Pagina 14 van 19
Geplaatst: 09.10.2009 - 19:35
door M@rcel
Wim J schreef:Het lijkt er inderdaad op dat niet alle cylinders evenveel flashlube krijgen. Maar ik heb nog de klassieke variant vh flashlube systeem.
Deze plan ik nu wel zo snel mogelijk te vervangen door de electronische.
Waarom is de distributie van het smeermiddel dan beter?
Wim J schreef:
Motor lijkt iets makkelijker aan te slaan en iets soepeler te draaien, maar dat kan ook perfect tussen mijn oren zitten want als er al verschil is is het zeer miniem!
Vreemd, want als ik naar de klepspelingen kijk, dan zou je volgens mij toch al een aantal lekkende kleppen moeten hebben. En dat merk je!
Geplaatst: 09.10.2009 - 20:35
door Johan s60
M@rcel schreef:Wim J schreef:Het lijkt er inderdaad op dat niet alle cylinders evenveel flashlube krijgen. Maar ik heb nog de klassieke variant vh flashlube systeem.
Deze plan ik nu wel zo snel mogelijk te vervangen door de electronische.
Waarom is de distributie van het smeermiddel dan beter?
Wim J schreef:
Motor lijkt iets makkelijker aan te slaan en iets soepeler te draaien, maar dat kan ook perfect tussen mijn oren zitten want als er al verschil is is het zeer miniem!
Vreemd, want als ik naar de klepspelingen kijk, dan zou je volgens mij toch al een aantal lekkende kleppen moeten hebben. En dat merk je!
zolang je nog speling heb zal er geen klep lekken
Geplaatst: 09.10.2009 - 21:09
door Johan s60
Wim J schreef:OK, hier komt de data die de garage me gegeven heeft.
inlaatkleppen: (0,20 +-0,03)
1: 0,07
2: 0,22
3: 0,15
4: 0,22
5: 0,22
6: 0,22
7: 0,20
8: 0,15
9: 0,22
10: 0,10
Uitlaatkleppen: ( 0,40 +- 0,03)
1: 0,40
2: 0,40
3: 0,35
4: 0,35
5: 0,40
6: 0,40
7: 0,40
8: 0,40
9: 0,35
10: 0,27
In totaal zijn 9 stoters vervangen aan een kleine 15 euro per stuk, nog wat ringen en keeringen, afdichtring en de nodige lijm.
In totaal voor dik 600 euro werkuren.
In totaal een factuur onder de 1000 euro. Wat mijn LPG-verhaal nog steeds in de positieve cijfers houdt. (ruim !)
Het lijkt er inderdaad op dat niet alle cylinders evenveel flashlube krijgen. Maar ik heb nog de klassieke variant vh flashlube systeem.
Deze plan ik nu wel zo snel mogelijk te vervangen door de electronische. De volgende 50k km kunnen we dan evt verschillen zien.
O, voor de cijfertjes-liefhebbers:
Totale km stand :196000
stand ombouw LPG :149000
aantal KM op LPG: : 47000 (+-45000km per jaar)
motor type B5254T2
XC70 : eerste indienststelling 10/2003 (MY2004)
Type trajecten:
in de week: vnl lange afstandsverkeer met de nodige files,
weekends: vnl heel korte afstanden (- 5 km)
rijstijl: geen hoge topsnelheden (max 140 km/h, oops ! )
XC70 heeft wel steeds ruim 100 kg materiaal in de koffer (of een hond van ruim 70 kg)
Het advies wat ik kreeg om tussen 50 en 60k de kleppen te laten stellen lijkt me dus heel correct te zijn. Meer dan 60k lijkt me een beetje risky te worden.
Motor lijkt iets makkelijker aan te slaan en iets soepeler te draaien, maar dat kan ook perfect tussen mijn oren zitten want als er al verschil is is het zeer miniem!
Apart dat de inlaat kleppen te krap staan, in feite heb je maar een uitlaat klep die onder de 0,35 zit en dus buiten de tolerantie ligt
Lijkt er meer op dat de inlaat kleppen vanaf de fabriek al niet goed stonden, de uitlaat kleppen waren nog niet zo slecht
Dit is gezien de km-stand en dat je een turbo hebt heel netjes
Die 9 stoters heb je die terug gekregen? wellicht kunnen we een ruil systeem opzetten :twisted:
Ik heb nu ook het electronische flashlube systeem, dit werkt veel beter
Geplaatst: 09.10.2009 - 21:13
door Gast
Johan s60 schreef:M@rcel schreef:Wim J schreef:Het lijkt er inderdaad op dat niet alle cylinders evenveel flashlube krijgen. Maar ik heb nog de klassieke variant vh flashlube systeem.
Deze plan ik nu wel zo snel mogelijk te vervangen door de electronische.
Waarom is de distributie van het smeermiddel dan beter?
Wim J schreef:
Motor lijkt iets makkelijker aan te slaan en iets soepeler te draaien, maar dat kan ook perfect tussen mijn oren zitten want als er al verschil is is het zeer miniem!
Vreemd, want als ik naar de klepspelingen kijk, dan zou je volgens mij toch al een aantal lekkende kleppen moeten hebben. En dat merk je!
zolang je nog speling heb zal er geen klep lekken
Maar wel verbrandden, dus lekken.

Geplaatst: 09.10.2009 - 21:15
door Gast
Zoiets dus:
Geplaatst: 09.10.2009 - 22:48
door Johan s60
Dan moeten ze (koud) wel heeeel krap staan
Geplaatst: 10.10.2009 - 00:17
door Gast
Johan s60 schreef:Dan moeten ze (koud) wel heeeel krap staan
???
Met krappe speling krijgen de kleppen niet de tijd om af te koelen en dus verbrandden.
Resultaat is dus dat delen van een klep weg branden.
Geplaatst: 10.10.2009 - 10:57
door Wim J
Johan s60 schreef:
Apart dat de inlaat kleppen te krap staan, in feite heb je maar een uitlaat klep die onder de 0,35 zit en dus buiten de tolerantie ligt
Lijkt er meer op dat de inlaat kleppen vanaf de fabriek al niet goed stonden, de uitlaat kleppen waren nog niet zo slecht
Dit is gezien de km-stand en dat je een turbo hebt heel netjes
Die 9 stoters heb je die terug gekregen? wellicht kunnen we een ruil systeem opzetten :twisted:
Ik heb nu ook het electronische flashlube systeem, dit werkt veel beter
Wat de verklaring is voor de inlaatkleppen die slecht staan heb ik het raden naar. Af fabriek slecht lijkt me wel heel sterk.
0,35 voor de uitlaat kleppen is ook buiten tolerantie (0,40+-0,03) maar inderdaad maar net, 0, 27 was de slechtste uitlaat klep.
Opvallend ook dat de twee buitenste inlaatkleppen 1 en 10 dus merkelijk meer slijtage hebben. Temperatuursissue?
Ik hoorde geen verschil onder de motor kap tussen het tikken vd kleppen vlak voor de ombouw en vlak voor het stellen. Na het stellen klinkt het allemaal iets harder door,... Daar ben ik zeker van.
Misschien is het een idee om het motorgeluid met de pas gestelde kleppen op te nemen, en na x-tal km een nieuwe opname te maken. Het lijkt me dat wanneer het geluidsniveau zachter is de kleppen meer ingesleten zijn.
Kan het zijn dat de kleppen al merkbare slijtage hadden met 149k km op benzine? Ik weet anders ook wel iemand die een verbrande klep had met een 2.5T en nooit op lpg gereden heeft (kan moeilijk als er geen installatie in zit)
Ik maak werk van het electronische flashlube systeem (als de huidige factuur betaald is)
En nee, ik heb de oude stoters niet terug meegekregen,.... Dus geen ruilhandel. Volgende maal vraag ik erom. 50k geduld.
Geplaatst: 10.10.2009 - 12:09
door M@rcel
Dat de buitenste cilinders een hogere slijtage vertonen, kan óók komen door een ongunstige verdeling van de Flashlube vloeistof over de cilinders. Ik kwam
deze link tegen waar onderstaand verdeelstuk genoemd wordt. Geen idee of dit een officieel accesoire van Flashlube is. Ik weet ook niet of het helpt en of het ook voor vijfcilinders beschikbaar is.

Geplaatst: 10.10.2009 - 12:17
door M@rcel
Johan s60 schreef:zolang je nog speling heb zal er geen klep lekken
Volgens mij is hier een aanvulling op zijn plaats. Je hebt gelijk als het over een hete motor gaat. In principe heb je voldoende aan een speling van nul. Maar deze speling van nul moet je ook nog hebben als je met 230km/hr bij +50 graden celcius over de Duitse autobaan "cruised". Doordat de fabrikant op de hoogte is van de diverse warmte-uitzettingen van de gebruikte materialen, kan de fabrikant aangeven wat de klepspeling in
koude toestand moet zijn om te voorkomen dat, in welke
hete bedrijfssituatie dan ook, de klepspeling kleiner dan nul wordt.
Dus als de klepspeling in koude toestand veel kleiner is dan de voorgeschreven speling, dan kan wel degelijk de klepspeling kleiner dan nul worden bij warme/hete motor.
Denk ik... :roll:
Geplaatst: 10.10.2009 - 12:37
door Ramon&Ramon
Kleppenstelgereedschap uitleen incl stoterbussen:):)
Geplaatst: 10.10.2009 - 13:06
door Wim J
M@rcel schreef:Dat de buitenste cilinders een hogere slijtage vertonen, kan óók komen door een ongunstige verdeling van de Flashlube vloeistof over de cilinders. Ik kwam
deze link tegen waar onderstaand verdeelstuk genoemd wordt. Geen idee of dit een officieel accesoire van Flashlube is. Ik weet ook niet of het helpt en of het ook voor vijfcilinders beschikbaar is.

Blijjft de vraag waarom de inlaatkleppen meer slijtage vertonen dan de uitlaatkleppen
Geplaatst: 10.10.2009 - 13:51
door Ramon&Ramon
Mijn ervaring is dat meestal de uitlaatkleppen te strak staan,als je bij het stellen de maximale tolerantiewaarde aanhoudt min een tiende mm,dan wordt de klepstel interval een stuk langer.
De klepspeling wordt gelang de motor warmer wordt ruimer,gezien de uitzetting van de alluminium cilinderkop,dat verklaard ook het vaak slechte starten bij een koude motor,bij een warme motor heb je dat niet.
Geplaatst: 10.10.2009 - 14:47
door Wim J
Ramon&Ramon schreef:Mijn ervaring is dat meestal de uitlaatkleppen te strak staan,als je bij het stellen de maximale tolerantiewaarde aanhoudt min een tiende mm,dan wordt de klepstel interval een stuk langer.
De klepspeling wordt gelang de motor warmer wordt ruimer,gezien de uitzetting van de alluminium cilinderkop,dat verklaard ook het vaak slechte starten bij een koude motor,bij een warme motor heb je dat niet.
Als ik het goed begrijp staan de keppen bij een koude motor op zijn nauwst, dus het minimum. Bij een warme motor wordt de klepspeling groter, ruimer. Vandaar ook dat je de kleppen bij warme motor minder hard hoort tikken dan bij een koude?
Kleppen stellen op de max tolerantie min 1/10mm, langer interval: daar kan ik in komen, en dat zou ik ook doen, maar dan moest ik ook de stoters laten vervangen die nog af-fabriek stonden. Wat het weer wat duurder maakt.
Geplaatst: 10.10.2009 - 15:36
door Ramon&Ramon
Ja,dat wel natuurlijk,maar het levert wel voordeel op,op de lange duur.
Geplaatst: 10.10.2009 - 22:44
door Johan s60
Wim J schreef:M@rcel schreef:Dat de buitenste cilinders een hogere slijtage vertonen, kan óók komen door een ongunstige verdeling van de Flashlube vloeistof over de cilinders. Ik kwam
deze link tegen waar onderstaand verdeelstuk genoemd wordt. Geen idee of dit een officieel accesoire van Flashlube is. Ik weet ook niet of het helpt en of het ook voor vijfcilinders beschikbaar is.

Blijjft de vraag waarom de inlaatkleppen meer slijtage vertonen dan de uitlaatkleppen
Dit zit iig niet in de set van de "Electronic valve saver kit"
Geplaatst: 10.10.2009 - 23:15
door Johan s60
Wim J schreef:Johan s60 schreef:
Apart dat de inlaat kleppen te krap staan, in feite heb je maar een uitlaat klep die onder de 0,35 zit en dus buiten de tolerantie ligt
Lijkt er meer op dat de inlaat kleppen vanaf de fabriek al niet goed stonden, de uitlaat kleppen waren nog niet zo slecht
Dit is gezien de km-stand en dat je een turbo hebt heel netjes
Die 9 stoters heb je die terug gekregen? wellicht kunnen we een ruil systeem opzetten :twisted:
Ik heb nu ook het electronische flashlube systeem, dit werkt veel beter
Wat de verklaring is voor de inlaatkleppen die slecht staan heb ik het raden naar. Af fabriek slecht lijkt me wel heel sterk.
0,35 voor de uitlaat kleppen is ook buiten tolerantie (0,40+-0,03) maar inderdaad maar net, 0, 27 was de slechtste uitlaat klep.
Volgens vadis kan 0,35mm nog net

Geplaatst: 11.10.2009 - 10:29
door Wim J
Vreemd, volgens Vadis kan de klepspeling op de uitlaatkleppen tussen 0,35 en 0,60mm zijn. Ik kan me inderdaad voorstellen dat wanneer je -zoals Ramon zegt- de klepspeling maximaal laat zetten ( dus 0,60) je inderdaad langere intervallen hebt tussen klepstellingen.
0,40 of 0,60 is een wereld van verschil 0,40 of 0,43 is heel wat minder!
Geplaatst: 11.10.2009 - 11:23
door Gast
LET OP de genoemde klepspeling waarden,
Inlaatklep 0,15 - 0,45 mm en uitlaatklep 0,35 - 0,60 mm
zijn REFERENTIEWAARDEN.
VADIS geeft aan dat dit alleen controlewaarden zijn als gereedschap 999 5754 op de achterzijde van de inlaatnokkenas is bevestigd.
Voor afstellen geldt:
inlaatklep 0,20 ± 0,03 mm
uitlaatklep 0,40 ± 0,03 mm
Dus als je aan het afstellen gaat dan de inlaatklep op 0,25 mm en de uitlaatklep op 0,45 mm zetten.
Geplaatst: 11.10.2009 - 12:34
door Johan s60
AlexV70 schreef:LET OP de genoemde klepspeling waarden,
Inlaatklep 0,15 - 0,45 mm en uitlaatklep 0,35 - 0,60 mm
zijn REFERENTIEWAARDEN.
VADIS geeft aan dat dit alleen controlewaarden zijn als gereedschap 999 5754 op de achterzijde van de inlaatnokkenas is bevestigd.
Voor afstellen geldt:
inlaatklep 0,20 ± 0,03 mm
uitlaatklep 0,40 ± 0,03 mm
Dus als je aan het afstellen gaat dan de inlaatklep op 0,25 mm en de uitlaatklep op 0,45 mm zetten.
Klopt, in dit geval staan mijn kleppen; (0,25 mm inl. & 0,40 mm uitl.) aardig in de buurt van de afstelwaarden.