Pagina 16 van 36

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.02.2023 - 21:16
door Ludo
Quadrantz schreef: 09.02.2023 - 10:31 Gisteravond zag ik ...

Nu moet mijn D3 uit 2011 (met 303K) over een maandje voor een APK ...
Niet te veel baseren op anderen hun verhaal.
Doe gewoon die keuring en kijk dan pas, of er wel of niet een oplossing nodig is.
Zorg wel dat je motor écht warm is. ;)

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.02.2023 - 21:17
door Jelmer de Jong
raspaardje schreef: 09.02.2023 - 12:53
Je betaalt 35 euro voor 300ml kerosine.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.02.2023 - 21:56
door raspaardje
Al die middeltjes werken om problemen te voorkomen, niet om problemen bij de keuring te verdoezelen.

Een roetfilter laat zeer weinig, een beetje of veel roet door. En alles er tussenin, afhankelijk van hoe erg het roetfilter gebarsten is. Dat barsten kan gebeuren door de manier van belasten door "verkeerd" rijpatroon (met vele opgestarte en afgebroken regeneraties) of door onderdelen die zorgen voor een mindere verbranding met als gevolg meer roetvorming.

Mijn euro 4 gaat 14 maart voor de APK en ik heb goede hoop. Idd Low Saps olie en elke 10.000 km een reiniger erin (DPF, injectoren, brandstofsysteem). Daarnaast 130k km geleden groot onderhoud gehad (nieuw roetfilter, nieuwe injectoren, revisieturbo, EGR dicht, inlaatspruitstuk gereinigd).

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.02.2023 - 22:45
door Fredhead
Zou wel heel raar moeten lopen als die dan zakt.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 09.02.2023 - 23:25
door WillyWortel2
Urbexpeditie schreef: 09.02.2023 - 12:46

Daarom reageer ik maar niet op zijn onzin...
Sterker nog, ik lees het niet eens!
Wanneer het te moeilijk voor je is wil ik het op verzoek wel uitleggen.
De methode werd aanbevolen door een leverancier van meetapparatuur die goedgekeurd is voor de nieuwe roettest. Die technici hebben er uiteraard minder verstand van dan Martin.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 00:17
door Urbexpeditie
Wortel, je staat bij mij op negeren. Je zal ongetwijfeld iets aardigs geschreven hebben. Ik zie het niet, dus lees het ook niet.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 01:18
door WillyWortel2
Uitstekend idee.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 09:18
door raspaardje
fredhead schreef: 09.02.2023 - 22:45 Zou wel heel raar moeten lopen als die dan zakt.
Daar ga ik ook niet vanuit...:-) Chromen uitlaatpijpjes blijven ook mooi schoon.
Contact met de specialist wees uit dat zijn eigen euro 4 diesel pas aan de deeltjestellernorm voldeed na vervanging van zijn roetfilter én een stuk rijden. Of misschien zelfs wel na een eerste regeneratie, dat weet ik even niet meer.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 09:25
door raspaardje
Urbexpeditie schreef: 09.02.2023 - 12:46
Bover schreef: 09.02.2023 - 12:38
WillyWortel2 schreef: 09.02.2023 - 10:51 Controleren of het roetfilter de oorzaak is kan heel eenvoudig. Hou voor de uitlaat een roetfilter waarin de meetsonde van de deeltjesteller zit. Komt er een waarde uit die onder het maximum toelaatbare aantal blijf dan is het roetfilter defect en heeft het vervangen zin.
Onze W Wortel geeft een aanwijzing of roetfilter nog functioneert hierboven. Tekst citaat "Hou voor de uitlaat een roetfilter waarin de meetsonde van de deeltjesteller zit"

Voor deze niet techneut zou ik zeggen dus: "dat IS toch gewoon de roettest die je beschrijft zoals die nu gaat of mis ik nu iets? Ik pak de clou niet of bedoel je een mobiel nieuw filter ACHTER de uitlaat van de auto?
Daarom reageer ik maar niet op zijn onzin...
Sterker nog, ik lees het niet eens!
'

Klok, klepel idd. Ik denk wel dat -ie goed bedoelt...:-)

Hij bedoelt deze tip uit een link die ik vaker heb geplaatst:
Zie ook https://problemcar.nl/columns/zet-de-ni ... ragehouder)

"Tips voor de garagehouder
Tip 1. Een goed roetfilter geeft een uitstoot van maximaal 5.000 deeltjes. Met deze kennis kun je bij een auto die wordt afgekeurd met bv 2.000.000 deeltjes voorzichtig concluderen dat het roetfilter beschadigd is of misschien zelfs verwijderd.

Maar om zeker te weten dat het niet aan de conditie van de motor ligt kun je de deeltjes test uitvoeren vóór het roetfilter.

Dat kun je doen door het slangetje van de verschildruksensor los te koppelen en de uitlaatgassen in een fles te laten blazen waarbij je de sonde van de deeltjestester erbij in doet. De deeltjes die gemeten worden zullen bij een goed functionerende motor rond de 2-3 miljoen deeltjes liggen. Als dat het geval is, weet je dat er bijna niets anders op zit dan een nieuw (of gebruikt) roetfilter te monteren.

Meet je daar echter meer dan 5 miljoen deeltjes dan zou het nog wel eens aan de motor kunnen liggen en is er wellicht nog wat aan te doen."

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 09:58
door Fredhead
raspaardje schreef: 10.02.2023 - 09:18
fredhead schreef: 09.02.2023 - 22:45 Zou wel heel raar moeten lopen als die dan zakt.
Daar ga ik ook niet vanuit...:-) Chromen uitlaatpijpjes blijven ook mooi schoon.
Contact met de specialist wees uit dat zijn eigen euro 4 diesel pas aan de deeltjestellernorm voldeed na vervanging van zijn roetfilter én een stuk rijden. Of misschien zelfs wel na een eerste regeneratie, dat weet ik even niet meer.
Op diverse andere plekken lees ik wel de tip om te zorgen dat je de auto met een warme motor aflevert voor de keuring.
Gaat die vlieger niet op als je de auto 's ochtends neer zet en men er in de middag naar kijkt maar bij een keuringsstation zou je dat dus nog kunnen doen.

Overigens hier na een week of 6 ook het vervangen eindstuk van de auto nog brandschoon.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 10:03
door raspaardje
Die tip staat dus ook in die link...:-)

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 10:07
door Urbexpeditie
Dank voor je opmerking raspaardje.
Ik lees ww zijn deelname niet. Dat is hij niet waard!

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 10:07
door raspaardje
[
raspaardje schreef: 10.02.2023 - 09:25 Klok, klepel idd. Ik denk wel dat -ie goed bedoelt...

Hij bedoelt deze tip uit een link die ik vaker heb geplaatst:
Zie ook https://problemcar.nl/columns/zet-de-ni ... ragehouder)
En ik moet hierop terugkomen, excuses WW2...

Hij bedoelt hiermee tip 10 voor de garagehouder, uit deze link: https://problemcar.nl/columns/zet-de-ni ... ragehouder

"Tip 10. Heb je na dit alles gecheckt te hebben nog steeds twijfels om een nieuw roetfilter te monteren? Koop dan een nieuw roetfilter (maakt niet uit van welk merk) en sluit die met behulp van een slang aan op de achterdemper en doe de deeltjestest ná dit nieuwe filter. Als hij dan bijna geen deeltjes telt weet je zeker dat je het filter bij deze auto met een gerust hart kan vervangen en hij daarna door de test komt!

Dit roetfilter leg je daarna gewoon in je magazijn en gebruik je als een stukje gereedschap."

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 10:29
door Urbexpeditie
Overigens, Bob stelt hem de vraag en krijgt geen duidelijkheid. In het geheel geen antwoord. In plaats daarvan ligt de focus op mij om blijvend te zieken. Dat zou hij ook doen want dat schreef bij in een privébericht aan mij.

Hij had beter Bob kunnen antwoorden met bv bronvermelding erbij wat hij bedoelt.
Als iemand hem daar op wijst (zoals vele malen eerder) dan is hij beledigd, en ben jij degene die zich "openlijk onsterfelijk belachelijk" maakt. Om maar even in zijn bewoordingen te blijven.

We zijn op dit forum om elkaar te helpen, open eindjes aan elkaar te knopen en nieuwe informatie te delen.
Zit niet op dit soort sfeerverziekende types te wachten.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 10:38
door Urbexpeditie
On topic:

Vind trouwens dat je de euro4 netjes voor elkaar hebt. Zoals Ferdi ook al schreef: kan haast niet fout zijn.
Ben wel benieuwd naar de uitslag.

@Ferdi, volgens mij gaat men bij de APK voor aanvang van de deeltjestester eerst de motor warmdraaien.
Zou nog mooier zijn als deze eerst zou regenereren en daarna testen. In theorie zou dit kunnen werken.
Of het in praktijk ook zo is....

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 10:45
door V70Rene
Bover schreef: 07.02.2023 - 19:22 Deze reiniger zou krachtig zijn .....
https://www.jlmlubricants.com/nl-nl/pro ... n-reiniger
Hoe vaak dien je eigenlijk een reiniger toe te passen. Onze auto (2e hands) werd 3 weken geleden afgeleverd, en kreeg een diesel reiniging voor aflevering. Nu wil ik de auto in goede staat houden, en wil dit dus periodiek gaan doen.

Moet dit dan elke 10K km of elke 5K km of elk half jaar ? De kosten van een cleaner interesseert me niet zo veel, zolang de motor maar schoon blijft.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 11:07
door raspaardje
Urbexpeditie schreef: 10.02.2023 - 10:29 Hij had beter Bob kunnen antwoorden met bv bronvermelding erbij wat hij bedoelt.
Als iemand hem daar op wijst (zoals vele malen eerder) dan is hij beledigd, en ben jij degene die zich "openlijk onsterfelijk belachelijk" maakt. Om maar even in zijn bewoordingen te blijven.
Volledig mee eens!

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 11:15
door raspaardje
Urbexpeditie schreef: 10.02.2023 - 10:38 On topic:

Vind trouwens dat je de euro4 netjes voor elkaar hebt. Zoals Ferdi ook al schreef: kan haast niet fout zijn.
Ben wel benieuwd naar de uitslag.

@Ferdi, volgens mij gaat men bij de APK voor aanvang van de deeltjestester eerst de motor warmdraaien.
Zou nog mooier zijn als deze eerst zou regenereren en daarna testen. In theorie zou dit kunnen werken.
Of het in praktijk ook zo is....
Er kan natuurlijk wat stuk gaan tussen nu en 14 maart...:-)
Maar verder heb ik er ook wel vertrouwen in. Jammer genoeg kwam eergisteren de ideale opvolger op Marktplaats te koop. Te vroeg dus...:-)
Tegelijkertijd rijd ik wel weer een jaar door wanneer hij door de APK komt. Van de kinderen moet het zelfs, die willen dat ik er geen afstand van neem...:-)

Eerst regeneren en vlak daarna testen is dus geen goed idee, zie tip 9 uit de eerder gedeelde link (ik begin te twijfelen of deze wel wordt geopend...:-) ):

"Tip 9. En tot slot een eye opener wellicht. Een roetfilter dat vol zit met roet geeft een positief resultaat bij de roetmeting. Het vele opgeslagen roet in het filter zorgt namelijk voor een nog betere filtering. Gevolg hiervan is dat een recente regeneratie (al dan niet geforceerd) een verhoging geeft van de roetdeeltjes. Dus regenereer en/of reinig nooit een roetfilter vlak voor een APK! "

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 11:19
door V480-S60
V70Rene schreef: 10.02.2023 - 10:45
Bover schreef: 07.02.2023 - 19:22 Deze reiniger zou krachtig zijn .....
https://www.jlmlubricants.com/nl-nl/pro ... n-reiniger
Hoe vaak dien je eigenlijk een reiniger toe te passen. Onze auto (2e hands) werd 3 weken geleden afgeleverd, en kreeg een diesel reiniging voor aflevering. Nu wil ik de auto in goede staat houden, en wil dit dus periodiek gaan doen.

Moet dit dan elke 10K km of elke 5K km of elk half jaar ? De kosten van een cleaner interesseert me niet zo veel, zolang de motor maar schoon blijft.
Het is meer van belang dat de motor en het roetfilter "heel" zijn. Een motor en/of een roetfilter die niet meer helemaal "fris" meer zijn (oftewel "gebreken" vertonen) zullen eerder afgekeurd worden dan frissere motoren en niet defecte roetfilters. In het eerste geval helpt dieselcleaner echt niet.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 10.02.2023 - 11:20
door raspaardje
V70Rene schreef: 10.02.2023 - 10:45
Bover schreef: 07.02.2023 - 19:22 Deze reiniger zou krachtig zijn .....
https://www.jlmlubricants.com/nl-nl/pro ... n-reiniger
Hoe vaak dien je eigenlijk een reiniger toe te passen. Onze auto (2e hands) werd 3 weken geleden afgeleverd, en kreeg een diesel reiniging voor aflevering. Nu wil ik de auto in goede staat houden, en wil dit dus periodiek gaan doen.

Moet dit dan elke 10K km of elke 5K km of elk half jaar ? De kosten van een cleaner interesseert me niet zo veel, zolang de motor maar schoon blijft.
Ik doe elke 30.000 km een flesje per soort.
Met 3 soorten (DPF cleaner, injector cleaner en diesel fuel system conditioner - allen van Forté) komt dat neer op elke 10.000 km een flesje.
+- 23 euro per fles, 69 euro per jaar met mijn jaarkilometrage.