de accu vanaf het moment dat contact wordt afgezet.
Als de auto niet op slot wordt gezet, blijven er nog behoorlijke stromen lopen. Het varieert fors maar dat gaat tussen de 6A en 12A met soms een korte uitschieter naar boven de 20A. Duurt vrij lang voordat de auto in rust komt.
Ik sluit niet mijn auto af als hij 's nachts laadt. Dit zou dus betekenen dat het laden van een niet afgesloten auto meer stroom vraagt dan een afgesloten auto.
Gisteren kreeg ik ook de melding 'lage accuspanning'; terwijl de auto aan de lader hing en daarvoor ook heeft gehangen.....
Dat is bijzonder: laden terwijl de auto niet is afgesloten.
De mijne doet dat niet. Als ik de auto ontgrendel wordt het laden onderbroken.
Geplaatst: 23.12.2013 - 12:59
door RichieB
Die van mij doet dat prima hoor. Even de stekker eruit en er weer in stoppen. Ik weet niet of het vanzelf verder gaat als je dat niet doet en de auto open laat staan.
Geplaatst: 23.12.2013 - 13:40
door vroonhof
Inderdaad gaat prima. Ook als de auto laadt kun je gewoon de deuren openen en in de auto stappen. Je kijkt dan tegen een plaatje van een ladende volvo aan op het dashboard.
Geplaatst: 23.12.2013 - 15:44
door Jaromir
Als ik de auto ontgrendel pauzeert hij even, en gaat daarna weer verder
Geplaatst: 23.12.2013 - 19:54
door alexmem
Die van mij gaat echt niet (in ieder geval niet altijd) verder na het ontgrendelen.
Geplaatst: 23.12.2013 - 19:55
door jvov60
Owe. Nooit geprobeerd en nooit op gewacht
