Pagina 15 van 17

Geplaatst: 25.12.2013 - 10:41
door Texelrob
In het kader van de leeglopende 12v accu, waarvoor mijn auto ook naar VCNL is geweest, kan ik melden dat nu ik niet meer uitgesteld oplaad, ik geen problemen meer heb gehad met de 12v accu.
In januari komt een mooie test: dan parkeer ik 'm 2 weken op Schiphol. Ben benieuwd of ie bij terugkomst gewoon weer start!

Geplaatst: 25.12.2013 - 11:02
door tomtom
@Texelrob; laad je met max Amp of lager? Ik laad namelijk ook niet (meer) uitgesteld (ook al een keer dat grapje gehad van een lege accu) en ook op een laag Amp. Dat zou de startaccu ook helpen laden nl.

Geplaatst: 25.12.2013 - 11:33
door Texelrob
@tomtom: idd op een zo laag mogelijk amperage. De dealer heeft me vertelt dat zolang het 400v accupakket wordt opgeladen er eveneens een laadstroom(pje) naar de 12v accu gaat.

Geplaatst: 26.12.2013 - 00:32
door Poni
Ook ik laad niet meer uitgesteld, maar omdat de huislocatie niet in het lijstje met laadlocaties voorkwam, is het een toer geweest voor Volvo om dit eruit te krijgen.
Verwijderen van de locatie op de servers in Zweden was niet genoeg.
Ik laad via een laadbox dus zie geen kans om op lage laadstroom te werken.

Er hangt trouwens een aardig misterie rond de diverse locaties die de app zichtbaar maakt.
Als je in het hoofdscherm de locatie bekijkt kan deze anders zijn dan de locatie die je ziet op de accu pagina en deze kan nog weer anders zijn dan de locatie in het lijstje met laadlocaties.
Zo kan er in de app zomaar sprake zijn van 3 locaties op een moment.

Je vraagt je wel af welke componenten elk van deze locatie bepalen.

Geplaatst: 26.12.2013 - 09:48
door RichieB
Ik heb ook het probleem dat mijn thuislocatie niet meer in het lijstje staat. Hoe heeft Volvo dat opgelost? Kan ik mijn dealer contact op laten nemen met jouw dealer die het voor elkaar heeft gekregen? Ik heb er niet zo'n zin in om mijn auto dagen kwijt te zijn terwijl ze dit uitvogelen.

Geplaatst: 26.12.2013 - 09:53
door NielsPHEV
@poni bij de meeste laadboxen is de laadstroom instelbaar met jumpersetting onder de kap het is overigens de auto die vervolgens de laadstroom bepaald op basis van wat de wallbox de auto verteld in principe zou het dus ook op de auto instelbaar moeten zijn. Mijn ev wallbox is overigens met een schakelaar van buiten in te stellen

Geplaatst: 26.12.2013 - 09:54
door RoaldH
Ik laad nu uitgesteld op met 6A en heb nu geen problemen meer. In het weekend zet ik uitgesteld laden uit. De 2x keren dat ik een lege startaccu had, had ik op 10A, respectievelijk 13A geladen.

Geplaatst: 26.12.2013 - 09:59
door RichieB
Het blijft natuurlijk een probleem dat moet worden opgelost. Als je een publiek laadpunt gebruikt kan je niets instellen en wordt er met 16A geladen.

Geplaatst: 26.12.2013 - 10:01
door rsnhakan
Begrijp ik het goed dat de Schuko kabel instelbaar is en de kabel voor publieke laadpunten niet?

Geplaatst: 26.12.2013 - 10:03
door Superfunky
rsnhakan schreef:Begrijp ik het goed dat de Schuko kabel instelbaar is en de kabel voor publieke laadpunten niet?
Dat begrijp je goed!

Geplaatst: 26.12.2013 - 10:15
door NielsPHEV
Aangezien de auto de laadstroom bepaalt en niet het laadpunt, die beperkt alleen het maximum en communiceert naar de auto op welke stroom de gebruiker wil laden is dit iets wat in principe instelbaar gemaakt zou moeten kunnen worden vanuit de auto.

Geplaatst: 26.12.2013 - 10:50
door Poni
Niels,

Dank voor de tip. Ik zal de box inspecteren. Ik heb overigens geen ev-box maar een Keba van Nuon.

Ritchie, het was een heel gedoe, maar bij Hooftman in Woerden is Floris hiermee bezig geweest.
Volgens mij is het uiteindelijk samen met VCC opgelost.
Floris wil vast wel uitleggen wat ze gedaan hebben.

Geplaatst: 26.12.2013 - 11:08
door RichieB
De Keba laadbox van Nuon heeft dipswitches waarmee je de laadstroom in kan stellen. Volgens deze handleiding is het minimum 10A.

Geplaatst: 26.12.2013 - 16:55
door Superfunky
NielsPHEV schreef:je leert een leverancier pas kennen als het een keer tegen zit in mijn ogen is het meer dan keurig opgelost.

Om meteen naar nonconformiteit te verwijzen vind ik grote onzin Volvo kan makkelijke aannemelijk maken dat de PIH weldegelijk conform is (er rijden er duizend rond). Men spant zich in om het gebrek te verhelpen en verzorgd gratis een vervangende auto.

Daarnaast is het, ook gezien de complexere techniek en de nieuwheid daarvan, volkomen logisch dat het oplossen van een probleem moeilijker is langer duurt.

Dat testgebruik ook wordt gecombineerd met een prive rit vind ik alleen maar efficiënt maar ik realiseer me dat het gebruik van de eigen auto door anderen voor sommige mensen gevoeliger ligt dan dat ik dat ervaar.

Ik zie echt het probleem niet en zou alleen maar blij zijn als een probleem zo wordt opgelost. Daarbij vind ik dat als je de lusten wil daar soms ook "lasten" bij kunnen horen. De last in deze is dat je enige tijd in een andere mooie Volvo moest rondrijden omdat men je auto repareerde. De lusten van de nieuwe techniek van de PIH behoeft geen verdere toelichting dunkt me.

De aanname dat VCNL alleen maar bereid zou zijn dit probleem op deze manier op te lossen omdat er een vermeend (juridisch) probleem zou zijn geeft aan hoe je zelf in dit soort situaties kennelijk afwegingen maakt. Ik ben de overtuiging toegedaan dat men een tevreden klant wil.

Anyway, ik hoop voor iedereen dat het probleem wegblijft
Voor de verandering ben ik het eens met je, Niels!

Als ik het hele verhaal zo eens beschouw had ik mooi voor een nieuwe auto gekozen. Er is geen bedrag dat het gezeur met een maandagochtend auto kan compenseren. Masr goed, ieder z'n ding.

Geplaatst: 26.12.2013 - 17:00
door RoaldH
Mee eens SF!

Geplaatst: 28.12.2013 - 16:29
door RoaldH
En als je denkt dat je de situatie onder controle hebt, gaat het toch weer anders...
Zojuist contact aan en melding lage accuspanning. De preconditioning was gestopt. Gisteren nog opgeladen en elektrisch naar het werk gereden en bij thuiskomst vergeten in te pluggen.
Hopelijk hoef ik maandagmorgen niet Volvo Assistance te bellen. :(

Geplaatst: 28.12.2013 - 16:59
door RichieB
Vergeten in te pluggen.. Dat ik ook mijn angst nu ik het uitgesteld laden niet meer gebruik. Wel balen dat hij kennelijk nog steeds een flinke lekstroom heeft.

Geplaatst: 28.12.2013 - 17:38
door Jaromir
Toch heel vreemd, mijn volvo heeft dat probleem absoluut niet...
En die gaat door vele verschillende situaties heen...

Maar...
Bij mij is bij levering wel een kapotte kabel geconstateerd bij het plaatsen van de trekhaak, waardoor ze het hele accupack met aangesloten kapotte kabelwerk hebben vervangen...
Wel vreemd dat zo'n auto van de fabriek komt met geknikte kabel...

Geplaatst: 28.12.2013 - 20:08
door RoaldH
Mijn laadlocaties zijn ineens niet meer zichtbaar. :(

@RichieB: blijkbaar kun je alleen uitgeplugd parkeren op een locatie die niet als laadlocatie te boek staat.

@Jaromir: ik dacht ook dat alle problemen na het aanpassen van de software en een 2 tal componenten van VOC de wereld uit waren. Blijkbaar had ik gewoon mazzel en neem ik de auto te vaak mee (incl dagelijks laden) om net niet in de gevarenzone te komen.

Geplaatst: 28.12.2013 - 21:46
door tomtom
Superfunky schreef:
NielsPHEV schreef:je leert een leverancier pas kennen als het een keer tegen zit in mijn ogen is het meer dan keurig opgelost.

Om meteen naar nonconformiteit te verwijzen vind ik grote onzin Volvo kan makkelijke aannemelijk maken dat de PIH weldegelijk conform is (er rijden er duizend rond). Men spant zich in om het gebrek te verhelpen en verzorgd gratis een vervangende auto.

Daarnaast is het, ook gezien de complexere techniek en de nieuwheid daarvan, volkomen logisch dat het oplossen van een probleem moeilijker is langer duurt.

Dat testgebruik ook wordt gecombineerd met een prive rit vind ik alleen maar efficiënt maar ik realiseer me dat het gebruik van de eigen auto door anderen voor sommige mensen gevoeliger ligt dan dat ik dat ervaar.

Ik zie echt het probleem niet en zou alleen maar blij zijn als een probleem zo wordt opgelost. Daarbij vind ik dat als je de lusten wil daar soms ook "lasten" bij kunnen horen. De last in deze is dat je enige tijd in een andere mooie Volvo moest rondrijden omdat men je auto repareerde. De lusten van de nieuwe techniek van de PIH behoeft geen verdere toelichting dunkt me.

De aanname dat VCNL alleen maar bereid zou zijn dit probleem op deze manier op te lossen omdat er een vermeend (juridisch) probleem zou zijn geeft aan hoe je zelf in dit soort situaties kennelijk afwegingen maakt. Ik ben de overtuiging toegedaan dat men een tevreden klant wil.

Anyway, ik hoop voor iedereen dat het probleem wegblijft
Voor de verandering ben ik het eens met je, Niels!

Als ik het hele verhaal zo eens beschouw had ik mooi voor een nieuwe auto gekozen. Er is geen bedrag dat het gezeur met een maandagochtend auto kan compenseren. Masr goed, ieder z'n ding.
Hahaha, SF je zou dan genoegen moeten nemen met eentje zonder alle goodies! Dat zou je zeker niet geaccepteerd hebben…..daarbij het was geen maandagmorgen auto maar gewoon een PIH :-)! Je was het toch eens met Niels? DUS óók de lasten :-)!!