Olieverbruik VEA-D4

WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1232
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Hieronder een voorbeeld. Meer is het niet!



Vooral het gebruik van die schuifmaat in het begin van het filmpje is indrukwekkend.
Een heel betrouwbare methode om slijtage van de cilinderwanden vast te stellen.
Opvallend dat revisiebedrijven andere methoden gebruiken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8198
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Tuurlijk....

Als het blok geboord is of er andere bussen in geperst zijn wordt het een ander verhaal.
Voor het honen voor enkel een setje zuigerveren is het niet meer dat dit.
Bij deze blokken gaat het namelijk niet om de cilinderwanden, maar ondeugdelijke zuigerveren welk niet voldoende sluiten.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 594
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

( Vooral het gebruik van die schuifmaat in het begin van het filmpje is indrukwekkend )

Mhr Willy Wortel2 dat is zo te zien om de maat van de hoonborstel te bepalen die hij gaat bestellen .
V60 cross country 2023 Silver Dawn
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8198
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

slagschip-s60 schreef: 06.11.2024 - 20:38 ( Vooral het gebruik van die schuifmaat in het begin van het filmpje is indrukwekkend )

Mhr Willy Wortel2 dat is zo te zien om de maat van de hoonborstel te bepalen die hij gaat bestellen .
😉
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1232
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ben erg blij met deze toelichting. Daar was ik echt niet opgekomen.

Het YT filmpje is overduidelijk in scene gezet. Ben ik de enige die dat opviel?

Honen is zo eenvoudig dat een motorenfabrikant als Volvo geen kans ziet die bewerking goed uit te voeren.
Laten we het daar maar op houden.
RK69
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 05.11.2024 - 07:45

Weet iemand ook vanaf welk bouwjaar, of beter gezegd vanaf welke motorcodes, de VEA diesels uit zijn gerust met gemodificeerde zuigerveren?
Dit is voor mij van belang i.v.m. het zoeken naar een eventuele oplossing voor een vervangende V90, zonder dat ik binnen de kortste keren weer dezelfde problemen ondervind.
RK69
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 05.11.2024 - 07:45

Ik doel daarbij o.a. op motortype 4D4204T23.
RK69
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 05.11.2024 - 07:45

Iemand bekend met dat de VIM codes tussen 000364 en 095350 de motoren zijn met de schraapveer problemen?
Daarna zouden Volvo dit probleem hebben opgelost.
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 546
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

ik heb ooit deze link gevonden:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2017/ ... 3-9999.pdf
Lijkt enkel relevant voor benzine motoren, gezien er geen/weinig diesels geleverd waren?: B4204T10, T11, T12, T9,T27

SERVICE:
From engine serial number: 1501327, engines have been modified from engine factory.
For service: Change to new pistons + piston rings according the attached service method.

Dit is laatste stuk van mijn motor D4204T9 (diesel dus.)
..J1037579
wat dus mogelijk verklaart waarom ik er last van had.
tenzij de nummering van benzine en diesels niks met elkaar te maken hebben
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
RK69
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 05.11.2024 - 07:45

Zoals het zich nu laat aanzien ga ik er hoogstwaarschijnlijk niet uitkomen met de verkopende garage.
Vandaag een oneerbaar voorstel gekregen voor de eventuele aanschaf van een andere V90 met een inruil/afschrijving van m’n huidige V90 D3 waar ik op z’n zachts gezegd beledigd door was.
Dit nadat ik na 4 maanden het olieverbruik al had gemeld (kom je tenslotte pas achter na de nodige gereden kilometers).
Dit heeft m’n vertrouwen om een revisie door hen uit te laten voeren danig doen slinken en moet gedwongen dus om me heen gaan kijken.

Ik ben bekend met revisie door TSC, maar is het noodzakelijk om het onderblok te vervangen?
Omdat ik woonachtig ben in noord Groningen, heeft iemand ervaring met een revisie bedrijf in mijn regio?
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1003
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Je zou eens contact op kunnen nemen met https://sweedskspecialist.frl, zitten in Burgum. Heb er een keer de bak laten fluschen en ze waren op dat moment ook bezig met het uitbouwen van een blok om deze te reviseren. Jongens zijn serieus en realistisch.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvoradios
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 12.03.2019 - 13:30

Toen ik hier zei dat ik het liever zelf wilde oplossen (wegens weinig vertrouwen in verkoper), werd ik bijna belachelijk gemaakt.
Had ook olieverbruik (dacht ik).
Maar peil blijft nu al 500 km gelijk.
Hoop dat je snel oplossing vind!
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27249
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Volvoradios schreef: 12.11.2024 - 16:14 Toen ik hier zei dat ik het liever zelf wilde oplossen (wegens weinig vertrouwen in verkoper), werd ik bijna belachelijk gemaakt
Dat maak jij ervan, mensen hebben je advies gegeven hoe te handelen met garantie.
Hoe je daar naar kijkt is aan jou maar dat is niet wat er is gezegd.

Daarnaast heb ikzelf nog aangegeven dat bij nieuws jouw eigen topic gewoon weer van slot gehaald wordt als je dit aan geeft.
Dat dit op slot is gegaan komt omdat er heel wat pagina's dezelfde discussie is gevoerd waarbij we dit niet eindeloos wilden blijven herhalen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29223
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

fredhead schreef: 12.11.2024 - 17:53
Volvoradios schreef: 12.11.2024 - 16:14 Toen ik hier zei dat ik het liever zelf wilde oplossen (wegens weinig vertrouwen in verkoper), werd ik bijna belachelijk gemaakt
Dat maak jij ervan, mensen hebben je advies gegeven hoe te handelen met garantie.
Hoe je daar naar kijkt is aan jou maar dat is niet wat er is gezegd.

Daarnaast heb ikzelf nog aangegeven dat bij nieuws jouw eigen topic gewoon weer van slot gehaald wordt als je dit aan geeft.
Dat dit op slot is gegaan komt omdat er heel wat pagina's dezelfde discussie is gevoerd waarbij we dit niet eindeloos wilden blijven herhalen.
+1!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Sammmyvannorel
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

zoals wellicht bekend rijd ik iets meer dan 3 jaar een v60 d3 uit 2015: nu 210k gelopen. Olieverbruik lijkt toch wat op te lopen, naar inmiddels ongeveer 0,7 liter per 4k kilometer. Ik gebruik sinds ongeveer 160k kilometer iom dealer 5w30 olie. Mijn plan met deze auto was altijd om zo lang mogelijk door te rijden met zo min mogelijk kosten (wie wil dat nou niet ;) ) Ik ben me nu aan het orienteren wat te doen met het olieverbruik: stug doorrijden tot dit 1 liter op 1k/km wordt en dan inruilen is wellicht de beste optie (ik houd het olieverbruik netjes bij dus kan daar wel iets van een grafiekje van maken ;) ) En schraapveren revisie is immers ook niet goedkoop, ook al zou ik dat volgend jaar met de distributieriem kunnen combineren om de pijn wat te verlichten (kost dan al gauw 5k euro, is de auto dat nog waard??)

Zijn er gevallen bekend waarbij de motor er 'van het ene op andere moment' de geest er bij gaf bij het hoge olieverbruik (zeg halve liter op 2k kilometer? Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten, want als ie kapot is rest mij feitelijk nog maar 1 ding en dat is reparatie en daarmee een indirecte afschrijving van 5k.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
Gebruikersavatar
flevodirk
4th Gear member
Berichten: 560
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Mijn VEA T4 is tot nu toe gevrijwaard gebleven van olieverbruik. Ik wissel zelf de olie om de 10k a 12K (gewoon 2x per jaar en net vorig weekend gedaan + Engine flush) en het motor nummer staat niet in de voorgenoemde lijst. B4204T19.
Ik hoop met die vlotte wissels en om de 3 a 4 wissels een engine flush de schraapveren in goede conditie te houden. Tot nu toe heb ik dus nooit bij hoeven vullen, dus nauwelijks/niet waarneembaar verbruik. Auto gekocht met 58K op de tellert en staat nu op 130K.
Ook direct na aankoop HO cleaning laten doen en na 1 jaar bezit de BG Platinum behandeling; beide zouden goed moeten zijn om de spulleboel goed schoon te krijgen, de rest is dan weer goed onderhoud.

Dit soort grappen hoefde ik niet voor de S60 te doen, die bleef gewoon lopen en lopen en lopen. Verkocht met 360K op de teller in prachtige staat. (Waarom eigenlijk vraag ik mezelf soms af :-) )
Het kan dus wel goed gaan (knock on wood) maar wel met wat proactieve handelingen en niet braaf die 30.000 beurtjes bij de dealer laten doen. Gewoon halverwege een oliewissel laten uitvoeren is al heel wat denk ik.
Just my 2 cents
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Toyota Corolla Touring Hybrid-spaarmobiel
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Ik heb ook VEA T4 (Polestar engineered) met 105.000km, gewoon reguliere 30.000km beurten bij de dealer. Ik heb ook nog nooit een druppel olie tussendoor bij hoeven vullen.
Gebruikersavatar
flevodirk
4th Gear member
Berichten: 560
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Edwin28 schreef: 20.11.2024 - 21:18 Ik heb ook nog nooit een druppel olie tussendoor bij hoeven vullen.
Dat is fijn te horen. Helaas komen de meeste problemen na de 100K/120K heb ik begrepen dus je bent nog niet helemaal gevrijwaard :-). Mijn tip zou zijn om telkens tussendoor de olie te laten wisselen, maar uiteraard ben je volkomen vrij om te doen wat jij goed vind.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Toyota Corolla Touring Hybrid-spaarmobiel
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Het zal niet mijn probleem worden, aangezien het een leaseauto betreft, die er binnenkort helaas uitgaat en ik verplicht ben elektrisch te gaan rijden, dus dan zal ik dat probleem zeker niet meer krijgen (wie weet wat je er dan voor in de plaats krijgt), maar het is goed dat je dit aangeeft. Ik had dit om me heen nog niet eerder gehoord voor de benzineversies (diesel wel), maar het is prima om anderen te attenderen dat dit een issue zou kunnen zijn.
Lex
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
Locatie: Noord Holland

Ik heb de 17 pagina's doorgeworsteld, maar heb toch nog een vraag. Motorcode D4204T14, XC60 D4, op kenteken gezet in december 2015, model 2016: wel of geen risico op olie problemen?
Als ik de reactie van Jelmer zie op pagina 7 dan lijkt het erop dat deze D4204T14 gemodificeerde zuigers heeft. De Australische lijst met motorcodes op pagina 7 kan ik niet meer openen helaas.
Graag even bevestiging of ontkenning omtrent D4204T14.. Dank alvast!
Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”