Pagina 17 van 19

Geplaatst: 18.12.2009 - 18:00
door M@rcel
s3wage schreef:Hehe grapjas :D
Maar...
Waarom zijn LPG bougies nou beter dan gewone?

Geplaatst: 18.12.2009 - 18:30
door s3wage
Dat weet je toch wel ? ik weet het wel maar ik ben benieuwd of de rest het ook weet :razz:

Geplaatst: 18.12.2009 - 18:36
door Hans
Jij beweerd hier iets, daar zou ik voorzichtig mee zijn. Onderbouw nou eerst eens waarom die bougies beter zouden zijn...

Geplaatst: 18.12.2009 - 19:09
door bart simpson
Er zijn mensen die uit eigen ervaringen gasinbouw in een V70 2000-2008 ontraden daar in de basis de cilinderkop ongeschikt is voor lpg inbouw.

Geplaatst: 18.12.2009 - 19:09
door s3wage
Ja ngk heeft ze ervoor ontworpen en beweert na onderzoek dat dat beter is(ngk is een vd grootste bougie fabrikanten wereldwijd)

Geplaatst: 18.12.2009 - 19:14
door bart simpson
Zou ik ook beweren als ik NGK was, maar hebben ze er harde bewijzen voor? en/of gebruikerservaringen?

Ik fabriceer trouwens karnemelk, mijn ervaring is dat met 1 pak karnemelk per volle tank je T5 veel zuiniger wordt......

Geplaatst: 18.12.2009 - 22:41
door Ludo
bart simpson schreef:Er zijn mensen die uit eigen ervaringen gasinbouw in een V70 2000-2008 ontraden daar in de basis de cilinderkop ongeschikt is voor lpg inbouw.
bart simpson schreef:hebben ze er harde bewijzen voor? en/of gebruikerservaringen?
:wink:

Geplaatst: 19.12.2009 - 12:36
door Johan s60
Bij 310.000 Km heb ik de distributie riem+waterpomp vernieuwd, en gelijk maar weer de klepspeling gecontroleerd.

Uitlaatkleppen 0.4mm
Inlaatkleppen 0.2mm

:x-mas:

Geplaatst: 22.12.2009 - 16:35
door s3wage
Ja het is wel de grootste bougie boer wereldwijd ? is er hier op het forum iemand die ze gebruikt ?

Geplaatst: 22.12.2009 - 20:02
door Johan s60
Ik heb ooit twee type NGK geprobeerd, maar zweer bij de originele (Beru)

Geplaatst: 22.12.2009 - 20:12
door M@rcel
Mijn ervaring met vier verschillende LPI wagens is dat ALLE bougies nogal snel minder gaan presteren. Reden voor mij om bij elke beurt de bougies te laten vervangen. Ik kies dan voor de goedkoopste die de garage heeft liggen.

Edit: Nederlands van gemaakt

Geplaatst: 24.12.2009 - 15:49
door s3wage
Oke,ja das ook een oplossing gewoon de bougies vaker vervangen.

Maar de grootste bougie fabrikant ter wereld zal toch geen tellsell achtige onzin producten gaan verkopen ?(is geen reclame en schaad de reputatie)

Terwijl de markt voor lpg rijders steeds groter word(Japan rijden bijna alle taxi,s op lpg..)

Geplaatst: 02.01.2010 - 17:01
door s3wage
Wim J schreef:OK, hier komt de data die de garage me gegeven heeft.

inlaatkleppen: (0,20 +-0,03)
1: 0,07
2: 0,22
3: 0,15
4: 0,22
5: 0,22
6: 0,22
7: 0,20
8: 0,15
9: 0,22
10: 0,10

Uitlaatkleppen: ( 0,40 +- 0,03)

1: 0,40
2: 0,40
3: 0,35
4: 0,35
5: 0,40
6: 0,40
7: 0,40
8: 0,40
9: 0,35
10: 0,27

In totaal zijn 9 stoters vervangen aan een kleine 15 euro per stuk, nog wat ringen en keeringen, afdichtring en de nodige lijm.
In totaal voor dik 600 euro werkuren.
In totaal een factuur onder de 1000 euro. Wat mijn LPG-verhaal nog steeds in de positieve cijfers houdt. (ruim !)

Het lijkt er inderdaad op dat niet alle cylinders evenveel flashlube krijgen. Maar ik heb nog de klassieke variant vh flashlube systeem.
Deze plan ik nu wel zo snel mogelijk te vervangen door de electronische. De volgende 50k km kunnen we dan evt verschillen zien.

O, voor de cijfertjes-liefhebbers:
Totale km stand :196000
stand ombouw LPG :149000
aantal KM op LPG: : 47000 (+-45000km per jaar)
motor type B5254T2
XC70 : eerste indienststelling 10/2003 (MY2004)
Type trajecten:
in de week: vnl lange afstandsverkeer met de nodige files,
weekends: vnl heel korte afstanden (- 5 km)
rijstijl: geen hoge topsnelheden (max 140 km/h, oops ! )
XC70 heeft wel steeds ruim 100 kg materiaal in de koffer (of een hond van ruim 70 kg)

Het advies wat ik kreeg om tussen 50 en 60k de kleppen te laten stellen lijkt me dus heel correct te zijn. Meer dan 60k lijkt me een beetje risky te worden.

Motor lijkt iets makkelijker aan te slaan en iets soepeler te draaien, maar dat kan ook perfect tussen mijn oren zitten want als er al verschil is is het zeer miniem!
Is om de 50 tot 60.000 km,s kleppen stellen niet wat erg vaak ?

Geplaatst: 02.01.2010 - 21:19
door Wim J
gezien de gemeten klepspeling na 50k was het toch niet overbodig.
Nadien heb ik wel de electronische flashlube laten plaatsen, wat de smering per cylinder iets beter zou moeten maken dan met de klassieke flashlube. Cyl 1&5 hadden nu merkelijk meer afgezien.

Geplaatst: 03.01.2010 - 15:22
door s3wage
Om de hoeveel km,s laat je ze nu stellen dan ?

Geplaatst: 04.01.2010 - 20:18
door Wim J
Bovenstaande gegevens zijn na 50000 km op LPG (2.5T, XC70) met klassiek flashlube systeem;
Kort na het stellen en het bestuderen vd gegevens heb ik besloten om de electronische flashlube te laten instaleren. Ik plan de volgende 'kleppenstellerij' ditmaal na 60000km. Afhankelijk van de afwijking op de kleppen herbekijk ik deze afstand voor de volgende keer. Enzovoort.

Geplaatst: 04.01.2010 - 20:20
door s3wage
Oke bij die van mij moet helaas alles eraf om de speling te checken..

Geplaatst: 14.04.2010 - 21:17
door Wim J
ondertussen 75000 probleemloze kilometers op gas. Kleppen éénmaal gesteld op 50000km.

Geplaatst: 14.04.2010 - 21:20
door bart simpson
Wim J schreef:ondertussen 75000 probleemloze kilometers op gas. Kleppen éénmaal gesteld op 50000km.
wat koste je dat?

Geplaatst: 14.04.2010 - 22:38
door Wim J
net geen 1000 euro inclusief vervangwagen voor twee dagen