Pagina 16 van 24

Geplaatst: 13.03.2013 - 15:26
door Johan
Rob,

Het had mijn tekst kunnen zijn.
De bovenste foto (BMW 5) is het dashboard en bijna de kleurstelling (ik heb oyster en zwarte piano lak interieur lijsten) waar ik dagelijks tegenaan kijk.
I.t.t. de foto heb ik wel een extended display wat een 10,5"display is onder de klokken winkel voor het weergeven van allerlei hande status info. Ook BMW heeft een nog uitgebreider display a la Volvo waarbij inderdaad ook de klokkenwinkel wordt aangepast naar eco-pro, comfort en sport modus. Op BMW fora is men daar ook in het geheel niet over te spreken (jong en oud!).
Het mooie is wel dat dit een optie is zodat je nog gewoon kan kiezen tussen een klassieke klokkenwinkel en high-tech glass "cockpit".
Het is jammer dat Volvo ook niet die strategie bewandelt en keuze laat in dashboards.

Daarnaast is het jammer dat ze ook niet een groter NAV display toepassen immers je doet er zo veel meer mee als alleen maar navigeren. Het (voor)lezen van mail, RSS feeds en Internet, split screen etc zoals in de BMW zie ik niet lekker gebeuren met Sensus Touch op zo een klein scherm.
Het getoonde Volvo dashboard heeft m.i. ook niets meer te maken met scandinavisch design waar eenvoud, rust en eerlijke materialen normaal de boventoon voeren.
Ik kan me dan ook geheel vinden in jouw kwalificatie "dat het er goedkoop en kermisachtig uit ziet".
Gelukkig hebben wij keuze en wat de een aanspreekt en de ander weer niet weerhoud/ uitnodigt om te kiezen voor [vul het merk maar in].
Volvo heeft nu een intereur designer aangetrokken van Bentley en dat lijkt mij ook broodnodig om deze "ontsporing" recht te trekken.

Geplaatst: 13.03.2013 - 15:43
door bart simpson
Ben er ook niet van onder de indruk (het volvo dash)

Geplaatst: 13.03.2013 - 15:45
door fmgillis
En wanneer staan ze in de configurator?

Display

Geplaatst: 13.03.2013 - 15:48
door Ab S
..Als ik zo de displays van BMW, Mercedes en Volvo op een rij zie, vraag ik mij af in hoeverre het nieuwe Volvo display niet strijdig is met de Volvo veiligheids filosofie: Het komt onrustig over, veel kleuren, etc. Als je bedenkt dat Saab (ruste in vrede) een optie had voor een soort minimum display, kan je je afvragen of het huidige Volvo display niet negatief aan de veiligheid bijdraagt. Maar..ik moet het eerst natuurlijk in het echt zien...

Geplaatst: 13.03.2013 - 15:52
door bart simpson
dat is te zeggen... http://saabnevs.com/

Geplaatst: 13.03.2013 - 16:10
door Walter
fmgillis schreef:En wanneer staan ze in de configurator?
ongeveer week 16

Geplaatst: 13.03.2013 - 16:19
door P-V60
Lijkt me ook logisch dat ze die pas aanpassen nadat MY 14 ook daadwerkelijk besteld kan worden. Hoe dan ook, ik zal een van de eerste zijn die er op los gaat :P

Re: Display

Geplaatst: 13.03.2013 - 16:51
door Fulaks
Ab S schreef:..Als ik zo de displays van BMW, Mercedes en Volvo op een rij zie, vraag ik mij af in hoeverre het nieuwe Volvo display niet strijdig is met de Volvo veiligheids filosofie: Het komt onrustig over, veel kleuren, etc. Als je bedenkt dat Saab (ruste in vrede) een optie had voor een soort minimum display, kan je je afvragen of het huidige Volvo display niet negatief aan de veiligheid bijdraagt. Maar..ik moet het eerst natuurlijk in het echt zien...
Helemaal geen slecht idee, het Saab Black Panel terug in het leven roepen op onze Volvo's. De kilometerteller licht op, en verder enkel de dingen die attentie vragen. Maak het nog een beetje configureerbaar via een MyCar-menuutje, en klaar is Volvo. Is enkel software, in wezen dus vrij makkelijk realiseerbaar op die nieuwe dashboards.

Geplaatst: 13.03.2013 - 16:53
door diesel01
Ik zit nu nooit uren in het donker maar zou knap geirriteerd zijn als ik dat wel zou moeten en een Volvo heb met een dergelijk druk display voor mij.
De samenstelling van het plaatje met de BMW erop zou helemaal mijn ding zijn met het omhulsel van de huidige XC graag. :D
Prachtig!

Re: Display

Geplaatst: 13.03.2013 - 17:03
door Ben
Fulaks schreef: Helemaal geen slecht idee, het Saab Black Panel terug in het leven roepen op onze Volvo's. De kilometerteller licht op, en verder enkel de dingen die attentie vragen. Maak het nog een beetje configureerbaar via een MyCar-menuutje, en klaar is Volvo. Is enkel software, in wezen dus vrij makkelijk realiseerbaar op die nieuwe dashboards.
Ja, dat is een hele mooie !

Geplaatst: 13.03.2013 - 17:13
door Volvoman
Nu past het display zich toch ook aan aan licht en donker? Zou dat straks niet ook zo zijn? Natuurlijk kun je het zelf ook nog donkerder zetten.

Geplaatst: 13.03.2013 - 17:58
door bart simpson
dat kan dus niet meer, te pas en te onpas dimt het spul of licht het fel op

Geplaatst: 13.03.2013 - 18:08
door Fulaks
bart simpson schreef:dat kan dus niet meer, te pas en te onpas dimt het spul of licht het fel op
:D

Geplaatst: 13.03.2013 - 18:13
door bart simpson
Ik ben zelf overduidelijk "old school", ben als een kind zo blij met rode wijzertjes in ronde klokjes (en dan ook graag voor het uurwerkje)

Geplaatst: 13.03.2013 - 18:41
door Carlsson 900
bart simpson schreef:Ik ben zelf overduidelijk "old school", ben als een kind zo blij met rode wijzertjes in ronde klokjes (en dan ook graag voor het uurwerkje)
+1

Dit is naast een aantal andere "modern school" fratsen,
een reden om erg zuinig te zijn op mijn C30. :D

En ja dat digitale klokje op 2 plaatsen (loopt niet eens op tijd)

Geplaatst: 13.03.2013 - 19:03
door casper
gsx750r schreef:Ja, de foto's heb ik zéér bewust zo geselecteerd om mijn punt te maken !
Ik vind het geweldig dat men er weer prachtige namen voor verzonnen heeft zoals Eco, Elegance en Performance maar feit blijft voor mij dat deze 'klokkenwinkel' thuishoort op een scootertje of zo maar niet in een automerk dat wil wedijveren met andere premiummerken.

OK, andere foto's dan.

BMW 5 serie
Afbeelding
Volvo
Afbeelding
(screenshot uit dit filmpje: The new 2014 Volvo S60, S80, V60, V70, XC60 and XC70 (Interior)

Alle argumenten over smaak en leeftijd enz. ten spijt, het ziet er gewoon erg goedkoop en kermisachtig uit. Niet Volvo waardig !!!

Nog iets over leeftijden. Vermoedelijk is de controverse jong - oud net zo oud als de mensheid maar enige nuancering kan in dit geval geen kwaad.
Ik denk dat vele jonge mensen (voor mij 30 - 45 jaar) zich niet realiseren dat het juist mijn generatie is die alle dingen die nu als vanzelfsprekend worden beschouwd, hebben zien komen. Ik heb de 'geboorte' van de koelkast, kleuren-tv, hi-fi installaties, draagbare radio's, CD-spelers, Walkman's, pocketcalculators, mobiele telefoons enz. enz. zeer bewust meegemaakt én, zeer essentieel, óók de ontwikkelingen die al dit soort apparatuur tot nu toe heeft doorgemaakt. Als we daarom praten over 'ermee opgegroeid', ja inderdaad, de apparatuur en ik zijn samen opgegroeid ! Ik had toentertijd dezelfde leeftijd als een aantal die nu zich nu beroepen op het feit dat ze alles begrijpen en accepteren juist omdat ze die leeftijd hebben en ik dat evt. niet zou doen omdat ik al een 'oudere' ben !
Een feit waar ik niet omheen kan is dat het ook juist mijn generatie is waarvan velen de aansluiting met dit alles gemist hebben. Deels doordat men er in de werkkring niet mee aanraking kwam of stomweg niet geïnteresseerd was en dan loop je al heel snel behoorlijk achter en wordt het steeds moeilijker om een inhaalslag te maken.

Nu de computers in de ruimste zin van het woord. Daarvoor geldt exact hetzelfde, samen met de computer ben ik opgegroeid. Mijn werkkring én mijn grote belangstelling hebben met zich meegebracht dat computers/computersystemen geen enkel geheim voor me hebben, ook de toepassingen in auto's niet !

Tot slot auto's. Ja, ik ben opgegroeid met auto's waarvan de ruitenwissers met de hand bediend moesten worden (Ford Prefect), waar nog een benzinekraan in zat (Kever), de stoelen niet verstelbaar waren, het grote licht werd bediend met een voetschakelaar (Kever), zonder automatische choke, zonder autoradio, een rolhoes voor de radiateur om de temperatuur te regelen (Fiat 1100), die je nog aan kon slingeren, zonder gesynchroniseerde versnellingsbak. Ja, ik heb zelfs rijexamen gedaan in een auto zonder stuur- en rembekrachtiging en zelf ook zulke auto's gehad. Uniek ? Nee, natuurlijk niet want ik ben beslist niet de enige maar mijn grote liefde voor auto's heeft wel met zich meegebracht dat ik ook in dit geval de ontwikkelingen zeer bewust heb meegemaakt.

Kortom, het leeftijdsargument waar nogal snel naar gegrepen wordt, gaat bij mij en nog vele andere van mijn generatie niet zonder meer op. Het is niet door mijn leeftijd op zich dat ik dingen niet mooi en zinvol vind of ze misschien wel afwijs maar er zijn of worden grenzen bereikt die voor mij het leuke van autorijden steeds verder naar de achtergrond verdringen. Ik ben, en dat zou ook de aard van het beestje kunnen zijn, enorm kritisch als het gaat om vernieuwingen en weiger gewoon trends te volgen omdat 'men' vindt dat het noodzakelijk is. Botweg afwijzen ? Nee, maar wel goed nadenken of al die veiligheidsondersteunende snufjes wel die veiligheid brengen die ze beloven. Er zijn niet voor niets onderzoeken geweest naar de reacties en gevolgen van het uitvallen van (alle) geautomatiseerde systemen in de luchtvaart. Niet te vergelijken? Nou echt wel want het gaat om de menselijke reacties als zulke systemen het laten afweten. De serie Aircrash Investigation op National Geographic Channel zou voor velen een eye-opener kunnen zijn !
Ook erg 'leerzaam' om te zien dat de oude(re) gezagvoerder, die het echte oude handwerk nog heeft geleerd, het er in crisissituaties vaak beter vanaf brengt dan de 'jonkies' die met al die automatische systemen zijn opgegroeid .......
En ook maar al te vaak is bewezen dat er gewoon denkfouten zijn gemaakt door de ontwerpers en bouwers. Testen middels allerlei computersimulaties prima maar de factor mens wordt helaas nogal eens niet goed of volkomen verkeerd ingeschat !

O ja, de eerste beste jongeling die mij wil wijsmaken dat hij na een uitleg door de verkoper de systemen heeft doorgrond en ze kan bedienen ...........
Maar natuurlijk, je bent immers jong ! Een geheimpje: RTFM ! Grote voordeel van Volvo, ze staan on-line dus je kunt je hele auto al doorgronden voordat hij is afgeleverd. Altijd handig om de kennis van de verkoper te testen :lol: :lol:

Rob
Conclusie : koop een BMW
Wat een oerconservatief geleuter zeg!
Gelukkige behoor je tot een absolute minderheid en luistert Volvo niet naar die vijf bompa's op dit forum.
Ik veronderstel dat je deze reacties op een computer heb gepost en ook niet meer met een tikmachine.

Geplaatst: 13.03.2013 - 19:30
door cego56
bart simpson schreef:eind mei
Ben je daar zeker van? Uit persbericht van gisteren - van Volvo Cars Nederland - werd toch vermeld dat nieuwe modellen pas einde juni op Nederlandse snelwegen zouden rijden....

https://www.media.volvocars.com/nl/enha ... iaid=48313

of zijn ze in België een maand vroeger leverbaar:-)

Geplaatst: 13.03.2013 - 19:35
door OGA244
Die liegen idd nooit, zou me daar ook aan vasthouden

Geplaatst: 13.03.2013 - 19:37
door bart simpson
productie my 14 gaat lopen week 20

Geplaatst: 13.03.2013 - 19:39
door cego56
casper schreef:
gsx750r schreef:Ja, de foto's heb ik zéér bewust zo geselecteerd om mijn punt te maken !
Ik vind het geweldig dat men er weer prachtige namen voor verzonnen heeft zoals Eco, Elegance en Performance maar feit blijft voor mij dat deze 'klokkenwinkel' thuishoort op een scootertje of zo maar niet in een automerk dat wil wedijveren met andere premiummerken.

OK, andere foto's dan.

BMW 5 serie
Afbeelding
Volvo
Afbeelding
(screenshot uit dit filmpje: The new 2014 Volvo S60, S80, V60, V70, XC60 and XC70 (Interior)

Alle argumenten over smaak en leeftijd enz. ten spijt, het ziet er gewoon erg goedkoop en kermisachtig uit. Niet Volvo waardig !!!

Nog iets over leeftijden. Vermoedelijk is de controverse jong - oud net zo oud als de mensheid maar enige nuancering kan in dit geval geen kwaad.
Ik denk dat vele jonge mensen (voor mij 30 - 45 jaar) zich niet realiseren dat het juist mijn generatie is die alle dingen die nu als vanzelfsprekend worden beschouwd, hebben zien komen. Ik heb de 'geboorte' van de koelkast, kleuren-tv, hi-fi installaties, draagbare radio's, CD-spelers, Walkman's, pocketcalculators, mobiele telefoons enz. enz. zeer bewust meegemaakt én, zeer essentieel, óók de ontwikkelingen die al dit soort apparatuur tot nu toe heeft doorgemaakt. Als we daarom praten over 'ermee opgegroeid', ja inderdaad, de apparatuur en ik zijn samen opgegroeid ! Ik had toentertijd dezelfde leeftijd als een aantal die nu zich nu beroepen op het feit dat ze alles begrijpen en accepteren juist omdat ze die leeftijd hebben en ik dat evt. niet zou doen omdat ik al een 'oudere' ben !
Een feit waar ik niet omheen kan is dat het ook juist mijn generatie is waarvan velen de aansluiting met dit alles gemist hebben. Deels doordat men er in de werkkring niet mee aanraking kwam of stomweg niet geïnteresseerd was en dan loop je al heel snel behoorlijk achter en wordt het steeds moeilijker om een inhaalslag te maken.

Nu de computers in de ruimste zin van het woord. Daarvoor geldt exact hetzelfde, samen met de computer ben ik opgegroeid. Mijn werkkring én mijn grote belangstelling hebben met zich meegebracht dat computers/computersystemen geen enkel geheim voor me hebben, ook de toepassingen in auto's niet !

Tot slot auto's. Ja, ik ben opgegroeid met auto's waarvan de ruitenwissers met de hand bediend moesten worden (Ford Prefect), waar nog een benzinekraan in zat (Kever), de stoelen niet verstelbaar waren, het grote licht werd bediend met een voetschakelaar (Kever), zonder automatische choke, zonder autoradio, een rolhoes voor de radiateur om de temperatuur te regelen (Fiat 1100), die je nog aan kon slingeren, zonder gesynchroniseerde versnellingsbak. Ja, ik heb zelfs rijexamen gedaan in een auto zonder stuur- en rembekrachtiging en zelf ook zulke auto's gehad. Uniek ? Nee, natuurlijk niet want ik ben beslist niet de enige maar mijn grote liefde voor auto's heeft wel met zich meegebracht dat ik ook in dit geval de ontwikkelingen zeer bewust heb meegemaakt.

Kortom, het leeftijdsargument waar nogal snel naar gegrepen wordt, gaat bij mij en nog vele andere van mijn generatie niet zonder meer op. Het is niet door mijn leeftijd op zich dat ik dingen niet mooi en zinvol vind of ze misschien wel afwijs maar er zijn of worden grenzen bereikt die voor mij het leuke van autorijden steeds verder naar de achtergrond verdringen. Ik ben, en dat zou ook de aard van het beestje kunnen zijn, enorm kritisch als het gaat om vernieuwingen en weiger gewoon trends te volgen omdat 'men' vindt dat het noodzakelijk is. Botweg afwijzen ? Nee, maar wel goed nadenken of al die veiligheidsondersteunende snufjes wel die veiligheid brengen die ze beloven. Er zijn niet voor niets onderzoeken geweest naar de reacties en gevolgen van het uitvallen van (alle) geautomatiseerde systemen in de luchtvaart. Niet te vergelijken? Nou echt wel want het gaat om de menselijke reacties als zulke systemen het laten afweten. De serie Aircrash Investigation op National Geographic Channel zou voor velen een eye-opener kunnen zijn !
Ook erg 'leerzaam' om te zien dat de oude(re) gezagvoerder, die het echte oude handwerk nog heeft geleerd, het er in crisissituaties vaak beter vanaf brengt dan de 'jonkies' die met al die automatische systemen zijn opgegroeid .......
En ook maar al te vaak is bewezen dat er gewoon denkfouten zijn gemaakt door de ontwerpers en bouwers. Testen middels allerlei computersimulaties prima maar de factor mens wordt helaas nogal eens niet goed of volkomen verkeerd ingeschat !

O ja, de eerste beste jongeling die mij wil wijsmaken dat hij na een uitleg door de verkoper de systemen heeft doorgrond en ze kan bedienen ...........
Maar natuurlijk, je bent immers jong ! Een geheimpje: RTFM ! Grote voordeel van Volvo, ze staan on-line dus je kunt je hele auto al doorgronden voordat hij is afgeleverd. Altijd handig om de kennis van de verkoper te testen :lol: :lol:

Rob
Conclusie : koop een BMW
Wat een oerconservatief geleuter zeg!
Gelukkige behoor je tot een absolute minderheid en luistert Volvo niet naar die vijf bompa's op dit forum.
Ik veronderstel dat je deze reacties op een computer heb gepost en ook niet meer met een tikmachine.
Natuurlijk kan je pas oordelen nadat je alles "live" hebt gezien, maar op het eerste zicht lijkt mij de "performance versie" wat "over the top" voor een V70 of XC70 tenzij het er in het echt anders uitziet. Daarentegen lijkt mij de Elegance en Eco versie meer aan te sluiten bij het niveau/uitstraling van de grotere/sjiekere Volvo's. Kortom, een overbodige discussie want zo kan je op alles kritiek hebben.