Ik heb helaas geen foutcode.
Als ik het goed begrepen en onthouden heb, was de regeleenheid van de aircopomp kapot.
De aircopomp van onze V60 D6
-
- 1st Gear member
Bij een probleem wat een fout van het merk zelf is zolang als dat het probleem blijft.
Ze hadden beter een terugroep actie kunnen doen.
Historie:
BMW 320
Chevrolet camaro
Vovlo T5R
BMW 528
VW transporter T5
Chevy van
Audi A4 quatro station
BMW X3
Volvo V60 Plug-in 2015
BMW 320
Chevrolet camaro
Vovlo T5R
BMW 528
VW transporter T5
Chevy van
Audi A4 quatro station
BMW X3
Volvo V60 Plug-in 2015
-
- 2nd Gear member
Ben gisteren (zoals eerder aangegeven) bij de dealer geweest met een onafhankelijke expert die de Geschillen Commissie heeft ingeschakeld.
De expert heeft (zover mogelijk) alle details van vorige airco reparaties en storingen bekeken.
Hij gaat rapporteren en de Geschillen Commissie zal daarover een bindend besluit nemen. Ik moet nog even geduld hebben...
duurt meestal een paar weken.
Ik ben inderdaad ook van mening dat de coulance regeling van Volvo in hun eigen belang is en alleen voor de korte termijn. Wij hebben alleen maar de ellende en kosten.
Volvo heeft ver onderschat wat voor eisen aan de aircopomp gesteld moesten worden gezien de toepassing in een hybride auto.
Het ontwerp is gewoon een drama.
Ik verwacht dan ook dat zowel een nieuwe als een revisiepomp een normale levensduur van minimaal 10 jaar heeft.
De geschillen commissie is een vrij eenvoudige procedure die vrij snel duidelijkheid geeft. Mocht dit niets opleveren dan overweeg ik toch om via rechtsbijstand deze case verder te zetten.
Wordt vervolgt....
De expert heeft (zover mogelijk) alle details van vorige airco reparaties en storingen bekeken.
Hij gaat rapporteren en de Geschillen Commissie zal daarover een bindend besluit nemen. Ik moet nog even geduld hebben...

Ik ben inderdaad ook van mening dat de coulance regeling van Volvo in hun eigen belang is en alleen voor de korte termijn. Wij hebben alleen maar de ellende en kosten.
Volvo heeft ver onderschat wat voor eisen aan de aircopomp gesteld moesten worden gezien de toepassing in een hybride auto.
Ik verwacht dan ook dat zowel een nieuwe als een revisiepomp een normale levensduur van minimaal 10 jaar heeft.
De geschillen commissie is een vrij eenvoudige procedure die vrij snel duidelijkheid geeft. Mocht dit niets opleveren dan overweeg ik toch om via rechtsbijstand deze case verder te zetten.
Wordt vervolgt....
-
- 2nd Gear member
Het gaat trouwens niet alleen over het airco-comfort voor de inzittenden maar het hele hybride systeem is in onbalans en functioneert nog maar deels. De aircopomp is een cruciaal onderdeel voor een optimaal functioneren van de accu bij het laden en ontladen.
-
- 1st Gear member
De airco is noodzakelijk voor het koelen accupakket tijdens laden. Niet alleen bij laden op 220, maar ook tijdens rijden op dieselmotor. Als ik dan save indruk, krijg ik de melding storing in hybride systeem
C70 D5 2007 en V60 Hybrid 2015
- raspaardje
- 6th Gear member
Succes, JohnH!JohnH schreef: ↑19.09.2024 - 00:12 Ben gisteren (zoals eerder aangegeven) bij de dealer geweest met een onafhankelijke expert die de Geschillen Commissie heeft ingeschakeld.
Hij gaat rapporteren en de Geschillen Commissie zal daarover een bindend besluit nemen. Ik moet nog even geduld hebben...duurt meestal een paar weken.
Wordt vervolgt....
Hoop voor je dat je iets voor elkaar krijgt.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Gouwe
- 7th Gear member
Ik ben oprecht heel benieuwd naar wat de geschillencommissie gaat zeggen! En vooral naar hun argumentatie en jou specifieke situatie.
En ik snap je emotie maar roepen dat het ontwerp een drama is, is echt helemaal de plank niet een klein beetje maar echt helemaal en volledig mis slaan.
Ben benieuwd of de geschillencommissie gevraagd is hier ook een uitspraak over gaat doen? Ik denk het niet en als dat wel zo is dan durf ik er wel iets op in te zetten op dat antwoord.
Houd ons op de hoogte.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- raspaardje
- 6th Gear member
De geschillencommissie is waarschijnlijk niet gevraagd om een uitspraak te doen of het ontwerp wel of geen drama is.
Maar om een uitspraak te doen of het gerechtvaardigd is dat je als consument mag verwachten dat een pomp langer dan 2 jaar meegaat.
Maar om een uitspraak te doen of het gerechtvaardigd is dat je als consument mag verwachten dat een pomp langer dan 2 jaar meegaat.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
-
- 2nd Gear member
Dat is inderdaad de grote vraag.
Nederland kent een garantieregelgeving op basis van verwachte levensduur. Geen vaste termijn. De termijn van fabrieksgarantie geldt sowieso.
Maar wat is de verwachte levensduur van een aircopomp in een auto???
Nederland kent een garantieregelgeving op basis van verwachte levensduur. Geen vaste termijn. De termijn van fabrieksgarantie geldt sowieso.
Maar wat is de verwachte levensduur van een aircopomp in een auto???
Volvo V60 PiH Summum MY14
-
- 1st Gear member
In 2019 schreef een kenner op dat gebied in dit zelfde forum 150.000 km of 5 jaar.
Ik ga ervan uit dat er ook Volvo medewerkers naar dit forum kijken.... er is tot op heden geen enkele afkeurende reactie op dat bericht gekomen.
Ik ga ervan uit dat er ook Volvo medewerkers naar dit forum kijken.... er is tot op heden geen enkele afkeurende reactie op dat bericht gekomen.
Laatst gewijzigd door simon50 op 19.09.2024 - 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
C70 D5 2007 en V60 Hybrid 2015
-
- 2nd Gear member
Als dat zo is, dan is er eigenlijk ook direct antwoord op de vraag of je recht hebt op coulance.
Het zal vast aan de vraagstelling bij de geschillencommisie liggen of er dit geval ook antwoord op deze vraag komt.
Het zal vast aan de vraagstelling bij de geschillencommisie liggen of er dit geval ook antwoord op deze vraag komt.
- Gouwe
- 7th Gear member
Stel dat dat werkelijk zo is en jij hebt bijvoorbeeld een auto van 2015 en/of 200.000 km op de teller, dan heb je (denk ik) geen enkele wettelijke garantie meer. De (wettelijke) garantie gaat niet elke keer opnieuw in als de pomp is vervangen. Dat zou wel heel mooi zijn.
Bovendien moet je wettelijke garantie altijd claimen bij de verkoper waar je de auto hebt gekocht. Dus is dat in jou geval ook de situatie?
Sinds 2022 geldt een garantie termijn op reparaties van 12 maanden. Die garantie geldt dan bovendien alleen op hetzelfde defect. Dus had je een isolatiefout en heeft Volvo de pomp vervangen en 11 maanden later gaat een regelunit kapot op de pomp: helaas pindakaas. Heb je na 14 maanden weer een isolatieprobleem? Dan zal jij moeten aantonen dat dat komt door een ondeugdelijke reparatie. Kun je dat niet aantonen: opnieuw helaas pindakaas.
Wat in die situatie wellicht wel helpt is dat je op basis van alle beschikbare info kunt aantonen dat het na 14 maanden opnieuw optreden van de isolatiefout redelijkerwijs te wijten moet zijn aan de reparatie (immers dat was de bron van de ellende i.r.t. de isolatiefouten). Maar ook dan kan een dealer stellen dat het niet is uitgesloten dat iemand anders in de tussentijd heeft gesleuteld aan de airco en dus het probleem niet aan hem te wijten is. Jij zult dan nog steeds moeten aantonen dat dat niet het geval is (en hoe doe je dat?).
Lees mijn input vooral als een poging om te helpen, zeker niet om iets te bagatelliseren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
- Gouwe
- 7th Gear member
Zie mijn vorige post. Ik denk persoonlijk niet dat de geschillencommissie hier een uitspraak over gaat doen. Ik kan me niet voorstellen dat een geschillencommissie een juridisch bindend advies gaat geven welke ingaat tegen de wet, specifiek het recht op garantie bij reparatie. Ik ken de situatie van JohnH niet exact maar ik denk dat de geschillencommissie vooral de vraag moet beantwoorden of het defect na 2 jaar te wijten is aan de uitgevoerde reparatie of niet.raspaardje schreef: ↑19.09.2024 - 10:18 De geschillencommissie is waarschijnlijk niet gevraagd om een uitspraak te doen of het ontwerp wel of geen drama is.
Maar wellicht dat JohnH hier een antwoord op kan geven?
- Gouwe
- 7th Gear member
Net even teruggebladerd waar hij het volgende schrijft:
Ik heb hetzelfde probleem, 3de pomp in feb 2020 en nu weer service vereist. Nu blijkt volgens de foutmelding de regelunit in de pomp stuk te zijn.
M.i. een paar zaken die hier opvallen:
1. Het betreft een reparatie van 4,5 jaar geleden
2. De reparatie in 2020 was denk ik uit de context te begrijpen een isolatiefout.
3. Nu is er een regelunit in de pomp defect.
Mijn bespiegelingen op basis van mijn beperkte kennis:
- Garantie op de reparatie is al verstreken
- Wettelijke garantie is niet van toepassing
- Reparatie in 2024 betreft naar alle waarschijnlijkheid een ander defect dan in 2020, dus dan sowieso geen recht op garantie op de reparatie
- Kennelijk heeft de 2.0 methode gewerkt want de pomp is nu niet defect gegaan op de beruchte isolatiefout
- Kans op een positieve uitspraak voor JohnH acht ik eigenlijk 0 en zeker minder dan 50%
Maar we gaan het meemaken. Ik ben benieuwd.
-
- 2nd Gear member
Nog even een korte reactie mijnerzijds en dan wachten op het besluit.
Als het recht toe recht aan duidelijk was betreft de garantie had de geschillencommissie geen externe onafhankelijke expert ingeschakeld lijkt me.
Bij de dealer werd duidelijk dat bij deze storingsmelding van de regelunit eigenlijk de pomp stuk is, bij 1 fase is de stroom te hoog. (niet de regelunit zelf dus)
Bij een reparatie/vervanging van de aircopomp krijg je nooit een nieuwe maar een revisie.
Aangegeven werd dat alleen het huis hergebruikt word en de hele inhoud vervangen/vernieuwd word (bij Volvo).
Je mag er dan wel vanuit gaan dat een op deze manier gereviseerde pomp langer dan 4 jaar blijft functioneren toch?
En wie weet is er wel een soort verband tussen de soort storingen, zeker wel door het technische concept.
Ruim 10 jaar geleden ook zoiets aangekaart over een distributieriem die vroegtijdig ( nog net binnen de geadviseerde jaren en Km's) stuk ging met als gevolg dat de motor niet meer te repareren was.
De dealer heeft de helft van een ruilmotor als vervanging mogen betalen, ik de andere helft vanwege veel nieuwere motor dan de originele motor.
We gaan het zien!
Als het recht toe recht aan duidelijk was betreft de garantie had de geschillencommissie geen externe onafhankelijke expert ingeschakeld lijkt me.
Bij de dealer werd duidelijk dat bij deze storingsmelding van de regelunit eigenlijk de pomp stuk is, bij 1 fase is de stroom te hoog. (niet de regelunit zelf dus)
Bij een reparatie/vervanging van de aircopomp krijg je nooit een nieuwe maar een revisie.
Aangegeven werd dat alleen het huis hergebruikt word en de hele inhoud vervangen/vernieuwd word (bij Volvo).
Je mag er dan wel vanuit gaan dat een op deze manier gereviseerde pomp langer dan 4 jaar blijft functioneren toch?
En wie weet is er wel een soort verband tussen de soort storingen, zeker wel door het technische concept.
Ruim 10 jaar geleden ook zoiets aangekaart over een distributieriem die vroegtijdig ( nog net binnen de geadviseerde jaren en Km's) stuk ging met als gevolg dat de motor niet meer te repareren was.
De dealer heeft de helft van een ruilmotor als vervanging mogen betalen, ik de andere helft vanwege veel nieuwere motor dan de originele motor.
We gaan het zien!
- Gouwe
- 7th Gear member
Dank voor je reactie. Interessant om te lezen dat hier dus mogelijk toch weer een verband is met een isolatieprobleem.
Dat ben ik helemaal met je eens. Vraag alleen is of dat juridisch gezien ook zo is.
Ik hoop voor jou dat er in ieder geval enige vorm van een positief advies uitkomt.
Wat is er volgens jou mis met het technische concept, wat bedoel je daar precies mee?
-
- 2nd Gear member
In algemene zin zijn we met z'n allen het er wel over eens dat een airco pomp langer mee zou moeten gaan dan een krappe 4 jaar. Gezien de geschiedenis van deze pompen in de V60 en dat het nu opgelost zou moeten zijn. Maak wat wij als consumenten vinden over de levensduur alleen maar hevigere discussie.
Hoe het juridisch zit, is altijd een ander verhaal.
Het verhaal over de distrtibutieriem is normaal gesproken duidelijker. De fabrikant geeft een harde levensduur op. Zoveel km's of zoveel jaar. Welke het eerste komt.
Hoe het juridisch zit, is altijd een ander verhaal.
Het verhaal over de distrtibutieriem is normaal gesproken duidelijker. De fabrikant geeft een harde levensduur op. Zoveel km's of zoveel jaar. Welke het eerste komt.
-
- 2nd Gear member
Met technisch concept bedoel ik dat het een 400 volt hoogspanning pomp is, Volvo is een van de eerste die dit ruim 10 jaar geleden ontwikkeld heeft.
Daarnaast heeft deze pomp een dubbele functie, airco in de auto en koeling van het accu pakket. Hierdoor wordt deze pomp (veel) meer belast dan een conventionele mechanische aircopomp.
Mijn vorige auto was 16 jaar, 400K (pomp zelfs overgezet op de ruilmotor) , geen centje pijn.... Mijn laatste volvo-pomp slechts 1/4 hiervan
Daarnaast heeft deze pomp een dubbele functie, airco in de auto en koeling van het accu pakket. Hierdoor wordt deze pomp (veel) meer belast dan een conventionele mechanische aircopomp.
Mijn vorige auto was 16 jaar, 400K (pomp zelfs overgezet op de ruilmotor) , geen centje pijn.... Mijn laatste volvo-pomp slechts 1/4 hiervan

- Gouwe
- 7th Gear member
Paar kanttekeningen. Volvo heeft dat niet zelf ontwikkelt. De pomp is van fabrikant Sanden en die produceert dit soort pompen al sinds 1997 en de versie zoals in jou D6 sinds 2011. Volvo kwam er mee eind 2012. De dubbele functie is een ontwerpkeuze die niet alleen door Volvo wordt toegepast.
En dat dat type systeem meer belasting geeft is m.i. onjuist. Sterker, de grootste belasting voor een pomp is aan/uitschakelingen, dus een pomp die continu en gelijkmatig draait, slijt veel minder. Vergelijk het met je automotor die voor korte ritjes wordt gebruikt en dus een veel zwaardere mechanische belasting voor zijn kiezen krijgt. Hier meer info (NB! algemeen en niet specifiek voor de D6): https://www.hella.com/techworld/nl/Tech ... igen-1725/
En dat dat type systeem meer belasting geeft is m.i. onjuist. Sterker, de grootste belasting voor een pomp is aan/uitschakelingen, dus een pomp die continu en gelijkmatig draait, slijt veel minder. Vergelijk het met je automotor die voor korte ritjes wordt gebruikt en dus een veel zwaardere mechanische belasting voor zijn kiezen krijgt. Hier meer info (NB! algemeen en niet specifiek voor de D6): https://www.hella.com/techworld/nl/Tech ... igen-1725/