Pagina 17 van 21
Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 08.04.2016 - 10:30
door BlackcurrantV70
Wooow in combinatie met donker blauw exterieur is dit wel erg chique !
Ook het sportstuurwiel zie ik, de mijne heeft het in "gewoon zwart" ligt heerlijk in de hand.
Wordt genieten !
Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 08.04.2016 - 10:43
door sanco
BlackcurrantV70 schreef:
Ook het sportstuurwiel zie ik, de mijne heeft het in "gewoon zwart" ligt heerlijk in de hand.
Wordt genieten !
Dat is idd een puntje, 'k zou stuur zelf ook liever geheel zwart gehad hebben, maar ach... dat komt vanzelf met het stijgen der kilometers ha ha

Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 08.04.2016 - 10:46
door BlackcurrantV70
Ik vind het 2 kleuren stuurwiel net speciaal in jou configuratie !
Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 08.04.2016 - 11:43
door diesel01
Donders wat een mooie combi.
Ziet er erg goed uit, alles er op en aan?
Gefeliciteerd en wederom veilige kilometers gewenst.
Als ik meneer Zalm hoor praten moeten we binnenkort gaan betalen om ons geld op de spaarrekening te zetten...dat helpt natuurlijk om ratio voor emotie te laten staan

Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 08.04.2016 - 11:52
door Thijs
Wat een prach ti ge wagen man! Echt heel mooi! Geniet ervan!
Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 08.04.2016 - 12:13
door dbosker
Mooi, dat wordt puur genieten, elke kilometer maar weer !

Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 28.07.2016 - 10:00
door sanco
Zo, heel even een kleine update na de eerste 3 maanden en zoveel duizend kilometers in de blauwe D5AWD.
Samenvattend: machtig!
Gewoon een heerlijk mobiel om in te rijden. Ten opzichte van de vorige getunede 2.4D is het verschil niet enorm groot, maar het blok heeft zeker met de bak in sport echt wel wat te vertellen! Bij rustig rijden merk je vooral onderin toeren de voordelen van de dubbele turbo. Verder went luxe heel snel kan ik jullie vertellen en is de auto merkbaar stiller. Denk dat de gelaagde ruiten daar ook een bijdrage aan leveren.
Tot nu toe valt het verbruik me in de dagelijkse praktijk erg mee. het extra gewicht, de 4wd en de 19inch rubbers in aanmerking genomen, vind ik 1 op 13,5 aan de pomp (eigenlijk vrijwel vergelijkbaar met de oude) een prima score.
Kleine opmerkingen:
- blauw als kleur is echt veel minder praktisch dat dat grijs. wordt ook een stuk warmer in de zomer

- telefoon verbinding , lees geluidsweergave van de andere zijde via BT /sensus is en blijft gewoon slecht. Dat is een bijna dagelijks terugkerende ergernis.
- lane departure: staat altijd uit, want anders toetert het de hele dagen op de B wegen in de provincie.
- auto start stop: eerste handeling na het starten: uit!
- automatische cruise: ik mis nog elke dag gewoon de standaard cruise optie. ik reed altijd met de duim. ging rustig van rechts naar links bij inlopen op de voorligger. dat kan nu niet meer zonder voetje op gas, want anders grijpt de acc al in en laat de snelheid teruglopen. Ook zonder enige vorm van verkeer voor me, heb ik het idee dat het systeem soms wat aarzelt. je rijdt net niet helemaal met een vast constant toerental zoals met de oude. Kortom, de beveiliging zal me wellicht ooit nog behoeden, maar vooralsnog zou ik meteen mijn oude functionaliteit weer terug wensen, als het kon.
- had de autom nivo regeling nog niet gemist, totdat ik recent even flink wat gewicht achterin had gestouwd. toen merkte ik dat de auto dan toch wat in de kont gaat hangen, waar de ander nooit enige vorm van hangen heeft vertoond. Nu is dat geen dagelijkse praktijk, dus geen echt issue, maar ik heb nu wel degelijk verschil ervaren.
O ja, wat me opvalt: bij de oude draaide de ventilator vrijwel nooit, (alleen met de airco aan, of na een snelle rit bij warm weer) bij deze wel af en toe , ook zonder airco, ook na rustig ritje en geen extreem warm weer. Stopt wel meteen na afzetten motor. Ik heb de indruk dat dit gebeurd in combinatie met het regeneratieproces wat dan loopt. (kun je zien aan het verbruik). herkent iemand dat?
Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 28.07.2016 - 10:09
door NielsPHEV
Die twin Turbo D5 vind ik de lekkerste diesel die Volvo ooit gemaakt heeft mijn ervaring is dat ie zuiniger is dan de 2.0 5 cilinders (dit is overigens consistent met de vebruikscijfers bij introductie van de 163 pk 2.0 5 cil dsl D3) en vooral veel lekkerder rijdt. Kan je bij een MY16 de ACC niet uitzetten door het cruise knopje ingedrukt te houden. Vanaf MY14 is dat vgls mij standaard.
Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 28.07.2016 - 13:04
door sanco
@NielsPHEV,
Hartelijk dank voor je tip!!
want hoewel ik dacht dat ik de handleiding er al even op had nageslagen, heb ik er schijnbaar overheen gekeken!!! .... want wat lees ik nu agv jouw tip onder het hoofdstuk "van cruise control functie wisselen":
Met een druk op de knop kan het adaptieve deel (afstandshouder) van de cruisecontrol worden gedeactiveerd, waarna de auto alleen de ingestelde/opgeslagen snelheid aanhoudt.
Druk lang op de stuurtoets – het symbool op het instrumentenpaneel verandert in .
> Daarmee is de standaardcruisecontrol CC (Cruise Control) geactiveerd.
Waarschuwing: Na een wisseling van ACC naar CC remt de auto niet langer automatisch - deze volgt alleen de ingestelde snelheid.
Wisselen van CC naar ACC
Schakel de cruisecontrol uit met 1–2 keer drukken op de -knop zoals aangegeven in de uitschakelingsinstructie. De volgende keer dat het systeem wordt ingeschakeld, wordt de adaptieve cruisecontrol geactiveerd.
Dus , dat ga ik vanmiddag meteen proberen!

Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 28.07.2016 - 14:29
door diesel01
Ik heb afgelopen week even met een S90 gereden waar intel safe pro op zat.
Het is even wennen omdat wanneer je een zijmarkering pakt de auto je automatisch de weg weer opdrukt terwijl daar juist die trekker rijd die de ruimte nodig is.
Toch zit het er aan te komen dat wij volgend jaar voor het eerst een geheel nieuwe auto kopen en dan zou ik het wel als pakket aanvinken..
Verder heb jij gewoon een uber vette machine Klaas, mooi hoor!
Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 28.07.2016 - 14:41
door NielsPHEV
diesel01 schreef:
Ik heb afgelopen week even met een S90 gereden waar intel safe pro op zat.
Het is even wennen omdat wanneer je een zijmarkering pakt de auto je automatisch de weg weer opdrukt terwijl daar juist die trekker rijd die de ruimte nodig is.
Toch zit het er aan te komen dat wij volgend jaar voor het eerst een geheel nieuwe auto kopen en dan zou ik het wel als pakket aanvinken..
Verder heb jij gewoon een uber vette machine Klaas, mooi hoor!
Het systeem is even wennen en drukt niet door, wanneer je overigens netjes richting aangaf doet het systeem niets... Ik had het lane departure warning systeem op de XC90 de eerste uit staan toen toch maar geprobeerd en ben er nu aan gewend, je gaat er wat netter van rijden
Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 28.07.2016 - 14:46
door lint
Ik heb op mijn V70 ook dat systeem, alleen met akoustische waarschuwing dus geen tegenstuurreactie van de auto. Soms vind ik het systeem hinderlijk en schakel het dan uit.
Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 28.07.2016 - 14:50
door NielsPHEV
die acoustische had ik ook altijd uitstaan op de V60 dit systeem heeft naar mijn ervaring echt veel meer zin
Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 28.07.2016 - 16:18
door diesel01
NielsPHEV schreef:
diesel01 schreef:
Ik heb afgelopen week even met een S90 gereden waar intel safe pro op zat.
Het is even wennen omdat wanneer je een zijmarkering pakt de auto je automatisch de weg weer opdrukt terwijl daar juist die trekker rijd die de ruimte nodig is.
Toch zit het er aan te komen dat wij volgend jaar voor het eerst een geheel nieuwe auto kopen en dan zou ik het wel als pakket aanvinken..
Verder heb jij gewoon een uber vette machine Klaas, mooi hoor!
Het systeem is even wennen en drukt niet door, wanneer je overigens netjes richting aangaf doet het systeem niets... Ik had het lane departure warning systeem op de XC90 de eerste uit staan toen toch maar geprobeerd en ben er nu aan gewend, je gaat er wat netter van rijden
Het zal mijn interpretatie wel zijn, ik voel in het stuur duidelijk dat hij mij weer de weg op drukte en moest, in mijn beleving, even kracht zetten om hem daar te houden waar ik hem wilde hebben.
Hier veel 60 zone waarbij ze de kantstreep 10cm uit de berm hebben, bij trekkers of vrachtverkeer heb je die cm juist nodig.
Desalniettemin mooi systeem en met acc en de relatieve rust in het noorden op de snelweg een mooie relaxte extra.
Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 09.08.2016 - 14:24
door sanco
Zo, na een dag of 14 "proefdraaien" kan ik met recht melden dat ik blij ben met je tip Niels, ik gebruik nu op sommige wegen hier in de regio weer regelmatig de handmatige CC zoals ik het met mijn vorige XC gewend was. Wellicht dom om het zelf niet verder uit te zoeken of te vragen aan de dealer, maar hoe dan ook, het geeft me in bepaalde situaties weer een meer ontspannen manier van rijden. Heb ik nog meer plezier van mijn karretje

Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 11.08.2016 - 20:50
door mad
Mooie machine Sanco, ik wens je veel veilige kilometers! We kochten de vorige XC's ongeveer tegelijkertijd. Ik ga nog even door....
Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 17.12.2016 - 17:19
door sanco
Binnen 3 weken 2 keer te maken krijgen met een lekke linker achter band, dat is pure pech toch? Zoals ik vorige week in mijn moment van de dag schreef was er dus ook een winterband lek. Deze zaterdagmiddag nog maar even binnengebracht voor een oordeel van de garage. In de loop van de week het verdict gekregen waar ik al bang voor was, namelijk niet meer te repareren. Dus wat doe je dan, 4 banden die ca 24k hebben gelopen, waarvan 2 op 6mm en 2 op zeg 5mm. Om daar 1 nieuwe bij om te zetten , zeker ook vanwege de awd, dat leek me zelf niet zo'n goed plan, en dat werd me ook afgeraden. Twee nieuwe dan maar? maar ja, dan ben je 500 kwijt en blijf je met de Wintracs zitten, en ik ben sinds ik deze 2e set heb niet meer zo tevreden over deze banden. Met de vorige set ruim 60 k gereden en met deze dus nog geen 25 en nu al flink wat rubber kwijt. Koop je weer 2 erbij, blijf je zitten met deze banden en.... ik vind het verschil in profieldiepte en daarmee omtrek tussen voor /achter ook nogal fors, en hoewel we geen overgevoelige tussenkoppeling meer hebben anno 2016, lijkt mij dat zelf nog steeds minder verstandig.
Natuurlijk zijn we al met al weer lekker laat in het seizoen om nu nog in keuze te kunnen gaan, want de Michelin blijkt al wat moeilijker / soms niet meer leverbaar. Daar kwam nog een kostenplaatje bij van rond de 1000 euro....
Nu mag men er van mij best een beetje aan verdienen, maar als je dan zelf es op zoek gaat, kom je op het www heel andere prijzen tegen, en ook nog voorradig. Kortom: ik heb de stoute banden maar aangetrokken en vrijdagmorgen de bestelling gedaan, en volgens track en trace liggen ze inmiddels op het distributiepunt in de buurt, te wachten op uitlevering komende werkweek.
We gaan het zien, of het aan het eind van de rit verstandig blijkt te zijn, ik hoop natuurlijk niet dat het stiekem al vrij oude banden zijn (dotcode zal het wel zeggen) of tweede keuze banden, maar anderzijds is het verschil dermate groot, dat ik straks bijna 4 nieuwe banden thuis heb , en na 7 jaar eindelijk weer Michelins kan gaan rijden, voor de prijs van 2 Vredestein gemonteerd.
En ja, ik heb nog getwijfeld of ik via de bekende lokale Nokian boer in de stad wat zou regelen, maar aangezien de testen mij niet helemaal konden bekoren, en ook Diesel 01 niet meteen lyrisch was, ga in toch maar weer mijn gevoel achterna en betaal iets meer voor het bekende Franse schoeisel.
Ondertussen is het toch nog geen winter in Nederland, en kar ik vrolijk verder op de zomer Pirelli's.
O ja, los van de slechte telefoon verbinding die je via het sensus systeem hebt (en wat blijkbaar meer voorkomt, zie de diverse topics) heb ik nog een ander (garantie?) puntje.
Ik heb nu al een paar keer gehad dat het rempedaal na een dag of 2 stilstaan helemaal niet meer bekrachtigd is. Met andere woorden, het vacuum in de bekrachtiger blijft niet in stand. Zo gauw je start, zakt het pedaal meteen onder je voet weg, maar het is een rare gewaarwording (immers, je moet pedaal wel intrappen om de automaat te kunnen starten). In de vorige Xc dit nooit gehad, maar in de V50 was het de voorbode voor het moeten vervangen van de koppeling / rem servo. Dus maar even aantekening van laten maken.
verder geen problemen, slechts genieten van de rust en de luxe en natuurlijk de altijd aanwezige power.
Keep you posted.
Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 19.12.2016 - 14:25
door sanco
Zo, de 4 nieuwe winterbandjes zijn al thuis bezorgd. Ik heb ze meteen maar even afgeleverd, samen met de overige 3 velgen om te worden gemonteerd. 'k Zag er geen gekke dingen aan, de stickers zaten er nog keurig op, de productiedatum (dotcode) toont bij alle vier 3916, dus nieuw. Nog even afwachten tot ze er om zitten en gebalanceerd zijn, maar ik heb er geen verkeerde indruk van Popgum. En dan maar even afwachten of ik eindelijk weer het Michelin gevoel kan krijgen onderweg

Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 13.02.2017 - 13:23
door diesel01
Reed jij om 12:45 claxonnerend op de Hereweg?
Re: XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk
Geplaatst: 16.02.2017 - 01:41
door sanco
diesel01 schreef:
Reed jij om 12:45 claxonnerend op de Hereweg?
Het ietwat late antwoord daarop luidt een volmondig neen

Mijn mobiel stond veilig geparkeerd en ik zat hoog en droog maar vooral warm aan de boorden van het stadspark.
Ik kom weinig in de binnenstad en al helemaal niet met de auto eerlijk gezegd.
Dubbelganger?