Pagina 17 van 30
Geplaatst: 15.01.2009 - 08:48
door Ben
Wie wil Volvo en Saab kopen?
14 januari 2009, 11:00 | BNR.nl
Er staan hele automerken te koop op de autoshow van Detroit. Volvo en Saab staan nadrukkelijk in de etalage.
Buiten Scandinavië zijn Volvo en Saab nergens meer geliefd dan in Nederland. Twee kleine bedrijven, met name Saab. BNR vraagt twee autojournalisten of het de moeite waard is om de beurs te trekken voor de automerken. Wat krijg je er eigenlijk voor?
Volvo: autoveiligheid
Eerst maar eens Volvo. Waarom zou je dat bedrijf willen kopen? Nou, dat weet autojournalist Wim Oude Weernink (columnist voor Autokopen.nl) direct. "Toonaangevend leiderschap op het gebied van autoveiligheid."
Maar Volvo heeft zo zijn eigen problemen, zegt Carlo Brantsen van Carros magazine, zelf een Volvo-rijder. "Ze hebben een beetje de CO2-hype gemist. Ze hebben weinig echt zuinige auto's, ondanks het feit dat ze milieu altijd hoog in het vaandel hebben gehad."
Saab: bijzondere auto's
Dan naar Saab. Waarom zou een ander dat concern dat willen kopen? "Saab bedient klanten met een alternatieve smaak en levensstijl, die een bijzondere auto willen.", zegt voormalig Saab-rijder Wim Oude Weernink.
Saab heeft inderdaad een paar hele mooie modellen geproduceerd. Maar die klassiekers zijn alweer van een tijdje geleden. Carros-hoofdredacteur Carlo Brantsen heeft "geen idee" wie Saab van General motors zou willen kopen. "Ik zou het ook niet hoeven. Saab is er sinds het Stenen Tijdperk niet in geslaagd om ook maar een dubbeltje winst te maken. En Saab heeft ook heel weinig karakter meer, zeker na de overname door General Motors."
Doordat de hele industrie op zwart zaad zit, zal het zeker voor Saab maar ook voor Volvo verdraaid lastig worden om een koper te vinden.
bron: BNR Nieuwsradio
Geplaatst: 16.01.2009 - 21:46
door anwo
Misschien moeten we gewoon wachten tot er echt nieuws is. We hebben nu al zoveel speculaties gezien.
Geplaatst: 16.01.2009 - 22:01
door Ben
En daarom dit topic maar eens een beetje opgeschoond
Geplaatst: 18.01.2009 - 19:23
door FrankS60
Ja als ik het dus goed begrijp is er niks veranderd... Volvo te koop en chinezen geinteresseerd...
Geplaatst: 25.01.2009 - 17:19
door Volvo-Sverige
http://www.autointernationaal.nl/artike ... d=9620&n=0
'Verkoop Volvo start volgende maand' 24-01-2009 11:29
Ford zal volgende maand gericht op zoek gaan naar kopers voor Volvo, zo bericht persbureau Bloomberg. Het bedrijf verwacht meerdere biedingen van Chinese autofabrikanten te krijgen, zo laat een insider weten. Hij wil geen namen noemen, maar mogelijke kandidaten zijn SAIC, Guangzhou Automobile en Chery. Halverwege volgende maand zullen gegadigden documenten over Volvo ontvangen.
Ford kocht Volvo in 1999 voor 6,4 miljard dollar. Het bedrijf is op zich gesteld op zijn Zweedse dochter, maar heeft dringend geld nodig en moet daarom bezittingen verkopen. Ford doet dit liever dan dat zij de Amerikaanse overheid om steun vraagt en daarmee niet langer baas in eigen buik is.
“Het is niet het ideale moment om een automerk te verkopen, maar er is duidelijk behoefte aan cash”, zo laat een analist weten. De kans is het grootst dat Volvo in Chinese handen terecht komt. Volvo is een gerespecteerd en redelijk succesvol merk in China en anders dan bijvoorbeeld bij Hummer zijn de modellen niet te groot voor de Chinese markt. Daar komt bij dat er in China met enige jaloezie gekeken wordt van de aankoop door Tata van de merken Jaguar en Land Rover. Een mooi Europees merk, dat willen de Chinezen ook wel in hun portefeuille.
Ford is blij als zij voor Volvo ongeveer even veel kan vangen als zij indertijd betaald heeft. Gegeven de situatie op de internationale kapitaalmarkten is het echter twijfelachtig of een Chinese autofabrikant een dergelijk bedrag kan lenen. Chery heeft zich reeds min of meer klem geleend en SAIC heeft recent een grote strop op dochtermerk SsangYong geleden, dat als afgeschreven beschouwd moet worden.
Geplaatst: 01.02.2009 - 09:54
door Johan
Het lek bij Ford is wereldwijd nog steeds niet boven.
Aan de Europese afdeling zal het niet liggen, blijkt bij de presentatie van de jaarcijfers.
Ford zit wereldwijd nog altijd flink in de problemen. In het laatste kwartaal van 2008 liet het concern een verlies van 5,5 miljard dollar noteren, waardoor het totaal over 2008 opliep tot een verlies van 14,6 miljard.
Ironisch genoeg was 2008 juist een goed jaar voor Ford Europa, want in ons continent bedroeg de winst over vorig jaar een dikke 1 miljard dollar.
De winst over de eerste helft van 2008 bedroeg zelfs 1,34 miljard dollar, maar de recessie zorgde in de tweede helft van vorig jaar voor een verlies van 261 miljoen dollar.
De Amerikaanse tak van Ford zegt voorlopig geen overheidssteun nodig te hebben. De verkoop van Volvo moet voor het geld zorgen dat de financiële kloof kan dichten. De koop is nog niet rond, maar Ford meldt dat er meerdere partijen interesse hebben.
[bron: Autoweek]
Geplaatst: 02.02.2009 - 13:40
door michel-C30
French car maker Renault has held talks with Ford about a possible purchase of Volvo cars, reports Reuters.
The two companies met last autumn to discuss a possible deal, but apparently the talks ended after the parties failed to agree on the value of the Swedish car maker.
Renault and Ford have held further discussions since then.
Renault and Volvo came very close to merging in late 1993. Opposition from within Volvo and from the Sweden Shareholder’s Association eventually halted the tie-up.
The two companies were seen as a good fit, because Renault’s centre of gravity was in smaller cars, and Volvo’s in larger, more premium-priced, vehicles.
Last autumn’s talks might also explain why Renault suddenly put plans for a new generation of large cars on ice.
If Renault did buy Volvo cars, it would be probably be on the basis that it is absorbed by the French maker, rather than becoming part of the wider Renault-Nissan alliance.
Volvo has just announced losses of $1.5bn in the wake of collapsing sales and it’s thought that Ford (which itself lost $6bn in the fourth quarter of 2008) is keen to shift its subsidiary in exchange for ready cash.
Geplaatst: 02.02.2009 - 14:45
door Johan
Als dan toch maar de "froggies" ipv de "geeks".
Geplaatst: 02.02.2009 - 17:29
door Gast
De Renault-Nissan alliantie is nog niet zo raar. In ieder geval beter dan een Chinese partner.
Geplaatst: 02.02.2009 - 17:36
door Volvoman
Het voelt in ieder geval lekkerder, dan met de Chinesen
Geplaatst: 02.02.2009 - 20:19
door V480-S60
Als dat bericht van michel C30 waarheid is, dan komt het uiteindelijk toch tot de reeds lang geleden gekoesterde echte alliantie tussen Renault en Volvo.
Ik ben benieuwd.
Geplaatst: 02.02.2009 - 22:03
door Ben
Die verbinding was er toch al heel lang. Ze hebben altijd al zitten voetjevrijen en onderdelen uitgewisseld.
Geplaatst: 02.02.2009 - 22:45
door menjo
Wat moet Renault eigenlijk met Volvo, ze hebben Infiniti toch al? En die gaan ze binnenkort schijnbaar ook naar europa halen.
Geplaatst: 02.02.2009 - 22:57
door Polarbaer
menjo schreef:Wat moet Renault eigenlijk met Volvo, ze hebben Infiniti toch al? En die gaan ze binnenkort schijnbaar ook naar europa halen.
Zoals je zegt: Infiniti moet het nog gaan maken; Volvo heeft hier een naam. Bovendien focust Renault sinds enige jaren op het thema veiligheid. Daar past Volvo toch aardig bij. Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Geplaatst: 02.02.2009 - 23:03
door vcadspro
Peeters en Van Rompuy overleggen met Volvo-top
Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) en federaal premier Herman Van Rompuy (CD&V) hebben vandaag overleg gepleegd met de top van autoconstructeur Volvo over de toekomst van het bedrijf in België. Dat zegt de woordvoerder van Peeters. Volvo heeft een belangrijke vestiging in Gent.
Volvo-topman vast in Londense sneeuw
Normaal had een ontmoeting moeten plaatsvinden tussen Peeters, Van Rompuy en Volvo-topman Stephen Odell, maar wegens de slechte weersomstandigheden zat Odell vast op de luchthaven van Heathrow in Londen. Daarom werd op het kabinet van de premier een conference call belegd.
Moielijke maanden overbruggen
"Volvo heeft een goede toekomst, maar er moeten enkele moeilijke maanden overbrugd worden. De komen dagen wordt samen met de federale regering bekeken hoe dat gaat gebeuren", zegt Peeters na afloop van het overleg. Een mogelijkheid is een staatswaarborg, zegt de minister-president, maar in ieder geval moet ook Volvo zelf de nodige maatregelen nemen.
Peeters beklemtoont dat voor de Vlaamse regering de werkgelegenheid bij Volvo van primordiaal belang is. (belga/eb)
02/02/09 21u32
Bron HLN.BE
http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedri ... -top.dhtml
Geplaatst: 04.02.2009 - 00:40
door xc-men
Toch wel leuk om te zien dat Renault weer in de picture is. dan gaat het toch misschien uitkomen wat ik bijna twee jaar geleden op dit forum heb geschreven. Renault heeft het geld niet maar de Koreanse regering staat klaar om een grote geld injectie to doen in de noodlijdende auto industrie.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... &start=100
Samsung motors (Renault) en Volvo zou een prima combi zijn.
Ik zal eens na vragen bij een paar vrienden van me in Korea die bij Samsung werken of er nog nieuws is.
Geplaatst: 04.02.2009 - 11:29
door Thuurc
Verkoopcijfers in Amerika, -63% voor Volvo. Zo ongeveer de grootste terugval voor een automerk in de VS. Heel erg jammer, terwijl Volvo naar Amerikaanse maatstaven geen/weinig grote slurpers maakt. Zouden ze te duur zijn of ligt het ergens aan?
Geplaatst: 04.02.2009 - 13:55
door Polarbaer
Thuurc schreef:Zouden ze te duur zijn of ligt het ergens aan?
De huidige onzekerheid over Volvo's toekomst doet er waarschijnlijk geen goed aan.
Geplaatst: 04.02.2009 - 16:33
door menjo
Thuurc schreef:Verkoopcijfers in Amerika, -63% voor Volvo. Zo ongeveer de grootste terugval voor een automerk in de VS. Heel erg jammer, terwijl Volvo naar Amerikaanse maatstaven geen/weinig grote slurpers maakt. Zouden ze te duur zijn of ligt het ergens aan?
C30: veel te duur en onpraktisch. Als onpraktisch geen probleem is krijg je voor minder geld ook een Camaro, Challenger of Mustang wat een amerikaan toch "iets" meer aanspreekt.
S40/V50: Veel te duur voor zo'n kleine auto, geen amerikaan kijkt er dus naar om. Duidelijk niet "premium" genoeg om de prijs te verantwoorden.
XC90, S60: te oud
S80/XC70/V70: verbruiken te veel (ja echt).
Daarnaast staan de Volvo automaten hier bekend dat ze niet meekunnen met de competitie. Veiligheid is geen issue meer. Etc.
Geplaatst: 04.02.2009 - 16:52
door Paul
Veiligheid boeit een Amerikaan volgens mij ook niet, zitten daar toch nog steeds niet in de gordel?