Pagina 14 van 23

Geplaatst: 07.05.2013 - 10:38
door P-V60
Superfunky schreef:
Bluemagics schreef:Maar het is wel een lullig klein paaltje SuperFunky. Ik heb van jou een mooi patserig groot laadpaal verwacht. ;-)
Zal ik er dan maar een heel groot bord bij zetten??
"Deze laadpaal is mede mogelijk gemaakt dankzij uw bijdrage!"

:) :)
Haha, kunnen we geen achterruitsticker ontwerpen met die pay-off?

Geplaatst: 07.05.2013 - 10:39
door Ben
Gaat de krantenjongen (en andere nachtelijke bezorgers) niet over het (door hun mede gesubsidieerde) draadje struikelen?
Of komt er op dat bord ook: Pas op voor de kabel!

Geplaatst: 07.05.2013 - 11:00
door Superfunky
Ben schreef:Gaat de krantenjongen (en andere nachtelijke bezorgers) niet over het (door hun mede gesubsidieerde) draadje struikelen?
Of komt er op dat bord ook: Pas op voor de kabel!
Die kabel is toch niet voor niets geel? Ze denken ook aan alles bij Volvo!

Geplaatst: 07.05.2013 - 11:03
door Bluemagics
Superfunky schreef:
Ben schreef:Gaat de krantenjongen (en andere nachtelijke bezorgers) niet over het (door hun mede gesubsidieerde) draadje struikelen?
Of komt er op dat bord ook: Pas op voor de kabel!
Die kabel is toch niet voor niets geel? Ze denken ook aan alles bij Volvo!
Ik hoop dat de auto achter een hek staat. Anders is je kabel zo gejat. Tenminste, zo gaat dat in Den Haag. :-)

Geplaatst: 07.05.2013 - 11:07
door Superfunky
Bluemagics schreef:
Ik hoop dat de auto achter een hek staat. Anders is je kabel zo gejat. Tenminste, zo gaat dat in Den Haag. :-)
Bij ons kun je gewoon je auto open laten, sleutels hangen ook geregeld in de voordeur. Gebeurt nooit iets (ff afkloppen). Als ze al iets stelen, neem ik aan dat ze de Audi meenemen en de Volvo laten staan! :) :)

De kabel vergrendelt overigens als je de auto afsluit, dus er is niet veel te jatten. Of het moet de gratis stroom zijn, heb geen slot op het paaltje.

Geplaatst: 07.05.2013 - 11:17
door IV39
Superfunky schreef:En daar is mijn laadpaal!

Kosten incl. btw:
- RVS paaltje: €52
- 10 meter grondkable: €65
- 1 extra groep met aardlek: € 100
en een middagje plezier om het aan te leggen.

Ik ben er klaar voor!
Leuke oplossing, en lekker goedkoop. Ik heb er ook aan gedacht maar er toch van af gezien.

Ben je niet bang dat als het regent je kabel erg vies wordt, die je daarna in je auto mag leggen (tenzij je een extra kabel voor in je auto hebt)?

En dat je moet bukken om het kabel in te pluggen? Een grotere paal? (Voordeel: nu valt het paaltje niet op, beter dan zo'n laadpunt waar ik voor gekozen heb)

Ik ben gewoon nieuwsgierig waarom je het zo gedaan hebt.

Geplaatst: 07.05.2013 - 11:52
door kissyfur
Oe, bukken! :)

Serieus, ik vind t een fraaie oplossing die er stukken beter uitziet dan zo'n grote unit aan de muur. Als t regent wordt de kabel vies, maar wie wil er nu een vieze kabel aan de muur hebben hangen? Mensen in de stad, ondergetekende, doen niet anders dan hun kabel in de auto leggen.

Geplaatst: 07.05.2013 - 11:58
door Bluemagics
Bij de standaard laadkabel met de schucko stekker hangt zo'n apparaat waarmee je het aantal ampere kan kiezen. Kan je dat ding gewoon op de grond laten liggen wanneer je aan het laden bent?

Is die alleen spatwaterdicht of overleefd die het ook als er een klein plasje ontstaat op de plek waar dit ligt?

Geplaatst: 07.05.2013 - 11:58
door volvosan
Een hele nette oplossing ! Zoiets overweeg ik ook.

Geplaatst: 07.05.2013 - 12:01
door Superfunky
IV39 schreef:
Ik ben gewoon nieuwsgierig waarom je het zo gedaan hebt.
Ik heb hiervoor gekozen om 3 redenen:

- mijn vrouw wil geen lichtboei of lelijke kast op de oprit en al helemaal niet aan de gevel. Ik moest dus sowieso een laadpunt op een paal. De goedkoopste offerte die ik gekregen heb komt inclusief installatie, RVS paal, graafwerk etc op ruim € 2.000 (incl).
Aangezien het prijsverschil per kilometer diesel/elektra ongeveer € 0,05 is, moet ik dus ruim 35.000 km gereden hebben om überhaupt de extra kosten terugverdiend te hebben

- wederom vanwege de estethiek is een vaste kabel buiten aan een paaltje een no-go bij ons thuis. Dus het verschil tussen een vaste kabel of een losse speelt niet. Of ik nou de schucko of de Mennekes moet aansluiten is me om het even en als het stortregent, ga ik sowieso geen stekker in de auto proppen. Dat ik dan soms een natte, vieze kabel achterin gooi. Ach kan ik mee leven. Vind 't vervelender dat de klep niet elektrisch open en dicht kan!

- als ik kies voor een Mennekes oplaadpunt thuis, dan heb ik ook de Mennekes kabel nodig ipv de schucko. Tenzij ik 2 kabels in de auto wil hebben betekent dit dat ik dan op kantoor ook een Menneks oplaadpunt moet laten installeren (vaste kabel geen optie ivm vandalisme). Nogmaals € 1.500 (geen graafwerk), dus weer 30.000 km rijden om de kosten terug te halen (nu kan er gewoon bij het aflsuitbaar buitenstopcotnact "getankt" worden.

Los van bovenstaande slaat het nergens op als ik thuis Mennekes zou laden en dan op kantoor schucko. Dus bottom-line is gewoon kosten/baten.
Ik heb me de vraag gesteld: hoe ga ik 'm gebruiken, waar ga ik laden?
- Standaard laden: dagelijks thuis en op kantoor
- Op vakantieadressen?: soms, dus schucko nodig
- Bij bezoeken buiten de deur? zelden, ga ik meer dan 500 meter verder rijden/parkeren omdat daar een laadpunt staat? No way.
- Tijdens overige ritten bij openbare laadpunten (en daarmee Menneks stekker nodig)? Helemaal nooit.

De PiH laat zich uitstekend laden via het conventionele systeem en met de instelbare unit kun je prima regelen hoe je laadt (aparte groep 13A, bij incidentele gelegenheden (visite of wat dan ook 6A, etc). Los van het kosten nadeel, zie ik niet eens een noemenswaardig voordeel van Mennekes laden.

Jeetje, wat een verhaal!

** edit **
Paaltje is trouwens van Massive. Volledig RVS heel solide, één geheel. Wordt o.a. verkocht bij Hornbach voor € 52. We ff goed vastzetten in de grond.

Geplaatst: 07.05.2013 - 12:18
door IV39
Superfunky schreef:

De PiH laat zich uitstekend laden via het conventionele systeem en met de instelbare unit kun je prima regelen hoe je laadt (aparte groep 13A, bij incidentele gelegenheden (visite of wat dan ook 6A, etc). Los van het kosten nadeel, zie ik niet eens een noemenswaardig voordeel van Mennekes laden.

Jeetje, wat een verhaal!
Tjee, wat een verhaal ;).... maar wel een helder verhaal en een weloverwogen besluit genomen. Bedankt voor de info.

Geplaatst: 07.05.2013 - 12:36
door RichieB
Ik zou het uit de auto halen, bukken, aan 2 kanten aansluiten, ampère instellen zo zat worden dat ik niet vaak zou gaan laden. Maar het is wel de goedkoopste oplossing.

Geplaatst: 07.05.2013 - 17:30
door V60_PHEV
Goed bezig!

Ik heb van het weekend ook geklust:
een grondkabel gelegd, een cementsokkel voor de Keba laadpaal (mijn paal wordt langer dan de jouwe ::wink:) en een nieuwe stoppenkast met kWh meter geïnstalleerd... wordt vervolgd

Geplaatst: 07.05.2013 - 17:34
door Bluemagics
Hebben jullie de grondkabel echt 50cm diep geplaatst?

Ik wil ook zo'n grondkabel plaatsen. Maar 50cm graven is veel werk. :-D

Geplaatst: 07.05.2013 - 17:36
door Superfunky
Bluemagics schreef:Hebben jullie de grondkabel echt 50cm diep geplaatst?

Ik wil ook zo'n grondkabel plaatsen. Maar 50cm graven is veel werk. :-D
Tuurlijk niet, gewoon eentje met stalen mantel nemen. Gebeurt niks mee. Tenminste als er niemand met een grafmachine je oprit open komt leggen :) !!

Geplaatst: 07.05.2013 - 17:39
door Superfunky
V60_PHEV schreef:Goed bezig!

Ik heb van het weekend ook geklust:
een grondkabel gelegd, een cementsokkel voor de Keba laadpaal (mijn paal wordt langer dan de jouwe ::wink:) en een nieuwe stoppenkast met kWh meter geïnstalleerd... wordt vervolgd
Professioneel hoor! Ik zou meteen maar een heel wagenpark EV's/ PiH's aanschaffen met zulke profi spullen!

Geplaatst: 07.05.2013 - 17:54
door V60_PHEV
Ik had per ongeluk een kabel besteld bij Conrad zonder metalen mantel.
Mijn kabel ligt in een slagvaste PVC buis, dat is ook toegestaan.
Ik heb trouwens op meerdere sites gelezen dat de kabel minimaal 60 cm. diep moet liggen. (de mijne ligt zo'n 40 cm. diep, toen was de puf op)

Geplaatst: 07.05.2013 - 18:50
door Superfunky
V60_PHEV schreef:(de mijne ligt zo'n 40 cm. diep, toen was de puf op)
Dan weet ik in ieder geval wie de laagste CO2 uitstoot bij aanleg van het laadstation heeft! LOL!!
Stenen omhoog, geultje met 't handje, kabel erin, ff uitvlakken en stenen op z'n plek tikken en klaar zijn we.

Geplaatst: 07.05.2013 - 19:56
door RichieB
Mijn kabel ligt in de kruipruimte wel 50cm diep, maar de laadbox zit aan het huis vast, dus de kabel gaat buiten meteen weer omhoog.

Geplaatst: 07.05.2013 - 21:30
door Magliaveli
@superfunky: Ik heb volgens mij precies hetzelfde paaltje op mijn oprit staan (al enkele jaren). Ook ik ga (in ieder geval voorlopig) gewoon met de bijgeleverde kabel laden. Eventueel tijdverlies / lange laadtijd is niet echt een probleem, staat toch lang genoeg op de oprit normaal gezien.