V40 - De ervaringen
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Vorige week mijn V40 opgehaald en de eerste 1700 km zit er op.
Fijne auto D2, maar bij het sproeien van de ruiten boven de 120 spettert het water weer over de ruitenwisser heen als deze terug naar beneden gaat.
Je moet dus nog een paar keer extra wissen en de wind doet de rest.
Hebben jullie dit ook, of heb ik mislukte ruitenwissers?
Fijne auto D2, maar bij het sproeien van de ruiten boven de 120 spettert het water weer over de ruitenwisser heen als deze terug naar beneden gaat.
Je moet dus nog een paar keer extra wissen en de wind doet de rest.
Hebben jullie dit ook, of heb ik mislukte ruitenwissers?
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 15.07.2010 - 22:25
'k Wou al eerder antwoorden op je post, maar heb dit fenomeen ook in mijn wagen! Nog 4500 km tot het eerste onderhoud, en dan ga'k het zeker melden.Elsje schreef:Voor mensen, zoals ik trouwens, die ook een stuitergeluid horen op kasseien of slechte wegen: http://www.volvov40club.com/forums/Thre ... ox-problem
-
- 4th Gear member
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 14.07.2008 - 22:23
Stuitergeluid? Altijd lastig te beoordelen zonder het geluid er zelf bij te hebben. De voorwielophanging lijkt wel iets meer te 'rammelen/dribbelen' dan mijn C30 deed, als ik in de parkeergarage over richels van betonplaten rijd. Ik wijt dat zelf aan de 18 inch velgen. Ik weet niet of dat is waar jij op doelt.Fietsventje schreef:'k Wou al eerder antwoorden op je post, maar heb dit fenomeen ook in mijn wagen! Nog 4500 km tot het eerste onderhoud, en dan ga'k het zeker melden.Elsje schreef:Voor mensen, zoals ik trouwens, die ook een stuitergeluid horen op kasseien of slechte wegen: http://www.volvov40club.com/forums/Thre ... ox-problem
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 05.05.2006 - 14:32
Sinds vandaag doet de verlichting van de versnellingspook het niet meer. Ben ik de eerste waar het ledje (of de zekering) het van begeven heeft? Erg vroeg overigens... Slechts 2,5 maand/18k km in mijn bezit.
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
-
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 19.11.2012 - 19:05
In verband met mijn vorige post mbt tot stuitergeluid bij kasseien en ruwe (beton)banen geef ik de samenstelling weer van mijn D2 zodat andere V40 eigenaars beter kunnen oordelen.
Mijn D2 heeft de Matres velgen met Michelin energy savers 205/55/16 en het low chassis (dat elke D2 heeft) maar geen sportonderstel. De bandendruk stond bij aflevering op 2.8 bar en dat heb ik stelselmatig teruggebracht tot nu 2.0 bar. (dus 0.3 bar lager dan de minimum aangeraden bandendruk van 2.3bar) En hoewel het al fel verbeterd is heb ik toch nog steeds dat geluid. Bij 2.0 bar staat de druk echter duidelijk te laag en is slecht voor de wegligging in bochten, het dieselverbruik, slijtage banden, en op de trekkracht en (top)snelheid.
Dus Cavallino, het is zeker en vast niet iets dat eigen is aan het mindere comfort door 17 of 18 inch velgen.
Mijn D2 heeft de Matres velgen met Michelin energy savers 205/55/16 en het low chassis (dat elke D2 heeft) maar geen sportonderstel. De bandendruk stond bij aflevering op 2.8 bar en dat heb ik stelselmatig teruggebracht tot nu 2.0 bar. (dus 0.3 bar lager dan de minimum aangeraden bandendruk van 2.3bar) En hoewel het al fel verbeterd is heb ik toch nog steeds dat geluid. Bij 2.0 bar staat de druk echter duidelijk te laag en is slecht voor de wegligging in bochten, het dieselverbruik, slijtage banden, en op de trekkracht en (top)snelheid.
Dus Cavallino, het is zeker en vast niet iets dat eigen is aan het mindere comfort door 17 of 18 inch velgen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 14.07.2008 - 22:23
Zou je het stuitergeluid nader kunnen omschrijven? Klinkt het alsof de metalen delen van de wielophanging rammelen/bonken, m.a.w. alsof er speling op de metalen delen zit? Stuiteren associeer ik eerder met elastische onderdelen die 'boinken'.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
-
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 19.11.2012 - 19:05
@Cavallino, het geluid lijkt op een uitlaat die vooraan tegen het chassis trilt. Ik dacht zelf dat het aan de voorophanging lag, maar dat is blijkbaar de oorzaak niet. Het geluid zou komen vanuit de stuurinrichting volgens bovenvermelde Engelse link. Het getril is iets dat voornamelijk te horen is bij lage snelheden...0-50km/u.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 14.07.2008 - 22:23
Heldere omschrijving, helaas (of gelukkig) herken ik dat niet in mijn auto.Elsje schreef:@Cavallino, het geluid lijkt op een uitlaat die vooraan tegen het chassis trilt. Ik dacht zelf dat het aan de voorophanging lag, maar dat is blijkbaar de oorzaak niet. Het geluid zou komen vanuit de stuurinrichting volgens bovenvermelde Engelse link. Het getril is iets dat voornamelijk te horen is bij lage snelheden...0-50km/u.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
- Denief
- 2nd Gear member
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 05.06.2012 - 13:13
- Locatie: Sint-Genesius-Rode
- Contacteer:
Ik heb dit geluid ook waargenomen bij een testrit met een T3 (matres) op een kasseibaantje in het pajottenland. Leek mij ook niet normaal. Ik hoop ook dat dit een foutje is in een paar modellen en ze daar intussen iets op gevonden hebben.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 19.11.2012 - 19:05
Iets wat me van in het begin opgevallen is, en dat wordt bevestigd op een Zweeds Volvo forum: de achterkant wordt abnormaal vlug vuil. Bij mijn vorige hatchback, een Corolla, heb ik na 14 jaar nooit zoveel mijn achterruitewisser moeten gebruiken als de afgelopen 2 maand op de Volvo V40. Bijkomend nadeel is dat de achteruitrijcamera ook zeer vlug vuil wordt en praktisch onbruikbaar wordt door de aangezogen smurie.
- Marcel
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
- Locatie: Gelderland
De achterkant van mijn V40 wordt idd ook erg vies, maar dat is inherent aan een hatchback en het weer. Verder valt het navigatiesysteem erg tegen en heeft het beperkte zicht naar achteren een paar keer voor onverwachte situaties gezorgd. Er is geen controlelampje voor de autoverlichting wat niet handig is. Wat ook beter kan is het opstarten van de computer, dit zou handiger zijn als dat gebeurt bij het ontgrendelen van de auto en niet bij het starten net als bij mijn vorige auto. De bediening van de auto is vaak onlogisch, maar dat kan persoonlijk zijn. Eenmaal in een duitser gereden ben je erg verwend qua bediening.
De auto rijdt prima, beetje stug wat natuurlijk voor-en nadelen heeft. Met dit weer geeft hij vertrouwen en vooral de voorruitverwarming is super. Verbruik kan ik niet veel over zeggen door de weersomstandigheden maar valt vooralsnog niet tegen.
De auto rijdt prima, beetje stug wat natuurlijk voor-en nadelen heeft. Met dit weer geeft hij vertrouwen en vooral de voorruitverwarming is super. Verbruik kan ik niet veel over zeggen door de weersomstandigheden maar valt vooralsnog niet tegen.
Gr. Marcel
- Marcel
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
- Locatie: Gelderland
De bediening is een drama, bestemming invoeren of opslaan is bepaald onlogisch en tijdrovend. Het systeem is erg traag bij bediening. Verder kan ik niet vinden hoe ik zelf bepaal of omleidingen vanuit tmc nodig zijn. De essentie, de voorgestelde routes, zijn in basis niet logisch. Onder andere wordt ik straten ingestuurd waar ik echt niet in mag rijden. Laatst moest ik een afslag nemen op de A2 en meteen de oprit naar dezelfde A2. Dat soort flauwekul. Hier zit een duidelijk leermoment voor Volvo.The Saint schreef:Kun je iets preciezer zijn? Ben benieuwd wat er niet goed werkt.Marcel schreef:Verder valt het navigatiesysteem erg tegen
Gr. Marcel
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 27.09.2012 - 11:24
Ik deel de mening van Marcel op dit punt. Ik vind de navigatie erg tegenvallen, zowel qua besturing als qua routeplanning. Vooral het ontbreken van een Autozoom en het met 1 knop ingeven van de thuislocatie vind ik missers. Ik was de navigatiesystemen van Audi en Ford gewend, en die vind ik beide veel beter.Marcel schreef:De bediening is een drama, bestemming invoeren of opslaan is bepaald onlogisch en tijdrovend. Het systeem is erg traag bij bediening. Verder kan ik niet vinden hoe ik zelf bepaal of omleidingen vanuit tmc nodig zijn. De essentie, de voorgestelde routes, zijn in basis niet logisch. Onder andere wordt ik straten ingestuurd waar ik echt niet in mag rijden. Laatst moest ik een afslag nemen op de A2 en meteen de oprit naar dezelfde A2. Dat soort flauwekul. Hier zit een duidelijk leermoment voor Volvo.The Saint schreef:Kun je iets preciezer zijn? Ben benieuwd wat er niet goed werkt.Marcel schreef:Verder valt het navigatiesysteem erg tegen
- JosP
- 3rd Gear member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 04.10.2009 - 20:15
- Locatie: Wolvega
Boven de lichtschakelaar zit volgens mij een heel klein groen lampje die aangeeft of de verlichting aan of uit is.Marcel schreef: Er is geen controlelampje voor de autoverlichting wat niet handig is.
MY2015 V40 D4 Business - Power Blue, Summum uitvoering + Luxury Line + Scandinavian Line + 17" Freja
Diamond Cut/Dark Grey matt.
Diamond Cut/Dark Grey matt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 15.10.2012 - 19:45
- Locatie: Limburgs Heuvelland
Ik moet zeggen dat de navigatie mij 100% meevalt. Ik gebruik altijd de stembesturing en dat werkt erg goed. Invoeren met het draaiwieltje is inderdaad onhandig, maar als je het dan toch met de knoppen wil doen vind ik het numerieke toetsenbord goed werken (sms-stijl). Ik gebruik de navigatie zo'n 10x per dag, en moet zeggen dat ik nog geen rare dingen heb meegemaakt. Het ontbreken van een makkelijk 'navigeer naar huis' commando is inderdaad wel een misser. Via spraak moet je het hele riedeltje 'navigatie' > 'ga naar' > 'opgeslagen bestemming' > 'thuis' > bevestig 'thuis' afdraaien.Fmol11 schreef:Ik deel de mening van Marcel op dit punt. Ik vind de navigatie erg tegenvallen, zowel qua besturing als qua routeplanning. Vooral het ontbreken van een Autozoom en het met 1 knop ingeven van de thuislocatie vind ik missers. Ik was de navigatiesystemen van Audi en Ford gewend, en die vind ik beide veel beter.Marcel schreef:De bediening is een drama, bestemming invoeren of opslaan is bepaald onlogisch en tijdrovend. Het systeem is erg traag bij bediening. Verder kan ik niet vinden hoe ik zelf bepaal of omleidingen vanuit tmc nodig zijn. De essentie, de voorgestelde routes, zijn in basis niet logisch. Onder andere wordt ik straten ingestuurd waar ik echt niet in mag rijden. Laatst moest ik een afslag nemen op de A2 en meteen de oprit naar dezelfde A2. Dat soort flauwekul. Hier zit een duidelijk leermoment voor Volvo.The Saint schreef: Kun je iets preciezer zijn? Ben benieuwd wat er niet goed werkt.
- Marcel
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
- Locatie: Gelderland
Ik denk, nee ik weet zeker dat de mening over dit punt afhankelijk is van wat je gewend bent. Voor mij geldt dat ik duidelijk beter gewend ben.TomB schreef:Ik moet zeggen dat de navigatie mij 100% meevalt. Ik gebruik altijd de stembesturing en dat werkt erg goed. Invoeren met het draaiwieltje is inderdaad onhandig, maar als je het dan toch met de knoppen wil doen vind ik het numerieke toetsenbord goed werken (sms-stijl). Ik gebruik de navigatie zo'n 10x per dag, en moet zeggen dat ik nog geen rare dingen heb meegemaakt. Het ontbreken van een makkelijk 'navigeer naar huis' commando is inderdaad wel een misser. Via spraak moet je het hele riedeltje 'navigatie' > 'ga naar' > 'opgeslagen bestemming' > 'thuis' > bevestig 'thuis' afdraaien.Fmol11 schreef:Ik deel de mening van Marcel op dit punt. Ik vind de navigatie erg tegenvallen, zowel qua besturing als qua routeplanning. Vooral het ontbreken van een Autozoom en het met 1 knop ingeven van de thuislocatie vind ik missers. Ik was de navigatiesystemen van Audi en Ford gewend, en die vind ik beide veel beter.Marcel schreef: De bediening is een drama, bestemming invoeren of opslaan is bepaald onlogisch en tijdrovend. Het systeem is erg traag bij bediening. Verder kan ik niet vinden hoe ik zelf bepaal of omleidingen vanuit tmc nodig zijn. De essentie, de voorgestelde routes, zijn in basis niet logisch. Onder andere wordt ik straten ingestuurd waar ik echt niet in mag rijden. Laatst moest ik een afslag nemen op de A2 en meteen de oprit naar dezelfde A2. Dat soort flauwekul. Hier zit een duidelijk leermoment voor Volvo.

Gr. Marcel
- Marcel
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
- Locatie: Gelderland
Zo klein dat ik hem nog niet gezien heb, maar ik zal straks goed opletten....JosP schreef:Boven de lichtschakelaar zit volgens mij een heel klein groen lampje die aangeeft of de verlichting aan of uit is.Marcel schreef: Er is geen controlelampje voor de autoverlichting wat niet handig is.

Tnx!
Gr. Marcel