PiH Tuning

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
NielsPHEV
7th Gear member

ok maar 0,3 of 0,6 seconden sneller 80-120 met polestar bevestigd het verschil wat wordt ervaren
V60Majolee
2nd Gear member
Contacteer:

NielsPHEV schreef: ok maar 0,3 of 0,6 seconden sneller 80-120 met polestar bevestigd het verschil wat wordt ervaren
Daar ging het volgens mij toch niet om. Iedereen die de vermogenstoename in pk en nM ziet kan op zijn klompen aanvulen dat de Rica-tuning de auto duidelijk snelller zal maken dan de Polestar tuning. Het is fijn dat we dat nu via de meting ook exact weten. De vermogenswinst telt zich uit. Dat is logisch.
Wie (nog) sneller wil sprinten of hard rijden moet vooral Rica aanschaffen. En het risico voorlief nemen en versnelde slijtage. Zeker op de elektromotor.

De aanleiding was meer of de tuning van Polestar (ook) tov de standaard situatie positief uitvalt. En in welk opzicht. !5 pk en 50 nm is op papier niet veel.
Ik lees in het algemeen positieve verhalen of in ieder geval hebben de mensen die de Polestartuning hebben genomen het gevoel dat de resultaten beter zijn dan de beperkte vermogenstoename doet vermoeden. Ik ben wel benieuwd waar dat aan ligt? Is dat 'happy feeling' en 'geloven dat de auto sneller is' doordat je hem nu eenmaal hebt laten tunen?

Volgens de dealers kan het verschil niet groot zijn. Verder beinvloedt het puur de dieselmotor, niet het schakelgedrag tussen motor en automaat.
Maar het is wel zo (woorden dealer!) dat:
1. door de 50 nM vooral in de lagere regionen er minder hoeft te worden geschakeld; dat geeft het gevoel van soepeler rijden
2. Polestar hiermee feitelijk de motorkarakteristiek aflevert zoals hij zou moeten zijn. En daarmee het iets geknepen karakteristiek die Volvo de dieselmotor zelf heeft meegegeven wegneemt. Dit zag ik ook al eerder als toelichting bij de koppelcurves.

Als ik dat laatste hoor vraag ik mij hardop af waarom Volvo dit heeft gedaan? En dan is het toch eigenlijk schandalig om alle hybriderijders nu E 995,= (tijdelijk E 795.=) te laten betalen voor een managementaanpassing die je gewoon vooraf bewust zelf achterwege hebt gelaten.
Feitelijk zou iedereen dit bij zijn volgende beurt gratis moeten kunnen krijgen! Nu verdient Volvo gewoon extra geld.

Is dit niet iets waarmee we als Forum ons richting Volvo NL moeten richten?
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
diesel01
Geartronic member

V60Majolee schreef:
NielsPHEV schreef: ok maar 0,3 of 0,6 seconden sneller 80-120 met polestar bevestigd het verschil wat wordt ervaren
Daar ging het volgens mij toch niet om. Iedereen die de vermogenstoename in pk en nM ziet kan op zijn klompen aanvulen dat de Rica-tuning de auto duidelijk snelller zal maken dan de Polestar tuning. Het is fijn dat we dat nu via de meting ook exact weten. De vermogenswinst telt zich uit. Dat is logisch.
Wie (nog) sneller wil sprinten of hard rijden moet vooral Rica aanschaffen. En het risico voorlief nemen en versnelde slijtage. Zeker op de elektromotor.

De aanleiding was meer of de tuning van Polestar (ook) tov de standaard situatie positief uitvalt. En in welk opzicht. !5 pk en 50 nm is op papier niet veel.
Ik lees in het algemeen positieve verhalen of in ieder geval hebben de mensen die de Polestartuning hebben genomen het gevoel dat de resultaten beter zijn dan de beperkte vermogenstoename doet vermoeden. Ik ben wel benieuwd waar dat aan ligt? Is dat 'happy feeling' en 'geloven dat de auto sneller is' doordat je hem nu eenmaal hebt laten tunen?

Volgens de dealers kan het verschil niet groot zijn. Verder beinvloedt het puur de dieselmotor, niet het schakelgedrag tussen motor en automaat.
Maar het is wel zo (woorden dealer!) dat:
1. door de 50 nM vooral in de lagere regionen er minder hoeft te worden geschakeld; dat geeft het gevoel van soepeler rijden
2. Polestar hiermee feitelijk de motorkarakteristiek aflevert zoals hij zou moeten zijn. En daarmee het iets geknepen karakteristiek die Volvo de dieselmotor zelf heeft meegegeven wegneemt. Dit zag ik ook al eerder als toelichting bij de koppelcurves.

Als ik dat laatste hoor vraag ik mij hardop af waarom Volvo dit heeft gedaan? En dan is het toch eigenlijk schandalig om alle hybriderijders nu E 995,= (tijdelijk E 795.=) te laten betalen voor een managementaanpassing die je gewoon vooraf bewust zelf achterwege hebt gelaten.
Feitelijk zou iedereen dit bij zijn volgende beurt gratis moeten kunnen krijgen! Nu verdient Volvo gewoon extra geld.

Is dit niet iets waarmee we als Forum ons richting Volvo NL moeten richten?
Std wordt de D5 geleverd met 215pk, wil je meer dan kan je kiezen voor Polestar en krijg je 15pk extra..
Maar het moet niet..jij bent toch met je handtekening akkoord gegaan met een PIH die een Diesel heeft van 215pk.
Dat je die €795 niet wilt betalen daar kan Volvo niet zoveel aan doen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Men wilde een Polestar tuning voor de PIH. Is die er, is het nog niet goed. :)
lint
Geartronic member

Dat blijf je altijd houden, sommige mensen zijn nooit tevreden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RoaldH
6th Gear member

HFH schreef: Polestar: powermodus 4,0 sec hybride 4,4
Rica stage 2 power modus 3,6 hybride 3,9
standaard power modus 4,2 hybride eerder getest uit mijn hoofd iets van 4,7 of zelfs 5,0

Schakelgedrag polestar en rica weinig verschillend, bij beide geen schokken of dreunen.
Laatste versie van de stage 2 van rica lijkt ook duidelijk zuiniger
Kun je ook aan de resultaten komen van de Rica Stage 1 (meer vergelijkbaar met Polestar).
Grootste winst van de tuning merk je dus vooral in Hybrid/AWD.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
V60Majolee
2nd Gear member
Contacteer:

lint schreef: Dat blijf je altijd houden, sommige mensen zijn nooit tevreden.
ja ja zo kan die wel weer! ik merk dat jullie zelf zeer tevreden zijn over de PIH in alle opzichten.......
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
RoaldH
6th Gear member

V60Majolee schreef:
ja ja zo kan die wel weer! ik merk dat jullie zelf zeer tevreden zijn over de PIH in alle opzichten.......
Dat valt ook wel weer mee. Een punt van mijn wensenlijst is opgelost. Nu nog kijken of de Heicoset te regelen is.

Je hebt trouwens wel gelijk met je punten 1&2...
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Jan Hagel
2nd Gear member

V60Majolee schreef:
Nou, om eerlijk te zijn.....JA!
Het enige minpuntje wat ik zelf tegenkwam (vertraging boven de 150 km/uur) is nu aardig opgelost met de Polestar. Verder geen enkel minpunt tegengekomen. Waar ik in het verleden bij veel auto's al snel "uitgekeken" raakte, is deze auto elke ochtend weer een feestje (en dat voor 0% bijtelling O-)). Ik zie om me heen op de snelweg ook nog niet veel vergelijkbaars van andere merken (of véél duurder, of prut om in te rijden).
Ja, de PIH heeft een lekkere motor, goede "looks" , fijne radio, etc., etc. Ik blijf het een meesterzet vinden van Volvo!
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
HFH
2nd Gear member

Polestar: powermodus 4,0 sec hybride 4,4
Rica stage 2 power modus 3,6 hybride 3,9

Eerder testjes gedaaan, helaas gewist met forum crash
Had toen een iets andere ijking
standaard power modus 4,2 hybride eerder getest uit mijn hoofd iets van 4,7
Rica stage 1 power modus 4,0 hybride ?

Als ik tijd heb, zal ik het nog eens testen op dezelfde manier als de stage 2 en polestar
Het blijft mooi speelgoed....
V60 D6 MY14 Rood
HFH
2nd Gear member

80-120km test obdlink mx en Torque Pro

Standaard : powermodus 4,2 hybride 4,6
Polestar : powermodus 4,0 hybride 4,4
Rica stage 1: powermodus 3,7 hybride 4,1
Rica stage 2: powermodus 3,6 hybride 3,9

Nu alles op dezelfde manier getest en zo goed als mogelijk is geijkt

Wat mij opviel, was dat de standaard file veel rauwer klinkt.
Polestar en Rica zelfde gevoel qua geluid en aandrijving
Veel plezier en wijze beslissingen

standaard D5 blijkbaar al 235 pk en 486nm op de rollenbank, dus Rica stage 2 is maar 10-15 %meer en niet overdadig veel meer.
de volvo monteur gevraagd of hij kan uitlezen of een auto getuned is, lukt ze niet, en al helemaal niet als de foutcodes of overschrijding van de kenvelden weer gewist zijn met de i softloader.

Nog even tav de andere link over de rollenbanktest die met een standaard file is gedaan, blijkt er meer vermogen te zijn dan is opgegeven, in feite zal de d5 in de pih meer vermogen en koppel leveren dan in een gewone d5, immers in een gewone d5 wordt de airco,stuurbekrachtiging en oliepomp voor de versnellingsbak door de motor zelf aangedreven, en in de pih electrisch.
Laatst gewijzigd door HFH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6 MY14 Rood
X4er0
2nd Gear member

Geinig, na mijn email naar Polestar met de vraag of dit simpele D5 software of speciaal voor de PiH geschreven software is hebben ze ook maar tegelijk de website geupdate: http://www.polestar.com/en-int/models/v ... atic-2014/

Ze geven aan dat dit speciaal geschreven software is voor de PiH maar als ik zo kijk naar de voor en na specs. wordt alleen de D5 "gekieteld" en de elektromotor ongemoeid gelaten.

Rica is dus de enige tuner tot nu toe die de elektromotor ook meeneemt tijdens het herprogrammeren van de ECU.
ErikV60D6
1st Gear member

Ik betwijfel of RICA echt de elektromotor onderhanden neemt; de gewone D5 krijgt precies dezelfde vermogenstoename bij een stage 2. Misschien dat ze wel wat instellingen aanpassen, schakelgedrag etc.
V60 D6
Mini Cooper S
HFH
2nd Gear member

Rica doet gelukkig niets aan de electromotor, is veel te riskant en ingewikkeld.
De aanpassing van de geartronic gebeurt automatisch door het veranderde koppel bij zowel polestar als bij rica.
Polestar tuning bestaat ook alleen uit de ecu file die geupdate wordt. Geen aparte update voor de geartronic.

De Polestar T6 versies hebben wel een speciaal geartronic en awd afgestelde programmering.
V60 D6 MY14 Rood
V60Majolee
2nd Gear member
Contacteer:

HFH schreef: Rica doet gelukkig niets aan de electromotor, is veel te riskant en ingewikkeld.
De aanpassing van de geartronic gebeurt automatisch door het veranderde koppel bij zowel polestar als bij rica.
Polestar tuning bestaat ook alleen uit de ecu file die geupdate wordt. Geen aparte update voor de geartronic.

De Polestar T6 versies hebben wel een speciaal geartronic en awd afgestelde programmering.
Helder HFH! Veel dank!
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
Vonkenvolvo
2nd Gear member

HFH schreef: Polestar : powermodus 4,0 hybride 4,4
Rica stage 2: powermodus 3,6 hybride 3,9
Rica stage 1: powermodus 3,7 hybride 4,1
Standaard : powermodus 4,2 hybride 4,6

Nu alles op dezelfde manier getest en zo goed als mogelijk is geijkt

Wat mij opviel, was dat de standaard file veel rauwer klinkt.
Polestar en Rica zelfde gevoel qua geluid en aandrijving
Veel plezier en wijze beslissingen

Nog even tav de andere link over de rollenbanktest die met een standaard file is gedaan, blijkt er meer vermogen te zijn dan is opgegeven, in feite zal de d5 in de pih meer vermogen en koppel leveren dan in een gewone d5, immers in een gewone d5 wordt de airco,stuurbekrachtiging en oliepomp voor de versnellingsbak door de motor zelf aangedreven, en in de pih electrisch.
Dank je HFH voor deze info, dit wist ik niet maar bij nadenken is het wel logisch. Bij mij zit de Polestar software er nu ook op. Mij viel de eerste kilometers op dat de wagen laat opschakelde en dus hoog in de toeren bleef hangen, was de geartronic nog gewend aan de oude software? Daarna ging het stukken beter, bak schakelt minder vaak terug op de snelweg. Stuwkracht is uitstekend. Wagen is nu volledig beladen op weg naar Spanje en ik moet zeggen Heico met Polestar is een fijne combi.
V60 T6 MY 2019 Denim Blue metallic, Blond Nappa Leer, alle opties, 20" 10 spaaks Turbine zomerwielen, 18" 10 multi spaaks winterwielen
rapsac
1st Gear member

Vandaag Polestar update gekregen. Mijn eerste indruk is dat de auto in Hybrid sneller reageert, het "gat" is vrijwel weg. Nu waarschijnlijk minder de behoefte om Power stand te gebruiken. Ook is het gat rond de 160 minder duidelijk aanwezig. Allebei al eerder genoemd maar idd duidelijk merkbaar.
V60 D4 Inscription Polestar (MY2019)
a.bonthuis
Starter
Contacteer:

Ik zit te dubben tussen een Polestar tuning (298 pk en 670 Nm) met behoud fabrieksgarantie en een Rica stage 2 tuning (345 pk en 736 Nm) met vervallen fabrieksgarantie, ik heb de auto nu 8 maand met 20k op de teller.
Door Volvo is te traceren dat de auto niet Polestar getuned is als er wel iets met de motor zou gebeuren.
Het prijsverschil tot eind augustus is 263,= en daarna maar 63,= dat Rica duurder is.
Wat zou het advies zijn?
lint
Geartronic member

Ik zal altijd kiezen bij tuning voor behoud van de fabrieksgarantie, het kan een dure grap worden als auto defect raakt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
V50 R
6th Gear member

Polestar nemen, als er iets verkeerd gaat met de gevoelige elektronica, dan ben je je voordeel van 0% kwijt aan de kosten van dure reparaties. Waarom zou je dat risico voor die paar pk nemen? Ik vind het al bijzonder dat volvo tuning aanbiedt bij een 'eco' model. Heel leuk dat rica ook voor dit model tuning aanbiedt, maar naast de hogere kosten, bieden ze geen enkele zekerheid voor problemen met de elektronica van de pih. In het begin zijn er natuurlijk nooit problemen, die komen pas nadat de 345pk te vaak is aangesproken.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”