V90 D4 MY'18 blog - Twente

De nieuwe generatie S en V90
Gesloten
mga1600
6th Gear member

jrkalf schreef:.
Alleen bij slecht weer dat systemen niet willen werken, sneeuwbui bijvoorbeeld, dan krijg ik ook een melding dat het niet werkt omdat de radar afgedekt is.
Dus toch wel een ‘boodschap’....?!

Het is natuurlijk nog geen uitontwikkelde technologie, maar bij het proefrijden van een nieuwe XC60 zei de instructeur van Prodrive dat het systeem wel flink geavanceerder is dan het systeem wat BMW gebruikt in de zin dat het ‘verder weg kijkt’ en daarmee beter anticipeert waardoor het stuurgedrag rustiger zou moeten zijn. In de X5 van mijn zoon was het in ieder geval niet goed geregeld, die piepte voortdurend dat hij de weg kwijt was. In de praktijk had je daar dus niets aan.
(Overigens heeft hij de koop van die auto al weer na 6 maanden kunnen ontbinden wegens een niet aflatende hoeveelheid ellende - maar dat terzijde)
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Jeroen
5th Gear member
Contacteer:

Autopilot werkt nog lang niet perfect.

Afgelopen week in het donker ook aangezet, op een binnendoorweg, stuur werd groen ten teken dat autopilot werkt.
1e de beste bocht lag ik bijna in de sloot, gewoon niet sturen.

Een weg waar ik vaak over rij heeft dubbel doorgetrokken strepen, op de heenweg ziet de auto de bocht niet, gaat dus rechtdoor, op de terugweg wel goed.
Daarnaast zoekt hij veel te veel het midden van de baan terwijl ik liever rechts van de baan rij.

Het is een leuke gadget maar verder nog niet.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Hans oet Twent
8th Gear member

Gisteren de eerste zakelijke kilometers gemaakt met de V90. Ik kan stellen dat de nieuwigheid er wel helemaal af is, kolere wat ziet de auto er inmiddels uit. Wat een baggerbende met dit slechte weer. IPV zilver kleurige velgen zitten er nu al licht antraciet kleurige velgen onder de auto. Enniehow in een notendop mijn bevindingen.
Min of meer is dit het begin van het 'NIEUWE Autorijden' 3.0. De auto hangt vol met electronica die zeer geavanceerd is. Je moet leren begrijpen hoe de auto reageert, anticipeert, acteert in en met bepaalde situaties. Ik heb niet voor niets 's avonds gereden om te ontdekken wat doet de auto indien het donker en/of bagger weer is en bij kunst licht. Dat moet ik leren te begrijpen en ik moet leren daar naar te gaan handelen. Dat is ff een proces waar ik als bestuurder doorheen moet. Het blijkt dat bij enorme regenval het autopilot niet goed zijn werk doet. Immers de sensoren zien de belijning niet doordat er teveel schittering op de weg is of dat de lijnen niet zichtbaar zijn. Voor mij dus een gegeven dat ik dat systeem in het donker en bij regen niet moet inschakelen. Adaptieve cruise control werkt in alle omstandigheden goed. Ik als individu moet leren hoe het systeem denkt. Daar moet ik op anticiperen. Immers het systeem voert een opdracht uit. Ik moet verder denken dan het systeem. Bij X afstand tov degene die voor je rijdt neemt de auto gas terug. Als mens denk ik gas d'r bie en inhalen. Alleen daar moet ik de auto nog leren te begrijpen. Gewone cruise control werkt prima. De lane assist heb ik puur alleen op trillen gezet. Dat vindt ik prima zo. Het navi systeem is uitgerust met oude kaarten. Rondom de nieuwe situaties bij Amsterdam/Almere en bij Schiphol staan er nog niet op. Eigenlijk is het raar dat indien je een nieuwe auto krijgt er nog oude data in het systeem staan. Dat zou up to date moeten zijn. Doordat ik druk was met alles te leren kennen heb ik de auto voor mijn doen rustig ingereden. Tuurlijk heb ik wel eens flink doorgetrokken bij het invoegen op de snelweg maar dat is ook eigenlijk alles. Morgen richting Luxemburg en ik hoop dan dat ik de auto ook eens kan laten pieken wanneer de situatie het zich toe laat.

Met andere woorden ik zit nog steeds in de ontdekkingsfase. Er zit zoveel op deze auto en er kan zoveel met deze auto, dat moet je als bestuurder je aanleren. Oftewel in de komende jaren zullen de computers en de systemen in de auto alleen maar geavanceerder worden. Hier zullen wijs op aan moeten passen. Doen we dat dat niet dan is autorijden straks niet meer leuk want de auto doet niet wat jij wil. Simpelweg omdat jij het niet snapt. Is wel iets om over na te denken.

Enniehow ik kijk uit naar de dag van morgen. Mooi bezoek bij een klant, en ca 850km retourtje.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
diesel01
Geartronic member

Adaptief cruise is op de noordelijke A28 prima te gebruiken ook om 9:00.
Het mooie is dat je met je rechtervoet het systeem kunt sturen, ik laat hem eerst remmen waarna ik hem met de rechtervoet iets naar de voorligger laat kruipen.
Hij gaat ook op 100meter in de remmen wanneer iemand met 130 een vrachtwagen inhaalt, laat je hem dan doorlopen dan is die persoon weer naar rechts en heb je nog 30 meter afstand.
Op een rustige autobahn heb ik het ook aanstaan, ik kan dan mooi zien hoe hard de voorganger rijdt en of het zin heeft om hem/haar voorbij te gaan.
Dit zijn systemen waar je echt wat aan hebt, vanmorgen werd ik in de werkzaamheden waar 70 gold rechts ingehaald omdat hij (het is altijd een hij) vond dat ik teveel afstand hield, vroeger kon ik daar slecht tegen terwijl ik nu denk be my quest.
Pipo boorde zich voor het Julianplein bijna op de kont van een zandoplegger, heerlijk systeem dat ACC.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
mga1600
6th Gear member

Als ik het irritant vindt dat de auto op ACC inhoudt als ie een voorligger ziet die langzaner rijdt en ik er vlot voirbij wil zet ik de richtingaanwijzer uit en dan geeft het systeem juist een extra beetje gas zodra je aan je stuur gaat draaien.
Hans oet Twent
8th Gear member

@Diesel en MGA;
Klopt die ervaring heb ik voorzichtig gekregen. Je moet dat wel ontdekken en begrijpen zodat je er ook naar kunt handelen. Daarvoor heb ik (nog) te weinig met de auto gereden. Alle knopjes zijn net weer ff anders dan in de V70. FF vd cruise af die snap ik, echter de repeat die heb ik nog niet door. :-) :-) zal wel iets heel eenvoudigs zijn maar toch.....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
mga1600
6th Gear member

Over een paar weken wil je niet anders meer..... haha......En als je dan weer eens in je BGT stapt is de cultuurshock pas echt compleet.....

Hoe ervaar je het geluidsniveau van motor en de weg in vergelijking met de V70? Zelfde motor toch?
Hans oet Twent
8th Gear member

mga1600 schreef: Over een paar weken wil je niet anders meer..... haha......En als je dan weer eens in je BGT stapt is de cultuurshock pas echt compleet.....

Hoe ervaar je het geluidsniveau van motor en de weg in vergelijking met de V70? Zelfde motor toch?
:-) :-) Jazeker maar de GT is ook een heerlijk karretje om mee te sturen hoor!
Exact zelfde motor! Met dien verstande nu een automaat ipv handbak. Auto is much better geïsoleerd. Geluidsniveau in de cabine is zeer aangenaam. Je hoort "nu alleen nog" het rollen van de banden. Dat is natuurlijk niet helemaal waar maar het is wel plezierig om in de auto te vertoeven zonder al te veel bijgeluiden.
“Carpe Diem”
lint
Geartronic member

Positief verhaal over je V90, leuk om te lezen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
DB200
6th Gear member

Enniehow ik kijk uit naar de dag van morgen. Mooi bezoek bij een klant, en ca 850km retourtje.
Benieuwd of na zo'n lange rit de stoel beter dan wel net zo goed zit als in de V70.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Hans oet Twent schreef:
mga1600 schreef: Over een paar weken wil je niet anders meer..... haha......En als je dan weer eens in je BGT stapt is de cultuurshock pas echt compleet.....

:-) :-) Jazeker maar de GT is ook een heerlijk karretje om mee te sturen hoor!
Exact zelfde motor! Met dien verstande nu een automaat ipv handbak. Auto is much better geïsoleerd. Geluidsniveau in de cabine is zeer aangenaam. Je hoort "nu alleen nog" het rollen van de banden. Dat is natuurlijk niet helemaal waar maar het is wel plezierig om in de auto te vertoeven zonder al te veel bijgeluiden.
Het rollen van de banden ... Dus geen last van het tikken van het klokje? Of is dat alleen bij een Rolls Royce? Ik ben het even kwijt ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
jalex_h
6th Gear member

Hans oet Twent schreef:Rondom de nieuwe situaties bij Amsterdam/Almere en bij Schiphol staan er nog niet op. Eigenlijk is het raar dat indien je een nieuwe auto krijgt er nog oude data in het systeem staan.
Amsterdam/Almere is te vers om al in de laatste update te zitten maar Schiphol zit al wel in de update van (o.a.) de V70. Wel raar dat dit nog niet bij jou het geval is. Overugens had ik van de week een vrij nieuwe Megane als vervangend vervoer (de dealer doet niet echt zijn best om me een nieuwe Volvo te slijten :devil: ) en daar staan beide stukken evenmin goed in de navigatie. Volvo is hierin dus niet uniek.

Verder mooi verslag. Al ervaring met het kleine dieseltankje?
Laatst gewijzigd door jalex_h op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

In die regio verandert het bijna maandelijks. Dat navigatie niet up-to-date is begrijp ik wel maar als ik mijn zakelijke tablet pak zie ik toch de nieuwe wegen erop staan. Via Google Maps ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
D5R-Design
5th Gear member

jalex_h schreef:
Hans oet Twent schreef:Rondom de nieuwe situaties bij Amsterdam/Almere en bij Schiphol staan er nog niet op. Eigenlijk is het raar dat indien je een nieuwe auto krijgt er nog oude data in het systeem staan.
Amsterdam/Almere is te vers om al in de laatste update te zitten maar Schiphol zit al wel in de update van (o.a.) de V70. Wel raar dat dit nog niet bij jou het geval is. Overugens had ik van de week een vrij nieuwe Megane als vervangend vervoer (de dealer doet niet echt zijn best om me een nieuwe Volvo te slijten :devil: ) en daar staan beide stukken evenmin goed in de navigatie. Volvo is hierin dus niet uniek.

Bij kaart update 1183 zit de nieuwe A1 en A9 er al in..
Alleen de A9 A2 nog niet, logisch is nog niet af...
Inderdaad de A9 A10 was nog niet goed
Heb gisteren kaart updat 1190 binnengehaald ben benieuwd..

Mooi verslag Han.. en deels herkenbaar.. alleen had ik al wel 2 voorgangers met ACC.. dus die ervaring had ik al..
Was één V90
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

ACC is echt een verademing als je in de file rijdt of binnendoor (waar je niet mag inhalen) :-)
jrkalf
3rd Gear member
Contacteer:

D5R-Design schreef:
jalex_h schreef:

Bij kaart update 1183 zit de nieuwe A1 en A9 er al in..
Alleen de A9 A2 nog niet, logisch is nog niet af...
Inderdaad de A9 A10 was nog niet goed
Heb gisteren kaart updat 1190 binnengehaald ben benieuwd..

Mooi verslag Han.. en deels herkenbaar.. alleen had ik al wel 2 voorgangers met ACC.. dus die ervaring had ik al..
Kijk maar even online: Volvo v90 maps
1193 staat al sinds begin November online.
Weten is leuk, controleren is beter.

Heden:
2024- : Volvo XC70 2.5T AWD Ocean Race
2019- : VW Caravelle, TDI 204pk

Verleden:
2019-2023: Stofzuiger Model 3
2017-2019: Volvo v90 T5 Inscription Onyx Black Afbeelding
2014-2017: Volvo v60 D6
2010-2014: Volvo 850 T-5R
2008-2010: Volvo 854 2.5_20v
D5R-Design
5th Gear member

Het vreemde is op de site staat 1193 als je hem geinstaleerd heb staat in de auto 1190????
Sorry Han voor het vervuilen van je Topic... :(
Was één V90
Hans oet Twent
8th Gear member

D5R-Design schreef: Het vreemde is op de site staat 1193 als je hem geinstaleerd heb staat in de auto 1190????
Sorry Han voor het vervuilen van je Topic... :(
Hier kan ik wat mee met deze info.... So be my guest! Enne niet alleen ik....
“Carpe Diem”
Hans oet Twent
8th Gear member

Vandaag een ritje Luxemburg hin und zurück. Heen gewoon gereden zoals het kon... zeg maar daar war het kon ff de paddle to the metal.... Maar ja dat ging nie dus eigenlijk heel relaxed gereden met mooie wisselende snelheden. Wel ff 195 aangetikt en weer teug laten zakken. Terug ging ook goed tot de A61 bij Brohltal. Blokkade met anderhalf uur op zowat 1 plek te hebben gestaan. Tot dat moment de V90 mooi vlot ingereden. Schommelend tussen de 130 en 190 in. Af en toe weer ff terug richting de 100 en dan weer gas d'r op.
Na de blokkade was het één groot drama op de weg. Die vreselijke Baustellen en het grote aanbod van verkeer beginnen me nu te irriteren. Die Duutseres hebben de infra structuur niet voor elkaar. En daar gaan WIJ MET Z'N ALLEN nog voor betalen ook. Betalen prima maar zorg dan wel dat je de klere zooi voor elkaar hebt. Goed dat ben ik ff kwiet. Nu weer terug naar de V90.... Laatste stuk vanaf Oberhausen richting Twente ff lekker doorgeduwd ook weer met wisselende snelheden en 1x gepiekt! FF kort en af laten zakken....... Beetje duwen en trekken zullen we maar zeggen.
Zit positie is voor mij prima. Stoeltje achterin & onderin en stuurtje naar mij toe helemaal goed. Linkerpootje naast het rempedaal en ik zit als een vorst. De V90 en ik kennen elkaar wel maar begrijpen doen we elkaar nog niet. Sommige reacties vd auto snap ik niet. Ik hoor iedereen vol lof over de ACC in de file. Nou daar wordt je kotsmisselijk van man. Optrekken en afremmen gas d'r bie en op de rem. Niks voor mij.... Wellicht dat het verkeer te langzaam ging want het was stoppen. stilstaan en weer gas erbij tot max 30 k/mh. In een file zoals in NL wanneer het door blijft rollen kan ik me er wat bij voorstellen. Auto Pilot ook gebruikt en ik geloof dat ik er voor60% wel achter kan staan. Die ander 40% begrijp ik nog niet. Geslinger van links naar rechts echt strak stuurt het niet. Half tankje diesel verstookt richting Luxemburg dik 400km. En iets minder op de terugweg, totaal dik 850km gereden vandaag. LED verlichting is relaxed en geeft een duidelijk en helder beeld. In de auto is het ook relaxed. Sensus snap ik nog niet helemaal. Wordt beter hoor maar er komen steeds meer dingen naar voren die ik bij de uitleg niet gezien heb. Wat ik wel bij de uitleg gezien heb kan ik nog niet terugvinden.... :-) :-) De Automaat is grandioos. Daar wordt je rustig van. Gas d'r op en goan met dat ding. En daar is ook weer zoiets dat we elkaar nog niet begrijpen... Iets moet ik nog ontdekken hoe dat eigenlijk werkt en dan met name op de hoge snelheden. Dan doet hij eigenlijk niet wat ik graag zou willen en dat is doorgaan met die auto. Dus dat moet ik nog ff uit fiegelieren hoe ik dat moet doen. De D5 met de GT kon ik schakelen met de rechtervoet. Die snapte ik helemaal... Zal met deze ook wel komen ga ik van uit. Verder is de wegligging top. gaat mooi door de lange halen in Deutschland en hangt mooi in de bochten. Niks mis mee. Over het algemeen hangt er een serene rust in de auto. Minder lawaai van buiten af, lees motorgeluid, windgeruis... De kleur combinatie met zwart hemeltje en Amber leer is wel errug fraai hoor! Ook dat geeft een vrolijke kleur in de auto. Zwart is wel heel erg zwart en somber. Als het zonnetje schijnt, jawel dat gebeurde zowaar vandaag, dan geeft dat en mooie weerkaatsing in de auto. Hoe het leer zich houdt op termijn? We gaan het zien.

Eerlijk is eerlijk, de auto is vies, de nieuwigheid is er af 1900km op de teller, steentje op de ruit maar geen pit... AUW, maar wat een heerlijke auto is het. Of ik terug wil? Ik zou er geen probleem mee hebben maar de V90 is wel een klasse anders hoor. Op de foto kun je zien dat donkere velgen ook wel onder Denim Blue staan toch?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“Carpe Diem”
lint
Geartronic member

Leuk verhaal, de V90 en jij gaan vast en zeker dikke maatjes worden zo te lezen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gesloten

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”