Wat verbruikt jullie D5 ???

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
MdV-V70
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 26.05.2007 - 23:41

Altijd zo rond de 1 op 15 met m'n 185pk Geartronic. En we hobbelen rustig naar de 250000km.
Don't eat yellow snow.
Knor
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 29.07.2007 - 22:12
Locatie: Wijk bij Duurstede

Met mijn S60 D5 (163pk) haal ik gemiddeld netjes 1:16,5/1:17 en pas geleden een midweek naar Zwitserland 1:18 (ruim) :lol: . Uitgerekende kilometers dus niet via BC. Opmerkelijk: Op mijn winterbanden (Vredestein) rijd ik zuiniger dan op de zomersloffen (goodyear) terwijl de rijstijl niet anders is. Tip: Probeer eens Het Nieuwe Rijden

Arjan
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Klopt het trouwens dat de D5 motoren iets minder snel aanslaan bij het starten in vergelijking met de 2.5D VAG motor?

Ik moet er nog aan wennen, maar merk nu vaak (zeker met warme motor) dat ik de sleutel niet lang genoeg doorgedraaid hou om te starten (de auto lijkt er ciirca 2 sec. voor nodig te hebben).

Of zou dit een lekje in de brandstofretourleiding kunnen zijn, waardoor er eerst weer wat brandstof opgevoerd moet worden in de rail voordat de motor aanslaat?
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Knor
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 29.07.2007 - 22:12
Locatie: Wijk bij Duurstede

De motoren van onze Oosterburen ken ik niet maar jouw ervaringen komen mij ook bekend voor: de D5 moet je wat langer starten dan je zou verwachten. Het overkwam mij in het begin ook een paar keer dat ik niet lang genoeg de sleutel omgedraaid houd. En nu het wat kouder is zelfs wat vaker. Maar dat zal er nog aan liggen dat mijn vorige auto's allemaal LPG-bakken waren en ik het voorgloeien te snel wil.
Volvo 340 1.4 DL LPG; Volvo 440 GL 1.7 LPG; Volvo S40 1.8 LPi
Volvo S60 D5 2003, Maya Yellow
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10622
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Vandaag op en neer naar Gent geweest. Cruise op 130 gezet. Verbruik is mij positief meegevallen. Op de BC een verbruik van 5,6 op 100km. Dat zou neerkomen op een verbruik van 1 op 17,9. (afgerond)
We weten allemaal dat dat een utopie is. Ik verwacht wel dat ik vandaag 1 op 15/15,5 gehaald heb. Volle tank vertrokken en ik heb nog iets meer dan de helft in de tank zitten en dik 650km gereden.

Normaal verbruikt de auto zoals wij die gebruiken ca 1 op 12/13 en als het heel veel kleine stukjes zijn zelfs 1 op 10/11.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10622
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ter illustratie;

Auto afgetankt en reeds met bijna 400km te hebben gereden zou ik theoretisch nog 1210km verder kunnen...... ha ha ha je wordt door je eigen Volvo steeds voor de gek gehouden.
Afbeelding
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

pfff, ik rijd toch erg rustig (al zeg ik het zelf) maar ik heb die 1200 km op dat schermpje alleen nog maar kort na het tanken gezien (en ik heb een handbak :cry: )...

ben net bij de laatste (okay dat was ook pas mijn tweede) tankbeurt voor het eerst over de 1000 km gegaan voordat het lampje ging branden...

Maar goed, volgende week krijg ik ook de softwareupdate bij de oliewissel, misschien dat dat nog iets uitmaakt voor het verbruik...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10622
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@Quota;
Troost je met de gedachte dat dit voor mij een unicum was. En ben op de klok niet veel harder gaan rijden dan 130 en af en toe 140. Bij normaal gebruik zoals wij de auto gebruiken, als pakezel, boodschappenmand, en altijd maar realtief gezien korte stukken is het verbruik aanzienlijk hoger.

Vergeet niet dat het een auto is die in het hogere segment viel. Nodige kilo's weegt en een dikke diesel heeft. Concept is ook al weer 10 jaar jong en dus gedateerd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Hans oet Twent schreef:@Quota;
Troost je met de gedachte dat dit voor mij een unicum was. En ben op de klok niet veel harder gaan rijden dan 130 en af en toe 140. Bij normaal gebruik zoals wij de auto gebruiken, als pakezel, boodschappenmand, en altijd maar realtief gezien korte stukken is het verbruik aanzienlijk hoger.

Vergeet niet dat het een auto is die in het hogere segment viel. Nodige kilo's weegt en een dikke diesel heeft. Concept is ook al weer 10 jaar jong en dus gedateerd.
Tja, maar die oude VAG 2.5D, die was pas echt oud, en daar reed ik op langere ritten moeiteloos 1 op 18 mee (met ingeschakelde airco) en die was maar 20 kg lichter... :evil:
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Snellebaksteen
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 27.05.2007 - 14:10
Locatie: Standdaarbuiten

Ik heb mijn V70 D5 163pk uit 2003 met handbak nu 1,5 maand en ben ondertussen bijna 6000km verder. Het gemiddeld verbruik ligt heel stabiel rond de 1:18,2. Rond de 1000 km rijden en dan weer 55 liter tanken. Ik rij graag door maar wel veel lange afstanden. Met net geen 130 op de teller leg ik de meeste kilometers af. Maar ook 200+ komt soms voorbij, de petjes jongens in de golfjes moeten zo nu en dan op hun plaats gewezen worden dus ook een stoplichtsprintje ga ik niet uit de weg.
Kortom, ik ben zeer tevreden! Dit is goedkoper rijden dan m'n oude 855 op LPG!

Al moet ik heel eerlijk zeggen dat die veel meer rijbeleving gaf, meer een rijdersauto. De D5 is meer een comfortabele verplaatser dan een fijne stuurwagen.
Dummy's love Volvo's!

940 2.3 LPG 1992, 850 2.5 10v LPG 1994, V70 D5 2003 Blackstone, Estate-line, Comfort-line, V60 D6 PiH 2014 Pearlblack, Summum, winterline, Saaie Silver S40 '99 on the Side
Gebruikersavatar
Dieselaar
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 25.06.2007 - 19:01

ik haal (met geziptunede) D5 6,0/100 km als ik vooral snelweg rijd. Nu rij ik vooral provinciale wegen met veel rotondes en minder snelweg en wordt het 6,3. Als ik alleen snelweg rij, en niet teveel files heb, kan het 5,9 worden. In de winter is verbruik hoger dan in de zomer, ondanks airco. Snapt iemand dat? kan door meer files zijn. In buitenland met aanhanger en gezinnetje van 200 kg en bagage van 100 kg erbij is natuurlijk meer, vooral als er alleen geblazen wordt op de péage

Overigens zou je het gemiddelde verbruik moeten uitzetten naar de gemiddelde snelheid om goed vergelijk te maken, dan kan je de 'zware voeten' scheiden van de 'lichte voeten'

Nog een vraag: rijden mannen minder zuinig dan vrouwen??
Afbeelding
Zijn hier vrouwen??

V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cygnus
3rd Gear member
Berichten: 272
Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
Locatie: Groningen

Nog een vraag: rijden mannen minder zuinig dan vrouwen??
Ik hoor in mij omgeving alleen maar mannen balen dat hun vrouw het gemiddelde verbruik verkl**t hebben.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Die van mij rijd ongeveer 1 op 12. Ik rijd wel redelijk door maar het blijft een ongekend hoog verbruik.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Turbodesk schreef:Die van mij rijd ongeveer 1 op 12. Ik rijd wel redelijk door maar het blijft een ongekend hoog verbruik.
En hoe zit dat dan met die Rica ecotuning die je hebt laten doen? Mag ik concluderen dat eco er maar af moet en slechts tuning overblijft?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10622
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Hans oet Twent schreef:Gisteravond onder het genot van..... gesproken met iemand die aangaf dat de D5 in het segment waarin deze auto zit relatief zuinig is. De meer dan 4 cilinder diesels gebruiken realtief wat meer brandstof. De A6 3.0TDI die nauwelijks boven de 1 op 10/11 uitkomt. Wat te denken van de BMW X5/530 D. Halen nauwelijks de 1 op 10. Om de D5 te gaan vergelijken met een 4 cilinder diesel die 1 op 16/17 haalt, en qua gewicht ook nog minder weegt, is geen vergelijk.
Tja als je het zo bekijkt dan is het verbruik van gemiddeld 1 op 13/14 in mijn situatie niet zo verkeerd toch?
Ik schop hem maar weer even omhoog. Maar dit is in mijn optiek heel legitiem. Let er wel het zijn serieuze auto's die Volvo's met een D5 motor. Mag en kan je niet gaan vergelijken met een 4 cilinder middenklasser.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

Hans oet Twent schreef:
Hans oet Twent schreef:Gisteravond onder het genot van..... gesproken met iemand die aangaf dat de D5 in het segment waarin deze auto zit relatief zuinig is. De meer dan 4 cilinder diesels gebruiken realtief wat meer brandstof. De A6 3.0TDI die nauwelijks boven de 1 op 10/11 uitkomt. Wat te denken van de BMW X5/530 D. Halen nauwelijks de 1 op 10. Om de D5 te gaan vergelijken met een 4 cilinder diesel die 1 op 16/17 haalt, en qua gewicht ook nog minder weegt, is geen vergelijk.
Tja als je het zo bekijkt dan is het verbruik van gemiddeld 1 op 13/14 in mijn situatie niet zo verkeerd toch?
Ik schop hem maar weer even omhoog. Maar dit is in mijn optiek heel legitiem. Let er wel het zijn serieuze auto's die Volvo's met een D5 motor. Mag en kan je niet gaan vergelijken met een 4 cilinder middenklasser.
Okay, maar het vergelijk met de oude 5 pitter diesel is dan nog steeds legitiem toch? daar reed ik ook 1 op 18 mee...
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

V70/2.4D/2003 schreef:
Turbodesk schreef:Die van mij rijd ongeveer 1 op 12. Ik rijd wel redelijk door maar het blijft een ongekend hoog verbruik.
En hoe zit dat dan met die Rica ecotuning die je hebt laten doen? Mag ik concluderen dat eco er maar af moet en slechts tuning overblijft?
De Eco-tuning heb ik er na de zomervakantie af laten halen. Geld heb ik terug gekregen. Het verbruik bleef exact hetzelfde. En ik had hem juist aangeschaft om brandstof mee te sparen.

Ik heb dit trouwens ook in het desbetreffende topic geschreven.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
pascro
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 10.02.2011 - 10:12

Heb een V70 2.4 D5 185 pk uit 2006, handgeschakeld, 1536 kg. BC zegt 6,3l/100km, maar ik heb het met tankbonnen bijgehouden en na ruim een maand rijden (3000 km) kom ik op 6.9l/100 km. Dat scheelt dus niet zoveel. Maar omdat ik veel snelwegkilometers maak en zuinig rij had ik toch wel 6l/100km of nog beter verwacht. Ik heb ook bewust voor een handbak gekozen vanwege het verbruik. Maar goed, misschien wordt het nog beter...
Volvo V70 2.4 D5 MY06, Momentum 185PK
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Volgens mij moet je met die 7l/100 km met deze auto best tevreden zijn, daarmee zit je bij spritmonitor.de in de onderste regionen.

Ik heb zo'n beetje dezelfe auto en ga daar nu mee rijden, en zou met die cijfers zeer content zijn. Mijn huidige Scenic scoort ong. 6l/100 km, met een 1,5 dci en 1340 kg. Overigens doet voor het verbruik het gewicht minder, de lucht- en rolweerstand des te meer. Die laatste wordt dan wel weer door het gewicht beinvloed, en door de bandenmaat en bandenkeuze, etc.

Groet, Marc
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

pascro schreef:Heb een V70 2.4 D5 185 pk uit 2006, handgeschakeld, 1536 kg. BC zegt 6,3l/100km, maar ik heb het met tankbonnen bijgehouden en na ruim een maand rijden (3000 km) kom ik op 6.9l/100 km. Dat scheelt dus niet zoveel. Maar omdat ik veel snelwegkilometers maak en zuinig rij had ik toch wel 6l/100km of nog beter verwacht. Ik heb ook bewust voor een handbak gekozen vanwege het verbruik. Maar goed, misschien wordt het nog beter...
Ik zou willen dat ik dat verbruik haalde. Je rijd dus 1 op 14, ik vind dat netjes. Ik ben dan benieuwd hoe je rijstijl is? Ikzelf rijd eigenlijk al tijd zo`n 10 km/h harder dan de toegestane snelheid. Even voor de duidelijkheid, alleen op de snelweg!! Binnen de bebouwde kom hou ik me keurig aan de snelheid.

Heb de auto al een keer laten uitlezen, maar ze kunnen niets vinden wat kan duiden waarom het verbruik zo hoog is.

Als bijv. de luchtmassameter niet goed is, merk je dit tijdens het rijden?

Heb ook al twee flessen van Forte erin gedaan om het hele injectietraject schoon te maken.

Heeft er iemand nog tips om naar te kijken?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”