Pagina 17 van 31
Geplaatst: 11.02.2011 - 14:34
door mehrzahl
@Turbodesk, 1:12 is een volstrekt normaal verbruik voor een D5 met DPF en GT. Ik rijd met een normale rijstijl (130 op de snelweg, geen stoplichtsprintjes, weinig korte ritten) 1:13 met een 2.4d, ook met DPF en GT6. Dit is 15% hoger dan bij mijn S60 D5 handgeschakeld.
Als je het met de nieuwe 2.0 TDI's (met DPF) van VW/Audi vergelijkt, komen we er nog niet zo slecht vanaf. Die verbruiken ook zoiets, terwijl de oudere TDI's gemakkelijk 1:20 reden (borrelpraat, maar die waren toch wel erg zuinig).
DPF en Geartronic zijn de oorzaak van je probleem.
Geplaatst: 11.02.2011 - 15:16
door pascro
ik ben ook niet echt ontevreden over het verbruik, maar als ik hier lees dat sommige 1:18,2 halen en dat ik met mijn vorige auto (BMW 530D E39 194 PK) met 6 cilinders ook 1:14 reed, dan had ik deze V70 zuiniger verwacht. Hij heeft 1 cilinder minder en is ook 80 kg lichter. Misschien dat het straks met zomerbanden beter gaat.
Overigens rij ik zo vaak mogelijk op de CC, houdt me aan de snelheid (10km/h te hard levert geen tijdwinst op, alleen maar van die hopeloze onzinnige boetes) , maar het belangrijkste is vooruit kijken, zodat je zo min mogelijk hoeft te remmen.
Geplaatst: 11.02.2011 - 15:51
door Turbodesk
mehrzahl schreef:@Turbodesk, 1:12 is een volstrekt normaal verbruik voor een D5 met DPF en GT. Ik rijd met een normale rijstijl (130 op de snelweg, geen stoplichtsprintjes, weinig korte ritten) 1:13 met een 2.4d, ook met DPF en GT6. Dit is 15% hoger dan bij mijn S60 D5 handgeschakeld.
Als je het met de nieuwe 2.0 TDI's (met DPF) van VW/Audi vergelijkt, komen we er nog niet zo slecht vanaf. Die verbruiken ook zoiets, terwijl de oudere TDI's gemakkelijk 1:20 reden (borrelpraat, maar die waren toch wel erg zuinig).
DPF en Geartronic zijn de oorzaak van je probleem.
Als ik al die mooie verbruikswaarden zie langskomen 1 op 14, 15 en zelfs 17, dan vraag je je toch af wat is er mis met die V70 van mij?
Blijkbaar moet ik er mee leren leven.
Geplaatst: 11.02.2011 - 15:59
door EVV
Ben je er al eens mee naar de garage geweest? Ik zou echt geen genoegen nemen met 1:12, dat is echt veel te veel voor een diesel, dat zijn meer benzine waarden.
Geplaatst: 12.02.2011 - 01:51
door Thijs
Lijkt mij duidelijk.
DPF icm GT en 185pk geven een verbruik van rond de 1 op 12 a 13.
Wil je zuiniger moet je voor de 163 pk variant gaan, liefst zonder DPF en met handbak. Daarmee kom je op de 1 op 16 a 18.
Dus nu niet meer verbaasd zijn over het verbruik mannen :roll: . Het is gewoon niet anders.
Bovenstaande is trouwens wat ik uit alle opmerkingen in diverse topics gefilterd heb. Uitzonderingen op deze conclusie zullen er ongetwijfeld zijn.
Geplaatst: 12.02.2011 - 11:05
door Snellebaksteen
@ Thijs: ik had voordat ik op zoek ging naar een V70 precies dezelfde conclusie getrokken. Dat is dus de reden waarom het een D5 met 163pk geworden is. 185 is te duur in aanschaf (te jong) voor mij en de oudere 140pk diesel is eigenlijk even zuinig.
Het had trouwens heel weinig gescheeld of ik had een V70 140pk met zo goed als alle beschikbare opties gekocht van een mede forumlid (Toppertje).
Geplaatst: 12.02.2011 - 11:14
door Dieselaar
Turbodesk schreef:Die van mij rijd ongeveer 1 op 12. Ik rijd wel redelijk door maar het blijft een ongekend hoog verbruik.
..gezien het berichtje erboven, wat bedoel je met "die van mij", je vrouw of je auto?
Geplaatst: 14.02.2011 - 01:02
door peentje
6,2 bij 120 km/uur volgens de bc. Daarnaast haal ik ongeveer 1 op 12,5 gemiddeld volgens bc.
De tankbonnetjes kan ik niet goed controleren, erg wisselend, vaak in het dorp (vrouwlief) en af en toe lange afstanden (ikke).
Geen vast ritme per tankbeurt, daarnaast ook geen vaste tankpas, heb er zakelijk een stuk of 4 soorten over diverse auto's.
Weet dat de BC geen exact getal geeft, maar het is wel consequent in de metingen.
Geplaatst: 20.02.2011 - 14:42
door Dieselross
Gisteren 70,8 (ja, echt!!) liter getankt na 852 km.
1 op 12,03 dus.... niet echt zuunig te noemen.
Oh ja, mijn BC denkt dat hij 1 op 15,15 weg tikt (6,6/100), klopt niets van.
Geplaatst: 20.02.2011 - 14:47
door Dieselaar
dan zat je met kromme tenen of te slapen?
ik ben nooit verder gekomen dat 68 liter maar ik snap het niet, er kan toch maar 70 liter in de tank??
Geplaatst: 20.02.2011 - 14:53
door Dieselross
Ik tank altijd op een hetzelfde adres, dat kon ik dus net halen
Maar er gaat blijkbaar iets meer als 70L in bij mij....
Geplaatst: 20.02.2011 - 15:05
door NOS
Ik heb laatst gewoon 160 Km gereden op maar acht liter diesel, een gemiddelde van 1 op 20

(Ok, de omstandigheden waren gunstig)
Geplaatst: 20.02.2011 - 15:28
door JeroenSpock
Dieselaar schreef:dan zat je met kromme tenen of te slapen?
ik ben nooit verder gekomen dat 68 liter maar ik snap het niet, er kan toch maar 70 liter in de tank??
Mijn laatste tankbeurt ging er 71,94 liter in.
Van die tank heeft hij nu 940 km gereden, en de naald staat 1 streepje links van het midden

Geplaatst: 20.02.2011 - 16:21
door diesel01
Ik heb voor het eerst BP ultimate diesel getankt met deze auto en dat is een merkbaar verschil.
Dit type D5 met Gt staat nu niet bepaald bekend om zijn zuinige loop, aangezien wij weinig anders rijden dan woon/werk en op dit tankje diesel ineens 3 dagen langer gereden kan worden met gelijkblijvende rechtervoet heeft mij doen besluiten om alleen nog maar soortgelijk te tanken.
Gemiddeld verbruik volgens BC 7.6/100km..
Geplaatst: 20.02.2011 - 18:30
door sbv
In mijn S60 heb ik wel een 75,5l gekregen. De huidige V70 nooit meer als 74l geloof ik.
Er gaat echt wel meer in als 70l in de tank. Als het lampje gaat branden bij mij gaat er ca 69 l in. Met wat prakken dat wel.
Geplaatst: 20.02.2011 - 19:39
door Dieselross
Ik denk dat de tank van de XC70 / V70 dan wel iets kleiner is....
Geplaatst: 21.02.2011 - 00:18
door Thijs
Ehh, nee... Als ik hem goed leeg rij, dus nog ff stukje door als het lampje gaat branden, en ik vul hem helemaal op dan gaat er 79 liter bij. Maar als ik stop bij de automatische afslag dan zit er nog maar een liter of 70 in. Vanaf de automatische afslag van het tankpistool kan je er nog ruim 8 liter bij gieten!
Geplaatst: 21.02.2011 - 08:48
door Turbodesk
Het word steeds erger. Gisteren getankt en terug gerekend. 1 op 11.3
Heb ik nog rustig gereden ook. Lange stukken op de cruise control. (op 125 ingesteld) Ik vind de auto wel erg dorstig worden.
Geplaatst: 21.02.2011 - 09:14
door Max
Turbodesk schreef:Het word steeds erger. Gisteren getankt en terug gerekend. 1 op 11.3
Heb ik nog rustig gereden ook. Lange stukken op de cruise control. (op 125 ingesteld) Ik vind de auto wel erg dorstig worden.
Is inderdaad erg dorstig, met mijn XC70 (2006, 198pk) haal ik zeker 13.0 en zeer regelmatig 14.0
Geplaatst: 21.02.2011 - 09:34
door Turbodesk
Heb de auto al eerder een keer laten uitlezen, geen storingen. Auto rijd ook prima. Stationair is ie rustig. Ik vraag me af wat ik hier mee moet. Dealer weet ook niet waar ie naar moet kijken als alles volgens de computer goed is. Allerlei materialen preventief gaan vervangen is denk ik ook niet de oplossing.
Iemand nog tips???