Pagina 13 van 36
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 16:54
door V480-S60
Doc R schreef: ↑11.01.2023 - 16:23
WillyWortel2 schreef: ↑06.01.2023 - 17:21
Jullie hebben allemaal gelijk.
De publicatie in de staatscourant klopt ook niet.
Ik heb wel een vraag.
Hoe kan een diesel met een euro 4 motor voldoen aan de norm die geldt voor een euro 6 motor?
Komt doordat politici zich er mee bemoeid hebben.
De euro classificatie van een auto is gebaseerd om het moment van eerste toelating, niet op basis van de uitstoot.
Daardoor kunnen 2 identieke auto’s afhankelijk van registratie datum euro 5 of euro 6 zijn.
De norm waartegen gekeurd wordt verschilt dan wel.
V70 D5 blok vanaf MY 2012 (euro5) is ook geleverd vanaf 2016 als euro 6.
V70 D5 van December 2010 is geregistreerd als euro4, Januari 2011 als euro 5.
Tussen MY2011 en MY2012 heeft een wijziging aan de D5 plaatsgevonden.
Laten we het aub simpel houden.
Auto's met Roetfilter af-fabriek met datum eerste toelating tot 2016 "mogen" 1.000.000 deeltjes/cm3 uitstoten.
Auto's van na die datum mogen nog maar 250.000 deeltjes/cm3 uitstoten.
(Vergeef mij even de exacte data want ik heb de regeling er op dit moment niet bij en ben ook niet van plan om ze nu even op te zoeken. Staat in de eerder geplaatste toelichting.)
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 16:54
door Urbexpeditie
Frits V70 schreef: ↑11.01.2023 - 16:48
Je koopt een auto met een roetfilter. Alles werkt naar behoren en de auto krijgt het onderhoud wat nodig is. Dan zou er toch geen afkeur mogelijk hoeven te zijn? APK issues gaan over afwijkingen t.o.v. het normale. Toch?
Ja dat klopt Frits.
Als je geen rare meldingen op je dash hebt en onderhoud naar behoren wordt uitgevoerd, zou ik mij geen zorgen maken. Roetfilter kan wel vol raken, maar daar krijg je een melding van in je dash.
(je kan natuurlijk altijd op voorhand de auto eerder laten keuren voor de zekerheid)
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 17:38
door raspaardje
Urbexpeditie schreef: ↑11.01.2023 - 16:54
Frits V70 schreef: ↑11.01.2023 - 16:48
Je koopt een auto met een roetfilter. Alles werkt naar behoren en de auto krijgt het onderhoud wat nodig is. Dan zou er toch geen afkeur mogelijk hoeven te zijn? APK issues gaan over afwijkingen t.o.v. het normale. Toch?
Ja dat klopt Frits.
Als je geen rare meldingen op je dash hebt en onderhoud naar behoren wordt uitgevoerd, zou ik mij geen zorgen maken. Roetfilter kan wel vol raken, maar daar krijg je een melding van in je dash.
(je kan natuurlijk altijd op voorhand de auto eerder laten keuren voor de zekerheid)
Je roetfilter kan dus stuk (lees: gebarsten) zijn door de grote hoeveelheden roet die het te verstouwen heeft gekregen door mankementen aan andere onderdelen.
Dan werkt je roetfilter dus niet naar behoren maar blijft het drukverschil over het roetfilter binnen de geprogrammeerde grenzen van een waarschuwingslampje/noodloop (druk boven een bepaalde waarde geeft een foutmelding).
En dan lijkt alles koek en ei maar met zo'n roetfilter haal je de uitstootgrenzen niet.
En word je dus als eigenaar verrast: hé, geen foutmelding maar toch teveel deeltjes....
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 17:56
door Doc R
V480-S60 schreef: ↑11.01.2023 - 16:54
Doc R schreef: ↑11.01.2023 - 16:23
WillyWortel2 schreef: ↑06.01.2023 - 17:21
Jullie hebben allemaal gelijk.
De publicatie in de staatscourant klopt ook niet.
Ik heb wel een vraag.
Hoe kan een diesel met een euro 4 motor voldoen aan de norm die geldt voor een euro 6 motor?
Komt doordat politici zich er mee bemoeid hebben.
De euro classificatie van een auto is gebaseerd om het moment van eerste toelating, niet op basis van de uitstoot.
Daardoor kunnen 2 identieke auto’s afhankelijk van registratie datum euro 5 of euro 6 zijn.
De norm waartegen gekeurd wordt verschilt dan wel.
V70 D5 blok vanaf MY 2012 (euro5) is ook geleverd vanaf 2016 als euro 6.
V70 D5 van December 2010 is geregistreerd als euro4, Januari 2011 als euro 5.
Tussen MY2011 en MY2012 heeft een wijziging aan de D5 plaatsgevonden.
Laten we het aub simpel houden.
Auto's met Roetfilter af-fabriek met datum eerste toelating tot 2016 "mogen" 1.000.000 deeltjes/cm3 uitstoten.
Auto's van na die datum mogen nog maar 250.000 deeltjes/cm3 uitstoten.
(Vergeef mij even de exacte data want ik heb de regeling er op dit moment niet bij en ben ook niet van plan om ze nu even op te zoeken. Staat in de eerder geplaatste toelichting.)
Klopt, is ook simpel. Een goed functionerende euro 5 D5 zou aan de euro 6 norm kunnen voldoen en daarom zijn er weinig zorgen tot afkeur.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 18:32
door Fredhead
Frits V70 schreef: ↑11.01.2023 - 16:48
fredhead schreef: ↑11.01.2023 - 16:16
Frits V70 schreef: ↑11.01.2023 - 15:48
En dan is het te hoog. Wat dan?
Dan denk ik dat je in dit geval de reparatie niet meer op dezelfde dag klaar hebt.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar wat dit gaat betekenen, kijkend naar de afkeuren in bijvoorbeeld België kan het dusdanig veel werk zijn dat je meerdere dagen zoet bent voordat je de boosdoener te pakken hebt.
Lees: als het roetfilter vervangen niet voldoende is.
Je koopt een auto met een roetfilter. Alles werkt naar behoren en de auto krijgt het onderhoud wat nodig is. Dan zou er toch geen afkeur mogelijk hoeven te zijn? APK issues gaan over afwijkingen t.o.v. de vastgestelde standaard. Toch? De APK test kan toch niet ineens gaan afwijken t.o.v. de standaard van de fabrieksinstellingen / leveringen / onderhoud?
Eens en oneens, het roetfilter doe je normaal gesproken geen onderhoud aan. Eventueel vervangen na een x aantal kilometers en verder inderdaad geen storing en zou het dus goed moeten zijn.
Zelf kijk ik ook naar een stukje leeftijd aantal kilometers dat het spul oud is en de kans dus groter is dat het niet meer volledig voldoet om de al aangehaalde eventuele oorzaken.
Met een diesel van een jaar of 10 oud met een ton of 2 a 2,5 op de klok zou ik me geen seconde "zorgen" maken.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 18:37
door Bover
Doc R schreef: ↑11.01.2023 - 17:56
Klopt, is ook simpel. Een goed functionerende euro 5 D5 zou aan de euro 6 norm kunnen voldoen en daarom zijn er weinig zorgen tot afkeur.
Laten we maar aan bovenstaand vasthouden voorlopig en vanmiddag toch even gevraagd in France en volgens die keurmeester Technique Controle zijn er de komende drie jaar zeker geen reden tot zorg dacht zij. Apparatuur en kennis vind men nog onvoldoende ontwikkelt hoorde ik de vrouw zeggen.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 18:38
door Urbexpeditie
Je vrouw is een wijs mens.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 21:19
door Ludo
V480-S60 schreef: ↑11.01.2023 - 05:54
Op dit moment is het zo dat het "mankement" direct "verholpen" moet worden als de auto voor de APK afgekeurd wordt. Gebeurt dat niet, dan mag je de auto inderdaad niet meer in het verkeer gebruiken.
Het volledige verhaal is wel wat uitgebreider (Je hebt in enkele gevallen wel wat langer de tijd dan direct verhelpen.) Maar zeker geen jaar respijt.
Dat is toch wel heftig hoor.
De reden dat men hier van 3 maanden naar een jaar is gegaan, is dat er leveringsproblemen zijn met nieuwe roetfilters.
Je zou maar een maand of 6 moeten wachten dan...
Trouwens, 2 maanden voor datum mag je hier in Belgie ook al gaan keuren.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 22:19
door Martijn-A
Een beetje triest om te lezen dat WW hier ook al de sfeer aan verstieren is met zelfverzekerde reacties vol fouten.
On topic: als ik de resultaten van deeltjestesten hier lees hoeven we ons bij een goed werkende en onderhouden diesel geen zorgen te maken. Met waardes van 1300 deeltjes tijdens een test lijkt de technische gesteldheid van de Belgische voertuigen in die 5-10% afkeur het eigenlijke probleem.
Ik kom regelmatig in België en merk veel roetblakende diesels op. Dit kan enkel bij afwezigheid van een dpf. Dan lijkt falen in een deeltjestest gewoon logisch
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 11.01.2023 - 22:40
door raspaardje
Of een gebarsten roetfilter, zonder dat de eigenaar het door heeft en waarmee in sommige gevallen geen foutmelding/noodloop wordt getriggerd.
Dat is vervelend want dan komt het als een verrassing.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 12.01.2023 - 06:54
door Bover
Urbexpeditie schreef: ↑11.01.2023 - 18:38
Je vrouw is een wijs mens.
Urb: Die vrouw was de keurmeester Technique Controle maar die is ook wijs net als mijn vrouw je hebt gelijk

.
Bij de forum sponsor Obbe Tuning staat ook nog een verhaal over dit onderwerp zag ik zie de link;
Obbe Tuning:
Kom je met een getunde Volvo met de egr naar gesloten geprogrammeerd door de deeltjes test?
We hebben meerdere vragen omtrent deze materie voorbij zien komen.
Dit is zover wij het nu weten:
De deeltjes test is sowieso voor de euro5 en euro6 motoren, of de euro4 tot 1 januari 2011 aan de deeltjes tester moet weten we nu niet, volgens de Bovag mogen garage’s zonder deeltjes teller de euro 4 nog keuren ?. Bron Bovag.
Ga naar de link om meer te lezen hieronder.
https://www.obbetuning.nl/nieuws-deeltjes-teller-apk/
Ik
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 12.01.2023 - 07:09
door V480-S60
Bovag is een belangenclub. Dus niet de wetgever.
Ga vooreerst uit van wat er in de wet staat en wat de RDW aangeeft in het kentekenregister.
Staat in dat laatste: Roetfilter af-fabriek APK, "JA". Dan moet ie aan de (nieuwe) deeltjesteller.
Edit: Ja vergeten toe te voegen. Nu dus gedaan

Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 12.01.2023 - 08:12
door raspaardje
Bover schreef: ↑12.01.2023 - 06:54
Bij de forum sponsor Obbe Tuning staat ook nog een verhaal over dit onderwerp zag ik zie de link;
Obbe Tuning:
Kom je met een getunde Volvo met de egr naar gesloten geprogrammeerd door de deeltjes test?
We hebben meerdere vragen omtrent deze materie voorbij zien komen.
Dit is zover wij het nu weten:
De deeltjes test is sowieso voor de euro5 en euro6 motoren, of de euro4 tot 1 januari 2011 aan de deeltjes tester moet weten we nu niet, volgens de Bovag mogen garage’s zonder deeltjes teller de euro 4 nog keuren ?. Bron Bovag.
Ga naar de link om meer te lezen hieronder.
https://www.obbetuning.nl/nieuws-deeltjes-teller-apk/
Deze is ook al hier voorbij gekomen; zoveel partijen die elkaars informatie kopiëren zonder een check te doen.
De RDW kan het niet simpeler maken, ik vul V480-S60 aan: staat in dat laatste "Roetfilter af-fabriek APK - Ja" dan moet de auto tijdens de APK aan de deeltjesteller.
Het leuke is dat dit forum nu bovenaan de zoekresultaten staat van niet ouder dan een week wanneer je op "euro 4 deeltjesteller" zoekt.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 12.01.2023 - 09:02
door Doc R
Bover schreef: ↑12.01.2023 - 06:54
Urbexpeditie schreef: ↑11.01.2023 - 18:38
Je vrouw is een wijs mens.
Urb: Die vrouw was de keurmeester Technique Controle maar die is ook wijs net als mijn vrouw je hebt gelijk

.
Bij de forum sponsor Obbe Tuning staat ook nog een verhaal over dit onderwerp zag ik zie de link;
Obbe Tuning:
Kom je met een getunde Volvo met de egr naar gesloten geprogrammeerd door de deeltjes test?
We hebben meerdere vragen omtrent deze materie voorbij zien komen.
Dit is zover wij het nu weten:
De deeltjes test is sowieso voor de euro5 en euro6 motoren, of de euro4 tot 1 januari 2011 aan de deeltjes tester moet weten we nu niet, volgens de Bovag mogen garage’s zonder deeltjes teller de euro 4 nog keuren ?. Bron Bovag.
Ga naar de link om meer te lezen hieronder.
https://www.obbetuning.nl/nieuws-deeltjes-teller-apk/
Ik
Verhaal Obbe met voorbeelden bevestigd; EGR dicht is meer O2, is betere verbranding, is minder roetdeeltjes. Echter ook meer NOx….
Afkeur kan dan volgen als NOx gemeten kan worden en dit boven de norm uitkomt.
Geen slapeloze nachten van….
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 12.01.2023 - 09:12
door Urbexpeditie
Bover schreef: ↑12.01.2023 - 06:54
Bij de forum sponsor Obbe Tuning staat ook nog een verhaal over dit onderwerp zag ik zie de link;
Obbetuning schreef: ↑02.01.2023 - 01:40
Het blijft spannende materie deze deeltjes teller,
Op mijn site houd ik zover van alle kanten de informatie krijg alles bij

Lees:
https://www.obbetuning.nl/nieuws-deeltjes-teller-apk/
Voor zover we nu weten: een Volvo met euro4 van voor 2011 komt niet door de deeltjes test heen, echter een apk station zonder deeltjes teller mag tot 2011 keuren ? (bron bovag).
Euro5 is loterij, de 1.6 D2 haalt het zover we nu zien in ieder geval niet, ook niet met een nieuwe dpf.
Euro6 met roetfilter komt er doorheen, vrijdag (30 dec) er een gehad met storing roetfilter vol, na een airintake reiniging te hebben gedaan + tuning met egr naar gesloten.
De vervuiler betaald heeft onze regering bedacht, dus men kan ook het roetfilter laten verwijderen, dit mag nu tot bj 1 januari 2017

Dit wel melden (mailtje) dan komt er achter de auto te staan: roetfilter geen.
Verhaal van Obbe over de euro 4 klopt ook niet.
Zoals eerder hierboven al beschreven, RDW is leidende.
En daar staat echt dat euro 4, mits fabriek af, gewoon getest wordt.
Maar goed, we vallen in herhaling...
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 12.01.2023 - 09:15
door raspaardje
Ik ga mijn euro 4 iig 2 maanden voor APK keurdatum laten keuren om bij afkeur tijd tot nadenken te hebben.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 12.01.2023 - 09:40
door Urbexpeditie
raspaardje schreef: ↑12.01.2023 - 09:15
Ik ga mijn euro 4 iig 2 maanden voor APK keurdatum laten keuren om bij afkeur tijd tot nadenken te hebben.
Ben benieuwd.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 12.01.2023 - 11:27
door Bover
Ideetje: Raspaardje zou APK meting of proefkeuring vergoed moeten krijgen als casus voor het forum op dit onderwerp..

Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 12.01.2023 - 12:02
door Jelmer de Jong
Frits V70 schreef: ↑11.01.2023 - 16:48
Je koopt een auto met een roetfilter. Alles werkt naar behoren en de auto krijgt het onderhoud wat nodig is. Dan zou er toch geen afkeur mogelijk hoeven te zijn? APK issues gaan over afwijkingen t.o.v. de vastgestelde standaard. Toch? De APK test kan toch niet ineens gaan afwijken t.o.v. de standaard van de fabrieksinstellingen / leveringen / onderhoud?
Roetfilter is een soort van slijtageproduct. Iets wat vorige jaar nog goed was kan nu stuk zijn. Als de werking van het filter nog nooit getest is, wat voorheen ook nooit gebeurde, is het niet vreemd dat zoiets opeens stuk blijkt te zijn als je het wel test.
Roetmeting deeltjesteller
Geplaatst: 12.01.2023 - 13:22
door OGA244
de waardes zijn al sinds jaar en dag vastgelegd in een COC, dat zal het vertrekpunt zijn