Pagina 16 van 19

Geplaatst: 04.12.2011 - 20:01
door Thijs
Uiteraard graag gedaan!

Geplaatst: 05.12.2011 - 11:23
door Thijs
Wellicht te ongeduldig, wellicht onder gesneeuwd nogmaals de volgende vraag:


Het meten van de retourhoeveelheid diesel van de verstuivers kan je het beste opmeten door de retour los te halen en op te vangen in een potje oid. Kan iemand dit iets nader beschrijven?
Ik heb nu heel af en toe dat de auto direct na het (vlot zonder morren) starten op 4 poten lijkt te lopen. Gezien de foto's van laatst wil ik voor zijn dat er meer schade ontstaat en deze test zelf uitvoeren.

Wie o wie deelt met mij (ons allemaal!) wat preciezer hoe je dit meet??
Alvast bedankt! (Edraket/Ramon&Ramon en anderen)

Geplaatst: 05.12.2011 - 11:55
door edraket
Je kun het zelf doen door de retour los te nemen en in een potje te doen (5x). Je laat dan de auto stationair lopen voor 1 minuut en zet dan de motor af. Aan de hand van de retouren kun je dan zien of er een injector afwijkt.
nadeel van deze methode is dat je de retour slangetjes los moet peuteren van de koppelingen, met als gevolg dat je ze moet vervangen (gaan anders lekken).

Makkelijker is om het bij een garage te laten doen. De retourleidingen zitten namelijk vast met een snelkoppeling. Je kunt daar speciale pijpjes op zetten waar zo'n snelkoppeling op zit. Het is dan erg eenvouding om de retour te meten en zeker te vergelijken met elkaar. Garages doen het meestal zo dat ze alleen kijken naar een afwijking van 1 of 2 injectoren, niet naar de absolute hoeveelheid. Volvo geeft echter wel een max retourwaarde op. De meting kost zo maar een kwartiertje ofzo.

laatste en makkelijkste methode is wellicht de auto even aan Vida hangen en de correctiewaardes meten. Je krijgt dan wel een indicatie over de staat van de injectoren. Nadeel van deze methode is dat je lang niet alles weet, maar echte problemen komen er meestal wel uit.
Je bent hier van harte welkom om hem even aan de PC te hangen.

Geplaatst: 05.12.2011 - 13:01
door Thijs
Dank Ed voor je reactie! Als ik het goed begrijp sluit de snelkoppeling af als je hem los haalt en zou je dus de slang van de snelkoppeling moeten verwijderen?

Geplaatst: 05.12.2011 - 13:07
door edraket
Nee, de maatbekertjes sluit je aan op de bovenkant van de injector waar normaal gesproken de retour zit. Op het volgende plaatje gaat het om de linker buisjes:
Afbeelding

Geplaatst: 05.12.2011 - 16:10
door Thijs
Die set heb jij niet ook toevallig?

Geplaatst: 05.12.2011 - 22:00
door edraket
Nee, ik heb wel heel veel gereedschap, maar dit nog niet. Maak daar iets te weinig gebruik van, maar het kan zomaar zijn dat de volgende keer als mijn auto wat minder start ik zo'n setje aanschaf. Bij de S60 heb ik het een keer met 5 glazen potjes gedaan.

Geplaatst: 07.12.2011 - 01:09
door Thijs
Ok! Is dat uitlezen makkelijk te doen? AS zaterdag is er nl een dice aanwezig bij de poetsdag als het goed is. Wellicht is te vertellen waar we op moeten klikken om bij die test te komen?

Mocht dit niet lukken ga ik trouwens graag op je aanbod in om langs te komen!

Geplaatst: 07.12.2011 - 01:18
door M@rcel
DICE present. :)

Geplaatst: 07.12.2011 - 01:19
door Thijs
Daar doelde ik op! Marcel, weet jij toevallig hoe dit te testen en wil je dat?

Geplaatst: 07.12.2011 - 01:23
door M@rcel
Ehhh, Diesel hè? Hmmm. Ehhh, we zien wel? Is dat wat?

Geplaatst: 07.12.2011 - 01:26
door Thijs
Uiteraard! Maar wellicht kan bv Ed alvast een hint geven?

Geplaatst: 07.12.2011 - 15:47
door sbv
Binnen Vida, onderdeel auto communicatie en dan bij ECM kijken, daar staat het wel bij

Geplaatst: 07.12.2011 - 17:51
door M@rcel
sbv schreef:Binnen Vida, onderdeel auto communicatie en dan bij ECM kijken, daar staat het wel bij
:)

Geplaatst: 07.12.2011 - 23:10
door Thijs
Helemaal top mannen! Alvast en nogmaals bedankt!!

Geplaatst: 08.12.2011 - 11:13
door sbv
Hierbij de test van brandstof retour
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... msg1066686

Dit is overigens een MY05 XC70 D5

Geplaatst: 08.12.2011 - 16:43
door Thijs
Thanks voor de link! Met zo een set is het een eitje om de test uit te voeren lijkt mij!

Geplaatst: 10.12.2011 - 16:59
door M@rcel
:)

Geplaatst: 10.12.2011 - 17:07
door Thijs
Bedankt nogmaals Marcel voor de hulp!

Het zou kunnen dat voor test 1 de motor stil had moeten staan, maar voor de tweede en derde test denk ik niet dat het wat uit maakt.

Ben erg benieuwd naar de mening van mensen met verstand van de weergegeven getallen! Er lijken grote afwijkingen te zijn...

Cilinder 3 is off spec. met meer en minder dan 2,3?

De rpm's zitten wel binnen spec met 700 rpm +/_25rpm.

Geplaatst: 10.12.2011 - 23:01
door Thijs
Ik zie ook ineens wat test een (1) zou doen! Waarschijnlijk zonder brandstof starten (de motor zal dus niet aanslaan) om de compressie te meten oid? Hoe en wat hij meet moet ik nog ff nachtje over slapen..