V40 - De ervaringen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
MichelR
6th Gear member

Van luchtjes geen last van en ook niet van het springerig gedrag?.

Heb dan wel IAQS en clean interior options.
En sport onderstel met 18"
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Poolrev
5th Gear member

2 ervaringen die vrijwel iedereen hier heeft:
- binnenverlichting blijft soms branden na het starten van de auto.
- approach verlichting via afstandsbediening hapert.

Nog een andere; wat is jullie ervaring met de automatisch dimmende binnenspiegel (als je die hebt uiteraard)? Ik vind namelijk dat het lijkt alsof dat bij mij niet werkt, het dimt in ieder geval vele stukken minder dan ik gewend ben van andere auto's/Volvo's.
Timmy
3rd Gear member

Poolrev schreef:Nog een andere; wat is jullie ervaring met de automatisch dimmende binnenspiegel (als je die hebt uiteraard)? Ik vind namelijk dat het lijkt alsof dat bij mij niet werkt, het dimt in ieder geval vele stukken minder dan ik gewend ben van andere auto's/Volvo's.
Voor zover ik kan beoordelen werkt het prima. Ik heb meer last van felle verlichting via de zijspiegels dan via de binnenspiegel.
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
Fmol11
1st Gear member

Net terug van de wintersport met de V40. In Duitsland kom je ze niet tegen, heel de vakantie niet 1 andere nieuwe V40 gezien.

Ik blijf het een heerlijke auto vinden. Vind hem ook elke keer mooi als ik aan kom lopen. Genieten dus met de V40. Naar aanleiding van het rijden in de bergen heb ik wel een nieuwe (negatieve) ervaring.

De T3 blijkt erg veel moeite te hebben op te trekken op een stijle helling. Helemaal geen vermogen onderin. Ik moest zelf een keer extra achteruit rijden om een aanloopje te nemen. Anders wilde de auto niet de berg op. Slippende koppeling zorgde daarbij ook voor een vervelende geur. Heeft iemand anders hier ook al ervaring mee?

Verder erger ik mij aan die lelijke gele sticker op de rechter zonneklep. Heeft iemand die al weten te verwijderen? Weet iemand of dat mogelijk is, of dat je daarmee de zonneklep beschadigd?
HakanC
3rd Gear member

Fmol11 schreef:De T3 blijkt erg veel moeite te hebben op te trekken op een stijle helling. Helemaal geen vermogen onderin. Ik moest zelf een keer extra achteruit rijden om een aanloopje te nemen. Anders wilde de auto niet de berg op. Slippende koppeling zorgde daarbij ook voor een vervelende geur. Heeft iemand anders hier ook al ervaring mee?
Op hoge bergen waar er minder zuurstof is, hebben bijna alle auto's hier last van.. Eentje meer, andere minder.. Maar ik denk dat vooral een Turbo motor hier meer last van zal hebben. Vooral in de winter maanden.
Phacoid
3rd Gear member

Misschien dat wat extra koppel dan ook niet zou misstaan. Ik vraag me nu toch weer af of the T3 en T4 motorisch niet dezelfde motoren zijn? Wat is (buiten de software) anders aan die motoren? Of vallen ze niet te vergelijken? Anders kun je deze zonder gevolgen laten opdrijven naar de waarden van een T4, ben je goedkoper uit en zal je in de bergen misschien minder problemen hebben.
Fmol11
1st Gear member

HakanC schreef:
Fmol11 schreef:De T3 blijkt erg veel moeite te hebben op te trekken op een stijle helling. Helemaal geen vermogen onderin. Ik moest zelf een keer extra achteruit rijden om een aanloopje te nemen. Anders wilde de auto niet de berg op. Slippende koppeling zorgde daarbij ook voor een vervelende geur. Heeft iemand anders hier ook al ervaring mee?
Op hoge bergen waar er minder zuurstof is, hebben bijna alle auto's hier last van.. Eentje meer, andere minder.. Maar ik denk dat vooral een Turbo motor hier meer last van zal hebben. Vooral in de winter maanden.
Het viel mij in ieder geval erg tegen. De steile helling waar de auto moeite mee had was onder andere de parkeergarage van het appartement waar wij altijd verblijven. Uit deze zelfde garage reden mijn Peugeot 307 uit 2002 en mijn Ford Mondeo uit 2009 moeiteloos omhoog. Beide met een minder krachtige motor dan de T3.
Phacoid
3rd Gear member

Minder krachtig kan veel verschillende betekenissen hebben. Minder krachtig als in minder pk's? In dit geval is het vooral de koppel die er toe doet. Misschien toch best eens voorleggen aan de dealer, moest het dan uiteindelijk blijken dat het abnormaal is dan kunnen ze het verhelpen binnen garantie.
Timmy
3rd Gear member

Phacoid schreef:Minder krachtig kan veel verschillende betekenissen hebben. Minder krachtig als in minder pk's? In dit geval is het vooral de koppel die er toe doet. Misschien toch best eens voorleggen aan de dealer, moest het dan uiteindelijk blijken dat het abnormaal is dan kunnen ze het verhelpen binnen garantie.
Als je naar de vermogenscurves kijkt dan zijn de D2 en T3 in lage toeren gewoon niet sterk. Onder de 1500 toeren (D2) gebeurt er weinig. Met dit soort motoren is het vooral een kwestie van actief blijven schakelen.
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
MichelR
6th Gear member

Met inrijden van auto in Zwarte woud toch ook met aardig wat steile wegen en leuke berg wegen toch geen enkel probleem gehad met mijn D2.

Dus qua trekkracht heeft de D2 genoeg in de bergen. Wel even terugschakelen natuurlijk.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Phacoid
3rd Gear member

Timmy schreef:
Phacoid schreef:Minder krachtig kan veel verschillende betekenissen hebben. Minder krachtig als in minder pk's? In dit geval is het vooral de koppel die er toe doet. Misschien toch best eens voorleggen aan de dealer, moest het dan uiteindelijk blijken dat het abnormaal is dan kunnen ze het verhelpen binnen garantie.
Als je naar de vermogenscurves kijkt dan zijn de D2 en T3 in lage toeren gewoon niet sterk. Onder de 1500 toeren (D2) gebeurt er weinig. Met dit soort motoren is het vooral een kwestie van actief blijven schakelen.
Daarin heb je gelijk, maar als de curves van de T3 en T4 naast elkaar legt dan merk je dat de start van het vermogen en de opbouw ervan nagenoeg identiek is. Dat zou letterlijk betekenen dat het geen zin heeft om voor die omstandigheden te opteren voor de T4, aangezien de motor onderin doods is. En de T5 lijkt hetzelfde op te gaan.

Bij een benzinemotor ga je toch sowieso hoger in toeren dan bij een diesel, maar de start van het koppel lijkt lij toch helemaal niet zo verschillend. Wat wel verschillend is, is de maximum die ze bereiken. Het lijkt me dan ook dat het dus oftewel niet normaal is, of dat je het hebt over maximumkoppel die te laag is om de auto omhoog te trekken. Dan bereik je met de T4 identiek hetzelfde, want de opbouw en het maximum zijn hetzelfde.

Let op, ik ben alles behalve een expert, maar zo lijkt het gewoon als ik de curves bekijk. Verbeter mij gerust waar ik fout ben.
automaiti
2nd Gear member

Als het wat meer onder winterse omstandigheden zijn kan je ook proberen op een stijle helling, garage uitgang in z'n 2 weg te rijden. Dan krijg je meer grip. Dat stinken is waarschijnlijk ff de koppeling die het voor zijn kiezen krijgt. Ik heb het ooi gehad met een laguna diesel op besneeuwd weggetje. Kwam niet weg in zijn 1, wielspin etc en geen power. In zijn 2 vervolgens geen probleem. Tip van de hoteleigenaar aldaar.
1-3-13: Volvo V40 D2 R-Design, Passion Red, Introline, Winterline, BLIS, Premium Sound, Automatich dimbare binnenspiegel, in hoogte verstelbare passagierstoel met lendensteun, zonder model- en typeaanduiding
Cavallino
4th Gear member

Tot 4000 toeren lijkt de koppelkromme van de T3 inderdaad gelijk aan die van de T4, en mijn T4 heeft zeker geen gebrek aan trekkracht zolang de motor meer dan 1700 toeren draait. Daaronder heb je geen voordeel van de turbo en de kracht vergelijkbaar moeten zijn met een atmosferische 1.6. En die komen doorgaans ook een hellinkje op lijkt me.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Fmol11
1st Gear member

automaiti schreef:Als het wat meer onder winterse omstandigheden zijn kan je ook proberen op een stijle helling, garage uitgang in z'n 2 weg te rijden. Dan krijg je meer grip. Dat stinken is waarschijnlijk ff de koppeling die het voor zijn kiezen krijgt. Ik heb het ooi gehad met een laguna diesel op besneeuwd weggetje. Kwam niet weg in zijn 1, wielspin etc en geen power. In zijn 2 vervolgens geen probleem. Tip van de hoteleigenaar aldaar.
Het ging niet om het doorslippen van de wielen, de weg was schoon. De auto had gewoon geen power om vanuit stilstand weg te rijden op een steile helling. Zodra je een beetje vaart hebt is het geen probleem, maar onderin de toeren had hij helemaal geen power.
Guestuser

De flink steile helling van de parkeergarage die ik vaak inrijdt is vanuit stilstand, met hellingproef, met mijn V40 D2 prima te doen in´versnelling één. In twee redt de auto het ook niet.

De T3 zou toch een stuk meer kracht moeten hebben dan de D2; ik zou de auto maar eens door de dealer na laten kijken of alles in orde is.

Brandlucht heb ik niet zoals eerder genoemd. Wel als ik heel langzaam achteruit rijdt (zoals met automatisch inparkeren) dan wordt soms door de airco het uitlaatgas de auto ingezogen. Oplossing is de airco even op recirculatie te zetten voor het achteruit rijden maar toch een beetje vreemd in het ontwerp
Eddy S60
6th Gear member

Ik ben met de v40 T3 naar Oostenrijk geweest en moest echt wel een steile helling op om bij het hotel te komen. Maar geen problemen gehad met de trekkracht.
Volvo S60 1.6 turbo R-Design 2014-
Volvo V40 1.6- Turbo intro line 2012-2014
Volvo S40 2.0 sport professional line 2010-2012
Volvo C30 2.0 momentum season line 2007-2010
Jaggy
2nd Gear member

-
Vanochtend 06.20 uur: min 10 graden, 15 cm sneeuw op de auto. Starten, achterruitverwarming aan, voorruitverwarming aan, 1 minuut later alles ijs- en sneeuwvrij ! Nog 1 minuut later en aangenaam warm in de cabine ! Kortom, een leuke ervaring !
-
Huidige gezinsspeeltjes:
2001 X308 Sovereign
2010 9-5 NG Hirshed
2011 500 TA
2012 V40 D4 --> vervangen door 2016 Mini Clubman Cooper SD !
Jeroen C
3rd Gear member

Shit, ik moet nog tot eind februari krabben :(

V40 Momentum Raw Copper Introline Winterline Blis
Goteborg
2nd Gear member

Jaggy schreef:-
Vanochtend 06.20 uur: min 10 graden, 15 cm sneeuw op de auto. Starten, achterruitverwarming aan, voorruitverwarming aan, 1 minuut later alles ijs- en sneeuwvrij ! Nog 1 minuut later en aangenaam warm in de cabine ! Kortom, een leuke ervaring !
-
Inderdaad het is ware luxe, snel en makkelijk de straat op. Daarnaast beslaat de voorruit niet meer met dit winterse weer. Ik beveel de voorruitverwarming "warm" aan. Heb je de keus zeer zeker doen.
2022 XC 40 T4 recharge Plus Dark, Onyx Black, trekhaak en heel veel leuks

2019 V40 Cross Country T3 Polar + Luxury, Intellisafe Pro Line , Onyx Black Metallic, Side Scuff Plates, trekhaak

2013 V40 Momentum T4 Powershift, Introline, Winterline , Panoramadak, Mannon Velgen, Black Sapphire Metallic, trekhaak

2006 V50 2.4 Geartronic Edition II Barentz Blue, trekhaak

2003 S40 1.8 Europa Nordic Sport Navigator, Silver Metallic, trekhaak
Eddy S60
6th Gear member

Ik heb ook voorruitverwarming, toch wel ideaal als je iedereen het ijs van zijn voorruit ziet krabben.
Volvo S60 1.6 turbo R-Design 2014-
Volvo V40 1.6- Turbo intro line 2012-2014
Volvo S40 2.0 sport professional line 2010-2012
Volvo C30 2.0 momentum season line 2007-2010
Plaats reactie

Terug naar “V40”