Pagina 14 van 19
Geplaatst: 24.06.2011 - 12:05
door BlackcurrantV70
Het kan ook andersom werken, verleden week van Schiphol naar Belgie, en TT 950T gaf 1u vertraging nabij Antwerpen en raadde me aan de snelweg te verlaten bij Meer, net over de grens.
Ik dacht, "ja zeg, mooi niet" en reed de afslag "Meer" voorbij....1km verder stond ik stil.....voor een hele tijd.
Akkoord Navi heeft soms rare gedachten kwa routes, maar soms heeft ie weldegelijk gelijk....
Geplaatst: 27.06.2011 - 17:18
door Thijs
Hmm, tegenvaller:
Ik ben vandaag via de dealer in Heerenveen, om uit te lezen, naar de zaak geweest waar de auto is aangeschaft. Er moesten een paar dingen opgelost worden. De pdc gaf storing, stabilisatorstangetje voor vervangen en de service melding weghalen. Tevens had ik gister na het stofzuigen dat de auto amper aan wou, wat het geconstateerde tijdens de aankoopkeuring dat de accu slecht zou zijn bevestigde. Na een accu test nogmaals bleek deze idd ook stuk te zijn.
Hij had nog een nieuwe accu in een van zijn auto's gezet en deze zou er bij mij in komen. Alles was voor de bakker na een uurtje, ik kon de auto weer ophalen.
De pdc gaf geen storing op moment van testen, en omdat het er achteraf in gezet blijkt te zijn is niet uit te lezen welke de sensoren 4 en 6 waren. (dat was wel uit te lezen) Daar is dus niets aan gedaan... Hij kon niet achterhalen welke er nou storing gegeven hadden..
Goed, ik weer naar huis.
Een uurtje later stap ik in de auto om naar mijn werk te gaan (middagdienst) en hij zei alleen maar klik.. what the F...
Gelukkig zouden we samen carpoolen en zijn we in de auto van mijn collega gestapt.
Maar nu de vraag, is die nieuwe accu ook stuk, wordt hij niet goed geladen, is de spanningsregelaar stuk of heb ik een geheime stroomtrekker?
Mooi kl..te in ieder geval.../
Geplaatst: 27.06.2011 - 23:01
door VolvoRob
Als de accu er vers ingezet is, neem ik aan dat massa-kabels niet de veroorzaker kunnen zijn. Dan denk je al snel aan een verbruiker, maar welke?
Succes met de zoektocht!
Geplaatst: 28.06.2011 - 10:13
door Thijs
Vanmorgen bij mijn "eigen"dealer geweest. Accu gemeten en deze was stuk. Verdere metingen hebben niets laten zien aan het laadsysteem. Ik ga er maar even vanuit dat het botte pech was dat de nieuwe accu stuk was. Overigens geen origineel volvo accu..
Nieuwe er in gedaan, we kijken wel wat er gebeurd!
Geplaatst: 28.06.2011 - 10:16
door 945i
Als het maar een Varta is, want daar kan het niet aan liggen!

Geplaatst: 28.06.2011 - 10:33
door Gast
Thijs schreef:Vanmorgen bij mijn "eigen"dealer geweest. Accu gemeten en deze was stuk. Verdere metingen hebben niets laten zien aan het laadsysteem. Ik ga er maar even vanuit dat het botte pech was dat de nieuwe accu stuk was. Overigens geen origineel volvo accu..
Nieuwe er in gedaan, we kijken wel wat er gebeurd!
Dat maakt niets uit, Volvo maakt zelf ook geen accu's. Ik denk dat je gewoon pech hebt, heb het zelf ook wel eens gehad met een bijna nieuwe accu.
Geplaatst: 08.07.2011 - 17:57
door Thijs
Ivo Philips schreef:Dit zijn 2 fotos van mijn type wervelklep, dit is het nieuwe verbeterde type.
Mijn initiele wervelklep was binnenin afgebroken op 47000km, inmiddels zit ik net over de 100.000km.
Jahoor, het is zo ver... Storing motormanagement service vereist. Ik had tijdens het rijden al een vermoeden, en dat klopte.. Stangetje van de wervelklep lam op de aansluiting bij de klep.. En als jij het nieuwe type klep hebt is dat bij mij ook het geval, ziet er iig exact hetzelfde uit.
Op mijn werk ff snel dat stangetje er aan gefabriekt, maar er moet wel wat aan gebeuren. Het bolletje waar het stangetje overheen valt aan de klep is helemaal versleten, hoe kan dit opgelost worden?
Ik zal morgen even een foto plaatsen hoe die nu is geplaatst...
Geplaatst: 08.07.2011 - 20:51
door toppertje
hey Thijs,
als je nog op zoek bent naar een
degelijke 2.5D,
ik heb er nog eentje.

Geplaatst: 08.07.2011 - 21:17
door Thijs
Als dit soort dingen te vaak gaan gebeuren krijg ik nog spijt... Ik ga uit van een verbeterde/modificatie met stalen kogeltje. Dan moet het over zijn..
Geplaatst: 09.07.2011 - 10:14
door BlackcurrantV70
Hoi Thijs,
Balen zeg, maar ik rijd inmiddels meer dan 60.000km met die nieuwe wervelklep en heb geen problemen meer ervaren.
Hopelijk wordt het bij jou snel opgelost
Geplaatst: 23.09.2011 - 08:14
door BartS
Hoi Thijs,
Ik heb je topic maar eens opgetrommeld. Hoe bevalt de D5 nu je deze enkele maanden hebt?
Geplaatst: 23.09.2011 - 12:18
door jpwg001
BartS schreef:Hoi Thijs,
Ik heb je topic maar eens opgetrommeld. Hoe bevalt de D5 nu je deze enkele maanden hebt?
Lees eens goed... de laatste tijd heeft hij wat kuren...
Geplaatst: 23.09.2011 - 17:53
door BartS
jpwg001 schreef:BartS schreef:Hoi Thijs,
Ik heb je topic maar eens opgetrommeld. Hoe bevalt de D5 nu je deze enkele maanden hebt?
Lees eens goed... de laatste tijd heeft hij wat kuren...
@jpwg001 Ik had de topic gelezen. Dat was vlak na aanschaf, met als laatste post 9 juli. Ik schrijf toch (we hebben het over vandaag 23 september) "nu je deze
enkele maanden hebt". Overbodige reply van je dus.
Geplaatst: 23.09.2011 - 18:41
door Thijs
BartS, Om je vraag te beantwoorden:
De motor is na een koude start veel stiller en loopt meteen mooi. Op snelwegsnelheden vindt ik hem iets meer aanwezig, maar dat lijkt voor alsnog te komen omdat de koets toch wat stiller is dan de vorige en er dan automatisch meer motorgeluid over blijft. Wellicht ook door het geharde waterafstotende glas op de ruiten.
Waar ik me wel aan irriteer, verder ben ik uitermate tevreden, is het trillingsgedrag tussen plm 1500 en 2000 toeren. Ik ben een rustige rijder en schakel graag vlot door. In dat gebied is de motor qua koppel en vermogensafgifte capabel genoeg, maar door het ongeraffineerde trillen geeft hij het gevoel juist niet in die toeren te willen draaien. Het gevoel wordt versterkt door de helaas niet geheel resonantie vrije bouw van de interieurdelen waardoor de trillingen qua gehoor even aangedikt worden.
Ik tank nu (net de derde keer) shell Vpower. Het lijkt beter te worden in vergelijking met de Ultimate die ik hiervoor tankte. Samen met de oliewissel die ik pas gedaan heb lijken, let wel lijken, van de trillingen de ruwe randjes wat achterwege te blijven. Trillen blijft helaas.
De koets (accessoires) is wel een verbetering op een aantal zaken. Regensensor is top, adaptive xenon is top en de leren banken bevallen mij ook erg goed. Het geluid is ook (weer) top nadat ik de speakers vervangen heb voor de HP varianten.
De problemen zijn er nog altijd. Ik heb twee nieuwe (waarvan een in de verkeerde kleur :? ) PDC sensoren gekregen, maar nog vaak de melding PDC service vereist waarbij het systeem uit staat en niet meer in te schakelen is..
Twee winterbanden heb ik ook nog tegoed, maar nog niet gezien helaas.. Als het goed is wordt er binnen kort weer naar gekeken.
Geplaatst: 23.09.2011 - 18:54
door BartS
Hoi Thijs,
Goed te horen dat de D5 goed bevalt. Het is toch een beul van een motor. Ik hoop dat de laatste puntjes nog op de "i" worden gezet op het adres waar je de auto hebt gekocht.
Ik had met onze XC70 D5, de 163pk-variant zoals je weet, destijds de indruk dat het blok mooier liep op zowel Ultimate als V-Power, dus je indruk dat de trillingen er minder van worden zou best juist kunnen zijn. Wellicht heb je daarmee op termijn nog meer verbetering, alhoewel de loopcultuur van de D5 nooit de sterkste kant van het blok zal worden. Het turbineachtige geluid daarentegen.....

Ik las je bovengemiddelde aandacht in de topics over het D5-blok. Vandaar dat ik je topic had opgesnord om te vragen wat je bevindingen tot op heden zijn.
Groet,
BartS
Geplaatst: 23.09.2011 - 19:04
door Thijs
Scherp Bart! Ik probeer nu ook meer te achterhalen omtrent de schades. Een aantal feiten:
-Beide gevallen XC70
-Beide gevallen bouwjaar 2006 -> (dus met roetfilter)
-Beide gevallen 185 pk
-Beide gevallen plm 170000 km
Vragen:
-Welke oliesoort zat er over het algemeen in?
-Werd er met beide auto's (ook) vaak korte stukjes gereden?
-Wanneer hebben beide auto's de software update gehad omtrent het inspuiten van het roetfilter?
Geplaatst: 23.09.2011 - 21:29
door sbv
Hoi Thijs ik ben ook wel in de info geïnteresseerd. Die van WimJ was trouwens een nieuwe model XC70
Aangaande je loop cultuur tussen de 1500-2000 toeren, hoe goed zijn je motorsteunen ?
Geplaatst: 24.09.2011 - 10:08
door Thijs
De motorsteunen lijken me in orde, geen scheuren of lekkages aan de vacuum dempers. Alleen de reactiesteun aan de onderzijne weet ik niet 100% of die goed is..
Maar de trillingen heb ik ook wel gevoeld bij een D5 uit 2003. Dus ik vrees een product eigenschap..
Geplaatst: 13.11.2011 - 09:32
door Thijs
Hmm, nog steeds geen nieuwe voorbanden gekregen, en ook zijn nog steeds de problemen met de PDC niet opgelost..
Inmiddels na wat echt koude starts wel ondervonden dat deze motor toch echt een veel betere en rustigere start heeft 's morgens. Hij loopt meteen mooi en stil!
Het gemiddelde verbruik schommelt tussen de 1:15.5 a 1: 16.5. Al met al ook niet verkeerd.
Laatst constateerde ik ook dat de echte rouwheid in het lage toerenbereik toch iets minder lijkt. Gewenning of toch de resultaten van consequent V-power tanken kan ik niet beoordelen.
Op het gebied van de in elkaar draaiende 185 pk varianten is het momenteel gelukkig ook stil! Minder goed om de echte oorzaak achter de oorzaak uit te vogelen, maar wel goed omdat het dan toch exemplarisch lijkt te zijn!
Geplaatst: 24.11.2011 - 18:58
door Thijs
Vandaag een nieuw PDC regelkastje opgestuurd gekregen. Die geplaatst. Nu afwachten of de storing weg blijft..
Met uitlezen wel de volgende storing tegen gekomen, AQS sensor....