Pagina 18 van 34
Geplaatst: 05.04.2012 - 21:06
door kuupertie
Hoevaak doen jullie een motorolie flush ?
Ik heb het de laatste beurt gedaan...zo'n 8.000 km terug.
Ik twijfel erover om dit bij elke beurt te doen.
Geplaatst: 05.04.2012 - 21:14
door Oceanracer
Nog nooit gedaan en ga dit ook nooit doen.
Geplaatst: 06.04.2012 - 13:28
door Thijs
Ik heb het ook nog nooit gedaan. Gewoon om de 15K nieuwe olie er in, dan hoeft dat niet.
Geplaatst: 06.04.2012 - 14:36
door V70/2.4D/2003
dbosker heeft dat (laatst) gedaan met spul van Forté. Die kan daar vast en zeker meer van vertellen. Dick, kom er eens in!
Geplaatst: 06.04.2012 - 15:09
door pieneman
kuupertie schreef:Hoevaak doen jullie een motorolie flush ?
Ik heb het de laatste beurt gedaan...zo'n 8.000 km terug.
Ik twijfel erover om dit bij elke beurt te doen.
Er wordt gesproken over Forté en een product van Tunap (327). Google geeft als resultaat toch goede ervaringen, zelfs van gebruikers die het beroepsmatig inzetten.
Heeft dit overigens merkbaar effect gehad bij jou? Meen me te herinneren dat jij iets had met een tikkende motor, of iets gerelateerd aan je nokkenas, enige tijd geleden.
Aangezien je bij het verversen van de olie niet alles eruit krijgt blijft er toch een deel van deze substantie achter in je blok. Ondanks de kleine hoeveelheid vraag ik me af of dit dan niet schadelijk is voor bijvoorbeeld de werking van je filter/pomp/etc?
Bedankt.
Geplaatst: 06.04.2012 - 15:25
door V70/2.4D/2003
Kuupertie had gedonder met z'n injectie. En dat is klaar.
Geplaatst: 06.04.2012 - 15:36
door Gast
ik heb Forté met het oliewisselen gebruikt.
Auto eerst warm draaien.
Dan de motorflush toevoegen, niet gaan rijden, maar ongeveer 20-30 minuten met stationair/iets verhoogd stationair toerental laten draaien.
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... Flush.html
olie + filter verversen
Bij de nieuwe olie een flesje Forté Top End Treatment toegevoegd (erop letten dat je niet teveel olie toevoegt, dus rekening houden met de hoeveelheid TET die je toevoegt aan de olie.
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... tment.html
Als je de olie heb ververst + TET hebt toegevoegd, gelijk nog een stukje gaan rijden, zodat de boel lekker wordt vermengd en in het blok komt.
Ik moet zeggen dat de boel daarna wel weer mooi (geruisloos) liep (kan natuurlijk ook verbeelding zijn). De boel is in elk geval mooi schoongespoeld.
Geplaatst: 06.04.2012 - 16:31
door Oceanracer
De dealer heeft dat bij mijn lesauto ook gedaan, ik merkte achteraf geen enkel verschil. Niet in het brandstofverbruik, niet in de trillingen en niet in het olieverbruik.
Geplaatst: 06.04.2012 - 17:35
door Iroll
Gebruik liever geen olieadditieven. Als je goede merkolie gebruikt is dit absoluut af te raden en totaal onnodig. Die zooi kan de werking van de additieven in de olie teniet doen waardoor die zijn werk niet meer doen. Zo zijn er bijv. toevoegingen die de antischuim additief in de olie onwerkzaam maakt. En schuimende olie smeert niet best meer. Op de langere termijn ontstaat er dan motor schade. En zo zijn er nog veel meer andere nadelen. Een motorflush alleen doen bij erg hoge km stand bij een auto die zijn olie beurten niet op tijd heeft gehad en dus intern vervuild is en maar eenmalig. Moderne olie voorkomt 100% interne vervuiling. Daar is het voor ontworpen, de additieven erin zijn helemaal op elkaar afgestemd. Die moet je niet gaan ontregelen met een onnodig en zelfs schadelijk extra additief.
Geplaatst: 06.04.2012 - 17:46
door kuupertie
injectie problemen en klepstoterproblemen zijn inderdaad over. Niet opgelost met flush overigens. Ik vraag me alleen af hoe vaak een flush voor de olieverversing zin heeft. Ik heb het dus niet over additieven.
Geplaatst: 06.04.2012 - 17:54
door Iroll
Een flush is onnodig als er geen echte reden toe is. Moderne synthetische en semi synthetische olie is zo goed dat er geen vervuiling ontstaat. Dus alleen als er heel lang met olie doorgereden is en er teer uitloopt bij het verversen. Of als de olie door schade vervuild is. En dan volstaat het nog in 90% van de gevallen om de olie en filter na ong. 1000km gewoon een keer extra te vervangen. Dat is een heel stuk veiliger.
Geplaatst: 07.04.2012 - 14:33
door edraket
Iroll schreef:Gebruik liever geen olieadditieven. Als je goede merkolie gebruikt is dit absoluut af te raden en totaal onnodig. Die zooi kan de werking van de additieven in de olie teniet doen waardoor die zijn werk niet meer doen. Zo zijn er bijv. toevoegingen die de antischuim additief in de olie onwerkzaam maakt. En schuimende olie smeert niet best meer. Op de langere termijn ontstaat er dan motor schade. En zo zijn er nog veel meer andere nadelen. Een motorflush alleen doen bij erg hoge km stand bij een auto die zijn olie beurten niet op tijd heeft gehad en dus intern vervuild is en maar eenmalig. Moderne olie voorkomt 100% interne vervuiling. Daar is het voor ontworpen, de additieven erin zijn helemaal op elkaar afgestemd. Die moet je niet gaan ontregelen met een onnodig en zelfs schadelijk extra additief.
+1!
Geplaatst: 11.04.2012 - 10:52
door Musicus
Ik heb gisteren mijn S60 ook zelf een beurtje gegeven. Dit alles onder het toeziend oog van een ervaren sleutelaar. Erg leuk om te doen en het valt allemaal reuze mee.
Nieuwe luchtfilter, brandstoffilter, oliefilter en de olie ververst. Bij de Volvo specialist een nieuw ringetje gehaald voor de carterplug en meteen de inlaatbuis en mixer van de EGR opnieuw schoongemaakt. Na 20 duizend kilometer zit er toch best weer veel troep in.
Verder zijn er nieuwe banden op de zomervelgen gezet, maar omdat dit geen orginele velgen zijn moest er echt veel plaklood op.... Ik zit er nu over te denken om een originele set te kopen, maar ja, ze zijn nu al uitgebalanceerd...
Kosten: €107
Geplaatst: 11.04.2012 - 16:09
door V70/2.4D/2003
Musicus, dat klinkt als muziek in de oren. Goed bezig!
Geplaatst: 11.04.2012 - 19:38
door JeroenSpock
Dan heb je mooi even 200 euro bespaard
Orginele velgen kosten ook een vermogen. Zou je voor dat beetje moeite elke xxx kilometer zo veel geld neer leggen?
Geplaatst: 12.04.2012 - 13:32
door nauticbluepearl
JeroenSpock schreef:Orginele velgen kosten ook een vermogen. Zou je voor dat beetje moeite elke xxx kilometer zo veel geld neer leggen?
Iedere XXX kilometer nieuwe velgen? ik wist niet dat velgen ook een slijtageonderdeel is...
Geplaatst: 12.04.2012 - 14:53
door FrankS60
Musicus schreef:
Verder zijn er nieuwe banden op de zomervelgen gezet, maar omdat dit geen orginele velgen zijn moest er echt veel plaklood op.... Ik zit er nu over te denken om een originele set te kopen, maar ja, ze zijn nu al uitgebalanceerd...
Kosten: €107
nauticbluepearl schreef:JeroenSpock schreef:Orginele velgen kosten ook een vermogen. Zou je voor dat beetje moeite elke xxx kilometer zo veel geld neer leggen?
Iedere XXX kilometer nieuwe velgen? ik wist niet dat velgen ook een slijtageonderdeel is...
Hij bedoeld denk ik dat het plaklood over iedere 30.000km goedkoper is dan een set andere (originele) velgen en je dus goedkoper uit zou zijn om dat gewoon zo te laten.
Geplaatst: 12.04.2012 - 18:01
door ovlov058
Denk dat hij twee dingen bedoeld.
1, Nieuwe velgen kosten veel geld.
2, Dat het maar een kleine moeite is om zelf onderhoud te doen en €200 euro te sparen.
Geplaatst: 12.04.2012 - 18:14
door Musicus
ovlov058 schreef:Denk dat hij twee dingen bedoeld.
1, Nieuwe velgen kosten veel geld.
2, Dat het maar een kleine moeite is om zelf onderhoud te doen en €200 euro te sparen.
Dat denk ik ook.
Omdat m'n wielen nu zijn uitgebalanceerd is er niet meer echt noodzaak om nu te zoeken naar nieuwe velgen. Behalve dat het er wat beter uit ziet met minder plaklood....
Geplaatst: 12.04.2012 - 19:15
door Iroll
Behalve dat het er wat beter uit ziet met minder plaklood....
Mag toch hopen dat ze bij het balanceren het plakzink aan de binnenkant van de velgen hebben geplakt?