Pagina 15 van 28
Geplaatst: 11.10.2013 - 23:43
door Paul
Maar ik zie nergens vanaf wanneer en houden ze nog wel ergens rekening mee, accu gewicht enzo?
Geplaatst: 12.10.2013 - 09:05
door JeroenV60PHID
Dat zal de komende tijd worden uitgewerkt. Ik zou het wel eerlijk vinden als er een soort korting/subsidie komt op de stroomkosten die voor EV gebruikt worden. Stimuleer het rijden op elektra. Brandstof kosten 2% omhoog, elektra kosten voor EV met 10% naar beneden.
Geplaatst: 12.10.2013 - 09:09
door Ben
Hoe wil je dat registreren Jeroen?
Geplaatst: 12.10.2013 - 09:30
door JeroenV60PHID
Ik heb nu ook al een aparte groep met een aparte meter anders kan ik het niet als zakelijke kosten rekenen. De laadpalen buiten lopen via abonnementen dus volgens mij ook goed te registreren.
Geplaatst: 12.10.2013 - 09:30
door Ben
Ja, dan kan het. Maar wanneer je geen aparte meter hebt zou je die moeten laten aanleggen.
Geplaatst: 12.10.2013 - 09:35
door jvov60
Paul schreef:Maar ik zie nergens vanaf wanneer en houden ze nog wel ergens rekening mee, accu gewicht enzo?
Op VWE staat (nu nog) het volgende:
"Bij hybride voertuigen is het toegestaan om hier het ledig voertuiggewicht te verminderen met het gewicht van de accu's. Dit gewicht wordt vastgesteld in overleg met de belastingdienst en is bij hen op te vragen."
Klik hier en daarna op tab "Kosten en belasting"
http://publiek.vwe.nl/KentekenInformati ... n=1-sht-45#
Geplaatst: 12.10.2013 - 09:40
door JeroenV60PHID
Ik denk dat 99% procent van de EV of plug-ins auto's van de zaak zijn (eigen zaak of leasemaatschappij) en die zullen nu al op 1 of andere manier moeten aantonen hoeveel KWh naar de auto is gegaan. Als je voor de KWh bepaalde heffingen laat vervallen of extra aftrek geeft gaat het voordeel naar het gebruik. Straks gaan we MRB betalen dus moeten we voor ons gevoel maar veel km's maken omdat de vaste kosten toch al betaald zijn. Ik ben van belast het gebruik niet het bezit.
Een goedgekeurde meter heb je al vanaf ong 40 euro en is binnen een half uur aangelegd.
Geplaatst: 12.10.2013 - 10:06
door kleynm
Autozoeker schreef:Zucht maak je borst maar nat
Gaat de pih rijder z'n 4k kosten over 2 jaar. Had ik leukere dingen voor kunnen doen.
- Wegenbelasting ook voor zuinige auto's
- Minder subsidies bedrijfsleven (110 miljoen)
http://nos.nl/artikel/561369-belangrijk ... koord.html
Is niet wat ik lees:
http://issuu.com/pimvandendool/docs/beg ... 44/5196214
Hier staat volgens mij alleen dat MRB verlaging niet doorgaat en dat in 2015 co2 grenzen worden aangescherpt..
Geplaatst: 12.10.2013 - 10:10
door JeroenV60PHID
Wat hield de MRB verlaging dan precies in?
Geplaatst: 12.10.2013 - 10:14
door jvov60
Het staat wel bij lastenverzwaring en brengt 250 miljoen op, dus reken maar dat het niet goed uitpakt voor ons...
Geplaatst: 12.10.2013 - 10:45
door Skibs
Niks aan de hand, pih blijft gewoon MRB vrij tot 2016. Alle afgunstige onheilsprofeetjes kunnen weer terug in hun hok.
Geplaatst: 12.10.2013 - 10:55
door Paul
Het lijkt er inderdaad niet te staan in de teksten van de kamer. En blijkbaar hadden ze eerst bedacht dat de wegenbelasting omlaag zou gaan, dat gaat nu niet door.
Geplaatst: 12.10.2013 - 11:15
door daaldijk
Paul schreef:Het lijkt er inderdaad niet te staan in de teksten van de kamer. En blijkbaar hadden ze eerst bedacht dat de wegenbelasting omlaag zou gaan, dat gaat nu niet door.
zo lees ik het ook. En terecht, je kunt niet iedereen voorhouden dat ze t/m 2015 wegenbelasting vrij kunnen rijden en dan halverwege de wedstrijd de spelregels veranderen. Dat heet geloof ik onbehoorlijk bestuur.
Dat een geplande verlaging niet doorgaat is begrijpelijk. Wel weer k** voor de autoverkopen, trouwens, in combinatie met verhoging BPM.
Geplaatst: 14.10.2013 - 11:01
door knakworst
We betalen dus wel 2k per jaar vanaf komend jaar.
Met prinsjesdag was dit het verhaal:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -2014.html
Zoek in het document op "motorrijtuigen"
Kortom er werd een stijging van ruim 200 miljoen al verwacht vanwege afschaffen voor auto's met een uitstoot tussen 50 en 95 gram.
Het enige wat overblijft en nu ook vervalt is die voor plugins.
Geplaatst: 14.10.2013 - 12:07
door pih60
dit is op 4-10-2013 gepost op de site van de belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nuari_2014
Geplaatst: 14.10.2013 - 12:17
door Autozoeker
@Pih60 dat is natuurlijk nog van voor het akkoord.
van:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11698/Ka ... oord.dhtml
Autorijders
Het versleten cliché dat de auto de melkkoe is van de minister van Financiën valt weer te beluisteren bij automobilistenclubs als ANWB, RAI en Bovag. Zeer zuinige auto's zouden aanvankelijk geen wegenbelasting betalen. Dat gaat niet door en dat levert de schatkist 250 miljoen euro op. Daar komt in 2015 nog 200 miljoen bij doordat auto's aan nog strengere eisen rondom uitstoot moeten voldoen om een verlaging van de aanschafbelasting BPM te krijgen. 'En dan blijven de accijnsverhogingen op diesel en lpg gewoon staan', jammert de branche.
Juist, de plugins, en volledige elektrische wagens gaan gewoon mrb betalen.
Geplaatst: 14.10.2013 - 12:33
door pih60
even verder gelezen; in de brief die naar de kamer gestuurd is staat:
MRB
De geplande verlaging van de MRB vervalt.
Aanscherpen CO2-grenzen BPM
In de BPM worden vanaf 2015 de CO2 grenzen verder aangescherpt. De opbrengst van deze verdere aanscherping van de CO2 grenzen in de belastingwetgeving bedraagt 200 mln.
Ik zie dus nergens staan dat de MRB niet 0% zou blijven
Geplaatst: 14.10.2013 - 12:36
door Autozoeker
ik ook niet, maar de NOS en nu de volkskrant rapporteren het. Ik denk dat het encoded zit in "geplande verlaging van de MRB vervalt". Wij kregen aanvankelijk vrijstelling tot 2016. Dat gaat dus niet meer door (in de lijn met wat knakworst zegt)
Geplaatst: 14.10.2013 - 12:37
door jp-v60
Regeling Nihiltarief zeer zuinige auto’s
Beschrijving: In de motorrijtuigenbelasting geldt in 2009 voor zeer
zuinige auto’s (CO
-uitstoot dieselauto’s maximaal 95
gram en CO
2
2
-uitstoot overige auto’s maximaal 110
gram) een kwarttarief. Vanaf 1 januari 2010 geldt voor
deze auto’s een nihiltarief. Dit nihiltarief vervalt per
1 januari 2014. Per 1 januari 2014 geldt er voor auto’s
met een CO
-uitsoot die niet hoger is dan 50 gram per
km een nihiltarief. Deze tijdelijke maatregel loopt tot
1 januari 2016.
2
Doelstelling: Bevorderen van het gebruik van milieuvriendelijke
motorrijtuigen.
Ministerie: I&M
Evaluatie: Onderzoek fiscale stimulering van (zeer) zuinige auto’s,
Ecorys B.V., 2011, Kamerstuk
32 800, nr. 1
Ik lees dat het tot 1-1-2016 vrijgesteld is
Geplaatst: 14.10.2013 - 14:02
door Autozoeker
De overheid toont zich weer eens onbetrouwbaar, vinden de brancheverenigingen. Huyskens: "We hadden immers de autofiscaliteiten tot en met 2015 afgesproken, met daarin een compensatie voor het wegvallen van de mrb op zeer zuinige auto's. Ook de CO2-grenzen waren daarin vastgelegd. Aan beide wordt nu getornd, want de bpm-verhoging zal waarschijnlijk via het verhogen van de CO2-grenzen verlopen. En de mrb-compensatie, waarvan de vorm nog zou worden besproken, is afgeschaft. Deze maatregelen zijn onacceptabel."
bron:
http://www.automotive-online.nl/home/11 ... _boos.html
Uit de Budgettaire Afspraken blijkt dat de overeengekomen lastenverlichtingen komend jaar voor een kwart (250 miljoen euro van circa een miljard aan ombuigingen) worden gefinancierd door het schrappen van vrijstelling van mrb (wegenbelasting) voor zeer zuinige auto's. Deze lastenverzwaring voor automobilisten is structureel ingeboekt en geldt dus ook voor de jaren 2015 tot en met 2018.
bron:
http://www.autokopen.nl/autonieuws/2013 ... ngsakkoord
Dus we hadden vrijstelling tot 2016 en het mislopen van die inkomsten zouden door andere maatregelen worden gecompenseerd. De compensatie is geschrapt en waarschijnlijk ook de mrb vrijstelling omdat het netto geld op moet brengen. Denk dat alle puzzelstukjes op hun plek vallen. Even wachten op de uitgewerkte details...