De aircopomp van onze V60 D6

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
simon50
2nd Gear member

Defecte Aircopompen zijn volgens mij vervangen door ruil pompen, staat op mijn factuur. Als Volvo ruilpompen gebruikt lopen ze meer risico op claims dan bij nieuwe pompen. Geen enkele van onze 3 pompen geeft het langer dan 34.000 km uitgehouden. En het maakt me niets uit of dat komt door een los getrild schroefje of door een electronische regelunit!
C70 D5 2007 en V60 Hybrid 2015
Gouwe
7th Gear member

Ik bescherm helemaal niemand. Probeer vooral aan te geven dat je e.e.a. feitelijk moet houden en dat aannames snel zijn gemaakt maar niet hoeven te berusten op feiten. Ik deel jou stelling dat ongeacht het probleem en oorzaak Volvo dit niet kan verkopen in ieder geval niet. Dat jou iets niet interesseert is prima, maar is vooral een subjectieve mening waar je feitelijk niet zo veel mee kan.
Ben het 100% met je eens dat als de pomp volgens de juiste procedure is vervangen, deze niet weer vanwege isolatiefouten te wijten aan het niet juist uitvoeren van de procedure na 1 of 2 jaar opnieuw zou moeten hoeven te worden vervangen. Echter m.i. is dat net een probleem van Volvo maar van de betreffende dealer die dat heeft uitgevoerd en in dat geval zou ik die er ook op aanspreken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gouwe
7th Gear member

simon50 schreef: 21.08.2024 - 11:33 Defecte Aircopompen zijn volgens mij vervangen door ruil pompen, staat op mijn factuur. Als Volvo ruilpompen gebruikt lopen ze meer risico op claims dan bij nieuwe pompen. Geen enkele van onze 3 pompen geeft het langer dan 34.000 km uitgehouden. En het maakt me niets uit of dat komt door een los getrild schroefje of door een electronische regelunit!
Ruilpomp kan ook betekenen dat ze de oude retour hebben genomen? Jij doet de aanname dat Volvo gereviseerde pompen heeft gebruikt. Verder doe je impliciet de aanname dat die dan niet helemaal weer aan fabrieksspecificaties voldoen.
Ik vind het wel een verschil of je pomp (weer) een storing geeft op een isolatiefout (dus niet correct is vervangen) of omdat er nu iets heel anders defect is, zoals een defecte regelunit.
Zelf ook 4 vervangende pompen gehad, been there done that, dus voel echt wel met je mee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
simon50
2nd Gear member

Dank voor je reactie en het meevoelen Gouwe!
Gouwe
7th Gear member

En dat meevoelen meen ik oprecht en ik snap de emotie ook heel goed. Hoe ben je met de dealer gevaren? Gaat er een acceptabele/goede oplossing komen?
Eerder stelde je al de vraag of er meer mensen na de 2.0 methode toch weer dezelfde isolatiestoringen hadden, volgens mij lees ik eerder in dit topic dat dat inderdaad wel zo is.
simon50
2nd Gear member

Heb dealer week geleden per mail vriendelijke en duidelijke brief gestuurd, gericht aan directie, met kopie aan Volvo Beesd. En wacht nog op reactie van beide organisaties.
volvo440special
5th Gear member

Gouwe schreef: 21.08.2024 - 11:44 Ik bescherm helemaal niemand. Probeer vooral aan te geven dat je e.e.a. feitelijk moet houden en dat aannames snel zijn gemaakt maar niet hoeven te berusten op feiten. Ik deel jou stelling dat ongeacht het probleem en oorzaak Volvo dit niet kan verkopen in ieder geval niet. Dat jou iets niet interesseert is prima, maar is vooral een subjectieve mening waar je feitelijk niet zo veel mee kan.
Ben het 100% met je eens dat als de pomp volgens de juiste procedure is vervangen, deze niet weer vanwege isolatiefouten te wijten aan het niet juist uitvoeren van de procedure na 1 of 2 jaar opnieuw zou moeten hoeven te worden vervangen. Echter m.i. is dat net een probleem van Volvo maar van de betreffende dealer die dat heeft uitgevoerd en in dat geval zou ik die er ook op aanspreken.
Feitelijk houden is juist wat ik doe. Ik denk dat het een misvatting is, dat ik het nog over isolatiefouten heb. Ik geef enkel aan dat dat voorheen de grootste oorzaak was.

Laten we eerlijk zijn: 3 pompen in zeg 100dkm. Kun je dat als Volvo verkopen? Ik vrees van niet. Die isolatiefouten die je aanhaalt zijn, zoals gezegd, opgelost en in dit geval is dat overduidelijk de oorzaak niet. Zoals Simon al zegt: of het nou een schroefje is of een regelmodule; doet niet terzake. Dat bedoel ik met dat de oorzaak me eigenlijk niet interesseert.

Men heeft zoals we mogen aannemen volgens de juiste procedure driemaal pompen vervangen. Deze gaan steeds hooguit 34dkm mee. En dat terwijl je er dan eigenlijk vanuit mag gaan, dat een pomp nu het hele autoleven meegaat. Je gaat me echt niet wijsmaken dat een aircopomp tegenwoordig een soort luchtfilter is, met een vaste interval. D6 is en blijft dus een zorgenkindje wbt. airconditioning. En dat hoef je zeker niet met me eens te zijn. Maar dat is wel mijn mening.
V480-S60
Geartronic member

Op twee punten ben ik het met je eens:
1e Het mag niet zo zijn dat een aircopomp slechts (gemiddeld) 34.000 km mee gaat.
2e De D6 (maar alleen van bepaalde bouwjaren) is een zorgenkindje.

Voor de rest is het niet de fout van Volvo NL of welke andere importeur dan ook als een reparateur zich niet houdt aan de door Volvo AB (Zweden) voorgeschreven werkmethode. Dat is geheel de verantwoording van degene die de reparatie heeft uitgevoerd.
Als dan blijkt dat het onderdeel op een andere manier niet betrouwbaar is, is het uiteindelijk de leverancier van dat onderdeel die verantwoordelijk is. Wel heeft de fabrikant van de auto (Volvo AB) daar een functie in om dat te controleren en bij te sturen. Maar dat gaat allemaal buiten ons als consument om.

Een importeur (Volvo NL) kan bij meerdere wanprestaties van een dealer alleen het dealerschap intrekken. Maar heeft verder geen invloed op dan wel binding met de afzonderlijke dealerbedrijven/conglomeraten.

Wij hebben (als consument) alleen rechtstreeks te maken met de dealer, die is ons aanspreekpunt. Die dealer is verantwoordelijk en die dient stappen te zetten. (En is dus verantwoordelijk voor eventuele coulance.)
In het geval van de aircopomp is het zeer verstandig om juridische bijstand te zoeken omdat dit behoorlijk ingewikkeld is geworden. Zij kunnen verder zoeken en eventueel procederen. Maar dat laatste wil je eigenlijk niet.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
NielsPHEV
7th Gear member

De D6 is geen zorgenkindje, de aircopomp van de D6 was een zorgenkindje en het heeft enige tijd geduurd hoe men dat min of meer duurzaam kan oplossen. Voor het overige:

1: om een fabrikant op een 10 jaar oude auto nog aan te spreken op non-conformiteit, coulance of garantie vind ik nogal ver gaan zeker wanneer de auto door de huidige eigenaar niet nieuw gekocht is. Als je al iemand aan wil spreken ga naar diegene die je de auto heeft verkocht of de reparateur die voor jouwzelf een reparatie heeft uitgevoerd

2: Het genoegzaam bekend dat de airco pompen gevoelig zijn waren op de auto's (rest blijkt redelijk duurzaam overigens) maw als koper had je kunnen weten waar je aan begint

3: Die levenslange garantie van Volvo op reparaties is zoals die is omschreven meer marketing dan wat anders. Ik heb overigens een verlenging van de fabrieksgarantie tot 5 jaar max 200 k km's nieuw bijgekocht wat men zins een paar jaar doet. Een model zoals Toyota of Porsche dat aanbiedt zou nog beter zijn
Johngsm
1st Gear member

NielsPHEV schreef: 22.08.2024 - 12:31 De D6 is geen zorgenkindje, de aircopomp van de D6 was een zorgenkindje en het heeft enige tijd geduurd hoe men dat min of meer duurzaam kan oplossen. Voor het overige:

1: om een fabrikant op een 10 jaar oude auto nog aan te spreken op non-conformiteit, coulance of garantie vind ik nogal ver gaan zeker wanneer de auto door de huidige eigenaar niet nieuw gekocht is. Als je al iemand aan wil spreken ga naar diegene die je de auto heeft verkocht of de reparateur die voor jouwzelf een reparatie heeft uitgevoerd

2: Het genoegzaam bekend dat de airco pompen gevoelig zijn waren op de auto's (rest blijkt redelijk duurzaam overigens) maw als koper had je kunnen weten waar je aan begint

3: Die levenslange garantie van Volvo op reparaties is zoals die is omschreven meer marketing dan wat anders. Ik heb overigens een verlenging van de fabrieksgarantie tot 5 jaar max 200 k km's nieuw bijgekocht wat men zins een paar jaar doet. Een model zoals Toyota of Porsche dat aanbiedt zou nog beter zijn
Ik voel me in deze aangesproken, klopt mijn auto is 8 jaar volledig dealer onderhouden. 2022 airco pomp vervangen, dan mag je er van uitgaan dat deze niet binnen 2 jaar weer stuk gaat. Ja klopt de airco pomp is een struikelblok, maar om dan te zeggen je weet waar je aan begint als je dit model koopt is heel kort door de bocht.

Vele hier vragen niet om 100% coulance, maar om als volwassen mensen dit bespreekbaar te maken omdat dit echt wel een probleem is.

Vele Volvo dealers in de regio zuid Holland willen de auto niet als klant met als excuus klanten stop.
Je voelt je dan niet gelukkig met een Volvo
Historie:

BMW 320
Chevrolet camaro
Vovlo T5R
BMW 528
VW transporter T5
Chevy van
Audi A4 quatro station
BMW X3
Volvo V60 Plug-in 2015
Gouwe
7th Gear member

Johngsm schreef: 22.08.2024 - 12:43 ...mijn auto is 8 jaar volledig dealer onderhouden. 2022 airco pomp vervangen, dan mag je er van uitgaan dat deze niet binnen 2 jaar weer stuk gaat.
Helemaal mee eens.
Johngsm schreef: 22.08.2024 - 12:43 .....Vele Volvo dealers in de regio zuid Holland willen de auto niet als klant met als excuus klanten stop.
Zou een klantenstop niet veel meer te maken hebben met het probleem van personeelstekort ipv jou V60?
Had laatst panne in Brabant, boodschap van de lokale dealer was: even 3 weken wachten tot ik tijd heb (veel technisch personeel wordt daar weggekocht door ASML).
Heb een caravan gekocht, dealer bij mij het dichtst in de buurt zegt: ik neem geen nieuwe klanten aan (want geen personeel om nieuwe klanten te kunnen helpen zonder dat dit ten koste gaat van zijn bestaande klanten).
Johngsm
1st Gear member

Gouwe schreef: 22.08.2024 - 15:47
Johngsm schreef: 22.08.2024 - 12:43 ...mijn auto is 8 jaar volledig dealer onderhouden. 2022 airco pomp vervangen, dan mag je er van uitgaan dat deze niet binnen 2 jaar weer stuk gaat.
Helemaal mee eens.
Johngsm schreef: 22.08.2024 - 12:43 .....Vele Volvo dealers in de regio zuid Holland willen de auto niet als klant met als excuus klanten stop.
Zou een klantenstop niet veel meer te maken hebben met het probleem van personeelstekort ipv jou V60?
Had laatst panne in Brabant, boodschap van de lokale dealer was: even 3 weken wachten tot ik tijd heb (veel technisch personeel wordt daar weggekocht door ASML).
Heb een caravan gekocht, dealer bij mij het dichtst in de buurt zegt: ik neem geen nieuwe klanten aan (want geen personeel om nieuwe klanten te kunnen helpen zonder dat dit ten koste gaat van zijn bestaande klanten).
Ik liet mijn vrouw bellen met de vraag ik heb een XC90 gekocht 2020 kan ik mij aanmelden voor dealer onderhoud. Ja hoor geen probleem we hebben wel 4 weken wachttijd. Dus ja ze zijn niet happig op de V60 D6 hybride
Historie:

BMW 320
Chevrolet camaro
Vovlo T5R
BMW 528
VW transporter T5
Chevy van
Audi A4 quatro station
BMW X3
Volvo V60 Plug-in 2015
Gouwe
7th Gear member

Johngsm schreef: 22.08.2024 - 16:56 .....Dus ja ze zijn niet happig op de V60 D6 hybride
Vreemd verhaal.
JohnH
2nd Gear member

De D6 is geen zorgenkindje, de aircopomp van de D6 was een zorgenkindje en het heeft enige tijd geduurd hoe men dat min of meer duurzaam kan oplossen. Voor het overige:

Wat denk je van de ISG, mijn derde ondertussen en het keyless systeem in de deuren, een drama... en sinds gisteren alarmsysteem Service vereist :(
Gouwe
7th Gear member

Hoor ik jou zeggen dat de ISG nog steeds een probleem is? Hoe dan? Was toch een zwak lager en dat was opgelost, of hebben ze er bij jou een niet aangepast exemplaar weer ingestopt?
Keyless was ook een bekend probleem, maar zou opgelost moeten zijn met de nieuwe handvatten/bekabeling, dan wel het vervangen van de ontvanger in het dak. Bij jou dus ook niet? Of heb jij een unieke auto?
En dat alarm: accu van de sirene wellicht? Kan een keer gebeuren dus vind dat niet direct zorgelijk.
Bekende aandachtspunten van de D6 voor zover mij bekend:
- Met stip de pomp van de airco: opgelost door de 2.0 vervangingsmethode (dat wil dus niet zeggen dat er geen andere dingen meer stuk kunnen gaan.)
- ERAD (zelf nooit ervaren)
- ISG (lager probleem)
- Keyless systeem (handvatten en ontvanger in het dak)
- OBC (zelf nooit ervaren)
- TCV
Op de pomp, ERAD en ISG hanteerde Volvo destijds 48 maanden 100% coulance en daarna nog 12 maanden 50%. Verder een top auto en de prijzen zijn ook nog steeds top (in de zin van hoog).
Athome
2nd Gear member

OBC heb ik zelf ook al kapot gehad. Maar ja, na 10 jaar en 200.000 km durf ik het niet perse een zwak punt te noemen
De Aircopomp ben ik nog niet zeker van. In Juli 2020 is de pomp vervangen (2.0 procedure) en recent alweer. Ongeveer 40.000 km oud. Dat vind ik ook te snel.
Als ik een puur brandstof gestookte auto als referentie neem. Blijkt dat een aircopomp bijna een auto leven meegaat. De condensor/radiateur is meestal eerder versleten.

De dealer heeft al aangegeven dat de ISG een onderdeel is dat geen autoleven meegaat en vaker vervangen moet worden.
Volvo V60 PiH Summum MY14
simon50
2nd Gear member

Beste Athome, volgens mij ben je numner 5 op dit forum met airco probleem na de 2.0 vervanging in 2020. Heeft je dealer de reparatie "coulant" uitgevoerd? En is er gekeken waardoir storing veroorzaakt werd?
Athome
2nd Gear member

Bij mij viel het onder levenslange garantie op reparatie. Wel na wat aandringen. De vorige reparatie had ik namelijk deels zelf betaald (bij de dealer dus).
Het was dit keer een elektronische storing. Volgens ook de regeleenheid. Dat betekent dat de pomp vervangen moest worden.
De vorige keer was het lekkage. Dus 2 verschillende oorzaken maar in beide gevallen vervanging van de pomp.
Had dus een beetje mazzel omdat de vorige vervanging precies in de maand viel wat Volvo NL als peildatum voor "levenslange garantie op reparatie" had gesteld.
Volvo V60 PiH Summum MY14
volvo440special
5th Gear member

Niet enkel puur brandstof gestookte auto's. Er zijn in de loop der jaren heel wat hybrides en EV's op de weg gezet (zelfs nog voor de D6 bestond). En enkel de D6 is mij bekend als 'pompvreter'.
Zo'n HV-pomp kan normaal zonder problemen een autoleven mee. Ik vrees dat Volvo de laatste 15 jaar verkeerde keuzes maakt qua pompen. Sorry alle Volvo-verdedigers: De D6 is gewoon een zorgenkindje wbt. aircosystemen. Je kunt niet iedere 40dkm een pomp nodig hebben. Het is zoals eerder gezegd geen luchtfilter. Als het onder de levenslange garantie valt is het financieel leuk, qua zorgen minder.
Ook is het zéker geen vreemd verhaal dat sommige dealers helemaal niet op een D6 zitten te wachten. Toen ik aangaf dat ik de S40 weg ging doen en dacht aan hybride, werd me ook vanuit de dealer op het hart gedrukt, om absoluut geen D6 te kopen. Dat was enkel maar ellende.
simon50
2nd Gear member

Beste JohnH, is je aircopomp al wel vervangen inmiddels? En zo ja, wie heeft nu de defecte? Ondanks dat ik vind dat een pomp langer dan 30.000 km mee moet gaan, en omdat je het over expertise hebt, is het interessant om te weten wat er defect is gegaan
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”