Ik heb een maand terug al iets over de oorsprong van het probleem geschreven, namelijk het volgende:
Het probleem begon met lekkende pomphuizen van de eerste serie voertuigen (tot en met MY2014). Daarna begon het probleem van contaminatie van het systeem door een verkeerde vervangingsmethode met als gevolg isolatiefouten op het HV systeem. Dat probleem is opgelost door het toepassen van de juiste vervangingsmethode. De isolatiefouten zijn naar wat ik er van begrijp dus geen verkeerd ontwerp van Sanden en ook niet een probleem van de toepassing door Volvo in de D6, maar een probleem wat veroorzaakt is door onkunde (van monteurs) bij de dealers (al dan niet omdat ze niet goed geïnstrueerd waren door Volvo).
De aircopomp van onze V60 D6
- Gouwe
- 7th Gear member
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
Ik heb een MY2014 en nooit geen lekkage probleem gehad, na 5 jaar kwam het eerste isolatieprobleem, een jaar daarna wederom een isolatie probleem. Daarna is de pomp (nr 3) weer vervangen maar nu met de 2.0 methode. Daarna geen isolatieproblemen zover bekend. Het is niet onlogisch dat vervanging 2.0 samen met van Sanden bedacht is. Niet voor niets de naam 2.0. Er zijn nogal wat pompen vervangen voordat Volvo het probleem onder controle had. Als het alleen een kwestie van instructie was had Volvo veel coulance kosten kunnen besparen.
-
- 2nd Gear member
En tot vandaag de dag kan niet iedere Volvo vestiging een pomp vervangen omdat men niet je juiste tools en kennis daarvoor heeft.
Sinds 2020 is er echt een ander vervangingsprotocol en niet alleen wat meer/betere instructie. Bij de laatste 2.0 ben ik door mijn dealer verwezen naar een andere vestiging.
Sinds 2020 is er echt een ander vervangingsprotocol en niet alleen wat meer/betere instructie. Bij de laatste 2.0 ben ik door mijn dealer verwezen naar een andere vestiging.
- Gouwe
- 7th Gear member
Ben je wel de eerste eigenaar dan? En zo nee, sinds wanneer heb jij de auto in bezit dan? Daar ben ik echt wel nieuwsgierig naar. Kun je ons dat hier laten weten? Want wat jij stelt is echt nieuw voor velen hier.
En als je de auto als eerste eigenaar hebt, hoe weet jij dan zeker dat die pomp niet heeft gelekt? Die werden namelijk onder garantie kosteloos vervangen. Misschien dat gemist dan?
Eind 2019 is Volvo met een paar dealers begonnen met de 2.0 methode. Volgens mij medio 2020 mag elke Nederlandse dealer deze methode toepassen dus je stelling over dat dit tot op de dag van vandaag niet zo is, klopt niet (waar baseer je die uitspraak überhaupt op?). Jou vorige vervanging zat precies in die overgangsperiode).
Sanden zal vast wel meegewerkt hebben aan de 2.0 methode, misschien in de vorm van extra documentatie en training voor de spreekwoordelijke puntjes op de "i". Maar elke aircodeskundige weet dat een elektrische pomp waarbij de inverter in de vloeistof zit anders moet worden behandelt dan een reguliere met het oog op het voorkomen van vocht in het systeem. Dat type elektrische pompen zijn daar namelijk extreem gevoelig voor. Of Volvo AB (het probleem speelde ook in andere landen) heeft dit niet doorgegeven aan de distributeurs/dealers, of de dealers hebben het niet uitgevoerd, of? Zeg jij het maar.
De 2.0 methode is daarbij ook niet uniek: ik heb altijd geleerd dat als je een compressor vervangt (weliswaar geldt dat voor een "normale" compressor) dat je dan de filter droger moet vervangen en het systeem moet spoelen om metaal slijpdelen te verwijderen. Helaas gebeurt dat in de praktijk ook niet altijd, er zijn beunhazen of zelfs mensen die het niet begrijpen zat in elke branch (en daar heb ik wekelijks mee te maken). Het reinigen van het systeem van de D6 had niet als doel om metaaldeeltjes van de kapotgelopen pomp te verwijderen, maar primair verontreiniging (waaronder dus vocht) uit het systeem te halen.
Kortom, eigenlijk had er geen periode "voor de 2.0 methode" moeten zijn als de Volvo dealers het vanaf dag één volgens het juiste protocol hadden gedaan (en ik ben er van overtuigd dat dit protocol/onderhoudsvoorschrift door Sanden in 2012 als onderdeel van de overeenkomst aan Volvo AB is meegedeeld) dan was deze ellende er nooit geweest. Hoe het komt dat dit niet gebeurt is, dat weet ik niet en daar ga ik niet over speculeren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
-
- 2nd Gear member
Ik ben idd nog steeds de eerste eigenaar sinds maart 2024 en altijd onderhoud bij de echte Volvo dealer. En idd geen lekkage gehad anders zou dat mijn dealer dat wel aangegeven hebben of had ik dat op de factuur wel gezien, alle garantie/coulance werkzaamheden worden normaal vermeld. Bij mij begon het probleem in 2019 met een isolatie probleem en is toen de 1ste keer een pomp vervangen bij mij eigen Volvo vestiging. In 2020 de 2de ( 2.0 ) in Veldhoven bij een andere vestiging van mijn dealer. Als ik een al lekkage gehad zou hebben zou het isolatie probleem toch eerder ontstaan zijn dan pas na 5 jaar?.
Ik schreef dat niet iedere Volvo vestiging van een dealer de pompen kan vervangen. Ik verwacht wel dat iedere Volvo dealer dat kan, maar gezien de nodige tools kan een dealer beslissen om dat specifieke werk niet op iedere vestiging te laten doen. Ik werd recent door mijn dealer nog naar een andere vestiging verwezen.
Zover ik hoorde is Volvo ook destijds begonnen met slechts een paar geselecteerde dealers om 2.0 uit te voeren. Toen het bleek de oplossing te zijn is dit opgeschaald naar ook andere dealers. Hetgeen jij ook aangeeft.
Als Volvo pas in 2019/2020, 6-7 jaar na de introductie het slepende probleem met een 2.0 weet op te lossen en daarvoor de dealers extra tools nodig hebben geeft mij de indruk dat het voor Volvo onbekend was dat er al een 2.0 bestond of Volvo heeft hier echt een intern communicatie probleem...
Ik schreef dat niet iedere Volvo vestiging van een dealer de pompen kan vervangen. Ik verwacht wel dat iedere Volvo dealer dat kan, maar gezien de nodige tools kan een dealer beslissen om dat specifieke werk niet op iedere vestiging te laten doen. Ik werd recent door mijn dealer nog naar een andere vestiging verwezen.
Zover ik hoorde is Volvo ook destijds begonnen met slechts een paar geselecteerde dealers om 2.0 uit te voeren. Toen het bleek de oplossing te zijn is dit opgeschaald naar ook andere dealers. Hetgeen jij ook aangeeft.
Als Volvo pas in 2019/2020, 6-7 jaar na de introductie het slepende probleem met een 2.0 weet op te lossen en daarvoor de dealers extra tools nodig hebben geeft mij de indruk dat het voor Volvo onbekend was dat er al een 2.0 bestond of Volvo heeft hier echt een intern communicatie probleem...
- Gouwe
- 7th Gear member
Allereerst de complimenten dat je al 10 jaar eigenaar bent van een D6. En ik snap dat ook wel, want het is een dijk van een wagen en ik heb na de overstap naar de T8 echt nog wel eens met weemoed aan de D6 teruggedacht. Die heerlijk vijfcilinder diesel i.c.m. de elektro aandrijving en alle luxe, comfort, kracht, souplesse, etc.
Over de eerste pomp vervanging: heb zelf nog even teruggezocht, de mijne was van juni 2013. In mei 2017 (dus 4 jaar later) is de pomp voor het eerst onder garantie vervangen i.v.m. de lekkage op het pomphuis. Best mogelijk dat de eerste lekkende pomphuizen pas in grotere aantallen bij de dealers terugkwamen eind 2013/begin 2014. En ja. ik heb ook al eerder gezegd dat ik het onvoorstelbaar vind dat het zo lang heeft moeten duren omdat ik ergens in 2017 mijn dealer er ook al op had gehint dat dit wel eens een rol zou kunnen spelen (ik heb 7 jaar gewerkt bij de grootste Japanse personenwagen compressor producent ter wereld, niet Sanden). En dit hele debacle heeft Volvo en de dealers waanzinnig veel geld gekost, want Sanden zal alle garantieclaims gerelateerd aan isolatiefouten vanaf een bepaald moment resoluut hebben afgewezen, terwijl VCNL en de dealers alles onder 100% garantie zijn blijven vervangen. Ik heb 4 pompen kosteloos vervangen gekregen (en de laatste zit er nu al 4 jaar en ruim 100K in - heb nog af en toe contact met de huidige eigenaar).
Die extra tools waar jij over spreekt zijn volgens mij alleen een extra spoel/vulmachine en ja de monteur moet gecertificeerd zijn voor het werken aan een HV systeem, zeker als er al isolatiefouten zijn (dus daar zit wellicht ook een probleem voor sommige dealers, die hebben gewoon te weinig opgeleid personeel en als je ze hebt dan worden ze in Brabant zoals in jou geval weggekocht door ASML) en dus dan moet moet je per dealerbedrijf als klant dus wel eens naar een andere vestiging. Je opmerking over de dealer snap ik nu. Dat is dus geen beleid van VNCL maar een keuze van de dealer in kwestie.
Dus in de werkplaats waar ze ook onderhoud aan HV met geïntegreerde inverter elektrische pomp gedreven AC systemen doen, hebben ze als het goed is één machine voor de "normale" airco's en één voor de PIH's. Gebruik je de "normale" machine op een dergelijke pomp dan is het gewoon vroeg of iets later bingo. Alleen dit gegeven had al bekend moeten zijn bij iedereen met een beetje kennis op dit gebied, maar kennelijk was dat of de noodzaak daarvan niet doorgedrongen bij de dealers. Hoe dat kan, is mij echt onduidelijk.
Ik zie een paar opties in jou situatie:
1. De pomp heeft geen lekkage gehad (vanaf ergens rond MY 2015 is bij mijn weten een aangepast ontwerp toegepast ter voorkoming van de lekkage), maar er is mogelijk wel (preventief) onderhoud aan het AC systeem gepleegd tussen 2014 en 2019. Indien dat het geval is dan kan dat best tot dezelfde contaminatie problemen hebben geleid (want in 2019 had jou dealer wellicht helemaal geen apart vulstation voor de PIH, immers de 2.0 methodiek/voorschrift was toen nog niet bekend).
2. Jou pomp is wel vervangen geweest (en als dat zo is dan moet dat ergens tussen de 12 en 0 maanden voor het eerste isolatie incident geweest zijn), maar jij weet dat gewoon niet.
Maar nogmaals, jou situatie komt op basis van jou verhaal als vrij uniek over. Ik denk dat de meeste oud eigenaren hier mijn verhaal kunnen bevestigen dat de isolatie ellende begon na het vervangen van de eerste pomp vanwege de pomphuis lekkage.
Over de eerste pomp vervanging: heb zelf nog even teruggezocht, de mijne was van juni 2013. In mei 2017 (dus 4 jaar later) is de pomp voor het eerst onder garantie vervangen i.v.m. de lekkage op het pomphuis. Best mogelijk dat de eerste lekkende pomphuizen pas in grotere aantallen bij de dealers terugkwamen eind 2013/begin 2014. En ja. ik heb ook al eerder gezegd dat ik het onvoorstelbaar vind dat het zo lang heeft moeten duren omdat ik ergens in 2017 mijn dealer er ook al op had gehint dat dit wel eens een rol zou kunnen spelen (ik heb 7 jaar gewerkt bij de grootste Japanse personenwagen compressor producent ter wereld, niet Sanden). En dit hele debacle heeft Volvo en de dealers waanzinnig veel geld gekost, want Sanden zal alle garantieclaims gerelateerd aan isolatiefouten vanaf een bepaald moment resoluut hebben afgewezen, terwijl VCNL en de dealers alles onder 100% garantie zijn blijven vervangen. Ik heb 4 pompen kosteloos vervangen gekregen (en de laatste zit er nu al 4 jaar en ruim 100K in - heb nog af en toe contact met de huidige eigenaar).
Die extra tools waar jij over spreekt zijn volgens mij alleen een extra spoel/vulmachine en ja de monteur moet gecertificeerd zijn voor het werken aan een HV systeem, zeker als er al isolatiefouten zijn (dus daar zit wellicht ook een probleem voor sommige dealers, die hebben gewoon te weinig opgeleid personeel en als je ze hebt dan worden ze in Brabant zoals in jou geval weggekocht door ASML) en dus dan moet moet je per dealerbedrijf als klant dus wel eens naar een andere vestiging. Je opmerking over de dealer snap ik nu. Dat is dus geen beleid van VNCL maar een keuze van de dealer in kwestie.
Dus in de werkplaats waar ze ook onderhoud aan HV met geïntegreerde inverter elektrische pomp gedreven AC systemen doen, hebben ze als het goed is één machine voor de "normale" airco's en één voor de PIH's. Gebruik je de "normale" machine op een dergelijke pomp dan is het gewoon vroeg of iets later bingo. Alleen dit gegeven had al bekend moeten zijn bij iedereen met een beetje kennis op dit gebied, maar kennelijk was dat of de noodzaak daarvan niet doorgedrongen bij de dealers. Hoe dat kan, is mij echt onduidelijk.
Ik zie een paar opties in jou situatie:
1. De pomp heeft geen lekkage gehad (vanaf ergens rond MY 2015 is bij mijn weten een aangepast ontwerp toegepast ter voorkoming van de lekkage), maar er is mogelijk wel (preventief) onderhoud aan het AC systeem gepleegd tussen 2014 en 2019. Indien dat het geval is dan kan dat best tot dezelfde contaminatie problemen hebben geleid (want in 2019 had jou dealer wellicht helemaal geen apart vulstation voor de PIH, immers de 2.0 methodiek/voorschrift was toen nog niet bekend).
2. Jou pomp is wel vervangen geweest (en als dat zo is dan moet dat ergens tussen de 12 en 0 maanden voor het eerste isolatie incident geweest zijn), maar jij weet dat gewoon niet.
Maar nogmaals, jou situatie komt op basis van jou verhaal als vrij uniek over. Ik denk dat de meeste oud eigenaren hier mijn verhaal kunnen bevestigen dat de isolatie ellende begon na het vervangen van de eerste pomp vanwege de pomphuis lekkage.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Daar zou je maar zo eens gelijk in kunnen hebben, het zijn natuurlijk ook relatief gezien niet zoveel auto's en dan zou dat maar zo een reëel scenario kunnen zijn.raspaardje schreef: ↑18.09.2024 - 18:30Vandaar mijn speculatie; Volvo heeft het pad van coulance bewandeld om het pad van non-conformiteit af te snijden.NielsPHEV schreef: ↑18.09.2024 - 18:18 non conformiteit claimen op een 10 jaar oude auto die je niet eens zelf nieuw gekocht hebt lijkt me niet realistisch. Garantie op een reparatie die je zelf hebt laten uitvoeren is er uiteraard wel maar ook die zal een keertje ophouden.
Het is afschrijving betalen met auto's of het risico dat het onderhoud een keertje tegen valt.
- The Mechanic
- 5th Gear member
-
- 2nd Gear member
Bij mij was het ongeveer hetzelfde verhaal als @JohnH
Ik ben tweede eigenaar. Mijn V60 is van December 2013. Heb de auto in Juni 2019 gekocht.
In Juni 2020 bleek dat de aircopomp lekte en dus vervangen moest worden. Het was nog de originele aircopomp.
De auto is bij dezelfde dealer gekocht en altijd onderhouden geweest door de eerste eigenaar. Ik neem aan dat de airco in die tijd gewoon zijn beurtjes gehad heeft.
Vanwege lekkage is de aircopomp dus vervangen. Heb in Juli 2020 hiervoor een deel van de kosten zelf betaald.
Ik ben tweede eigenaar. Mijn V60 is van December 2013. Heb de auto in Juni 2019 gekocht.
In Juni 2020 bleek dat de aircopomp lekte en dus vervangen moest worden. Het was nog de originele aircopomp.
De auto is bij dezelfde dealer gekocht en altijd onderhouden geweest door de eerste eigenaar. Ik neem aan dat de airco in die tijd gewoon zijn beurtjes gehad heeft.
Vanwege lekkage is de aircopomp dus vervangen. Heb in Juli 2020 hiervoor een deel van de kosten zelf betaald.
Volvo V60 PiH Summum MY14
-
- 2nd Gear member
Daar heb je een punt, eerste half jaar een flinke kop/staart aanrijding gehad en toen is dan naar al waarschijnlijkheid ook de de airco na reparatie mogelijk weer gevuld. Zover mij bekend was alleen de radiateur doorboort door een trekhaak. Verwacht niet dat de pomp los geweest is. Dit is gedaan door een schadeherstel bedrijf dat ook bij de dealer hoorde. Maar daar hadden ze niet alle expertise, de auto is zelfs verplaatst naar een andere dealer om een vloeistof niveau juist te krijgen.The Mechanic schreef: ↑21.09.2024 - 15:11Is de airco tot de eerste vervanging ook nooit leeggehaald en gevuld? Of een schade gehad waarbij dit nodig was?
- Gouwe
- 7th Gear member
Bedoel je de radiateur of de condensor? Condensor zit voor de radiateur dus als de laatste kapot was, dan de condensor ook. Wel bijzonder dan weer dat je compressor het daarna toch 4 jaar heeft volgehouden.... Dat de pomp niet los is geweest is niet relevant.
- RoaldH
- 6th Gear member
Ik heb daar inderdaad last van gehad. Nu al 11 jaar de V60 in bezit. De rest van de “garage” is flink veranderd. Maar van het complete gezin mag hij niet weg.Gouwe schreef: ↑20.09.2024 - 20:13 Ik heb een maand terug al iets over de oorsprong van het probleem geschreven, namelijk het volgende:
Het probleem begon met lekkende pomphuizen van de eerste serie voertuigen (tot en met MY2014). Daarna begon het probleem van contaminatie van het systeem door een verkeerde vervangingsmethode met als gevolg isolatiefouten op het HV systeem. Dat probleem is opgelost door het toepassen van de juiste vervangingsmethode. De isolatiefouten zijn naar wat ik er van begrijp dus geen verkeerd ontwerp van Sanden en ook niet een probleem van de toepassing door Volvo in de D6, maar een probleem wat veroorzaakt is door onkunde (van monteurs) bij de dealers (al dan niet omdat ze niet goed geïnstrueerd waren door Volvo).
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Gouwe
- 7th Gear member
En heb je al een uitslag?JohnH schreef: ↑19.09.2024 - 00:12 Ben gisteren (zoals eerder aangegeven) bij de dealer geweest met een onafhankelijke expert die de Geschillen Commissie heeft ingeschakeld.
De expert heeft (zover mogelijk) alle details van vorige airco reparaties en storingen bekeken.
Hij gaat rapporteren en de Geschillen Commissie zal daarover een bindend besluit nemen. Ik moet nog even geduld hebben...duurt meestal een paar weken.
.....
Wordt vervolgt....
-
- Starter
Hello, thanks for all experiences my Dutch is not good so I will write it in English, with Dutch translation below:
I own a 2015 v60 plguin d6 and we got the same advice from the dealer that airco compressor needs to be changed with accu and flushing. I was wondering three things:
1- My car still works (it's been for 6-7 weeks now once I saw the service requirement message). What would happen if I don't replace all of those and save 2800 euro of cost? Would that totally destroy our car soon?
2- Is there any temporary solution available, maybe for a few hundred euros?
3- I thought I can drive this car 3-4 more years, but what is your advice? Should I spend 2800 euros to fix the problem or should I trade in for something newer?
Thank you!
Ik heb een 2015 v60 plguin d6 en we kregen hetzelfde advies van de dealer dat de aircocompressor vervangen moet worden met accu en doorspoelen. Ik vroeg me drie dingen af:
1- Mijn auto werkt nog steeds (het is nu al 6-7 weken geleden dat ik het bericht over de servicevereisten zag). Wat zou er gebeuren als ik ze niet allemaal vervang en 2800 euro bespaar? Zou dat onze auto binnenkort helemaal kapotmaken?
2- Is er een tijdelijke oplossing beschikbaar, misschien voor een paar honderd euro?
3- Ik dacht dat ik deze auto nog 3-4 jaar kon rijden, maar wat is uw advies? Moet ik 2800 euro uitgeven om het probleem te verhelpen of moet ik hem inruilen voor iets nieuws?
Dank u!
I own a 2015 v60 plguin d6 and we got the same advice from the dealer that airco compressor needs to be changed with accu and flushing. I was wondering three things:
1- My car still works (it's been for 6-7 weeks now once I saw the service requirement message). What would happen if I don't replace all of those and save 2800 euro of cost? Would that totally destroy our car soon?
2- Is there any temporary solution available, maybe for a few hundred euros?
3- I thought I can drive this car 3-4 more years, but what is your advice? Should I spend 2800 euros to fix the problem or should I trade in for something newer?
Thank you!
Ik heb een 2015 v60 plguin d6 en we kregen hetzelfde advies van de dealer dat de aircocompressor vervangen moet worden met accu en doorspoelen. Ik vroeg me drie dingen af:
1- Mijn auto werkt nog steeds (het is nu al 6-7 weken geleden dat ik het bericht over de servicevereisten zag). Wat zou er gebeuren als ik ze niet allemaal vervang en 2800 euro bespaar? Zou dat onze auto binnenkort helemaal kapotmaken?
2- Is er een tijdelijke oplossing beschikbaar, misschien voor een paar honderd euro?
3- Ik dacht dat ik deze auto nog 3-4 jaar kon rijden, maar wat is uw advies? Moet ik 2800 euro uitgeven om het probleem te verhelpen of moet ik hem inruilen voor iets nieuws?
Dank u!
-
- 1st Gear member
I strongly believe its a Volvo Company problem. You are in Holland number 11 on this forum with same problem. Do you know airco history of your car including when last aircopump was replaced?
C70 D5 2007 en V60 Hybrid 2015
- Gouwe
- 7th Gear member
De eerste vraag is: welke melding krijg je in je dashboard? Heeft de auto misschien gewoon onderhoud nodig of staat er in de melding ook iets over de airco?
Als het een melding is over de airco dan zullen de storingen blijven komen als je de airco pomp niet vervangt. Doorrijden betekent op termijn dat de auto niet meer zal kunnen rijden. het airco systeem is een vitaal onderdeel van de auto.
In Nederland geldt levenslange garantie op de reparatie als je de pomp nu laat vervangen door de Volvo dealer.
Toevallig zag ik laatst dit bericht: https://vomd.nl/volvo-hybrid-onderhoud/
Dit is volgens mij een Volvo specialist die goed bekend staat. Zij doen het kennelijk voor 2100 euro, maar dan dus geen levenslange garantie.
Als je nog 3-4 jaar verder wil rijden zou ik de investering zeker wel doen. Succes en laat ons weten.
Als het een melding is over de airco dan zullen de storingen blijven komen als je de airco pomp niet vervangt. Doorrijden betekent op termijn dat de auto niet meer zal kunnen rijden. het airco systeem is een vitaal onderdeel van de auto.
In Nederland geldt levenslange garantie op de reparatie als je de pomp nu laat vervangen door de Volvo dealer.
Toevallig zag ik laatst dit bericht: https://vomd.nl/volvo-hybrid-onderhoud/
Dit is volgens mij een Volvo specialist die goed bekend staat. Zij doen het kennelijk voor 2100 euro, maar dan dus geen levenslange garantie.
Als je nog 3-4 jaar verder wil rijden zou ik de investering zeker wel doen. Succes en laat ons weten.
-
- 2nd Gear member
Het is altijd een persoonlijke afweging, die je maakt om een auto wel/niet te houden. Wanneer je louter financieel benadert kom je mogelijk op een andere uitkomst, dan wanneer je ook bereid bent meer geld uit te geven voor een bepaalde vorm van beleving. Een V60 D5/D6 is een hele fijne auto, maar kent een paar aandachtspunten, die kunnen leiden tot dure reparaties. De aircopomp is daarvan de meest bekende. Met het repareren volgens het 2.0 model ben je langer van de problemen verlost, maar het is geen garantie dat dit probleem na reparatie niet meer voorkomt binnen de door jou genoemde 3 of 4 jaar. Daarnaast kun je te maken krijgen met problemen met de aandrijfassen van de elektrische aandrijflijn en in het slechtste geval vervanging van de ERAD. Deze vallen m.i. in de categorie slijtage, maar wanneer er veel stadsritten (elektrisch) mee zijn afgelegd kunnen deze problemen zich eerder voordoen. Keerzijde: wanneer je een andere auto aanschaft, loop je ook risico. Ik denk dat je met de V60 een heerlijke auto hebt met de fantastische 5-cilinder en ja, daar betaal je nou eenmaal ook iets meer voor.