Geen verkeersinfo bij Sensus - update 23/7/25 - lijkt opgelost.

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
Franswa
5th Gear member

Gisteren een mailtje naar de dealer gestuurd dat ik net als de rest van de wereld geen verkeersinfo heb en vandaag gebeld door de dealer dat er aan gewerkt wordt door Volvo maar dat ze verder ook niets weten.
Dus ik hoor gewoon bij de velen en wacht rustig af.
V60 Plus Dark. Fusion red.
RobbieZ
1st Gear member

Ik heb direct contact gehad met Volvo.
Een keurig antwoord gehad maar heel veel wijzer worden we er nog niet van.
Het is afwachten.

" Hartelijk dank voor uw bericht en het delen van uw feedback.

Wij begrijpen uw wens om Android Auto in full screen te kunnen gebruiken en hebben uw verzoek doorgezet naar de betreffende afdeling ter beoordeling. Wij waarderen het dat u met ons meedenkt over mogelijke verbeteringen aan het systeem.

Wat betreft het Sensus-navigatiesysteem: op dit moment is er inderdaad sprake van een langdurige storing in de RTTI-functionaliteit. Onze technische teams werken hard aan een oplossing. Zodra er een update beschikbaar is, zullen wij dit uiteraard communiceren.

Nogmaals dank voor uw input. Mocht u in de tussentijd verdere vragen of opmerkingen hebben, dan horen wij dat graag.

Med vänliga hälsningar

Met vriendelijke groet
Rick Van Der Weide
Customer Care | Volvo Car Nederland "
Gelukkig hebben we de foto's nog.
Volvo XC40 Inscription 2021
Henry82
6th Gear member

teebee schreef: 08.05.2025 - 17:01 Dan ga je er vanuit dat het euvel zit in een app aansturing en niet dieper in het motormanagement (de zgn 2.0 software).
Ik vermoed dat het eerder in de 2.0 software zit dan elders en dat kan alleen geupdate worden via de dealer via een kabeltje aan hun computer.
Dus… OTA valt nog maar te bezien….
Ik legde alleen uit wat OTA betekent :)
Helemaal met je eens dat we eerst maar eens moeten zien of het te fixen is zonder tussenkomst van de dealer.
Life is what happens while you're busy making other plans
Jers3n
5th Gear member

teebee schreef: 08.05.2025 - 17:01 OTA valt nog maar te bezien….
Dat inderdaad, Sensus heeft geen OTA mogelijkheden, bijzonder dat dat gemeld wordt….
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
teebee
7th Gear member

Henry82 schreef: 08.05.2025 - 17:22
teebee schreef: 08.05.2025 - 17:01 Dan ga je er vanuit dat het euvel zit in een app aansturing en niet dieper in het motormanagement (de zgn 2.0 software).
Ik vermoed dat het eerder in de 2.0 software zit dan elders en dat kan alleen geupdate worden via de dealer via een kabeltje aan hun computer.
Dus… OTA valt nog maar te bezien….
Ik legde alleen uit wat OTA betekent :)
Helemaal met je eens dat we eerst maar eens moeten zien of het te fixen is zonder tussenkomst van de dealer.
Was primair bedoeld op reactie van B-town. Sensus kent geen OTA maar blijkbaar is hij dat vergeten te melden aan die Volvo mdw….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
MisterNick
2nd Gear member

Klopt niet helemaal, als het goed is kunnen er wel kleine updates OTA uitgevoerd worden op het infotainment systeem. Dit gebeurt echter in principe nooit omdat er niks meer hiervoor ontwikkeld wordt. De enige updates die dus nog wel eens gebeuren zijn die bij de dealer gebeuren en dat is allemaal voor meer de onderliggende systemen en alles wat daaraan gekoppeld is en niet de zaken binnen het infotainment systeem zelf. Het zou kunnen dat de verkeersinformatie via zijn update bijgewerkt kan worden maar dat lijkt mij eigenlijk wel sterk aangezien het volgens mij toch wel diep in het navigatie systeem gekoppeld zit wat ook weer communiceert met andere delen van de auto.

Waarschijnlijk zijn de beperkte OTA mogelijkheden vooral bedoelt voor updates aan kleine zaken.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
ruitjerru
Starter

Ergens gelezen dat o.a. TomTom ook de verkeersinfo van Inrix gebruikt, 2 kennissen gebruiken beide vrijwel dagelijks hun TT, verkeersinfo werkt nog altijd prima. Ik vermoed dat het gewoon een geldkwestie is, Volvo zal wel niet (genoeg) willen betalen aan Inrix.
kawaman
5th Gear member

https://inrix.com/press-releases/tomtom ... el-prices/

Alleen in Noord Amerika zo te zien, gelukkig.

TomTom doet het zoveel beter dan Inrix wat verkeersinfo betreft, dat dit voor Europa ook haast niet waar zou kunnen zijn.
Erik

S60 T5 R-design
GMV58
Starter

Gebeld door een vriendelijke dame namens Volvo. Nav de tips hier er een melding van gemaakt. Betreft een probleem dat meerdere landen treft en niet door een update of aanpassing van software is veroorzaakt, wat het zoeken naar een oplossing bemoeilijkt. Men er hard mee bezig en er is toegezegd dat berichtgeving volgt als eea weer werkt (los of je dat zelf dan wel -weer- ziet) er wordt rekening gehouden met de systemen met google-in en zonder.
Dank voor de tip mbt het contactformulier.
teebee
7th Gear member

GMV58 schreef: 09.05.2025 - 11:47 Gebeld door een vriendelijke dame namens Volvo. Nav de tips hier er een melding van gemaakt. Betreft een probleem dat meerdere landen treft en niet door een update of aanpassing van software is veroorzaakt, wat het zoeken naar een oplossing bemoeilijkt. Men er hard mee bezig en er is toegezegd dat berichtgeving volgt als eea weer werkt (los of je dat zelf dan wel -weer- ziet) er wordt rekening gehouden met de systemen met google-in en zonder.
Dank voor de tip mbt het contactformulier.
Ergo…. Blaaaa blaaaa blaaaaa
Dat soort toezeggingen… eerst zien.
Indien ze weten wat het niet heeft veroorzaakt zoeken ze aan de verkeerde kant, het gaat er om wat het WEL heeft veroorzaakt.
(Een duttende Volvo mdw die verzuimd heeft iets op tijd te doen)….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Broersky
1st Gear member

Goedemiddag. Zojuist wederom door volvo nederland gebeld. Dit n.a.v. mijn 2e mailtje. Het probleem ligt heel complex. A.s. maandag komen er een aantal ingenieurs bij elkaar in Zweden om te proberen het euvel te tackelen. Waarom is het zo complex omdat niet alle Volvo rijders het probleem hebben en het kan maar zo zijn dat wanneer je bv naar Duitsland rijdt je rtti weer hebt en in Frankrijk weer niet. Dat maakt het voor de ict'ers heel lastig. Ik begreep dat er evt a.k. week meer duidelijkheid komt. Afwachten maar. Ik blijf mailen...
Groetjes
Cris71
2nd Gear member

Hoi Broersky, fijn dat je ons op de hoogte houdt!
👍
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Bluesbroeder
3rd Gear member

Thx voor de updates allemaal. Vind het maar vreemd verhaal en opmerking over complexiteit klinkt als een mooi verkoop verhaal.
Alles draait goed en ineens een probleem, dan moet er iets veranderd zijn en kan je dat volgens mij vrij snel oplossen.
Krijg meer de indruk ( die ik al langer heb) dat er iets anders aan de hand is...
Maar goed wie ben ik en kan het ook niet op afstand beoordelen, maar duurt nu wel erg (te) lang.
Maar desondanks iedereen een heel goed en zonnig weekend, geniet ervan 🌞👍😎.
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
gfvissinga
1st Gear member

Broersky schreef: 09.05.2025 - 17:42 Goedemiddag. Zojuist wederom door volvo nederland gebeld. Dit n.a.v. mijn 2e mailtje. Het probleem ligt heel complex. A.s. maandag komen er een aantal ingenieurs bij elkaar in Zweden om te proberen het euvel te tackelen. Waarom is het zo complex omdat niet alle Volvo rijders het probleem hebben en het kan maar zo zijn dat wanneer je bv naar Duitsland rijdt je rtti weer hebt en in Frankrijk weer niet. Dat maakt het voor de ict'ers heel lastig. Ik begreep dat er evt a.k. week meer duidelijkheid komt. Afwachten maar. Ik blijf mailen...
Groetjes
Bedankt voor je update Broersky! Wordt erg op prijs gesteld. Houd ons svp op de hoogte.
Goed weekend allemaal!
XC40 T5 Recharge 08/22
V60 R-Design D3
V70 2.4i - LPG
Willy.VdW
4th Gear member

Broersky schreef: 09.05.2025 - 17:42 Waarom is het zo complex omdat niet alle Volvo rijders het probleem hebben ...
Dat is inderdaad een vreemd gegeven. Wij ondervinden het zelf!
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
gfvissinga
1st Gear member

BIJ MIJ DOET IE HET WEER!!!
XC40 T5 Recharge 08/22
V60 R-Design D3
V70 2.4i - LPG
gfvissinga
1st Gear member

…EN NU AL NIET MEER 😢
Ab S
5th Gear member

Broersky schreef: 09.05.2025 - 17:42 Goedemiddag. Zojuist wederom door volvo nederland gebeld. Dit n.a.v. mijn 2e mailtje. Het probleem ligt heel complex. A.s. maandag komen er een aantal ingenieurs bij elkaar in Zweden om te proberen het euvel te tackelen. Waarom is het zo complex omdat niet alle Volvo rijders het probleem hebben en het kan maar zo zijn dat wanneer je bv naar Duitsland rijdt je rtti weer hebt en in Frankrijk weer niet. Dat maakt het voor de ict'ers heel lastig. Ik begreep dat er evt a.k. week meer duidelijkheid komt. Afwachten maar. Ik blijf mailen...
Groetjes
Ik was verleden week in Duitsland, en daar werkte het ook niet. Google Maps is een alternatief, maar dat halve scherm en geen info tussen de klokken is niet echt handig (en veilig)..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Tom_XC60
2nd Gear member

gfvissinga schreef: 11.05.2025 - 14:24 …EN NU AL NIET MEER 😢
Bij mij heeft het op een gegeven moment ook twee uurtjes oid gewerkt. Ongeveer 3 weken geleden denk ik...
Franswa
5th Gear member

Ik zit nu zo’n 3 weken in Frankrijk en hier werkt het ook al de hele tijd niet.
V60 Plus Dark. Fusion red.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”