Pagina 15 van 31
Geplaatst: 15.12.2010 - 23:46
door JeroenSpock
Ik heb vandaag mijn vriendin naar Tiel gebracht, een rit van 215km. Omdat ik vandaag en morgen vrij ben hadden we alle tijd, dus cruise control op 100 en gaan met de banaan.
Normaal lust hij bij die snelheid wel ruim 4 liter voor 100km. Maar vanmorgen had hij genoeg aan 3! Op de terugweg deed hij op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn zelfs tientallen kilometers achter elkaar 2,3 2,4 L/100 :shock: Zelfs stukken met 1,x L/100.
Misschien komt het omdat ik de grille heb dicht gemaakt tegen de kou en nu een betere luchtstroom heb, maar dat zal toch niet zo veel schelen?
Hoe dan ook, toen we weg gingen met de dagteller op 450km, stond het gemiddeld verbruik van de BC op 4,5. Toen ik terug was stond hij op 894km, en de BC op 3,9.
Kan ik dan concluderen dat hij die tweede 450 km gemiddeld 3,3L/100 gedaan heeft? Tel daar eens een liter bij op, 4,3 is 1 op 23.
Geplaatst: 15.12.2010 - 23:56
door 945i
Dat is een heel mooi verbruik! :thumbup: Cruise control op 100 is op het vlak heel zuinig.
Je moet wel de rust hebben om dat te doen..
Geplaatst: 16.12.2010 - 09:31
door abbabak1
JeroenSpock schreef:Kan ik dan concluderen dat hij die tweede 450 km gemiddeld 3,3L/100 gedaan heeft? Tel daar eens een liter bij op, 4,3 is 1 op 23.
Nou, men zegt hier dat je het bij de pomp moet controleren. In de gebruiksaanwijzing staat dat standkachels afwijkingen op het verbruik veroozaken. Dus zal dat verbruik niet meegeteld worden.
Onze D5 thermostaat opend op 82C dus mag je ervan uitgaan dat het middenstreepje de juiste bedrijfstemp is.
Afgelopen weekend naar NL bleek ook weer dat zelfs bij 140kmh de motor niet op bedrijfstemp komt....
Ik ga dus ook de radiator nog verder dicht maken...
Tenslotte:70kmh is de zuinigste snelheid, dat is het punt waar de windweerstand het stokje overneemt van de rolweerstand.... je beste verbruik zal je dus halen op hele lange 80kmh wegen zonder bochten en natuurlijk een warme motor
Maar een mooi verbruik hoor !
Geplaatst: 16.12.2010 - 09:47
door JeroenSpock
945i schreef:Dat is een heel mooi verbruik! :thumbup: Cruise control op 100 is op het vlak heel zuinig.
Je moet wel de rust hebben om dat te doen..
Die rust en tijd had ik gisteren ook, maar het lijkt inderdaad langzaam als de rest je voorbij komt.
abbabak1 schreef:Tenslotte:70kmh is de zuinigste snelheid, dat is het punt waar de windweerstand het stokje overneemt van de rolweerstand.... je beste verbruik zal je dus halen op hele lange 80kmh wegen zonder bochten en natuurlijk een warme motor

Bij mij ook, zo rond de 72km/u. Dan zit hij op 2,2L/100 maar gisteren deed hij dat dus tientallen kilometers bij 100km/u. En op de A50 en A28 ga ik geen 70km/u rijden.
Geplaatst: 16.12.2010 - 09:50
door Bart
Max schreef:NielsV70 schreef:Max zijn auto is erg zuinig, de combinatie XC en geartronic en dan nog steeds 1:14,2 !!
De auto is gechipped, dat schijnt wat te schelen.
Maar ik rijd hele stukken constant 80, 90 of 100 op de cruise, dat zal de hoofdoorzaak zijn.
Daarbij ook een lichte rechtervoet en eigenlijk nooit files.
Heb wel gemerkt dat vanaf 120/u het verbruik sterk toeneemt.
Maar ik kom eigenlijk nooit onder 1:13,0
De mijne is dus niet gechipped, maar de laatste 4 tankbeurten waren allemaal boven de 1 op 14

. Tuurlijk, met het koude (en gladde) weer rijd je iets rustiger, maar ik rijd ook hele stukken op de CC met 125 km/h op de teller. En dat alles op winterbanden!
Geplaatst: 16.12.2010 - 13:20
door Thijs
JeroenSpock schreef:Ik heb vandaag mijn vriendin naar Tiel gebracht, een rit van 215km. Omdat ik vandaag en morgen vrij ben hadden we alle tijd, dus cruise control op 100 en gaan met de banaan.
Normaal lust hij bij die snelheid wel ruim 4 liter voor 100km. Maar vanmorgen had hij genoeg aan 3! Op de terugweg deed hij op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn zelfs tientallen kilometers achter elkaar 2,3 2,4 L/100 :shock: Zelfs stukken met 1,x L/100.
Misschien komt het omdat ik de grille heb dicht gemaakt tegen de kou en nu een betere luchtstroom heb, maar dat zal toch niet zo veel schelen?
Hoe dan ook, toen we weg gingen met de dagteller op 450km, stond het gemiddeld verbruik van de BC op 4,5. Toen ik terug was stond hij op 894km, en de BC op 3,9.
Kan ik dan concluderen dat hij die tweede 450 km gemiddeld 3,3L/100 gedaan heeft? Tel daar eens een liter bij op, 4,3 is 1 op 23.
Collega van mij heeft ook een D5 S60 uit 2003. Die rijdt ook erg rustig en haalt ook verbruiken van boven de 1 op 20. Netjes hoor!
Geplaatst: 16.12.2010 - 13:43
door VolvoRob
JeroenSpock schreef:Ik heb vandaag mijn vriendin naar Tiel gebracht, een rit van 215km. Omdat ik vandaag en morgen vrij ben hadden we alle tijd, dus cruise control op 100 en gaan met de banaan.
Normaal lust hij bij die snelheid wel ruim 4 liter voor 100km. Maar vanmorgen had hij genoeg aan 3! Op de terugweg deed hij op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn zelfs tientallen kilometers achter elkaar 2,3 2,4 L/100 :shock: Zelfs stukken met 1,x L/100.
Misschien komt het omdat ik de grille heb dicht gemaakt tegen de kou en nu een betere luchtstroom heb, maar dat zal toch niet zo veel schelen?
Hoe dan ook, toen we weg gingen met de dagteller op 450km, stond het gemiddeld verbruik van de BC op 4,5. Toen ik terug was stond hij op 894km, en de BC op 3,9.
Kan ik dan concluderen dat hij die tweede 450 km gemiddeld 3,3L/100 gedaan heeft? Tel daar eens een liter bij op, 4,3 is 1 op 23.
Met dit soort cijfers mag je wel in aanmerking komen voor vermindering wegenbelasting!
Geplaatst: 16.12.2010 - 14:58
door JeroenSpock
VolvoRob schreef:Met dit soort cijfers mag je wel in aanmerking komen voor vermindering wegenbelasting!
Vind ik ook! Ik heb nu 45.233 kilometer gereden met de auto, en gemiddeld 1 op 18,1 gereden.
Dacht dat zo'n Prius iets van 1 op 17,3 haalde in een test, en die zijn gratis in de wegenbelasting. Die dingen moeten ze begrensen op 85, dán zijn ze pas groen bezig :twisted:
Geplaatst: 16.12.2010 - 21:19
door Herman41
@Hans Oet Twente, ik weet niet wie jij kent die met zijn of haar BMW 530d moeite heeft om de 1 op 10 te halen, maar diegene zal toch echt de auto na moeten laten kijken of de baksteen van het gaspedaal moeten halen.
Voordat we Saab kochten hadden we een BMW 330d en die liep op vakanties naar Italie en Frankrijk met gemak 1 op 16 á 17. Gemiddeld inclusief stadsritten e.d. ca. 1 op 14.
In die tijd reden we vaak (op vakantie) met de BMW en een passat TDI, de BMW was altijd beduidend zuiniger..... Al met al komt het verbruik van onze huidige D5 aardig overeen met de 330D, waarbij het voordeel licht helt naar de BMW!
Geplaatst: 16.12.2010 - 23:48
door witte480
Hmm D5 automaat, 235000 gelopen, maar kom niet veder dan 900 km op een tank, dagelijkse afstand van ongeveer 70 km(35 heen 35 terug). Zal het verbruik zo erg aan de automaat liggen? Of aan het roetfilter?
Groeten Jasper
Geplaatst: 17.12.2010 - 00:42
door sbv
witte480 schreef:Hmm D5 automaat, 235000 gelopen, maar kom niet veder dan 900 km op een tank, dagelijkse afstand van ongeveer 70 km(35 heen 35 terug). Zal het verbruik zo erg aan de automaat liggen? Of aan het roetfilter?
Groeten Jasper
troost je, ik ben zelf blij als ik 900 km haal en dan gaat er meestal ruim 70+ aan liters in bij de pomp
Geplaatst: 17.12.2010 - 02:14
door VolvoTech
2.4D nieuwe type (MY2011) -> 1 op 15.5 gemiddeld.
Geplaatst: 17.12.2010 - 07:25
door Quota
Ik zal zo te lezen op het verbruik wel aardig in gaan leveren bij de overstap naar de D5...

Geplaatst: 17.12.2010 - 13:13
door edraket
D5 is net zo zuinig als de 2.5D!
Geplaatst: 17.12.2010 - 15:06
door Quota
edraket schreef:D5 is net zo zuinig als de 2.5D!
hmmm. ik heb hier nog geen vermelding gehad van verbruikscijfers bij een rijstijl die de mijne evenaren...
Ik rijd anticiperend, maar wel door en komt berekend op een gemiddeld verbruik van 1 op 17,9 over bijna 120K km... :roll:
Geplaatst: 18.12.2010 - 17:48
door Salaridebrito
BC geeft mij constant 5,7l/100 km aan. Eigenlijk al 2 jaar. Ik rijd normaal en trek hem heel af en toe is even goed door maar daar blijft het ook bij.
Geplaatst: 19.12.2010 - 10:16
door de boekhouder
edraket schreef:D5 is net zo zuinig als de 2.5D!
Is dat zo? Dat hoor ik wel vaker maar als ik dan de verbruiken lees, twijfel ik daar wel een beetje aan.
Ik heb nu een 2,5D MT en rij tussen de 1:16 (winter) en 1:17,5 (zomer).
Overigens zit er wel aardig wat verschil tussen een MT en een AT. Weten we eigenlijk hoeveel?
Geplaatst: 19.12.2010 - 10:49
door Msuidgeest
Ik heb het gepresteerd om 89 liter in mijn tank te gooien en bijna 1000 km te rijden. Dan heb ik het over mijn zakelijke Nissan Primastar met 6 bak.
Dat heeft natuurlijk niets met Volvo te maken maar meestal lukt het mij vrij aardig om meer dan 950 km te rijden op een tank.
Geplaatst: 19.12.2010 - 10:56
door Thijs
Wat mij opvalt is dat vooral de S60 D5 wel de zuinigheid van de 2.5D benadert. Ik heb hier meerdere gevallen van gehoord en hier gelezen. De D5 in de V70 lust gewoon wat meer...
Geplaatst: 19.12.2010 - 22:13
door edraket
Ik rijd ook 1:18 met de 2.4D op mijn 16" velgen. Op vakantie zelfs tegen de 1:20! Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar ik zie voor het gemiddelde verbruik van 2.5D 1:16-1:17 (handbak) en dat is precies wat een D5 ook doet.
Dat de V70 meer verbruikt dan de S60 vind ik twijfelachtig. Het zal wellicht incidenteel zijn, maar de stroomlijn van de V70 lijkt me niet heel veel ongunstiger dan van de S60. De techniek is verder identiek. Ik denk dat de meeste V70's met automaat worden geleverd en dat lust gewoon heel erg veel meer.