Pagina 17 van 19

Geplaatst: 10.12.2011 - 23:43
door M@rcel
Even denken en pure theorie: De stroom door de startmotor is afhankelijk van de last die de startmotor te verduren heeft. De stroom zal dus toenemen als de druk in de cilinder toeneemt omdat er compressie opgebouwd wordt. Sterker nog, de stroom zal toenemen voor iedere cilinder als die zijn bovenste dode punt bereikt in de compressieslag. Er zijn dus vijf pieken (D5 = vijfcilinder) per twee omwentelingen (D5 = viertakt) van de krukas. Als de compressie gelijk is, zullen deze pieken voor elke cilinder even hoog zijn. Bij grote afwijkingen is er compressieverlies.

T'is maar een theorie ;)

Geplaatst: 11.12.2011 - 09:51
door Thijs
Ja, eensch!

Geplaatst: 11.12.2011 - 20:04
door edraket
Ik vind de verschillen in zuigersnelheid behoorlijk groot, maar ook de correctie op de injectoren. Meestal is er maar 1 injector die buiten de correctiewaarden valt. Maar hang jezelf niet teveel op aan deze test. Soms heb je met een nieuwe injector nog steeds een hoge correctie. Vaak wordt er dan ook een andere code opgeslagen op die betreffende cilinder. Heb je de foutcodes ook uitgelezen?
Ik zou zeker even een retour meting uitvoeren om te achterhalen of er een injector defect is.

Welke versie van Vida heb jij MArcel? Deze test zit er bij mij niet in. Ik draai met versie 2010D.

Geplaatst: 28.12.2011 - 01:28
door Thijs
Weer tijd voor een updateje!

De storing aan de pdc is eindelijk verholpen. Er moest een compleet nieuwe kabelboom in met nieuwe sensoren. Voor alsnog nog geen storingen weer gehad.

De distributieriem is ook vervangen. Ik had bedacht better safe then sorry, toch? Het spul wat er af kwam was trouwens in goede staat. De waterpomp was er een met stalen waaier. Maar nergens zat speling op.

Ik heb inmiddels wel een klein nieuw probleempje met de xenon verlichting.. Sinds een dag of zes heb ik elke keer 2 tot 5 minuten na het starten en wegrijden het fenomeen dat mijn linker koplamp uitvalt.. Vreemde is dat ik net op weg naar mijn werk de hele weg licht had?
Kunnen xenon lampen dit gedrag laten zien als ze stuk aan het gaan zijn of moet ik dit in de electronica van de lamp zoeken?

Geplaatst: 28.12.2011 - 03:06
door Thijs
Ik heb net ook een poging gedaan om de retourflow te meten. Dit is op zich best gelukt, maar ik kreeg uit de retourleiding zelf veel(!) brandstof voor mijn kiezen.. Hoe kan ik deze het best afdichten? Hoe gebeurd dat bij de originele set? Zitten er afdichtingen bij de set om de losgenomen retour dicht te maken? Of is daar een andere manier voor?

Geplaatst: 28.12.2011 - 03:15
door Thijs
Oops, SVB, in jouw link stsst de oplossing, een boutje er in.. :oops: Een dezer dagen maar weer eens verder proberen!

Geplaatst: 28.12.2011 - 15:25
door Thijs
Dit is de set die ik zelf in elkaar gedraaid heb. Ik moet alleen de lengte van de slangen nog aanpassen, die moeten om precies te meten natuurlijk precies even lang worden.

Afbeelding


Is er nog iemand die wat kan vertellen over de xenon lamp? Gister avond leek het twee keer voor zo'n dertig seconden wel een stroboscoop :shock:

Geplaatst: 28.12.2011 - 21:58
door Oceanracer
Ik zou geen technische reden kunnen bedenken waarom het aan de lamp zelf zou kunnen liggen. Overigens is dat ook zeer eenvoudig te controleren door de lampen onderling even te wisselen.

Geplaatst: 28.12.2011 - 23:19
door diesel01
Wellicht een starter die binnenkort de geest gaat geven..

Geplaatst: 29.12.2011 - 20:23
door sbv
Begin eens met links en rechts te verwisselen. Verschuift het probleem, dan zit het in de lamp

Geplaatst: 29.12.2011 - 21:31
door MN-NL
Ben wel benieuwd wat de oplossing voor de lamp is: de mijne doet hetzelfde: Af en toe krijg ik een melding dat er een dimlicht kaduuk is. De lampen echter doen het beiden gewoon. Even licht uit - licht aan lost de melding ook op. Maar je vraagt je toch af wat er aan de hand is. Starter lijkt me niet, immers de lamp gaat gewoon aan. Ik denk zelf dat er ergens een niet zo fris contact zit omdat het lijkt (=subjectieve waarneming) dat het fenomeen zich vaak in een bocht of op een hobbeltje openbaart.

Mijn idee was overigens ook dat de Xenon wel eens einde leeftijd kon zijn, met 165k op de klok.

Gaat overigens om een MY2006 waar de Xenon nog gewoon rechtuit blijft kijken in de bochten :-)

De tijd zal het wel leren....

Groet, Marc

Geplaatst: 30.12.2011 - 09:32
door Thijs
Ik ga idd maar eens wisselen. Zodra er tijd is en het is droog doe ik dit.

Geplaatst: 30.12.2011 - 14:58
door Thijs
Zo, ff tijd gehad.. Lampen na lang klooien omgewisseld en de andere kant deed het niet. Das dus duidelijk! Ff naar de dealer gebeld en naar een algemeen auto zaakje, daar was de lamp dus wat goedkoper. Ik ernaartoe. Bleek ik dus een lamp uit het nieuwe type te hebben... De betreffende lamp kost dan ff 110 euro :crazyeyes: . Ik door naar de dealer, daar was deze lamp 89 euro. Helemaal zo gek nog niet. Maar ook daar bleek de prijs voor een ander type lamp te zijn.. Alsnog 110 euro :crazyeyes: voor die lamp afgetikt en op naar huis om te plaatsen. Er uit ging dus net, maar er in moet toch zeker de hele computer/luchtinlaat/filter box gedemonteerd worden. Grr.

Al met al twee uur verder weer een goed werkende lamp voor te veel. Tsss, 110 euro voor een lamp....

Geplaatst: 30.12.2011 - 15:09
door diesel01
Haahaha heb je geluk dat je ze er zelf in hebt gezet ik was voor 2 lampen en montage €320 kwijt, duhh ik sloop niet het halve motorblok uit elkaar.

Geplaatst: 30.12.2011 - 15:19
door Oceanracer
Niet iedere vooruitgang is een verbetering...

Geplaatst: 30.12.2011 - 15:52
door V70/2.4D/2003
En daarom zijn wij blij dat we H7 hebben.......
(wat kosten die lampjes bij de Action en hoe kinderlijk eenvoudig is de wissel?)

Geplaatst: 30.12.2011 - 16:08
door Philken
en om je humeur volledig naar de maan te hebben: geen verschil in kleur/lichtopbrengst etc?

Geplaatst: 30.12.2011 - 16:54
door 945i
Ha! ja, een roze en een blauwe nu......;)

Geplaatst: 30.12.2011 - 17:00
door Gerardf
Ha! ja, een roze en een blauwe nu......
Meisjes en jongens lamp???

Geplaatst: 30.12.2011 - 19:46
door sbv
Thijs schreef:Zo, ff tijd gehad.. Lampen na lang klooien omgewisseld en de andere kant deed het niet. Das dus duidelijk! Ff naar de dealer gebeld en naar een algemeen auto zaakje, daar was de lamp dus wat goedkoper. Ik ernaartoe. Bleek ik dus een lamp uit het nieuwe type te hebben... De betreffende lamp kost dan ff 110 euro :crazyeyes: . Ik door naar de dealer, daar was deze lamp 89 euro. Helemaal zo gek nog niet. Maar ook daar bleek de prijs voor een ander type lamp te zijn.. Alsnog 110 euro :crazyeyes: voor die lamp afgetikt en op naar huis om te plaatsen. Er uit ging dus net, maar er in moet toch zeker de hele computer/luchtinlaat/filter box gedemonteerd worden. Grr.

Al met al twee uur verder weer een goed werkende lamp voor te veel. Tsss, 110 euro voor een lamp....
Volgende keer even de voorbumper eraf en de lamp eruit, ban je zo klaar.
Klinkt raar, maar de bumper ligt er zo af