V60 Plug-in Hybrid: drie auto's in één

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
EV70S
3rd Gear member
Berichten: 434
Lid geworden op: 08.01.2006 - 13:53

Ben schreef:Misschien een bizarre vergelijking maar ik zie zo'n PIH als een hond.
Een hond eet niet omdat het tijd is om te eten maar omdat er eten is.
Dus ik zou elke gelegenheid aangrijpen om de PIH een bak voer voor te zetten, dan voedt het zichzelf wel tot het vol is. :D
Mag ik dan vragen met welk dier je de 245 associeert :)

Begrijp zeker je strekking wel en binnenkort staat er thuis ook een paaltje klaar voor mijn witte hond :oops:
MY2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid - Ice-White VERKOCHT
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

pih60 schreef:
RichieB schreef:Wat jullie beschrijven herken ik niet. Als ik in Hybrid rij wordt de accu steeds leger. Ik heb de range nooit vanzelf weer 10km zien oplopen.
Ik heb dat wel een paar keer gehad, maar probeer al enig tijd om dit fenomeen te reproduceren want het kan ook voordelen om bij rustig cruisen op langer afstand juist bij te laden (zeg maar extra SAVE), maar dan lukt het niet...ik hou het op een bug die in een andere software versie wat hardnekkiger is dan in mijn software versie..
Van wat ik kan herinneren ben ik het niet tegengekomen in de oude versie van de software. Was iets wat ik gelijk merkte na de software update. Maar ik vermoed dat het wel met de regeneratie van de roetfilter te maken heeft. Als ik weer bij de dealer ben zal ik dat eens na vragen.
Gebruikersavatar
HSRN850
4th Gear member
Berichten: 542
Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
Locatie: Eindhoven

Mijn vader krijgt volgende week zijn 2013er PIH uitgeleverd. Heb hier veel gelezen over deze auto maar na een proefrit vorige week kwam de volgende vraag in me op:

Als hij in Hybrid of Power staat, heb je in principe afhankelijk van hoeveel vermogen je vraagt een 4-wielaangedreven auto. Waarvoor dient de AWD knop dan nog? En als je accu leeg is, heb je dan nog een AWD met de D5 als krachtbron, dus op 4 wielen?
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230

Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

De Power stand is niet alleen AWD, maar stelt ook de schakelpunten anders in. Er zal pas later opgeschakeld worden, en eerder terug. Ik vind de Power stand erg zenuwachtig rijden. De AWD stand daarentegen levert een stabiele rijervaring, met vooral in de bochten een betere wegligging. Ik heb hier gelezen dat in de AWD stand de diesel iets harder draait om het accupack niet leeg te laten raken. Daardoor zou je niet ineens van AWD weer naar Hybrid springen. Ik heb het maar op een korte rit geprobeerd, dus of dit klopt weet ik niet.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
V70D5AWD
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 05.04.2011 - 08:33

In de AWD stand zal de diesel altijd de generator aandrijven die rechtstreeks de elektromotor aandrijft in geval van een lege accu. Tenminste dat denk..;-)
V60PIH MY2014
V70D5AWD Edition sport 2007
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5257
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

V70D5AWD schreef:In de AWD stand zal de diesel altijd de generator aandrijven die rechtstreeks de elektromotor aandrijft in geval van een lege accu. Tenminste dat denk..;-)
dat denk je goed en dat doet ie ook bij een volle accu. in de powerstand loopt de high voltage generator niet permanent mee en heb je alleen een e boost bij optrekken. Zoals Ritchie als schreef erg zenuwachtig. Gebruik het wel eens bij het oprijden van een voorrangsweg of om in Dld van 60 naar 160 te accelereren na de wegwerkzaamheden om de file problemen achter me op te lossen tjeemig wat gaat dat dan hard.
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

RoaldH schreef:
Autozoeker schreef:Ja als het warm is en je niet in een oven wil stappen :)
Maar ik heb daar een probleempje mee, hij stopt altijd na paar mins met bericht dat batterij te warm is
Dat heb ik ook gemerkt als de buitentemperatuur hoger is dan 28 graden. Wil je via VOC de auto alvast koelen, maar dan krijg je dezelfde waarschuwing. :( Jammer.
Vanochtend was het nog geen 28, en wilde ik weer testen, maar geen error melding, maar had ook niet idee dat de airco aan was toen ik instapte. lijkt niet helemaal lekker te werken dit
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Hier ook hetzelfde, maar als de auto aan de stekker staat koelt hij wel af.

Geen aangesloten stekker dan stopt ie na een paar minuten.
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Jolly Breeze Racing schreef:Hier ook hetzelfde, maar als de auto aan de stekker staat koelt hij wel af.

Geen aangesloten stekker dan stopt ie na een paar minuten.
Heb je auto op buiten parkeren staan ? dan zou de stekker niets uit moeten maken... Want in buitenparkeer mode mag hij de diesel aanspreken om te koelen toch?
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Autozoeker schreef:
Jolly Breeze Racing schreef:Hier ook hetzelfde, maar als de auto aan de stekker staat koelt hij wel af.

Geen aangesloten stekker dan stopt ie na een paar minuten.
Heb je auto op buiten parkeren staan ? dan zou de stekker niets uit moeten maken... Want in buitenparkeer mode mag hij de diesel aanspreken om te koelen toch?
Die van mij staat altijd buiten :-)

Ik denk niet dat de dieselmotor aanspringt om te gaan koelen, dat zal de standkachel zijn maar die verwarmd alleen.

Koelen gebeurt, denk ik, alleen m.b.v. de accu
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5257
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

koelen gebeurt met een elektrisch aangedreven airco. Vandaar dat je elektrisch rijdend ook de airco kunt gebruiken (gelukkig maar)
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

vind wel gemis dat ie niet koelt omdat het te warm is met dit weer.
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Wordt er ook niet gekoeld als de auto is aangesloten op het laadpunt?
Dan zou het inderdaad een onhandige extra zijn: als het warm is werkt de koeling niet, want de accu's worden te heet...
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

jvov60 schreef:Dan zou het inderdaad een onhandige extra zijn: als het warm is werkt de koeling niet, want de accu's worden te heet...
Catch 22.
Zo had ik vroeger een Opel Kadett waarbij ik in de zomer de kachel vol aan moest zetten om te voorkomen dat ie te heet werd, in de winter de kachel uit om de motor nog enigzins op temperatuur te krijgen...

Maar wel heel erg jammer dat het niet mogelijk is te koelen mbv diesel die de generator aandrijft.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
pih60
2nd Gear member
Berichten: 247
Lid geworden op: 01.03.2013 - 21:57

jvov60 schreef:Wordt er ook niet gekoeld als de auto is aangesloten op het laadpunt?
Dan zou het inderdaad een onhandige extra zijn: als het warm is werkt de koeling niet, want de accu's worden te heet...
Het zal wel aan mijn nog stokoude software liggen, maar heb vandaag voorgekoeld. De buitentemperatuur was volgens het display 42 graden en binnen was het lekker koel. Maandag gaan ze weer eens proberen om nieuwe software erop te zetten. Begin me nu wel af te vragen of ik dat moet willen....
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5257
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

mijn auto doet gewoon voorkoelen hoor, ook met nwe software dus maak je geen zorgen hij stop er naar een paar minuten weer mee dus ik gebruik het echt alleen vlak voor ik instap. Je hebt dan ook meteen koude lucht als je de auto "start"
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

hij blijft toch koelen als ie aan de stekker zit of niet ?
Bij mij koelt ie ook paar mins, en dan schakelt ie zich uit (zonder kabel)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33104
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Koelen is ook leuk met de afstandsbediening, gewoon lang het lampje knopje indrukken.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Dzes
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 31.07.2013 - 22:04
Locatie: Amersfoort

Hallo, zal mijzelf eerst even voorstellen, ben nieuw op dit forum. Rij sinds half juli met veel plezier in een V60 PHEV MY14. Inmiddels 4000 km gereden, waarvan ruim 3000 tijdens vakantie. Auto rijdt geweldig, erg leuk om een lange bergpas volledig electrisch af te dalen en in het dal alweer een acculading voor 25 km te hebben geladen (zonder de save knop).

Alleen de bediening via de VOC app (via iPhone) vind ik niet altijd even duidelijk en stabiel. Heb al een paar keer geprobeerd om de precondtioning op een timer via de VOC app te gebruiken terwijl de auto 'los' (niet aan een laadstation) geparkeerd stond. Dat is nog niet gelukt. Zou verwachten dat er met een buitentemp van 35 gr gekoeld zou worden, maar bij aankomst bij de auto op het ingestelde tijdstip was die nog "tropisch". Ben al even langs geweest bij de garage, maar daar konden ze ook niet direct een antwoord geven. Deze functie is nieuw in de VOC app specifiek voor de plugin hybride dus dat is voor de garage ook nog uitzoekwerk. Ze gaan het navragen bij Volvo.

Verder valt me op dat in de app de actuele omgevingstemperatuur rondom de volvo niet weergegeven wordt. Er staat altijd een '-'. Ben benieuwd of dat bij iemand wel werkt.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@Dzes: dit heb ik ook. Ingeplugd wordt de auto lekker koud (35 -> 22 graden), maar zonder kabel krijg ik de waarschuwing dat de batterij te heet wordt na 3/5 min.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”