Pagina 16 van 25

Re: Preconditioning

Geplaatst: 28.01.2014 - 09:01
door RoaldH
vroonhof schreef: Ik krijg nu de opmerking dat de preconditing is gestaakt wegens een te lage accuspanning.... terwijl de auto aan de lader hangt.
Twee weken geleden weigerde de auto ook al te preconditioneren omdat de accuspanning te laag was. Na een reset van de garage werkte het weer. De gloeiplug van de kachel had een foutmelding gegeven.
Maar nu komt het probleem dus terug.
Garage maar eens bellen.
Gebruik je uitgesteld laden?

Re: Preconditioning

Geplaatst: 28.01.2014 - 10:56
door vroonhof
Nee. Ik gebruik geen uitgesteld laden.
Vanochtend - toen de auto aan de lader hing - kreeg ik 5x het bericht op mijn telefoon: 'preconditie geannuleerd doordat de accu ontladen raakt'. De auto was dus ook koud toen ik instapte.

Zonder laadkabel krijg ik de mededeling op mijn telefoon:
remoteNotification_climatizationFailedLowBattery_body

Hoe lang blijft de auto voorverwarmen nadat de vertrektijd is overschreden? Bij mij verwarmt de auto tot aan de vertrektijd en schakelt dan weer uit. Kom ik dus 15 min later dan is de auto dus weer koud ....

Re: Preconditioning

Geplaatst: 28.01.2014 - 15:59
door RoaldH
vroonhof schreef: Nee. Ik gebruik geen uitgesteld laden.
Vanochtend - toen de auto aan de lader hing - kreeg ik 5x het bericht op mijn telefoon: 'preconditie geannuleerd doordat de accu ontladen raakt'. De auto was dus ook koud toen ik instapte.

Zonder laadkabel krijg ik de mededeling op mijn telefoon:
remoteNotification_climatizationFailedLowBattery_body

Hoe lang blijft de auto voorverwarmen nadat de vertrektijd is overschreden? Bij mij verwarmt de auto tot aan de vertrektijd en schakelt dan weer uit. Kom ik dus 15 min later dan is de auto dus weer koud ....
Doe je de preconditioning op stroom of diesel? Ik vraag me af of jouw 12v accu wel tijdig door het accupakket wordt bijgeladen. Als ik op diesel voorverwarm dan krijg ik die melding niet (wel op stroom zonder aangesloten kabel na een paar minuten).

Re: Preconditioning

Geplaatst: 29.01.2014 - 09:39
door vroonhof
Ik denk dat je gelijk hebt.

Gisteren een 'stuk op diesel' gereden omdat de 400V accu leeg was. Blijkbaar was daarmee de 12V accu voldoende geladen om vanochtend geen storing te geven en gewoon te preconditioneren.

(scheelde weer krabben ;-))

Re: Preconditioning

Geplaatst: 29.01.2014 - 11:11
door Montalbano
Even een vraagje (wellicht op verkeerde plek, maar toch): laadt de 12V accu ook bij als de auto aan de stroom ligt? En bij alle amperages of alleen bij juist 6A of 16A?

Re: Preconditioning

Geplaatst: 29.01.2014 - 11:53
door RichieB
De 12V accu wordt geladen als ook de 400V geladen wordt. Is de 400V vol dan stopt het laden van de 12V accu. Met hoeveel ampère de 400V heeft alleen invloed op hoe lang de 12V accu onder stroom wordt gezet.

Re: Preconditioning

Geplaatst: 29.01.2014 - 13:14
door Montalbano
RichieB schreef: De 12V accu wordt geladen als ook de 400V geladen wordt. Is de 400V vol dan stopt het laden van de 12V accu. Met hoeveel ampère de 400V heeft alleen invloed op hoe lang de 12V accu onder stroom wordt gezet.
Ah ok, ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat de 12V alleen geladen werd indien er op 6-10 ampere wordt geladen en niet indien er op 16A wordt geladen.

Re: Preconditioning

Geplaatst: 29.01.2014 - 13:38
door rsnhakan
Montalbano schreef:
RichieB schreef: De 12V accu wordt geladen als ook de 400V geladen wordt. Is de 400V vol dan stopt het laden van de 12V accu. Met hoeveel ampère de 400V heeft alleen invloed op hoe lang de 12V accu onder stroom wordt gezet.
Ah ok, ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat de 12V alleen geladen werd indien er op 6-10 ampere wordt geladen en niet indien er op 16A wordt geladen.
Ik ook..

Re: Preconditioning

Geplaatst: 29.01.2014 - 14:27
door vroonhof
Dat zou wel vreemd zijn. Ik kan het laden niet beïnvloeden en dan zou dus de 12V accu niet geladen worden als ik uitsluitend elektrisch rijd.

Ik heb overigens een ampere meter in mijn meterkast bijgeplaatst. Het blijkt dat het vermogen waar mee geladen wordt wisselt, maar nooit de 3200 W overstijgt. 3200W/230V = 14A.

Re: Preconditioning

Geplaatst: 30.01.2014 - 20:29
door jp-v60
ik had vanavond iets vreemds, nadat ik de auto geparkeerd had en afgesloten en na een half uur weer vertrok, stapte ik in een warme auto waarvan de verwarming draaide. Op het dashboard stond het verwarmingsteken aan. Dit bleef aan tot ik de auto parkeerde en afsloot. Na even gewacht te hebben hoorde ik niets meer draaien. Nou maar hopen dat de verwarming niet aan blijft staan, anders is de accu morgen zeker leeg. Heeft iemand dit al meegemaakt. Voor de goede orde ik heb niet de preconditioning gebruikt of de standkachel aangezet.

Re: Preconditioning

Geplaatst: 30.01.2014 - 21:11
door Superfunky
Vrienden, Heb me nooit zo verdiept in dit topic, maar met nog 1 nachtje slapen, wordt het wel eens tijd!

Ik heb 2 vragen:
- Begrijp ik het nou goed dat je vast moet kiezen voor "binnen" of "buiten"?
De mijne staat in de nacht/ochtend buiten, maar s'middags binnen. Dan kies ik dus voor binnen en had ik de standkachel dus eigenlijk niet nodig??

- ik wilde eigenlijk de HTL omdat dan de motor verwarmd wordt. Daar hoor ik jullie helemaal niet over. Jullie maken je alleen maar druk over warme billetjes en ander verwende jongetjes gedrag, maar waar het echt om gaat: "de milieubesparing doordat je met opgewarmde motor vertrekt". Geen woord! Stelletje barbaren! ;) ;)
Nou, anyway, de vraag: hoe zit dat nou? Gaat die aan bij pre-con? Moet je dat apart aanzetten?

Re: Preconditioning

Geplaatst: 30.01.2014 - 22:02
door Poni
SF,
Ja ik begrijp dat je niet verwacht veel elektrisch te rijden.
Als je dat wel gaat doen, heb je maar een smaak verwarming.
De standkachel.
Om die reden is het geen optie, maar een vast onderdeel van de PIH.

Re: Preconditioning

Geplaatst: 30.01.2014 - 22:03
door tomtom
Klopt, kiezen voor binnen of buiten (erg onhandig) en de HTL......geen idee wanneer die werkt (kost een enorme bak geld voor een verwarmingselementje tot 25 graden.....). Je hebt dus de standkachel niet nodig als je aan de kabel hangt en voor binnen kiest. Bij mij heeft die stand trouwens nog niet gewerkt :-(!

Re: Preconditioning

Geplaatst: 30.01.2014 - 23:29
door RoaldH
@SF: Ja, je moet via de linkerhandel in de auto kiezen voor buiten (diesel) of binnen (elektra). Met HTL wordt op elektra ook de D5 voorverwarmd, net als het interieur en de voorstoelen (optioneel).

Zonder HTL moet je de optie elektrische motorverwarming (902) mee bestellen (evt met opties 900 en 901).
Mijn ervaring is dat preconditioning sneller gaat op diesel, de D5 meer verwarmd is dan op elektra en de temperatuur in het interieur minder terugvalt (zodra je uitplugt, instapt en wegrijdt) omdat de standkachel al loopt...

Re: Preconditioning

Geplaatst: 06.02.2014 - 10:43
door Montalbano
Bij mij lijkt de limiet dat de preconditioning het niet doet met nog maar 3 streepjes brandstof (melding laag brandstofpeil) er niet te zijn. Tot aan het laatste streepje (en dus tankwaarschuwing) kan ik de preconditioning op brandstof gebruiken.

Re: Preconditioning

Geplaatst: 06.02.2014 - 12:58
door DanielV
Ah, vandaar dat die vanmorgen dus koud was.... Pff, wat is deze auto belachelijk ontwikkeld zeg.....

Re: Preconditioning

Geplaatst: 06.02.2014 - 13:28
door Montalbano
DanielV schreef: Ah, vandaar dat die vanmorgen dus koud was.... Pff, wat is deze auto belachelijk ontwikkeld zeg.....
Ja, bij de meesten doet de preconditioning het vanaf 3 streepjes op de brandstofmeter niet meer. Ben toch wel blij dat dat bij mij niet zo lijkt te zijn.

Re: Preconditioning

Geplaatst: 06.02.2014 - 14:09
door 100mb
RoaldH schreef: Met HTL wordt op elektra ook de D5 voorverwarmd, net als het interieur en de voorstoelen (optioneel).
De voorstoelen dan waarschijnlijk alleen bij het activeren met de linkerhandel? Bij activeren op afstand wordt bij mij de stoel niet verwarmd.
Montalbano schreef: Bij mij lijkt de limiet dat de preconditioning het niet doet met nog maar 3 streepjes brandstof (melding laag brandstofpeil) er niet te zijn. Tot aan het laatste streepje (en dus tankwaarschuwing) kan ik de preconditioning op brandstof gebruiken.
Hier ook pas vanaf het laatste streepje de melding laag brandstofpeil.

Wat is trouwens jullie ervaring met de geluidsproductie van de standkachel? Bij elektrisch rijden vindt ik hem aardig "loeien". Zeker als je staat te wachten voor een stoplicht.

Re: Preconditioning

Geplaatst: 06.02.2014 - 14:21
door Montalbano
100mb schreef: Wat is trouwens jullie ervaring met de geluidsproductie van de standkachel? Bij elektrisch rijden vindt ik hem aardig "loeien". Zeker als je staat te wachten voor een stoplicht.
Loeien zeker niet, hij maakt een zacht geluid maar dat zachte geluid is niet constant. Hij zwelt even aan en zwakt dan weer af. Zou fijner zijn als het constant was.

Domme vraag misschien, maar heb je wel de stand "automatische verwarming" aanstaan? Anders is het niet de standkachel maar de dieselmotor die voor de verwarming zorgt.

Re: Preconditioning

Geplaatst: 06.02.2014 - 20:17
door Poni
Hmm, mijn kachel maakte teveel lawaai. Ook nog eens heel onregelmatig qua toerental.
Begin januari is er een nieuwe kachel ingekomen. Deze maakte nog meer lawaai dan de eerste, maar wel een constant geluid.
Ben er mee teruggewenst. Bleek dat het toerental van de aanjager (in de kachel) te hoog was. Het toerental moet op 44% afgeregeld zijn. Bij mijn stond deze op 66%.
Hij is teruggeregeld naar de juiste waarde, maar hij maakt nog steeds teveel lawaai.
Bij elektrisch rijden tot 100 km/u hoor ik hem boven de rijgeluiden uit. Pas bij 100 km/u of meer wordt hij overstemd door het rijgeluid.
De demo die ik een paar dagen heb gereden, was compleet stil. Geen kachel te horen.
Moet nog wat aan gedaan worden.