Pagina 18 van 18
Geplaatst: 10.10.2013 - 23:47
door codriver
Betrouwbaar
Geplaatst: 11.10.2013 - 10:30
door Reader
codriver schreef:Betrouwbaar

helder, weet die betrouwebare bron ook tijdslijnen? Wanneer komen ze? en wat doen ze aan bijtelling bijvoorbeeld?
Geplaatst: 13.10.2013 - 15:25
door Discovery
Bron stond op de vorige pagina, post van tvc15. Helaas is deze niet meer zichtbaar.
Geplaatst: 13.10.2013 - 16:48
door tvc15
Ik heb het plaatje weer aan het oorspronkelijke bericht toegevoegd, Ben had al een keer gemeld dat er wat plaatjes zoekgeraakt zijn. Ik had niet gecheckt of deze ook weg was.
Geplaatst: 13.10.2013 - 19:42
door arnoud
Ik zie trouwens net in de nieuwe prijslijst van de V60 (ze hebben de layout aangepast, prijzen gelijk aan de oude) dat de CO2 uitstoot van de automaat D4 geen 111 maar 109 gr/km is. Niet dat dit voor de bijtelling uit maakt, maar dat betekend dat ze in de tussentijd er toch nog weer 2 gram af hebben weten te halen...
En ook interessant dat het verbruik van de handgeschakelde D4 onder dat van de D2 uit komt.
Geplaatst: 14.10.2013 - 10:19
door NielsPHEV
arnoud schreef:Ik zie trouwens net in de nieuwe prijslijst van de V60 (ze hebben de layout aangepast, prijzen gelijk aan de oude) dat de CO2 uitstoot van de automaat D4 geen 111 maar 109 gr/km is. Niet dat dit voor de bijtelling uit maakt, maar dat betekend dat ze in de tussentijd er toch nog weer 2 gram af hebben weten te halen...
En ook interessant dat het verbruik van de handgeschakelde D4 onder dat van de D2 uit komt.
dit laatste maakt dat de verwachtingen voor de VEA D2 hoog zijn (of laag als je vanuit CO2 uitstoot kijkt)
Geplaatst: 18.11.2013 - 14:48
door Zoef30
Op zich snap ik goed dat Volvo het milieuaspect belangrijk vindt.
Maar deze maatregel snap ik helemaal niet om 2 redenen
1. Kijk naar je klant. Wie koopt er een Volvo ? Toch vaak mensen die beter dan gemiddeld verdienen en ook lol hebben aan een fijne auto en daarmee best gezien willen worden. Betaal je straks € 60.000 of meer voor een auto en kom je met een 4-cilinder aanzetten in plaats van een gedistingeerde 5 of 6 cylinder. jammer, jammer, jammer
2. Hoezo zuiniger ? Alleen in theorie lopen deze auto's zuiniger. In de praktijk haal je die moderne verbruikscijfers nooit. Ik heb zelf een V60 2 liter D3 5 cylinder en deze is zuiniger dan die D2 1.6 liter 4 cylindermotor in de V50, terwijl de V60 ook nog eens 200 kg zwaarder is !
Geplaatst: 18.11.2013 - 15:18
door dutchlimits
Zoef30 schreef:Op zich snap ik goed dat Volvo het milieuaspect belangrijk vindt.
Maar deze maatregel snap ik helemaal niet om 2 redenen
1. Kijk naar je klant. Wie koopt er een Volvo ? Toch vaak mensen die beter dan gemiddeld verdienen en ook lol hebben aan een fijne auto en daarmee best gezien willen worden. Betaal je straks € 60.000 of meer voor een auto en kom je met een 4-cilinder aanzetten in plaats van een gedistingeerde 5 of 6 cylinder. jammer, jammer, jammer
2. Hoezo zuiniger ? Alleen in theorie lopen deze auto's zuiniger. In de praktijk haal je die moderne verbruikscijfers nooit. Ik heb zelf een V60 2 liter D3 5 cylinder en deze is zuiniger dan die D2 1.6 liter 4 cylindermotor in de V50, terwijl de V60 ook nog eens 200 kg zwaarder is !
Dat ligt eraan waar je rijdt, op snelwegen is een dikke motor zuiniger, even boodschappen doen is met een lichte motor zuiniger
Geplaatst: 18.11.2013 - 15:19
door Phacoid
Wat een rare aannames. Geen enkele auto haalt de verbruikscijfers die op papier staan. Of het nu gaat om een D2 of een D5 geen van beide halen ze de cijfers. Ga een kijkje nemen op een website zoals spritmonitor en dan merk je wat er mogelijk is.
Daarbij komt dat de D2 een motor is die al zeer lang bestaat (10 jaar). In die jaren zijn er verbeteringen doorgevoerd, maar er zijn beperkingen wegens de toen gemaakte keuzes bij ontwikkeling. Deze nieuwe motoren zijn geen doorontwikkeling, maar volledig nieuw. Net om die reden is het mogelijk om volledig nieuwe technologie in te bouwen zoals computergestuurde injectoren, je bent namelijk niet beperkt door de opbouw van de motor.
Er zijn nog geen reële verbruikscijfers bekend van de nieuwe motoren, maar het zou me geenzins verbazen als die vele malen beter zijn dan de huidige D2. Een redblock motor kun je ook niet even updaten met nieuwe technologie om de verbruikscijfers omlaag te halen.
Een grote reden dat zeer veel mensen de verbruikscijfers overigens niet halen met de D2 is omdat deze eigenlijk kracht tekort komt. Een D2 vind ik in een V40 al extreem nipt, in een V50 mist ze wat kracht en in de S80 is het hek helemaal van de dam. Als je de motor dan in toeren jaagt om toch wat sportiever/sneller/plezieriger te rijden, dan ga je natuurlijk veel verbruiken. Iets wat met een D5 overigens niet anders is. Als je daar sportief mee gaat rijden, dan haal je ook geen mooie verbruikscijfers.
Geplaatst: 18.11.2013 - 15:43
door Zoef30
helemaal geen rare aannames beste Phacoid.
Ik had voorheen ee oude V50 (model 2005) met een nog oudere 1.6 diesel motor. Daar haalde ik 4,7 liter/100 km mee, en dat was ruim volgens de opgegeven norm. Totdat men de service 2.0 installeerde: toen schoot het verbruik omhoog naar 5,2 liter/100 km
Zijn opvolger, de D2 was op papier zuiniger maar daarmee haalde ik een schamele 5,8 liter/100 km terwijl die toch 5 pk meer had dan de oude.
Met m'n V60 zit ik momenteel op 5,1.
Mijn conclusie ten aanzien van de V50 was eerder dat hoe meer men aan de motor klooit om deze op papier zuiniger te krijgen des te meer ze verbruiken. En hoe je minder CO2 uitstoot krijgt terwijl je meer verbruikt heeft nog niemand mij fatsoenlijk kunnen uitleggen

Geplaatst: 18.11.2013 - 15:57
door Philken
in 2004 een nieuwe S60 2.4d 130pk gekocht, laten chiptunen naar 198 pk, gemiddeld verbruik was (over 220.000km) 5,6L/km
momenteel rij ik met een BMW 316d 2.0D 115 peekoetjes en een gemiddeld verbruik van 6l/100km
BMW is nochtans van 2011, heeft alle moderne snufjes om zo zuinig mogelijk te zijn...
volgens mij verbruiken die milieumaatregelen(roetfilter, egrshit etc) de winst op en je betaalt dan nog eens meer wegens moderne technologie
mijn V70R rijdt evengoedkoop als de 316d, 3x raden met welke ik 't meeste 'Freude am Fahren' ervaar....
Geplaatst: 18.11.2013 - 16:22
door Thijs
Philken, zo zuinig mogelijk in termen van CO2 uitstoot. Doe die vergelijking maar eens

.
Qua rijden is het natuurlijk wel duidelijk! Zo'n 5 cylinder is in veel opzichten fijner.
Geplaatst: 18.11.2013 - 16:32
door Philken
Thijs schreef:Philken, zo zuinig mogelijk in termen van CO2 uitstoot. Doe die vergelijking maar eens

.
Qua rijden is het natuurlijk wel duidelijk! Zo'n 5 cylinder is in veel opzichten fijner.
lpg heeft toch een pak minder CO2 bij verbranding?
en daarbij: een nieuwe kost aan CO2 veel meer bij 't assembleren dan wat ik ooit nog met mijn R kan uitstoten
tot zover mijn groene ingesteldheid.... :twisted:
Re: Nieuwe Volvo motorenfamilie
Geplaatst: 31.01.2014 - 18:14
door Poni
Maar de 4.4 V8 was wel een fijne motor, ook al was hij van Japanse oorsprong.
Alleen die 1 op 8.
Ben wel blij met 1 op 40 nu.
Re: Nieuwe Volvo motorenfamilie
Geplaatst: 05.02.2014 - 19:22
door Boreas
Zie ook topic:
What car? over de V70 met nieuwe D4 2.0 vier cylinder

Re: Nieuwe Volvo motorenfamilie
Geplaatst: 05.02.2014 - 19:43
door Fulaks
Ik heb What CAR ook gelezen en werd er niet vrolijk van, een gelijke configuratie in bestelling hebbende. Ook vreemd dat de V60 D4 met GT8 in de pers en alhier zeer positief worden beoordeeld, en dat dezelfde combinatie in de V70 dan zo anders zou zijn....
Een V70 is maar 65 kg zwaarder dan een V60, pakweg het gewicht van een puistige puber. Kan toch niet dat dit zoveel effect heeft ?
Binnen enkele weken zal ik het allemaal zelf kunnen ervaren.
Re: Nieuwe Volvo motorenfamilie
Geplaatst: 05.02.2014 - 20:38
door Boreas
Fulaks schreef:
Ik heb What CAR ook gelezen en werd er niet vrolijk van, een gelijke configuratie in bestelling hebbende. Ook vreemd dat de V60 D4 met GT8 in de pers en alhier zeer positief worden beoordeeld, en dat dezelfde combinatie in de V70 dan zo anders zou zijn....
Een V70 is maar 65 kg zwaarder dan een V60, pakweg het gewicht van een puistige puber. Kan toch niet dat dit zoveel effect heeft ?
Binnen enkele weken zal ik het allemaal zelf kunnen ervaren.
M.b.t. de V60 lees je over de combinatie D4 en GT8 (zeer) positieve recensies, maar dezelfde combinatie in de XC60 en V70 schijnt meer problemen op te leveren, Als technische leek zou ik denken dat het een kwestie van een juiste programmering van de bak is die zo nodig met updates nog te verbeteren valt. Dus misschien valt het uiteindelijk wel mee. Zeker als je een V70 berijdt zoals hij bedoeld is, d.w.z. niet voor 190 km per uur op de Autobahn, de stoplichtsprint en de snel genomen haarspeldbocht ......., maar als een deftig, rustig, comfortabel en ruim vervoermiddel bij 120-130 km per uur.
Re: Nieuwe Volvo motorenfamilie
Geplaatst: 10.02.2014 - 12:57
door gold
In het laatste KNAC magazine (Carros powered) was men erg lovend over de net nieuwe series (T6 & D4 werden geloof ik genoemd).
Men vond zelfs dat Volvo een leidende positie innam met deze laatste lichting motoren.