Pagina 16 van 32
Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 07.03.2022 - 17:09
door Longone
Vandaag met mijn XC40 T2 Geartronic getankt en 544 km met 31,4 liter gereden, dat is 1:17,3 (= 5,8l/100km)
Voornamelijk snelweg op de rechterstrook met adaptive cruise control achter vrachtwagens blijven plakken, je zit dan meestal rond de 90 km/u.
Airco uit, banden goed opgepompt, geen onnodig gewicht etc.
Veel meer is er denk ik niet uit te halen, misschien dat het ietsje beter wordt als hij helemaal goed ingereden is want ik sta nu pas op 2000 km.
Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 07.03.2022 - 19:22
door Hans Eilander
Longone schreef: ↑07.03.2022 - 17:09 Vandaag met mijn XC40 T2 Geartronic getankt en 544 km met 31,4 liter gereden, dat is 1:17,3 (= 5,8l/100km)Voornamelijk snelweg op de rechts met ACC achter vrachtwagens blijven plakken, rond de 90 km/u.
Dat is zeker zuinig. Maar ik ben absoluut geen voorstander van: "achter vrachtwagens plakken" Zelf toen ik nog truckchauffeur was, en ik zag zo,n klever achter me, ging ik nogal eens een remproefje maken.

Bovendien is op déze manier zuinig willen rijden, in mijn optiek niet echt reëel.

Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 07.03.2022 - 19:33
door Vosken
Afgelopen winter ritje naar Oostenrijk.
Niet op snelheid gelet en winterbanden.
Gemiddeld 6,3L/100km of 1:15,87
XC40 T3 geartronic....
Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 07.03.2022 - 21:48
door Hans Eilander
Vosken schreef: ↑07.03.2022 - 19:33 Afgelopen winter ritje naar Oostenrijk. Niet op snelheid gelet en winterbanden. Gemiddeld 6,3L/100km of 1:15,87
XC40 T3 geartronic....
Dat is ook heel netjes. Al heb je dan natuurlijk wél het voordeel van veel snelweg, en dus constante snelheid. Ik zit met mijn gevarieerde ritten rond de 1:15. Dat kan met stijgende (zomerse) temperaturen, (behalve stijgende brandstofprijzen

) alleen nog maar beter worden........

Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 08.03.2022 - 10:02
door Fulaks
Hans Eilander schreef: ↑07.03.2022 - 19:22
Longone schreef: ↑07.03.2022 - 17:09 Vandaag met mijn XC40 T2 Geartronic getankt en 544 km met 31,4 liter gereden, dat is 1:17,3 (= 5,8l/100km)Voornamelijk snelweg op de rechts met ACC achter vrachtwagens blijven plakken, rond de 90 km/u.
Dat is zeker zuinig. Maar ik ben absoluut geen voorstander van: "achter vrachtwagens plakken" Zelf toen ik nog truckchauffeur was, en ik zag zo,n klever achter me, ging ik nogal eens een remproefje maken.

Bovendien is op déze manier zuinig willen rijden, in mijn optiek niet echt reëel.
Kennis heeft zo zeer zwaar ongeval gehad. Hij was een echte vrachtwagenklever en ging er prat op dat hij zo weinig verbruikte. Geen Volvo, geen ACC, dat zeg ik er wel even bij. Tegen 90 achter zo'n vrachtwagen kachelen is waarschijnlijk oersaai, ik weet niet of hij nu in slaap is gevallen of uit z'n neus zat te vreten, of dat de vrachtwagenbestuurder het beu was, maar toen de vrachtwagen plots fors moest remmen is mijn kennis er vanachter opgeknald en moest de brandweer er aan te pas komen om 'm te bevrijden. Ik bespaar jullie de details, maar kan wel meegeven dat hij dat niet meer doet...
Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 08.03.2022 - 10:27
door Hans Eilander
Fulaks schreef: ↑08.03.2022 - 10:02 Kennis heeft zo zeer zwaar ongeval gehad. Hij was een echte vrachtwagenklever en ging er prat op dat hij zo weinig verbruikte. Geen Volvo, geen ACC, dat zeg ik er wel even bij. Tegen 90 achter zo'n vrachtwagen kachelen is waarschijnlijk oersaai, ik weet niet of hij nu in slaap is gevallen of uit z'n neus zat te vreten, of dat de vrachtwagenbestuurder het beu was, maar toen de vrachtwagen plots fors moest remmen is mijn kennis er vanachter opgeknald en moest de brandweer er aan te pas komen om 'm te bevrijden. Ik bespaar jullie de details, maar kan wel meegeven dat hij dat niet meer doet...
Mensen zijn enorm hardleers. Dat zie je ook bij absurd hoge snelheden bij mist. Na een ongeval in hun buurt, rijden ze even zachtjes en normaal, maar even laten gaat het gas er weer op. Zelf heb ik nooit de intensie gehad, met een remproefje bij een bumperklever, een ongeval te veroorzaken. Mijn opzet was om ze alleen maar even te laten schrikken, en dat ik van hun onverantwoorde gedrag niet gediend was.

Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 08.03.2022 - 11:13
door Longone
Vosken schreef: ↑07.03.2022 - 19:33
Afgelopen winter ritje naar Oostenrijk.
Niet op snelheid gelet en winterbanden.
Gemiddeld 6,3L/100km of 1:15,87
XC40 T3 geartronic....
Is dit gemeten aan de pomp of simpelweg de BC afgelezen?
Mijn inschatting is dat de BC ca. 10-15% te optimistisch is ...
Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 08.03.2022 - 11:15
door Longone
Hans Eilander schreef: ↑07.03.2022 - 19:22
Dat is zeker zuinig. Maar ik ben absoluut geen voorstander van: "achter vrachtwagens plakken" Zelf toen ik nog truckchauffeur was, en ik zag zo,n klever achter me, ging ik nogal eens een remproefje maken.

Bovendien is op déze manier zuinig willen rijden, in mijn optiek niet echt reëel.
Zodra er een vrachtwagen achter mij komt rijden, haal ik rustig in.
Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 08.03.2022 - 16:56
door Vosken
Longone schreef: ↑08.03.2022 - 11:13
Vosken schreef: ↑07.03.2022 - 19:33
Afgelopen winter ritje naar Oostenrijk.
Niet op snelheid gelet en winterbanden.
Gemiddeld 6,3L/100km of 1:15,87
XC40 T3 geartronic....
Is dit gemeten aan de pomp of simpelweg de BC afgelezen?
Mijn inschatting is dat de BC ca. 10-15% te optimistisch is ...
Is gemeten aan de pomp...
BC wijkt inderdaad wat af, maar zeker geen 10%
Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 08.03.2022 - 18:28
door Longone
JeroenSpock schreef: ↑08.03.2022 - 15:24
Hij zegt toch niet dat hij er anderhalve meter achter zit? En dan nog...
Dat klopt, de kortste afstand met adaptive cruise control is 2 seconden (50 meter) of zo ...
Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 08.03.2022 - 18:31
door Hans Eilander
JeroenSpock schreef: ↑08.03.2022 - 15:24 Hij zegt toch niet dat hij er anderhalve meter achter zit? En dan nog...Ik heb er geen moeite mee als ik een hele rij volgelingen achter de bus heb. Wat wel irritant is, zo'n lijnrijder waardoor je steeds links een koplamp in de spiegel hebt terwijl er zat ruimte is om er voorbij te gaan. Maar ook dat is geen reden voor een remproef met de bus (en niet eens om de passagiers hoor).Remmen is wel het domste wat je kan doen met een voertuig, zo zonde van de brandstof.
ik zeg toch óok niet dat hij anderhalve meter achter me zit? En met een bus vol passagiers in de remmen, is nog heel wat anders dan met een 40 tonner ff je remlichten laten zien. En als dat na 3x niet helpt, de CC er af, en steeds wat langzamer, dan gaan ze er wel voorbij. Je noemt een irritante lijnrijder. ik kan nog wel 20 andere factoren noemen, die uiterst irritant zijn. Daarom ben ik ontzettend blij, dat ik al 8 jaar verlost ben van al die idioten op de weg....

Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 08.03.2022 - 18:34
door Hans Eilander
Longone schreef: ↑08.03.2022 - 18:28 Dat klopt, de kortste afstand met adaptive cruise control is 2 seconden (50 meter) of zo ...
Kijk....dat is een ander verhaal. Maar de vraag is, of je dan op 50 m afstand, nog voordeel hebt van het "achter een vrachtwagen blijven plakken"...........??
Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 08.03.2022 - 22:04
door JeroenSpock
Op 50 meter is het effect wel weg, dan moet je binnen 10 meter rijden.
Het hele idee van remproef voor een achterligger staat me tegen, maar ieder zijn ding. Collega heeft tijdje geleden een bus achterin een auto gedrukt die een remtest wilde doen omdat de bus hem in de weg reed... Resultaat was artikel 5 en rijbewijs kwijt voor de automobilist, auto kapot en afgevoerd, ego gedeukt, een bus die gewoon verder kon rijden en een chauffeur die er totale schijt aan had. Automatisch remsysteem was uitgeschakeld door de bus zelf.
Hoop papierwerk en stress, het zou je eigen auto maar zijn. Nooit doen bij iemand in een voertuig van de bank.
Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 08.03.2022 - 22:38
door Hans Eilander
JeroenSpock schreef: ↑08.03.2022 - 22:04 Op 50 meter is het effect wel weg, dan moet je binnen 10 meter rijden.
Daarom dacht ik hier niet aan 50 m afstand, toen Longone het had over: "achter een vrachtwagen blijven plakken". Dan denk ik meer aan "bumper kleven", al staat het er niet letterlijk.

Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 09.03.2022 - 07:58
door Harry M.
Terug naar topic: De mijne staat na 9.300km op 3.4L per 100km, dus 1 op 29.4. (T5- Hybrid Plug-in), veel woon-werkverkeer momenteel en nauwelijks nog echte lange zakelijke ritten, dus wat vertekend uiteraard.
Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 09.03.2022 - 13:48
door Hans Eilander
Harry M. schreef: ↑09.03.2022 - 07:58 Terug naar topic: De mijne staat na 9.300km op 3.4L per 100km, dus 1 op 29.4. (T5- Hybrid Plug-in)
De mijne staat nu op een totaal van 17.200 km, en het verbruik staat op 6.0 L/100 km.
Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 09.03.2022 - 14:36
door JohnXC
Toelichting bij het plaatje:
Woensdagmorgen 9 maart 2022.
Buiten is het -1, Volvo voorverwarmt en dus hoef ik niet ijs te krabben, en is de auto lekker warm van binnen.
Een ritje gemaakt in de Pure stand en ik kon tot op 100 meter na elektrisch rijden tot het volgende laadpunt. Toen sprong de benzinemotor aan.
Volgens de Volvo app zat er bij aanvang laden nog 4% in.
Na precies 4 uur laden was de accu weer helemaal vol.

Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 09.03.2022 - 14:58
door Harry M.
JohnXC schreef: ↑09.03.2022 - 14:36
Toelichting bij het plaatje:
Woensdagmorgen 9 maart 2022.
Buiten is het -1, Volvo voorverwarmt en dus hoef ik niet ijs te krabben, en is de auto lekker warm van binnen.
Een ritje gemaakt in de Pure stand en ik kon tot op 100 meter na elektrisch rijden tot het volgende laadpunt. Toen sprong de benzinemotor aan.
Volgens de Volvo app zat er bij aanvang laden nog 4% in.
Na precies 4 uur laden was de accu weer helemaal vol.
Geweldig!

Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 09.03.2022 - 22:10
door Hans Eilander
Harry M. schreef: ↑09.03.2022 - 14:58 Geweldig!
Tja, ik vind het toch een beetje: appels met bananen vergelijken. Voorbeeld? Een XC 40 P8 gebruikt 0,0 L/100km.........

Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 10.03.2022 - 08:44
door Harry M.
Hans, appels, peren of bananen...... blijft in deze dure tijden toch prachtig om te zien dat mensen na aanschaf van een (toch prijzige auto) zo zuinig kunnen rijden? Ik vind dit prachtig, ook bij mij is het een sport om dat getal rechtsonderin zo laag mogelijk te krijgen/houden.