Pagina 140 van 162
Geplaatst: 20.07.2013 - 14:44
door RichieB
Klopt. Het accupack kan via deze riem ook de D5 assisteren. Of hij hem start weet ik niet, maar hij helpt de D5 wel mee. De man van de ANWB heeft me een en ander uitlegd over hybrides. Heel leerzaam.
Geplaatst: 20.07.2013 - 15:50
door FjodJont
Rottig verhaal Richie. Suc6
Geplaatst: 20.07.2013 - 16:42
door RoaldH
In het persmateriaal van de XC60 Plug-in Hybrid (concept), praten ze over een geïntegreerde startmotor. Het zou me niet verbazen als dit dezelfde setup is als in onze auto's. Een die riem een essentiële rol speelt...
https://www.media.volvocars.com/nl/enha ... iaid=41588
Geplaatst: 20.07.2013 - 17:20
door RichieB
Nee, de dieselmotor start prima zonder die riem, weet ik helaas uit ervaring.
Geplaatst: 20.07.2013 - 17:39
door Jeroen
Hmm, weet van geen recall af, ben 7 Juni voor de " 2500" km beurt geweest?
Geplaatst: 20.07.2013 - 17:57
door NielsPHEV
ik weet van een recall voor een of ander kabelboompje, riem zal ik eens vragen
Geplaatst: 20.07.2013 - 18:46
door jvov60
RichieB schreef:Nee, de dieselmotor start prima zonder die riem, weet ik helaas uit ervaring.
Vervelend verhaal van storing! Hoop dat het probleem duidelijk is en voor de toekomst is te voorkomen.
Wat bovenstaande betreft: je zou dus gewoon kunnen doorrijden op alleen de Dieselmotor?
Geplaatst: 20.07.2013 - 18:47
door Autozoeker
Ai... Is dit dat dynamo dingetje waar we het toen over hadden?
De mijnes is dan ook vervangen. Heb verder ook ongeveer 7200km op zitten.
Voelt niet prettig dit.
Geplaatst: 20.07.2013 - 19:01
door RichieB
Yep, dat is 'm. Het kan volgens mij 2 dingen betekenen: of er is iets mis gegaan bij de vervanging, of dit is echt een serieus probleem in de D6 motor.
Geplaatst: 20.07.2013 - 20:21
door RoaldH
RichieB schreef:Yep, dat is 'm. Het kan volgens mij 2 dingen betekenen: of er is iets mis gegaan bij de vervanging, of dit is echt een serieus probleem in de D6 motor.
Ik hoop het eerste. Ben jij inmiddels veilig op je bestemming?
Geplaatst: 20.07.2013 - 20:22
door RoaldH
RichieB schreef:Nee, de dieselmotor start prima zonder die riem, weet ik helaas uit ervaring.
Oke, gelukkig. Toch vind ik het raar dat een riem binnen 3 weken na vervanging klapt.
Geplaatst: 20.07.2013 - 20:22
door Markdj
Ik neem aan dat deze recall een MY13 recall is?
Wat ik me tevens nog afvraag, hier wordt gesproken over een 2500km beurt, nu heb ik zelf een MY14 maar hierbij heb ik niets over de 2500km beurt vernomen. Heb ik of de dealer iets gemist of was dit uitsluitend zo bij MY13?
Geplaatst: 20.07.2013 - 20:29
door RoaldH
Markdj schreef:Ik neem aan dat deze recall een MY13 recall is?
Wat ik me tevens nog afvraag, hier wordt gesproken over een 2500km beurt, nu heb ik zelf een MY14 maar hierbij heb ik niets over de 2500km beurt vernomen. Heb ik of de dealer iets gemist of was dit uitsluitend zo bij MY13?
De dealer in Duitsland attendeerde me daarop, maar de service desk van Broekhuis was hiervan niet op de hoogte.
Geplaatst: 20.07.2013 - 20:36
door Markdj
RoaldH schreef:Markdj schreef:Ik neem aan dat deze recall een MY13 recall is?
Wat ik me tevens nog afvraag, hier wordt gesproken over een 2500km beurt, nu heb ik zelf een MY14 maar hierbij heb ik niets over de 2500km beurt vernomen. Heb ik of de dealer iets gemist of was dit uitsluitend zo bij MY13?
De dealer in Duitsland attendeerde me daarop, maar de service desk van Broekhuis was hiervan niet op de hoogte.
De recall of de 2500km beurt?
Geplaatst: 20.07.2013 - 20:54
door RichieB
De 2500km beurt was een controle en software update. Ik ben inmiddels met een rode V60 T4 R-design heelhuids op plaats van bestemming aangekomen. Wel met ruim 2,5 uur vertraging. Goede service van Volvo, maar jammer dat het nodig was.
Geplaatst: 20.07.2013 - 22:04
door Magliaveli
Ik heb eens onder de kap zitten neuzen. Als ik het goed zie hebben we het over de riem die de dynamo aandrijft (@ RichieB: dat is toch de riem die bij jou aan rafels gegaan is he?)
Weet er iemand wat die riem nog meer aandrijft als de dynamo en eventueel een (stuur)bekrachtiging of airco pomp? Die zou dus meer kunnen slijten bij veel starten en/of veel bijladen van de accu. Dus als de riem veel moet stoppen/starten met draaien (Slip op de poelies) of zwaar belast wordt tijdens bijladen. Ik ben benieuwd wat er hier uit gaat komen als mogelijke oorzaak en oplossing.
Please keep us posted.
Geplaatst: 20.07.2013 - 22:26
door RichieB
Het gaat om de riem die links van de motor zit. Onder die 3 oranje draden zeg maar. De stuurbekrachtiging deed het nog prima zonder. Airco weet ik niet. Omdat het niet duidelijk was of de 12V accu nog geladen werd heb ik alles uitgezet toen we naar de dealer reden.
Oh ja: de ANWB mag de PIH niet slepen. Dat zou met de elektromotor te maken hebben. Met VOC kon ik zien dat de dealer in Zeist de auto zelf naar een ander filiaal heeft gereden (35 min via de snelweg). Beetje vaag. Dan had ik er ook wel mee door kunnen rijden zoals de ANWB ook suggereerde. Maar Volvo Assistence stond erop dat we de auto naar een dealer brachten.
Geplaatst: 20.07.2013 - 23:46
door RoaldH
Markdj schreef:RoaldH schreef:Markdj schreef:Ik neem aan dat deze recall een MY13 recall is?
Wat ik me tevens nog afvraag, hier wordt gesproken over een 2500km beurt, nu heb ik zelf een MY14 maar hierbij heb ik niets over de 2500km beurt vernomen. Heb ik of de dealer iets gemist of was dit uitsluitend zo bij MY13?
De dealer in Duitsland attendeerde me daarop, maar de service desk van Broekhuis was hiervan niet op de hoogte.
De recall of de 2500km beurt?
De 2500km beurt. De recall heb ik via deze site vernomen.
Geplaatst: 21.07.2013 - 17:38
door MaartenS
Ik ben heel erg benieuwd hoe en en ander technisch in elkaar zit. Ik dacht altijd dat hybrids geen conventionele startmotor hebben maar en generator die zowel als startmotor als ook als generator werkt. Een conventionele startmotor en dynamo zouden dan ontbreken.
Het lijkt me ook technisch niet mogelijk een motor via een startmotor zo snel en ongemerkt op te starten. Afgezien van het feit dat je starterkrans wel erg snel gaat slijten.
Zo'n generator zou rechtstreeks op de krukas moeten zitten.
Welke riem nu geknapt is zou ik wel eens willen weten wat de functie van die riem is. Er moeten enorme krachten op staan wil zo'n riem zo snel knappen. Dat is dus geen normale multiriem die waterpomp en dynamo aandrijft.
Ik vermoed dus dat de D6 een normale startmotor heeft (waarom?) en een electromotor die de motor snel kan starten.
Overigens raar dat zo'n probleem zo snel optreedt. Hoeveel testkilometers hebben ze met dit ding afgelegd?
Als gezegd: ik zou wel eens de technische beschrijving willen van de motor.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet helemaal gerust op ben...
Geplaatst: 21.07.2013 - 18:52
door RichieB
De waterpomp wordt ook zeker niet aangedreven met deze riem. Dat heeft de meneer van de ANWB wel gecontroleerd voordat we naar de dealer reden. Hij vroeg nog of de motor temperatuur was af te lezen. Dat zit dus niet meer in het dashboard van de PIH. Gelukkig had hij een CAN-bus lezer bij zich.