Pagina 16 van 48
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 21.11.2017 - 11:55
door mga1600
jrkalf schreef:.
Alleen bij slecht weer dat systemen niet willen werken, sneeuwbui bijvoorbeeld, dan krijg ik ook een melding dat het niet werkt omdat de radar afgedekt is.
Dus toch wel een ‘boodschap’....?!
Het is natuurlijk nog geen uitontwikkelde technologie, maar bij het proefrijden van een nieuwe XC60 zei de instructeur van Prodrive dat het systeem wel flink geavanceerder is dan het systeem wat BMW gebruikt in de zin dat het ‘verder weg kijkt’ en daarmee beter anticipeert waardoor het stuurgedrag rustiger zou moeten zijn. In de X5 van mijn zoon was het in ieder geval niet goed geregeld, die piepte voortdurend dat hij de weg kwijt was. In de praktijk had je daar dus niets aan.
(Overigens heeft hij de koop van die auto al weer na 6 maanden kunnen ontbinden wegens een niet aflatende hoeveelheid ellende - maar dat terzijde)
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 21.11.2017 - 14:04
door Jeroen
Autopilot werkt nog lang niet perfect.
Afgelopen week in het donker ook aangezet, op een binnendoorweg, stuur werd groen ten teken dat autopilot werkt.
1e de beste bocht lag ik bijna in de sloot, gewoon niet sturen.
Een weg waar ik vaak over rij heeft dubbel doorgetrokken strepen, op de heenweg ziet de auto de bocht niet, gaat dus rechtdoor, op de terugweg wel goed.
Daarnaast zoekt hij veel te veel het midden van de baan terwijl ik liever rechts van de baan rij.
Het is een leuke gadget maar verder nog niet.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.11.2017 - 09:20
door Hans oet Twent
Gisteren de eerste zakelijke kilometers gemaakt met de V90. Ik kan stellen dat de nieuwigheid er wel helemaal af is, kolere wat ziet de auto er inmiddels uit. Wat een baggerbende met dit slechte weer. IPV zilver kleurige velgen zitten er nu al licht antraciet kleurige velgen onder de auto. Enniehow in een notendop mijn bevindingen.
Min of meer is dit het begin van het 'NIEUWE Autorijden' 3.0. De auto hangt vol met electronica die zeer geavanceerd is. Je moet leren begrijpen hoe de auto reageert, anticipeert, acteert in en met bepaalde situaties. Ik heb niet voor niets 's avonds gereden om te ontdekken wat doet de auto indien het donker en/of bagger weer is en bij kunst licht. Dat moet ik leren te begrijpen en ik moet leren daar naar te gaan handelen. Dat is ff een proces waar ik als bestuurder doorheen moet. Het blijkt dat bij enorme regenval het autopilot niet goed zijn werk doet. Immers de sensoren zien de belijning niet doordat er teveel schittering op de weg is of dat de lijnen niet zichtbaar zijn. Voor mij dus een gegeven dat ik dat systeem in het donker en bij regen niet moet inschakelen. Adaptieve cruise control werkt in alle omstandigheden goed. Ik als individu moet leren hoe het systeem denkt. Daar moet ik op anticiperen. Immers het systeem voert een opdracht uit. Ik moet verder denken dan het systeem. Bij X afstand tov degene die voor je rijdt neemt de auto gas terug. Als mens denk ik gas d'r bie en inhalen. Alleen daar moet ik de auto nog leren te begrijpen. Gewone cruise control werkt prima. De lane assist heb ik puur alleen op trillen gezet. Dat vindt ik prima zo. Het navi systeem is uitgerust met oude kaarten. Rondom de nieuwe situaties bij Amsterdam/Almere en bij Schiphol staan er nog niet op. Eigenlijk is het raar dat indien je een nieuwe auto krijgt er nog oude data in het systeem staan. Dat zou up to date moeten zijn. Doordat ik druk was met alles te leren kennen heb ik de auto voor mijn doen rustig ingereden. Tuurlijk heb ik wel eens flink doorgetrokken bij het invoegen op de snelweg maar dat is ook eigenlijk alles. Morgen richting Luxemburg en ik hoop dan dat ik de auto ook eens kan laten pieken wanneer de situatie het zich toe laat.
Met andere woorden ik zit nog steeds in de ontdekkingsfase. Er zit zoveel op deze auto en er kan zoveel met deze auto, dat moet je als bestuurder je aanleren. Oftewel in de komende jaren zullen de computers en de systemen in de auto alleen maar geavanceerder worden. Hier zullen wijs op aan moeten passen. Doen we dat dat niet dan is autorijden straks niet meer leuk want de auto doet niet wat jij wil. Simpelweg omdat jij het niet snapt. Is wel iets om over na te denken.
Enniehow ik kijk uit naar de dag van morgen. Mooi bezoek bij een klant, en ca 850km retourtje.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.11.2017 - 10:00
door diesel01
Adaptief cruise is op de noordelijke A28 prima te gebruiken ook om 9:00.
Het mooie is dat je met je rechtervoet het systeem kunt sturen, ik laat hem eerst remmen waarna ik hem met de rechtervoet iets naar de voorligger laat kruipen.
Hij gaat ook op 100meter in de remmen wanneer iemand met 130 een vrachtwagen inhaalt, laat je hem dan doorlopen dan is die persoon weer naar rechts en heb je nog 30 meter afstand.
Op een rustige autobahn heb ik het ook aanstaan, ik kan dan mooi zien hoe hard de voorganger rijdt en of het zin heeft om hem/haar voorbij te gaan.
Dit zijn systemen waar je echt wat aan hebt, vanmorgen werd ik in de werkzaamheden waar 70 gold rechts ingehaald omdat hij (het is altijd een hij) vond dat ik teveel afstand hield, vroeger kon ik daar slecht tegen terwijl ik nu denk be my quest.
Pipo boorde zich voor het Julianplein bijna op de kont van een zandoplegger, heerlijk systeem dat ACC.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.11.2017 - 10:11
door mga1600
Als ik het irritant vindt dat de auto op ACC inhoudt als ie een voorligger ziet die langzaner rijdt en ik er vlot voirbij wil zet ik de richtingaanwijzer uit en dan geeft het systeem juist een extra beetje gas zodra je aan je stuur gaat draaien.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.11.2017 - 10:34
door Hans oet Twent
@Diesel en MGA;
Klopt die ervaring heb ik voorzichtig gekregen. Je moet dat wel ontdekken en begrijpen zodat je er ook naar kunt handelen. Daarvoor heb ik (nog) te weinig met de auto gereden. Alle knopjes zijn net weer ff anders dan in de V70. FF vd cruise af die snap ik, echter de repeat die heb ik nog niet door.

zal wel iets heel eenvoudigs zijn maar toch.....
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.11.2017 - 11:37
door mga1600
Over een paar weken wil je niet anders meer..... haha......En als je dan weer eens in je BGT stapt is de cultuurshock pas echt compleet.....
Hoe ervaar je het geluidsniveau van motor en de weg in vergelijking met de V70? Zelfde motor toch?
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.11.2017 - 12:46
door Hans oet Twent
mga1600 schreef:
Over een paar weken wil je niet anders meer..... haha......En als je dan weer eens in je BGT stapt is de cultuurshock pas echt compleet.....
Hoe ervaar je het geluidsniveau van motor en de weg in vergelijking met de V70? Zelfde motor toch?

Jazeker maar de GT is ook een heerlijk karretje om mee te sturen hoor!
Exact zelfde motor! Met dien verstande nu een automaat ipv handbak. Auto is much better geïsoleerd. Geluidsniveau in de cabine is zeer aangenaam. Je hoort "nu alleen nog" het rollen van de banden. Dat is natuurlijk niet helemaal waar maar het is wel plezierig om in de auto te vertoeven zonder al te veel bijgeluiden.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.11.2017 - 13:20
door lint
Positief verhaal over je V90, leuk om te lezen.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.11.2017 - 21:17
door DB200
Enniehow ik kijk uit naar de dag van morgen. Mooi bezoek bij een klant, en ca 850km retourtje.
Benieuwd of na zo'n lange rit de stoel beter dan wel net zo goed zit als in de V70.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.11.2017 - 21:23
door Msuidgeest
Hans oet Twent schreef:
mga1600 schreef:
Over een paar weken wil je niet anders meer..... haha......En als je dan weer eens in je BGT stapt is de cultuurshock pas echt compleet.....
Hoe ervaar je het geluidsniveau van motor en de weg in vergelijking met de V70? Zelfde motor toch?

Jazeker maar de GT is ook een heerlijk karretje om mee te sturen hoor!
Exact zelfde motor! Met dien verstande nu een automaat ipv handbak. Auto is much better geïsoleerd. Geluidsniveau in de cabine is zeer aangenaam. Je hoort "nu alleen nog" het rollen van de banden. Dat is natuurlijk niet helemaal waar maar het is wel plezierig om in de auto te vertoeven zonder al te veel bijgeluiden.
Het rollen van de banden ... Dus geen last van het tikken van het klokje? Of is dat alleen bij een Rolls Royce? Ik ben het even kwijt ...
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.11.2017 - 21:30
door jalex_h
Hans oet Twent schreef:Rondom de nieuwe situaties bij Amsterdam/Almere en bij Schiphol staan er nog niet op. Eigenlijk is het raar dat indien je een nieuwe auto krijgt er nog oude data in het systeem staan.
Amsterdam/Almere is te vers om al in de laatste update te zitten maar Schiphol zit al wel in de update van (o.a.) de V70. Wel raar dat dit nog niet bij jou het geval is. Overugens had ik van de week een vrij nieuwe Megane als vervangend vervoer (de dealer doet niet echt zijn best om me een nieuwe Volvo te slijten

) en daar staan beide stukken evenmin goed in de navigatie. Volvo is hierin dus niet uniek.
Verder mooi verslag. Al ervaring met het kleine dieseltankje?
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.11.2017 - 21:38
door Msuidgeest
In die regio verandert het bijna maandelijks. Dat navigatie niet up-to-date is begrijp ik wel maar als ik mijn zakelijke tablet pak zie ik toch de nieuwe wegen erop staan. Via Google Maps ...
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 22.11.2017 - 23:32
door D5R-Design
jalex_h schreef:
Hans oet Twent schreef:Rondom de nieuwe situaties bij Amsterdam/Almere en bij Schiphol staan er nog niet op. Eigenlijk is het raar dat indien je een nieuwe auto krijgt er nog oude data in het systeem staan.
Amsterdam/Almere is te vers om al in de laatste update te zitten maar Schiphol zit al wel in de update van (o.a.) de V70. Wel raar dat dit nog niet bij jou het geval is. Overugens had ik van de week een vrij nieuwe Megane als vervangend vervoer (de dealer doet niet echt zijn best om me een nieuwe Volvo te slijten

) en daar staan beide stukken evenmin goed in de navigatie. Volvo is hierin dus niet uniek.
Verder mooi verslag. Al ervaring met het kleine dieseltankje?
Bij kaart update 1183 zit de nieuwe A1 en A9 er al in..
Alleen de A9 A2 nog niet, logisch is nog niet af...
Inderdaad de A9 A10 was nog niet goed
Heb gisteren kaart updat 1190 binnengehaald ben benieuwd..
Mooi verslag Han.. en deels herkenbaar.. alleen had ik al wel 2 voorgangers met ACC.. dus die ervaring had ik al..
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 23.11.2017 - 04:13
door rsnhakan
ACC is echt een verademing als je in de file rijdt of binnendoor (waar je niet mag inhalen)

Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 23.11.2017 - 09:34
door jrkalf
D5R-Design schreef:
jalex_h schreef:
Hans oet Twent schreef:Rondom de nieuwe situaties bij Amsterdam/Almere en bij Schiphol staan er nog niet op. Eigenlijk is het raar dat indien je een nieuwe auto krijgt er nog oude data in het systeem staan.
Amsterdam/Almere is te vers om al in de laatste update te zitten maar Schiphol zit al wel in de update van (o.a.) de V70. Wel raar dat dit nog niet bij jou het geval is. Overugens had ik van de week een vrij nieuwe Megane als vervangend vervoer (de dealer doet niet echt zijn best om me een nieuwe Volvo te slijten

) en daar staan beide stukken evenmin goed in de navigatie. Volvo is hierin dus niet uniek.
Verder mooi verslag. Al ervaring met het kleine dieseltankje?
Bij kaart update 1183 zit de nieuwe A1 en A9 er al in..
Alleen de A9 A2 nog niet, logisch is nog niet af...
Inderdaad de A9 A10 was nog niet goed
Heb gisteren kaart updat 1190 binnengehaald ben benieuwd..
Mooi verslag Han.. en deels herkenbaar.. alleen had ik al wel 2 voorgangers met ACC.. dus die ervaring had ik al..
Kijk maar even online:
Volvo v90 maps
1193 staat al sinds begin November online.
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 23.11.2017 - 11:21
door D5R-Design
Het vreemde is op de site staat 1193 als je hem geinstaleerd heb staat in de auto 1190????
Sorry Han voor het vervuilen van je Topic...

Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 23.11.2017 - 20:34
door Hans oet Twent
D5R-Design schreef:
Het vreemde is op de site staat 1193 als je hem geinstaleerd heb staat in de auto 1190????
Sorry Han voor het vervuilen van je Topic...
Hier kan ik wat mee met deze info.... So be my guest! Enne niet alleen ik....
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 23.11.2017 - 21:08
door Hans oet Twent
Vandaag een ritje Luxemburg hin und zurück. Heen gewoon gereden zoals het kon... zeg maar daar war het kon ff de paddle to the metal.... Maar ja dat ging nie dus eigenlijk heel relaxed gereden met mooie wisselende snelheden. Wel ff 195 aangetikt en weer teug laten zakken. Terug ging ook goed tot de A61 bij Brohltal. Blokkade met anderhalf uur op zowat 1 plek te hebben gestaan. Tot dat moment de V90 mooi vlot ingereden. Schommelend tussen de 130 en 190 in. Af en toe weer ff terug richting de 100 en dan weer gas d'r op.
Na de blokkade was het één groot drama op de weg. Die vreselijke Baustellen en het grote aanbod van verkeer beginnen me nu te irriteren. Die Duutseres hebben de infra structuur niet voor elkaar. En daar gaan WIJ MET Z'N ALLEN nog voor betalen ook. Betalen prima maar zorg dan wel dat je de klere zooi voor elkaar hebt. Goed dat ben ik ff kwiet. Nu weer terug naar de V90.... Laatste stuk vanaf Oberhausen richting Twente ff lekker doorgeduwd ook weer met wisselende snelheden en 1x gepiekt! FF kort en af laten zakken....... Beetje duwen en trekken zullen we maar zeggen.
Zit positie is voor mij prima. Stoeltje achterin & onderin en stuurtje naar mij toe helemaal goed. Linkerpootje naast het rempedaal en ik zit als een vorst. De V90 en ik kennen elkaar wel maar begrijpen doen we elkaar nog niet. Sommige reacties vd auto snap ik niet. Ik hoor iedereen vol lof over de ACC in de file. Nou daar wordt je kotsmisselijk van man. Optrekken en afremmen gas d'r bie en op de rem. Niks voor mij.... Wellicht dat het verkeer te langzaam ging want het was stoppen. stilstaan en weer gas erbij tot max 30 k/mh. In een file zoals in NL wanneer het door blijft rollen kan ik me er wat bij voorstellen. Auto Pilot ook gebruikt en ik geloof dat ik er voor60% wel achter kan staan. Die ander 40% begrijp ik nog niet. Geslinger van links naar rechts echt strak stuurt het niet. Half tankje diesel verstookt richting Luxemburg dik 400km. En iets minder op de terugweg, totaal dik 850km gereden vandaag. LED verlichting is relaxed en geeft een duidelijk en helder beeld. In de auto is het ook relaxed. Sensus snap ik nog niet helemaal. Wordt beter hoor maar er komen steeds meer dingen naar voren die ik bij de uitleg niet gezien heb. Wat ik wel bij de uitleg gezien heb kan ik nog niet terugvinden....

De Automaat is grandioos. Daar wordt je rustig van. Gas d'r op en goan met dat ding. En daar is ook weer zoiets dat we elkaar nog niet begrijpen... Iets moet ik nog ontdekken hoe dat eigenlijk werkt en dan met name op de hoge snelheden. Dan doet hij eigenlijk niet wat ik graag zou willen en dat is doorgaan met die auto. Dus dat moet ik nog ff uit fiegelieren hoe ik dat moet doen. De D5 met de GT kon ik schakelen met de rechtervoet. Die snapte ik helemaal... Zal met deze ook wel komen ga ik van uit. Verder is de wegligging top. gaat mooi door de lange halen in Deutschland en hangt mooi in de bochten. Niks mis mee. Over het algemeen hangt er een serene rust in de auto. Minder lawaai van buiten af, lees motorgeluid, windgeruis... De kleur combinatie met zwart hemeltje en Amber leer is wel errug fraai hoor! Ook dat geeft een vrolijke kleur in de auto. Zwart is wel heel erg zwart en somber. Als het zonnetje schijnt, jawel dat gebeurde zowaar vandaag, dan geeft dat en mooie weerkaatsing in de auto. Hoe het leer zich houdt op termijn? We gaan het zien.
Eerlijk is eerlijk, de auto is vies, de nieuwigheid is er af 1900km op de teller, steentje op de ruit maar geen pit... AUW, maar wat een heerlijke auto is het. Of ik terug wil? Ik zou er geen probleem mee hebben maar de V90 is wel een klasse anders hoor. Op de foto kun je zien dat donkere velgen ook wel onder Denim Blue staan toch?
Re: V90 D4 MY'18 blog - Twente
Geplaatst: 23.11.2017 - 21:12
door lint
Leuk verhaal, de V90 en jij gaan vast en zeker dikke maatjes worden zo te lezen.