Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3900
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

V480-S60 schreef: 10.02.2023 - 11:19 Het is meer van belang dat de motor en het roetfilter "heel" zijn. Een motor en/of een roetfilter die niet meer helemaal "fris" meer zijn (oftewel "gebreken" vertonen) zullen eerder afgekeurd worden dan frissere motoren en niet defecte roetfilters. In het eerste geval helpt dieselcleaner echt niet.
Reiningsmiddelen zorgen wel voor dat de verbranding beter plaatsvindt in het gehele traject vóór het roetfilter. Met minder roetvorming tot gevolg.
Hoe minder roetvorming hoe minder je het roetfilter belast en je daarmee de kans op een "heel" roetfilter houdt.
Het is dus preventief, ter voorkoming van problemen. Een defect roetfilter ga je echt niet kunnen "maskeren" met reinigsmiddelen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20684
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Urb, eerst regeneren gaat in tegen tip 9 voor de garagehouder.
Eerlijk gezegd betwijfel ik dat advies wel een beetje. Het "voelt" niet goed zeg maar. Aan de andere kant klinkt het plausibel.

@Raspaardje ja het is idd preventief. En de dealer gooide het er bij mij bij een beurt ook altijd in. Maar als je bij een test ruim boven de norm uitkomt zal het echt ook niet meer helpen.
Wil je het toch gebruiken? Adviseert men het bij elke oliewissel of jaarbeurt toe te voegen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3900
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mee eens dat het niet goed voelt.
Hoe schoner/meer verbrand hoe beter.

Maar de reeds in het filter aanwezige roet vormt een soort koek kan ik me voorstellen en daar komt de verse roet niet langs....:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3900
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

V480-S60 schreef: 10.02.2023 - 11:30 @Raspaardje ja het is idd preventief. En de dealer gooide het er bij mij bij een beurt ook altijd in. Maar als je bij een test ruim boven de norm uitkomt zal het echt ook niet meer helpen.
Wil je het toch gebruiken? Adviseert men het bij elke oliewissel of jaarbeurt toe te voegen.
Mee eens.

De verwarring die er wellicht bij veel mensen ontstaat over reinigingsmiddelen is dat de DPF cleaner vaak gebruikt werd om een regeneratie te bespoedigen (2 flesjes in de tank en hoog in de toeren rijden). Ja, dan werd je roetfilter spoediger én vollediger schoongebrand en kon je weer door. Deze methode hielp dan ook voor de mensen die korte stukjes met hun auto reden en het regeneren veelvuldig afgebroken werd of niet op gang werd gebracht omdat het regeneratiealgoritme (bij welke parameters wordt het roetfilter getriggerd om te gaan regeneren) hierin niet voorzag.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3929
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Heb er geen verstand van:
maar met zo'n cleaner: geldt dan ook de regel "baat het niet, dan schaadt het niet"??
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3900
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Klopt, kan nooit kwaad. Hoewel ik wel eens gelezen heb dat teveel gebruiken (elke tank een flesje?) ook niet goed is.
Maar de gedachte daarachter weet ik niet meer.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27243
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wordt het niet te "schraal" als je dit iedere tank zou doen?
Ik doe het meestal iedere 15 tot 20.000 kilometer dat er gewoon preventief een reiniger voor de injectoren in de tank gaat.
Urbexpeditie schreef: 10.02.2023 - 10:38 @Ferdi, volgens mij gaat men bij de APK voor aanvang van de deeltjestester eerst de motor warmdraaien.
Zou nog mooier zijn als deze eerst zou regenereren en daarna testen. In theorie zou dit kunnen werken.
Of het in praktijk ook zo is....
Ik denk dat dit erg afhankelijk is van waar je de auto brengt.
Regeneratie is nog aan te sturen als je bijvoorbeeld de APK bij de dealer doet.
Zit zelf nog wat te kijken naar een OBD-scanner of eventueel programma op de laptop om ook wat meer bij mijn eigen auto in te kunnen stellen.
Niet zozeer vanwege de apk maar zag al wel dat de DPF aansturen dan ook mogelijk is.

Van het apk-station hier weet ik zeker dat ze de auto niet warm zullen draaien/rijden omwille van de tijd.
Normaal is het een kort ritje maar ik doe dan eerst wel een blokje om of kom vanaf m'n werk naar ze toe.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14666
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Urbexpeditie schreef: 10.02.2023 - 10:29 Overigens, Bob stelt hem de vraag en krijgt geen duidelijkheid. In het geheel geen antwoord. In plaats daarvan ligt de focus op mij om blijvend te zieken. Dat zou hij ook doen want dat schreef bij in een privébericht aan mij.

Hij had beter Bob kunnen antwoorden met bv bronvermelding erbij wat hij bedoelt.
Als iemand hem daar op wijst (zoals vele malen eerder) dan is hij beledigd, en ben jij degene die zich "openlijk onsterfelijk belachelijk" maakt. Om maar even in zijn bewoordingen te blijven.

We zijn op dit forum om elkaar te helpen, open eindjes aan elkaar te knopen en nieuwe informatie te delen.
Zit niet op dit soort sfeerverziekende types te wachten.
Nou met elkaar komen we er wel uit. Raspaardje gaf heldere uitleg....
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20684
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Heren, gaan we nu weer On Topic.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Quadrantz
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25

Goedemorgen,

Vanmiddag ga ik de roetdeeltjes van die van mij meten (over een maand de APK). Ik laat wel even weten wat de uitkomst is.

Betreft een D3 uit 2011.
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2365
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Gisteren een V40 D3 uit 2017 met 193.000km laten keuren, afgekeurd ivm te veel roetdeeltjes.
De auto gisteravond mee naar huis genomen (40km), en flink op zn zonder gegeven. Vanochtend idem dito weer naar de zaak.
Gelijk weer aan de deeltjesteller, en met 850.000 nu wel goedgekeurd.
Life is what happens while you're busy making other plans
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8190
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Henry82 schreef: 14.02.2023 - 08:55 Gisteren een V40 D3 uit 2017 met 193.000km laten keuren, afgekeurd ivm te veel roetdeeltjes.
De auto gisteravond mee naar huis genomen (40km), en flink op zn zonder gegeven. Vanochtend idem dito weer naar de zaak.
Gelijk weer aan de deeltjesteller, en met 850.000 nu wel goedgekeurd.
Weet jij of die D3 tijdens die rit is gaan regenereren?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2365
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Heb continue gelet op het huidige verbruik, maar dat bleef wel keurig laag ondanks dat ik hoog in de toeren reed. Ik denk het niet dus
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14666
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

In ieder geval lijkt mij bezonder hndig als je een geruime tijd voor het verloop van je APK aan de deeltjesteller gaat hangen, dat heb je nog alle tijd om te anticiperen op de uitslag.. Het wachten is op de gespecialiseerde bedrijven die een goedkeuring regelen door een behandeling DPF aan te bieden en de rest van de techniek.
( of zijn die er al?)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8190
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Henry82 schreef: 14.02.2023 - 09:07 Heb continue gelet op het huidige verbruik, maar dat bleef wel keurig laag ondanks dat ik hoog in de toeren reed. Ik denk het niet dus
Klinkt bijna als "toch" niet geheel waterdichte test.
Feitelijk zou het voor de meetapparatuur niet moeten uitmaken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3900
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Juist een regeneratie vóór de deeltjestellertest kan voor een meer open roetfilter zorgen waar deeltjes minder gemakkelijk worden tegengehouden.

Met 850.000 deeltjes zit je net onder de norm.
Wat was de waarde bij de eerste keer?
Met de boel even belasten blaas je het systeem ná het roetfilter wel even schoon.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8190
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Dat las ik inderdaad (zoals je hierboven eerder schreef)
Was meer als een paradox bedoeld.

Vind het wel bijzonder. Stel dat je altijd een rustige rijder bent en je diesel wordt afgekeurd, dan had deze misschien wel goedgekeurd geweest wanneer je eerst even die plank onderin had getrapt.
Schijnbaar heeft dat weldegelijk invloed. Dat is gebleken.
Maar dan is of de test niet waterdicht, of de testmethode deugt niet.

Er zullen nu wel mensen thuis zitten met handen in hun haar ivm afkeuring. Terwijl het misschien simpel opgelist had kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Urbexpeditie op 14.02.2023 - 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2365
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

De eerste keer was net boven het miljoen.
En inderdaad, het lijkt geen waterdichte test. Hoe dan ook was dit een fijn resultaat, gezien de auto nu goedgekeurd is en het een boel kosten scheelt.
Life is what happens while you're busy making other plans
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8190
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Henry82 schreef: 14.02.2023 - 11:08 De eerste keer was net boven het miljoen.
En inderdaad, het lijkt geen waterdichte test. Hoe dan ook was dit een fijn resultaat, gezien de auto nu goedgekeurd is en het een boel kosten scheelt.
Dat laatste is absoluut waar.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3900
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mee eens; teveel factoren die het resultaat beïnvloeden terwijl de gemiddelde berijder vooral denkt dat het resultaat de status van het roetfilter weergeeft. Factoren als "oude" roet in het uitlaatsysteem én viezigheid op onderdelen die invloed hebben op een juiste verbranding (injectoren, turbo, EGR).
Met de boel even heel heet maken (of "schoonblazen") blaas je de roet uit je uitlaatsysteem ná het roetfilter en zorg je dat de verbanding door onderdelen vóór het roetfilter weer beter wordt met minder roetvorming als gevolg. Een week voor mijn APK in maart zal ik de auto ook dagelijks hoog in de toeren gaan rijden.

Vraagje: is op de betreffende auto de EGR weggeschreven of niet?
Indien niet dan is mijn inschatting dat het daar best vandaan zou kunnen komen; heb vaak genoeg mijn vervuilde EGR losgehaald en schoongemaakt en wanneer de EGR-klep door viezigheid niet goed sluit heb je daar al een oorzaak te pakken.
Laatst gewijzigd door raspaardje op 14.02.2023 - 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”