Olieverbruik VEA-D4

Khalidh86
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30.05.2023 - 15:15

fredhead schreef: 30.05.2023 - 20:22 Reinigen en flushen zorgt niet voor olieverbruik.
Dat je er 10W60 stroop in gooit (ik gebruikte het in een auto die met circuitdagen werd gebruikt) om het olieverbruik nog een beetje te beperken is een verkeerde reden en er is gewoon overduidelijk wat mis met het blok.
Ik heb geen idee hoe lang je de auto al hebt maar ik zou nog eens een goed woordje doen met de verkoper.
heb de dealer gesproken waar die in onderhoud is geweest, die auto werd elke jaar geflusht en behandeld met sport van zandstralen met ijs tegen roetaanslag en hierom gingen ze van 0w20 over naar 10w60 motorolie. Motor is voor de rest perfect. Bij de roetmeting voor apk mag de roetdeeltjes max 1000/cm3 zijn en deze s60 D4 zat onder de 40/cm3 en dat werd bij de dealer aan mij in mijn bijzijn getest
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27850
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als die motor echt zo goed is dan kan daar ook de olie in die door de fabrikant is bedacht.
Of gooi er een 5W30 of iets in, maar 10W60 dat is echt volstrekte onzin in een motor zoals deze en doet mij echt vermoeden dat er wél iets aan de hand is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Khalidh86
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30.05.2023 - 15:15

fredhead schreef: 14.06.2023 - 09:59 Als die motor echt zo goed is dan kan daar ook de olie in die door de fabrikant is bedacht.
Of gooi er een 5W30 of iets in, maar 10W60 dat is echt volstrekte onzin in een motor zoals deze en doet mij echt vermoeden dat er wél iets aan de hand is.
dan zou ik het ook raar vinden dat de vorige eigenaar nog geen 10000 km ervoor nieuwe distributienet, waterpomp multiriem, grote beurt remblokken voor en achter en 4 nieuwe Michelin 4seizoenen banden laat doen. Alle facture den zijn aanwezig van de dealer. Verkoper deed het weg omdat hij ontslagen was en de auto overbodig werd om ermee te rijden. Heb complete onderhoud en reparatiewerkzadmheden geschiedenis kunnen opvragen bij de dealer.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27850
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Tja nogmaal, gooi er eens de olie in die er wel in hoort en kijk wat er gebeurd.
Voor de reiniging van een blok hoef je namelijk géén andere olie te gaan gebruiken.

Ik hoop voor je dat ik er compleet naast zit maar je moet het toch met me eens zijn dat het raar is om compleet afwijkende olie te gebruiken als dat niet nodig zou zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 490
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

+1 desnoods 5w30, als je Start/stop laat uitschrijven, maar probeer gerust de aanbevolen olie.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Der_Schmutzkiller
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.01.2020 - 11:07

Begin dit jaar toch maar besloten om een motor revisie te laten uitvoeren bij TSC de Betuwe in Geldermalsen. Het olie verbruik klom toch weer op naar bijna 1 ltr per 1500 km. Gelukkig bleek het blok dusdanig in orde te zijn dat de revisie zonder extra kosten uitgevoerd kon worden, dus alles viel nog binnen de toelaatbare toleranties. Wel gelijk het roetfilter laten schoonmaken, had het idee dat de V60 elke rit aan het regenereren was. Die heerlijke lucht die je dan ruikt, volvo had daar wel een melding van mogen maken op je boordcomputer, dan weet je tenminste waar die lucht vandaan komt.

Gezien de kosten vs de prijzen van 2e hands auto's de afweging gemaakt om te repareren, we zijn nu ruim 5 maanden verder en de V60 verbruikt geen olie. (tenminste niet waarneembaar). Had dit eigenlijk eerder moeten doen, alle andere oplossingen waren pleisters, maar stopten het bloeden niet. Het is een hele investering, maar ik rij net zolang door als dat de V60 het kan volhouden of dat de overheid zegt: "geen diesels meer voor personenwagens". Momenteel zet ik per jaar ruim 30.000 km op klok.

Hoe dan ook, ik blijf het echt een ontwerp fout van Volvo vinden zoals bij een reeks van de 1.8 en 2.0 tfsi motoren van de VAG. Je zou toch verwachten dat een diesel een dergelijke reparatie niet nodig heeft met 2 ton op de klokken, maar de fabrikanten geven dit natuurlijk niet toe; "het is een incident zovaak kwam dat niet voor." (volgens Nieuwenhuijse Apeldoorn) Met de kennis van nu, ben ik natuurlijk keihard voorgelogen door Volvo.

Ik ga gewoon verder de high-end 5W-30 olie en kijk wel wanneer ik naar een electrische auto moet overstappen.
*Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY2014 - 235PK / 470Nw*
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Ik ben nu 40.000 km verder(zit nu op 210dkm), en olie verbruik is nog steeds nihil. Het is inderdaad een flinke kosten post, maar alle andere pogingen helpen niks..
Dat je er ook nog maar veel kms mee mag maken.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3782
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Der_Schmutzkiller schreef: 14.07.2023 - 14:26 Begin dit jaar toch maar besloten om een motor revisie te laten uitvoeren bij TSC de Betuwe in Geldermalsen. Het olie verbruik klom toch weer op naar bijna 1 ltr per 1500 km. Gelukkig bleek het blok dusdanig in orde te zijn dat de revisie zonder extra kosten uitgevoerd kon worden, dus alles viel nog binnen de toelaatbare toleranties. Wel gelijk het roetfilter laten schoonmaken, had het idee dat de V60 elke rit aan het regenereren was. Die heerlijke lucht die je dan ruikt, volvo had daar wel een melding van mogen maken op je boordcomputer, dan weet je tenminste waar die lucht vandaan komt.

Gezien de kosten vs de prijzen van 2e hands auto's de afweging gemaakt om te repareren, we zijn nu ruim 5 maanden verder en de V60 verbruikt geen olie. (tenminste niet waarneembaar). Had dit eigenlijk eerder moeten doen, alle andere oplossingen waren pleisters, maar stopten het bloeden niet. Het is een hele investering, maar ik rij net zolang door als dat de V60 het kan volhouden of dat de overheid zegt: "geen diesels meer voor personenwagens". Momenteel zet ik per jaar ruim 30.000 km op klok.

Hoe dan ook, ik blijf het echt een ontwerp fout van Volvo vinden zoals bij een reeks van de 1.8 en 2.0 tfsi motoren van de VAG. Je zou toch verwachten dat een diesel een dergelijke reparatie niet nodig heeft met 2 ton op de klokken, maar de fabrikanten geven dit natuurlijk niet toe; "het is een incident zovaak kwam dat niet voor." (volgens Nieuwenhuijse Apeldoorn) Met de kennis van nu, ben ik natuurlijk keihard voorgelogen door Volvo.

Ik ga gewoon verder de high-end 5W-30 olie en kijk wel wanneer ik naar een electrische auto moet overstappen.
nu zijn wij natuurlijk wel heel nieuwsgierig wat die motorrevisie nou precies inhoud.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
Der_Schmutzkiller
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.01.2020 - 11:07

nu zijn wij natuurlijk wel heel nieuwsgierig wat die motorrevisie nou precies inhoud.
Factuur van 3 pagina's en één week zonder V60.

In het kort, de zuigerveerringen zijn vervangen, daavoor moet het motorblok eruit en helemaal uit elkaar gehaald worden, dus de kop en het blok echt alles. Alle pakkingen worden vervangen, incl. die van de turbo's, de cilinderwanden worden gehoond, weet niet of de kop gevlakt is, neem aan vannwel, gelijk een distributie set incl waterpomp. De automaat zag er nog prima uit, dus daar is niets aan vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
*Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY2014 - 235PK / 470Nw*
Gebruikersavatar
Der_Schmutzkiller
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.01.2020 - 11:07

En nog wat foto's, zeg maar de "after" versie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
*Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY2014 - 235PK / 470Nw*
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3782
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

zo dan! wat een koolafzetting op die zuigers!
hopelijk kun je nu verder zonder olieverbruik.
geen glans zonder wrijving
aalard99
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 11.07.2022 - 09:15

Dank voor het delen van de foto's, leuk om te zien. Zo te zien kan je er weer een hoop kilometers mee door :-)
RobRijdtVolvo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 01.01.2022 - 14:41

Bij mijn vorige S60 met D4 blok heb ik ook een revisie laten uitvoeren. Het blok hoefde er niet voor uit de auto. Van onderen de carterpan er af, van boven de kop en vervolgens de big-ends losschroeven. Zo konden ze de zuigers er naar boven uithalen en de rest van de klus klaren.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Hebben ze niet de nieuwe, gemodificeerde zuigers en veren gemonteerd?

En beetje jammer dat ze de aansluitingen op de aircopomp niet netjes afdichten, airco olie is nogal hygroscopisch.
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Bij mijn 2018 D3 (D4204T9) zijn enkel de zuigerveren vervangen WILMINK GROUP WG2018587
Motor was dus een stuk nieuwer dan een bericht wat ik ooit vond op een Amerikaanse website mbt ander model zuiger(veren).
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

Het lijkt er op dat het blok aan de bovenzijde niet gevlak is, maar het lijkt wel geschuurd (niet gevlakt, aan de linkderzijde zie je nog een zwart stukje zitten, die was anders wel weg gefreesd geweest). Vind de honing vrij ruw. Kan zo lijken op de foto', maar nogmaliter zie je slecht lichtjes een afdruk. Dit lijkt wel bijna geschuurd te zijn zonder olie o.i.d.
Honen gebeurt normaliter met hoonsteentjes en een flinke lading olie. De afzetting op de zuiger en bovenste rand van de cilinder is wel fors. Hopelijk dat je daar nu van verlost bent.

Nu begrijp ik dat deze problemen komen door een schraapveer die z'n werk niet meer doet. Is dat nu opgelost met een verbeterde schraapveer of is het een probleem wat opgelost is voor de komende 2 ton en zich dan opnieuw voordoet?
Gebruikersavatar
Der_Schmutzkiller
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 30.01.2020 - 11:07

PepijnZ schreef: 17.07.2023 - 20:59 Het lijkt er op dat het blok aan de bovenzijde niet gevlak is, maar het lijkt wel geschuurd (niet gevlakt, aan de linkderzijde zie je nog een zwart stukje zitten, die was anders wel weg gefreesd geweest). Vind de honing vrij ruw. Kan zo lijken op de foto', maar nogmaliter zie je slecht lichtjes een afdruk. Dit lijkt wel bijna geschuurd te zijn zonder olie o.i.d.
Honen gebeurt normaliter met hoonsteentjes en een flinke lading olie. De afzetting op de zuiger en bovenste rand van de cilinder is wel fors. Hopelijk dat je daar nu van verlost bent.

Nu begrijp ik dat deze problemen komen door een schraapveer die z'n werk niet meer doet. Is dat nu opgelost met een verbeterde schraapveer of is het een probleem wat opgelost is voor de komende 2 ton en zich dan opnieuw voordoet?
De schraapveren zijn idd vervangen voor de verbeterde spec. Blijft het probleem dan weg..... tja niets is zeker maar, het zou opgelost moeten zijn. Dus de verwachting is dat ik een dergelijke reparatie niet meer ga meemaken met deze V60. Daarbij helpt het natuurlijk dan de egr (bron van de roet vervuiling) softwarematig is weggeschreven. Verder laat ik om de 15K km de olie vervangen en niet meer met 0W-20 maar met 5W-30.

Over het honen kan ik je niets vertellen, heb alleen de foto's en een factuur waarop staat dat dit is gedaan. ;)

Verder heeft TSC een goede reputatie mbt het oplossen van dit probleem. Blijft natuurlijk wel een fragiel motorblok, daar is hier op het forum genoeg over te vinden, tot aan scheurtjes in de cilinderwand tussen cilinder 2 en 3.

Ik had voordat ik deze V60 kocht even onderzoek moeten doen op bijvoorbeeld dit forum. Dan had ik nooit een D4 gekocht met de gevreesde D4204T5 motorcode.
*Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY2014 - 235PK / 470Nw*
Gebruikersavatar
V70Rene
4th Gear member
Berichten: 695
Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05

V70Rene schreef: 03.03.2023 - 18:25 Ik zal mijn auto ook eens gaan bijhouden: Volvo XC60- D4 181 Pk gekocht bij 152.800 km bij Van Aarle, afgeleverd met grote beurt, olie is volgens overlevering 0W20.

Staat nu op ca 154.400 km en oliepeil staat nog op max. Binnenkort staat er een ritje op de planning richting de Alpen van 3000 km dus een goede test. Na de garantie staat er nog een chip tuning en EGR te wachten - zal eind april worden.

Keep u posted.
Momenteel staat onze XC60 op 164.000 Km, dus een 10.000 Km gereden. Frankrijk aangedaan - diverse ritten door het land met de caravan ( ca 1000 Km ) en natuurlijk woon-werk verkeer van 45 Km V-V . De oliepijlstok op het dashboard staat nog steeds op maximaal aantal streepjes dus nog geen zorgen. Ook geen koelvloeistof perikelen wat ik hier wel eens lees. De wagen is nog niet getuned , en de EGR klep doet ook nog gewoon dienst. Door wat gezondheidsproblemen is het er nog niet van gekomen om te chippen en EGR-en , en dat was ook de reden van mijn forum afwezigheid.
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19883
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V70Rene schreef: 13.10.2023 - 11:13
V70Rene schreef: 03.03.2023 - 18:25 Ik zal mijn auto ook eens gaan bijhouden: Volvo XC60- D4 181 Pk gekocht bij 152.800 km bij Van Aarle, afgeleverd met grote beurt, olie is volgens overlevering 0W20.

Staat nu op ca 154.400 km en oliepeil staat nog op max. Binnenkort staat er een ritje op de planning richting de Alpen van 3000 km dus een goede test. Na de garantie staat er nog een chip tuning en EGR te wachten - zal eind april worden.

Keep u posted.
Momenteel staat onze XC60 op 164.000 Km, dus een 10.000 Km gereden. Frankrijk aangedaan - diverse ritten door het land met de caravan ( ca 1000 Km ) en natuurlijk woon-werk verkeer van 45 Km V-V . De oliepijlstok op het dashboard staat nog steeds op maximaal aantal streepjes dus nog geen zorgen. Ook geen koelvloeistof perikelen wat ik hier wel eens lees. De wagen is nog niet getuned , en de EGR klep doet ook nog gewoon dienst. Door wat gezondheidsproblemen is het er nog niet van gekomen om te chippen en EGR-en , en dat was ook de reden van mijn forum afwezigheid.
Ah, jij zou ook nog een testje doen met de verschillende olie varianten...
Nu ja, gezondheid staat voorop, de rest is bijzaak.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”