V60 PIH - rijervaringen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

jvov60 schreef: "nooit geen Continental winterbanden"? Dus voortaan altijd winterbanden van Continental.
Ja jvov60
Dat snap je niet he. Als die banden niet bevallen dan kun je je toch niet voorstellen dat iemand nooit meer zonder die Conti's wil.
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Als het nieuwe banden zijn geen idee.
Als het oudere banden zijn, dan gok ik op cupping.
Dan verdwijnt het weer als je maar hard genoeg rijdt. :D

Je kan het controleren door over de rand van de band (overgang loopvlak - zijkant) te vegen met je hand.
Veeg je aan de bovenkant van de band in de rijrichting en hij voelt glad en tegen de rijrichting in blijf je haken over de blokjes,
dan is er sprake van cupping.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21179
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

s60magic schreef: Heb vandaag mijn zomerwielen er maar weer onder gezet, en moet zeggen wat een verademing.
De winterwielen met 18 inch Continental winterbanden zijn vreselijke banden in vergelijk met de Continental zomerbanden.
Bij redelijk optrekken trekt de auto als een gek, en bij hoge snelheden zwabbert hij als een dweil.
Met de zomerbanden rijdt de auto als op rails. Weet gewoon niet wat me overkomt. Weet niet of alle winterbanden deze eigenschap hebben, maar voor mij nooit geen Continental winterbanden meer als deze versleten zijn.
Michelin is het woord..
@Hein gecupte banden krijg je niet meer goed door hard te rijden, wellicht kunnen ze getrimt worden.
Volvo is er gevoelig voor alhoewel jullie met de pih en 3ton :D op de achteras probleemloos zouden moeten zijn.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

s60magic schreef: Heb vandaag mijn zomerwielen er maar weer onder gezet, en moet zeggen wat een verademing.
De winterwielen met 18 inch Continental winterbanden zijn vreselijke banden in vergelijk met de Continental zomerbanden.
Bij redelijk optrekken trekt de auto als een gek, en bij hoge snelheden zwabbert hij als een dweil.
Met de zomerbanden rijdt de auto als op rails. Weet gewoon niet wat me overkomt. Weet niet of alle winterbanden deze eigenschap hebben, maar voor mij nooit geen Continental winterbanden meer als deze versleten zijn.
Mwah, ik heb de 810P 245/35/19 eronder liggen, maar is snarstrak hoor. Geen klachten over.
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

PIHans schreef: Vandaag mijn Conti winterbanden gewisseld voor Michelin zomerbanden. Vanaf circa 90 km/h voelt het alsof ik over een soort geribbelde weg rijd; alsof het profiel heel grof is, wat het juist niet lijkt. Iemand ervaring mee? Bandenspanning?
Daar heb ik ook last van. Zeker als de banden wat kouder zijn, naarmate ik langer rij, dan wordt het minder.
Ik zal eens kijken hoe en wanneer precies en wat er precies onder ligt ;).
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Wat houdt dit in?

Afbeelding
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Is dat de optie dat als je je dealer belt om een probleem te melden, dat ze dan zeggen "Oh ja, ik zie het al!" ?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

RichieB schreef: Is dat de optie dat als je je dealer belt om een probleem te melden, dat ze dan zeggen "Oh ja, ik zie het al!" ?
Volgens mij kan de dealer jouw bellen en zeggen komt u even langs ? Tenminste zo werk dat met een BMW
volvosan
3rd Gear member
Berichten: 298
Lid geworden op: 30.01.2013 - 12:25

IV39 schreef:
PIHans schreef: Vandaag mijn Conti winterbanden gewisseld voor Michelin zomerbanden. Vanaf circa 90 km/h voelt het alsof ik over een soort geribbelde weg rijd; alsof het profiel heel grof is, wat het juist niet lijkt. Iemand ervaring mee? Bandenspanning?
Daar heb ik ook last van. Zeker als de banden wat kouder zijn, naarmate ik langer rij, dan wordt het minder.
Ik zal eens kijken hoe en wanneer precies en wat er precies onder ligt ;).
Compound van een zomerband is harder dan van een winterband , kan dat ermee te maken hebben ?

Bij mij trouwens ook herkenbaar, alleen doet in mijn geval de overgang van 18" naar 19" (beiden Michelin, iets anders komt er niet meer onder) natuurlijk ook een duit in t zakje :D
MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

RichieB schreef: Is dat de optie dat als je je dealer belt om een probleem te melden, dat ze dan zeggen "Oh ja, ik zie het al!" ?
Geen idee? Ook niets over gehoord!
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

DanielV schreef: Heb je het standaard onderstel Niels?
Ik kom uit een S60 R-Design, maar die lag toch echt een stuk beter op de weg op hogere snelheden.
Weliswaar niet zo comfortabel als de V60 PIH, maar die gaf geen krimp bij 180+ in (flauwe snelweg) bochten (A15 knp. Deil bijvoorbeeld).

Daar hoef je met de V60 PIH niet met 180+ km/u door heen te gaan, of je moet een reserve onderbroek bij je hebben :P

Ik ben er nog niet achter of deze bewegingen voortkomen vanuit het chassis of de vering....
Vandaag gereden in een V60 D4 R-Design (181 pk) en die auto rijdt inderdaad strakker dan de standaard PIH zeker op zeer hoge snelheid en ik begrijp je opmerking nu enigszinds. Wagen is wel iets stuiteriger dan mijn PIH. Op de weg terug overige een Duitse politie PIH gezien bij de grensovergang
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

NielsPHEV schreef: Vandaag gereden in een V60 D4 R-Design (181 pk) en die auto rijdt inderdaad strakker dan de standaard PIH zeker op zeer hoge snelheid en ik begrijp je opmerking nu enigszinds. Wagen is wel iets stuiteriger dan mijn PIH. Op de weg terug overige een Duitse politie PIH gezien bij de grensovergang
Ik heb als voorloop auto op de PIH ongeveer 7 maanden in een R-Design mogen rijden. Veel kilometers. Voor mij was dat een slechte ervaring: ik had bijna gekneusde ribben en verschoven ingewanden van het gestuiter. Snap daarom niet dat mensen graag een hard afgestelde auto willen.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Wow Niels, dacht dat die in het zuiden van Duitsland reden, mooi!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Hier trouwens nog een 0-130 video:
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

Hakan,

Ik zie een snelheidsmeter van 0 naar 130 gaan, maar wat wil je daarbij laten zien? Mijn auto gaat elke dag ook wel naar de 130km/u en weer terug naar 0 als ik hem parkeer ....
Er zit geen leuke Torque grafiek of iets dergelijks bij waaruit blijkt dat je ineens in 4 seconden van 0 naar 130km/u gaat. Sterker nog, Als ik de video zo bekijk het lijkt er op dat je auto ruim 7 seconden doet van 0 naar 100.



Jelle
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ach, er zijn mensen die (net zoals ik) benieuwd zijn hoe snel zo'n PIH eigenlijk wel niet is. Maar nu je het zegt, hij doet er ruim 7 seconden over. Het kan vast nog wel sneller als je het rempedaal met je linkervoet gebruikt, maar dat terzijde :)
Gebruikersavatar
jrkalf
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 18.01.2014 - 16:29
Locatie: Nederland
Contacteer:

rsnhakan schreef: Ach, er zijn mensen die (net zoals ik) benieuwd zijn hoe snel zo'n PIH eigenlijk wel niet is. Maar nu je het zegt, hij doet er ruim 7 seconden over. Het kan vast nog wel sneller als je het rempedaal met je linkervoet gebruikt, maar dat terzijde :)
Zekers, interesse genoeg hier om te zien hoe snel dat dieselbatterij ootootje nu daadwerkelijk is. Maar hieruit kan je het niet geheel herleiden. Het lijkt er zelfs op dat de auto langzamer is dan door de dealer opgegeven. Als je met een obd-2 meettool werkt, dan heb je een vrij zuivere meting omdat deze realtime met de autodata meekijkt.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Het zal vast wel iets met de ladingstoestand van de accu te maken hebben en eventueel met de temperatuur van het weer.
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

@diesel01
Verkeerd uitgedrukt.
De banden resoneren het meest bij een bepaalde snelheid.
Ga je harder rijden dan wordt het geluid wat minder.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

HeinvdW schreef: Als het nieuwe banden zijn geen idee.
Als het oudere banden zijn, dan gok ik op cupping.
Dan verdwijnt het weer als je maar hard genoeg rijdt. :D

Je kan het controleren door over de rand van de band (overgang loopvlak - zijkant) te vegen met je hand.
Veeg je aan de bovenkant van de band in de rijrichting en hij voelt glad en tegen de rijrichting in blijf je haken over de blokjes,
dan is er sprake van cupping.
Ik heb dat met de voorwielen. Die cuppen wat aan de buitenkant. achterkant is perfect.
Zou de auto wellicht iets teveel toespoor hebben?
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”