Pagina 18 van 30
Geplaatst: 04.02.2009 - 17:12
door Ben
Als Volvo weg is bij Ford zouden ze ook maar eens moeten overwegen of ze de US markt überhaupt nog wel willen bedienen.
Geplaatst: 05.02.2009 - 17:39
door vcadspro
Chinese interesse voor Volvo
De Amerikaanse autobouwer Ford praat met het Chinese Geely over een overname van zijn dochter Volvo.
Ford kondigde eind vorig jaar aan dat het Volvo in de etalage zet om aan broodnodige cash te geraken. Het bedrijf zou nu in discussie zijn met het Chinese Geely.
Ook Chery Automobile en Chongqing Changan zou door Ford al gepolst zijn. Ford zou ook al met verschillende Europese constructeurs (ondermeer BMW en Mercedes) gepraat over een verkoop van Volvo, maar geen enkele daarvan hapte toe.
Ford betaalde in 1999 6,4 miljard dollar voor Volvo, maar zal dat bedrag bij een verkoop waarschijnlijk niet terugverdienen. Door de mondiale crisis op de automarkt zijn er maar weinig autofabrikanten die nog een concurrent willen inlijven.
De stichter van Geely, de 45-jarige Li Shufu, zou in Volvo geïnteresseerd geraakt zijn nadat de Chinese fabrikant recent verschillende grotere sedans aan productenpallet toevoegde. Die operatie heeft vorig jaar de winst van het bedrijf flink verhoogd. Tot voor kort bouwde Geely enkel kleine en goedkope compacte auto's.
Of de onderhandelingen tussen Ford en Geely zijn vruchten gaat afwerpen, is nog lang niet zeker, denken Chinese analisten. 'Volvo overnemen zou Geely een voet tussen de deur geven in heel wat nieuwe markten en hen toegang geven tot nieuwe technologieën', zegt Alice Chong van CIMB-GK Securities. 'Maar Geely zou daardoor ook tijdelijk in het rood kunnen gaan door dat de verkoop in de VS en Europa ingestort is.'
Vorige week, bij de voorstelling van zijn jaarresultaten, liet Ford weten dat Volvo in 2008 een verlies van 736 miljoen dollar had geleden. In de VS, de belangrijkste markt voor het Zweedse bedrijf, is de verkoop vorig jaar met 68 procent gedaald.
fpe (bloomberg, ds)
Bron;
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 022009_102
Geplaatst: 09.02.2009 - 19:12
door vcadspro
Sale of Volvo Cars advancing: report
Published: 6 Feb 09 12:05 CET
Online:
http://www.thelocal.se/17412/20090206/
Representatives from Ford will be meeting with investment banks in London next week to discuss the potential sale of its Volvo Cars subsidiary, Sweden’s leading business daily reported on Friday.
The paper, Dagens Industri, which did not cite its source, said four candidates were in the running to acquire the Swedish auto manufacturer: the Chinese groups Changan and Dongfend, along with a European alliance and "an unidentified" consortium.
The paper said that Ford, which wants to sell Volvo Cars for $3-4 billion, would confer in London next week with representatives from investment banks Citigroup, JP Morgan and Rothschild to discuss the deal.
It added that Renault-Nissan of France was "likely" to have been the group that asked Rothschild to represent it at the meeting.
A spokeswoman for Volvo Cars declined to comment on the newspaper report.
Ford Motor Company, despite a huge $14.57 billion loss last year, has said it still has "sufficient liquidity" to fund a turnaround plan without US government aid.
The company said in early December it was considering the sale of Volvo Cars, which it acquired in 1999 for $6.45 billion.
bron ; AFP/The Local (
news@thelocal.se)
Geplaatst: 13.02.2009 - 16:24
door menjo
Nu weer Chery?
http://www.reuters.com/article/GCA-auto ... PQ20090213
http://www.gasgoo.com/auto-news/1009343 ... brand.html (Gasgoo is overigens eigendom van Chery, die schrijven dus waarschijnlijk geen verzinsels over Chery)
Geplaatst: 13.02.2009 - 16:33
door Casimir
Geplaatst: 13.02.2009 - 16:35
door Johan
Als ik kijk naar de andere plannen die ze hebben waarvoor een krediet is verleend door de Chinese bank dan schat ik in dat zij dit niet gaan doen.
Iets anders is dat ik het opvallend vindt dat Renualt kenbaar heeft gemaakt te willen stoppen met de Laguna, Espace en Vel Satis.
Ook zij zitten via een tussenpersoon aan tafel .....
Geplaatst: 13.02.2009 - 16:41
door Autogek
Ik denk zelf dat er op dit moment maar weing partijen zijn die en het geld er voor hebben en de investering dan ook nog eens willen doen.
Als ik lees dat er in europa 27% minder auto,s zijn verkocht in de maand januari dan moet ik het nog zien.
Geplaatst: 13.02.2009 - 17:42
door Ben
Autogek schreef:Ik denk zelf dat er op dit moment maar weing partijen zijn die en het geld er voor hebben en de investering dan ook nog eens willen doen.
Als ik lees dat er in europa 27% minder auto,s zijn verkocht in de maand januari dan moet ik het nog zien.
Dat is allemaal tijdelijk.
Een autofabriek/merk koop je met een lange termijn planning. Niet op een achternamiddag of omdat het een koopje is.
Geplaatst: 13.02.2009 - 18:37
door Autogek
Ben schreef:Autogek schreef:Ik denk zelf dat er op dit moment maar weing partijen zijn die en het geld er voor hebben en de investering dan ook nog eens willen doen.
Als ik lees dat er in europa 27% minder auto,s zijn verkocht in de maand januari dan moet ik het nog zien.
Dat is allemaal tijdelijk.
Een autofabriek/merk koop je met een lange termijn planning. Niet op een achternamiddag of omdat het een koopje is.
Daarom zeg ik ook: op dit moment.
Ik denk zeker dat er een koper is, alleen de vraag is wie en wanneer??
Geplaatst: 13.02.2009 - 18:41
door PeerTronic
Zeg Autogek,
Zie ik dat nu goed? Rijd je tegenwoordig in een Aygo na al dat moois? Crisis?
Geplaatst: 13.02.2009 - 18:54
door Autogek
PeerTronic schreef:Zeg Autogek,
Zie ik dat nu goed? Rijd je tegenwoordig in een Aygo na al dat moois? Crisis?
Klopt. Ik heb een heb een bemiddelingskantoor in verzekeringen en hypotheken. En na de zomervakantie zakte de handel volledig in.
Uit de verzekeringsportefeuille heb ik nog wel inkomsten maar de room is er op dit moment af en dan kun je niets anders dan in een crisismode
gaan staan.
Maar eens een tijdje ontnuchteren is ook niks mis mee.
Positief blijven denken. Ik rijd nog steeds een zwarte 5 deurs auto en dat was m,n XC90 ook!

Geplaatst: 13.02.2009 - 21:09
door PeerTronic
Pfff, wat vervelend. Ik kan de emotie van veel mensen niet volgen. Die crisis wordt zo een "self fulfilling prophecy".
Ik hoop dat het snel weer een beetje aantrekt, maar het ging misschien ook wel een beetje te goed met de hypotheekbranche. Straks weer terug naar de realitieit maar ik gun je je Volvo weer terug.
Geplaatst: 18.02.2009 - 17:54
door Ben
Bericht over SAAB.
Terwijl General Motors voor het voorbestaan van Saab nadrukkelijk wijst naar de Zweedse overheid, benadrukt die nog maar eens dat het zeker niet de bedoeling is van het merk een staatsbedrijf te maken.
General Motors heeft aangekondigd dat het aan het einde van maart best eens afgelopen zou kunnen zijn voor Saab. Het hoopt op hulp van de Zweedse politiek om het merk overeind te houden. Zo zou Saab per 1 januari 2010 een onafhankelijk bedrijf moeten worden. Minister van Industrie Maud Olofsson laat er geen twijfel over bestaan. “De Zweedse staat en de belastingbetalers worden geen eigenaar van een autofabriek.” Ook Volvo kan dus wel vergeten dat de Zweedse staat een aandeel in het merk neemt. “Saab maakt al zo veel jaren verlies, dat het onverantwoordelijk is er belastinggeld aan te besteden.” In december heeft de Zweedse overheid de auto-industrie een eenmalige kapitaalinjectie gegeven.
“We weten niet hoeveel geld General Motors in Saab gaat stoppen. Om het merk in bedrijf te houden is zes tot acht miljard euro nodig. GM wil dat wij daar de helft van betalen,” vertelt de minister aan persbureau Reuters. Dat is ze zeker niet van plan. “Je krijgt soms het idee dat General Motors maar een klein bedrijf is, maar we moeten niet vergeten dat het een van de grootste autofabrikanten van de wereld is. We kunnen dus best eisen stellen.”
bron: Autoweek
Geplaatst: 18.02.2009 - 19:50
door volvo
Ik hoorde vanochtend op de radio, dat Saab al 30!! jaar verlies maakt. Dan vraag ik je toch, weg met dat merk of de prijs van de auto zo ver verhogen dat de kosten gedekt zijn plus een winst. De liefhebber van het merk zal altijd een Saab kopen.
Geplaatst: 18.02.2009 - 20:48
door Michael Oud
Zou je denken? Ik denk van niet namelijk.
Geplaatst: 18.02.2009 - 22:02
door anwo
Welke economische wetten gelden er als een bedrijf 30 jaar verlies kan maken ??
Geplaatst: 18.02.2009 - 22:12
door volvo
anwo schreef:Welke economische wetten gelden er als een bedrijf 30 jaar verlies kan maken ??
Ik ben geen econoom, maar het gebeurt toch vaak dat een bedrijf jarenlang verlies maakt, failliet gaat en met een doorstart wordt overgenomen door een investeerder. Weer jarenlang slecht draait, en dan weer doorverkocht wordt voor een lagere prijs etc. etc. Zo kan dat jaren doorgaan.
Geplaatst: 19.02.2009 - 05:55
door ruuds70
Als iemand dat verlies bijpast (in dit geval dus GM en/of de staat) is er toch niks aan de hand. Nu GM zelf dat niet meer kan wél dus
(ook geen econoom)
Geplaatst: 19.02.2009 - 07:54
door Casimir
Mensen, even oppassen...
Saab heeft jarenlang geïnvesteerd in allerhande innovaties. Deze R&D is één van de voornaamste redenen waarom Saab verlies maakt.
GM heeft deze technologieën gretig weggehaald uit Saab en zodoende van deze investeringen geprofiteerd.
Nu de koe is leeggemolken wordt Saab aan de kant gezet, stellende dat het merk niet rendabel is...
Wat een mooi voorbeeld van Amerikaanse parasitaire economie!
Geplaatst: 19.02.2009 - 14:29
door mightyspawn
De 900 serie zullen ze toch niet meer in produktie nemen, dat waren nog eens mooie wagens.