Pagina 16 van 23
Geplaatst: 16.05.2013 - 20:59
door RichieB
Netjes. De Keba laadbox vind ik een van de best uitziende oplossingen. Als je dan een laadpaal wilt, dan het liefste zo een.
Geplaatst: 16.05.2013 - 21:20
door V60_PHEV
V60_PHEV schreef:Keba laadpunt met vaste kabel kostte trouwens 624 euro ex. BTW incl. verzending en de RVS voet 304 euro ex. BTW, via Nuon.
Voor het monteren van 2 laadpunten heb je een andere paal nodig, weet niet wat die kost.
Ik vind het een mooie paal, maar de EV-Box op zich ook wel.
Deze was goedkoper en 3-fase, dat gaf mij de doorslag.
Geplaatst: 16.05.2013 - 22:47
door Paul
Je oprit wordt er eigenlijk niet mooier op
Geplaatst: 16.05.2013 - 23:35
door V60_PHEV
Ja, nu valt het op. Maar over een tijdje kijkt iedereen alleen nog naar die glimmende nieuwe Volvo....
Zonder gekheid, ik vind het zelf wel modern en het valt mij niet zo op als deze foto doet vermoeden. (zeker niet als je de hele oprit ernaast ziet)
Geplaatst: 17.05.2013 - 09:55
door Pieter van Ommeren
V60_PHEV schreef:Paal wacht op auto
Ziet er netjes uit !! Veel plezier ermee!
Geplaatst: 17.05.2013 - 09:56
door RikP
Kwam deze tegen op internet. Goedkoop en volgens mij perfect.
Nog effe wachten tot ie in NL is.
http://www.engadget.com/2013/05/11/bosc ... v-charger/
Geplaatst: 21.05.2013 - 22:05
door BanRay
Als de leasemaatschappij de laadpaal verzorgt en hierbij aanspraak doet op VAMIL of MIA, kan er dan in principe door mij (ik word wel eigenaar van de paal) alsnog aanspraak worden gedaan op een subsidie door de gemeente?
Geplaatst: 29.05.2013 - 21:12
door fdr
Ik kies voor de lolo smart en als mijn installateur met een goed voorstel komt, mag hij deze plaatsen. We hebben wel nog even discussie gevoerd of de meterkast gevoed moet worden middels een 3 fasen aansluiting ipv 1 fase. Hierdoor is het mogelijk de belasting van de diverse groepen op de hoofdaansluiting te spreiden. Hebben de huidige PIH rijders met laadpunt nog een wijziging in de hoofdaansluiting aangebracht (dus 3x 25A ipv 1 25A zoals dat bij thuisaansluiting gebruikelijk is).
Of werkt het met een 1 fase hoofdaansluiting prima.
Geplaatst: 29.05.2013 - 21:36
door RichieB
Ik heb een 1 fase aansluiting met daarop aangesloten 2 aardlek schakelaars van 40A. Ik denk dus dat ik 1x 80A heb? De laadbox zit op dezelfde aardlek als de vaatwasser, wasmachine en droger. Die kan ik allemaal tegelijk aanzetten en ook nog met 16A de auto laden. 1x 25A lijkt me een beetje weinig voor een modern huis?
Geplaatst: 29.05.2013 - 21:56
door Rutger1972
Voor het laden op 16A is geen drie-fasen aansluiting noodzakelijk.
Een laadpunt moet wel apart gezekerd worden (aparte groep/automaat dus) en voorzien zijn van aardlekschakelaar.
Wat van belang is hoeveel je huisaansluiting is. De meeste moderne huizen zijn aangesloten op 35A.
Let op dat veelgebruikers (denk aan airco's, warmtepompen, zwembaden, jacuzzi e.d.) het vaak nodig maken om je huisaansluiting te laten verhogen. Volgens mij brengt dat zowel initiƫle als continue kosten met zich mee. Het lastige is dat je niet kan zien hoe zwaar je huisaansluiting is omdat deze in een gezekerde kast (je weet wel met zo'n loodje) zit.
Mogelijk kan de inspectie door Nuon die Volvo aanbiedt je hier meer duidelijkheid over geven.
Als je in een ouder huis woont met nog porseleinen zekeringen is de kans dat je maar 25A aansluiting hebt groter.
Een 3-fase aansluiting is alleen handig als je meerdere palen aansluit (denk aan bedrijfspanden) door de krachtstroom tot aan het laadpunt te brengen en daar terug te brengen naar enkelfase. Dit verlaagt namelijk de kosten voor installatie en elektrotechnisch een nettere oplossing.
Geplaatst: 29.05.2013 - 22:00
door JeroenV60PHID
RichieB schreef:Ik heb een 1 fase aansluiting met daarop aangesloten 2 aardlek schakelaars van 40A. Ik denk dus dat ik 1x 80A heb? De laadbox zit op dezelfde aardlek als de vaatwasser, wasmachine en droger. Die kan ik allemaal tegelijk aanzetten en ook nog met 16A de auto laden. 1x 25A lijkt me een beetje weinig voor een modern huis?
1x25A is inderdaad krap aan.. Helemaal als je nog eens 16A voor de Volvo wegtrekt.
Voor dit jaar ga ik op de gewone manier laden. Buiten WCD aanleggen op een aparte groep (evt met eigen meter). Eigen parkeerplaats bij het huis dus een subtiel WCD'tje aan de muur valt niet zo op. Heb een jaren 30 huis (wel nieuw gebouwd) dus een heel laadapparaat aan de muur past niet echt.
Volgend jaar als de KIA en MIA/EIA potjes weer beschikbaar zijn eens kijken voor zonnepanelen. Dan wordt het echt groene power.
Geplaatst: 29.05.2013 - 22:03
door Rutger1972
Let op dat een moderne oven in een keuken al 16A aansluiting nodig heeft ... dus 16A laden met een 25 A aansluiting is vragen om problemen bij een redelijk normaal modern huis met elec. oven en bijv. een vaatwasser en wasautomaat (nog zo'n groot verbruiker

Geplaatst: 29.05.2013 - 22:08
door JeroenV60PHID
en vergeet niet de droger en evt een quooker.. Stekker erin en de hele wijk is donker

Geplaatst: 13.06.2013 - 21:35
door pih60
En hier mijn laadpunt van Nuon met vaste kabel thuis aan de zijkant van de garage...
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
En met de "Bas-kabel" (via groupsbuy op dit forum) aan de openbare paal op de markt in Doetinchem...
Uploaded with
ImageShack.us
Geplaatst: 13.06.2013 - 21:45
door RichieB
Die Nuon paal blijft de mooiste die er is! Wel nog even die witte sticker van je kabel halen..
Geplaatst: 13.06.2013 - 21:50
door pih60
die zal er toch wel vanzelf afrotten?
Maareh....als ik het boorstof weg ga vegen zal ik het gelijk doen.....
Geplaatst: 14.06.2013 - 10:15
door kissyfur
Kan iemand me helpen? Mijn Belgische dealer komt niet echt met een concreet antwoord namelijk, en ik wil wel de goede kabel hebben die in de NL palen past.
Ik wil de standaard kabel wisselen voor een voor de palen op straat. Mennekes Type II is dat toch?
Nu heeft de brochure t over deze modellen:
939: 13A Schucko - Mennekes 8mtr (ipv std Schucko - Mennekes 4,5 mtr)
942: 16A mennekes - mennekes 4,5 mtr
941: 16A CEE - Mennekes 8 mtr
940: 16A CEE - Mennekes 4,5 mtr
Echter in de configurator spreken ze over deze modellen, zonder typenummers helaas:
A: 16A met CEE stekker, 4,5 mtr modus 2
B: 13A met Schuko stekker, 8,5 mtr modus 2
C: 16A met CEE stekker, 8,5 mtr modus 2
D: 16A met CEE stekker, 4,5 mtr modus 3
Me dunkt dat ik nummer 942 nodig heb.. wat me lijkt te corresponderen (ook qua tarief) met A.
iemand uitsluitsel?
Geplaatst: 14.06.2013 - 10:29
door basvolvo75
Je hebt inderdaad nr 942 nodig, denk er echter even goed over na dat dat betekent dat je niet meer bij ieder willekeurig schuko stopcontact (in garage, op bezoek bij familie of op vakantie?) kunt bijladen met de unit die standaard wordt meegeleverd. Een alternatief zou dus een extra losse laadkabel zijn zoals deze via de groupbuy wordt aangeboden

, zie hier in dit topic het plaatje van de oranje kabel.
Succes!
Geplaatst: 14.06.2013 - 10:30
door Autozoeker
ik heb in Belgie inderdaad de optie 942 besteld, en die past overal hier op openbare laadplaatsen in NL.
Geplaatst: 14.06.2013 - 10:31
door basvolvo75
Overigens is A een unit die alleen op zogenaamde CEE (camping) aansluitingen past en waar wel een regelunit in het laadsnoer is verwerkt.