Ja, de foto's heb ik zéér bewust zo geselecteerd om mijn punt te maken !
Ik vind het geweldig dat men er weer prachtige namen voor verzonnen heeft zoals Eco, Elegance en Performance maar feit blijft voor mij dat deze 'klokkenwinkel' thuishoort op een scootertje of zo maar niet in een automerk dat wil wedijveren met andere premiummerken.
OK, andere foto's dan.
BMW 5 serie

Volvo

(screenshot uit dit filmpje:
The new 2014 Volvo S60, S80, V60, V70, XC60 and XC70 (Interior)
Alle argumenten over smaak en leeftijd enz. ten spijt, het ziet er gewoon erg goedkoop en kermisachtig uit.
Niet Volvo waardig !!!
Nog iets over leeftijden. Vermoedelijk is de controverse jong - oud net zo oud als de mensheid maar enige nuancering kan in dit geval geen kwaad.
Ik denk dat vele jonge mensen (voor mij 30 - 45 jaar) zich niet realiseren dat het juist
mijn generatie is die alle dingen die nu als vanzelfsprekend worden beschouwd, hebben zien komen. Ik heb de 'geboorte' van de koelkast, kleuren-tv, hi-fi installaties, draagbare radio's, CD-spelers, Walkman's, pocketcalculators, mobiele telefoons enz. enz. zeer bewust meegemaakt én, zeer essentieel, óók de ontwikkelingen die al dit soort apparatuur tot nu toe heeft doorgemaakt. Als we daarom praten over 'ermee opgegroeid', ja inderdaad, de apparatuur en ik zijn samen opgegroeid ! Ik had toentertijd dezelfde leeftijd als een aantal die nu zich nu beroepen op het feit dat ze alles begrijpen en accepteren juist
omdat ze die leeftijd hebben en ik dat evt. niet zou doen omdat ik al een 'oudere' ben !
Een feit waar ik niet omheen kan is dat het ook juist
mijn generatie is waarvan velen de aansluiting met dit alles gemist hebben. Deels doordat men er in de werkkring niet mee aanraking kwam of stomweg niet geïnteresseerd was en dan loop je al heel snel behoorlijk achter en wordt het steeds moeilijker om een inhaalslag te maken.
Nu de computers in de ruimste zin van het woord. Daarvoor geldt exact hetzelfde, samen met de computer ben ik opgegroeid. Mijn werkkring én mijn grote belangstelling hebben met zich meegebracht dat computers/computersystemen geen enkel geheim voor me hebben, ook de toepassingen in auto's niet !
Tot slot auto's. Ja, ik ben opgegroeid met auto's waarvan de ruitenwissers met de hand bediend moesten worden (Ford Prefect), waar nog een benzinekraan in zat (Kever), de stoelen niet verstelbaar waren, het grote licht werd bediend met een voetschakelaar (Kever), zonder automatische choke, zonder autoradio, een rolhoes voor de radiateur om de temperatuur te regelen (Fiat 1100), die je nog aan kon slingeren, zonder gesynchroniseerde versnellingsbak. Ja, ik heb zelfs rijexamen gedaan in een auto zonder stuur- en rembekrachtiging en zelf ook zulke auto's gehad. Uniek ? Nee, natuurlijk niet want ik ben beslist niet de enige maar mijn grote liefde voor auto's heeft wel met zich meegebracht dat ik ook in dit geval de ontwikkelingen zeer bewust heb meegemaakt.
Kortom, het leeftijdsargument waar nogal snel naar gegrepen wordt, gaat bij mij en nog vele andere van mijn generatie niet zonder meer op. Het is niet door mijn leeftijd op zich dat ik dingen niet mooi en zinvol vind of ze misschien wel afwijs maar er zijn of worden grenzen bereikt die voor mij het leuke van autorijden steeds verder naar de achtergrond verdringen. Ik ben, en dat zou ook de aard van het beestje kunnen zijn, enorm kritisch als het gaat om vernieuwingen en weiger gewoon trends te volgen omdat 'men' vindt dat het noodzakelijk is. Botweg afwijzen ? Nee, maar wel goed nadenken of al die veiligheidsondersteunende snufjes wel die veiligheid brengen die ze beloven. Er zijn niet voor niets onderzoeken geweest naar de reacties en gevolgen van het uitvallen van (alle) geautomatiseerde systemen in de luchtvaart. Niet te vergelijken? Nou echt wel want het gaat om de menselijke reacties als zulke systemen het laten afweten. De serie Aircrash Investigation op National Geographic Channel zou voor velen een eye-opener kunnen zijn !
Ook erg 'leerzaam' om te zien dat de oude(re) gezagvoerder, die het echte oude handwerk nog heeft geleerd, het er in crisissituaties vaak beter vanaf brengt dan de 'jonkies' die met al die automatische systemen zijn opgegroeid .......
En ook maar al te vaak is bewezen dat er gewoon denkfouten zijn gemaakt door de ontwerpers en bouwers. Testen middels allerlei computersimulaties prima maar de factor mens wordt helaas nogal eens niet goed of volkomen verkeerd ingeschat !
O ja, de eerste beste jongeling die mij wil wijsmaken dat hij na een uitleg door de verkoper de systemen heeft doorgrond en ze kan bedienen ...........
Maar natuurlijk, je bent immers jong ! Een geheimpje: RTFM ! Grote voordeel van Volvo, ze staan on-line dus je kunt je hele auto al doorgronden voordat hij is afgeleverd. Altijd handig om de kennis van de verkoper te testen
Rob