Olieverbruik VEA-D4

Plaats reactie
waal70
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Hoi Lex, motorcode alleen is niet genoeg, je moet het motornummer opzoeken. VEA motoren met een nummer onder 1501327 hebben dit mogelijke probleem. Vanaf dit nummer en hoger zijn ze af-fabriek uitgevoerd met het verbeterde zuigerveren-ontwerp
Lex
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
Locatie: Noord Holland

Dank voor je reactie Waal70.
Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
Gebruikersavatar
Der_Schmutzkiller
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 30.01.2020 - 11:07

Der_Schmutzkiller schreef: 17.07.2023 - 21:50
PepijnZ schreef: 17.07.2023 - 20:59 Het lijkt er op dat het blok aan de bovenzijde niet gevlak is, maar het lijkt wel geschuurd (niet gevlakt, aan de linkderzijde zie je nog een zwart stukje zitten, die was anders wel weg gefreesd geweest). Vind de honing vrij ruw. Kan zo lijken op de foto', maar nogmaliter zie je slecht lichtjes een afdruk. Dit lijkt wel bijna geschuurd te zijn zonder olie o.i.d.
Honen gebeurt normaliter met hoonsteentjes en een flinke lading olie. De afzetting op de zuiger en bovenste rand van de cilinder is wel fors. Hopelijk dat je daar nu van verlost bent.

Nu begrijp ik dat deze problemen komen door een schraapveer die z'n werk niet meer doet. Is dat nu opgelost met een verbeterde schraapveer of is het een probleem wat opgelost is voor de komende 2 ton en zich dan opnieuw voordoet?
De schraapveren zijn idd vervangen voor de verbeterde spec. Blijft het probleem dan weg..... tja niets is zeker maar, het zou opgelost moeten zijn. Dus de verwachting is dat ik een dergelijke reparatie niet meer ga meemaken met deze V60. Daarbij helpt het natuurlijk dan de egr (bron van de roet vervuiling) softwarematig is weggeschreven. Verder laat ik om de 15K km de olie vervangen en niet meer met 0W-20 maar met 5W-30.

Over het honen kan ik je niets vertellen, heb alleen de foto's en een factuur waarop staat dat dit is gedaan. ;)

Verder heeft TSC een goede reputatie mbt het oplossen van dit probleem. Blijft natuurlijk wel een fragiel motorblok, daar is hier op het forum genoeg over te vinden, tot aan scheurtjes in de cilinderwand tussen cilinder 2 en 3.

Ik had voordat ik deze V60 kocht even onderzoek moeten doen op bijvoorbeeld dit forum. Dan had ik nooit een D4 gekocht met de gevreesde D4204T5 motorcode.

UPDATE, staat nu 344.000 op de teller en geen olieverbruik meer, tenminste niet meetbaar.
*Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY2014 - 235PK / 470Nw*
John_p
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.04.2023 - 20:00

Welke 5W30 olie gebruiken jullie ? Gezien de 0W20 aan bepaalde specs voldoet, zal de 5W30 toch ook wel aan deze specificaties moeten voldoen. Ik gebruik nu nog Castrol Edge Professional V Volvo 0W20 deze voldoet aan aan de volvo VOLVO VCC RBS0-2AE specs. In het verleden ook wel Eurol Ultrance VCC 0W-20 gebruikt. Maar mijn V60 met 215K op de teller begint toch wel "meer" olie te verbruiken dan voorheen. Zit nu op 1 liter per 3000km. Mijn V60 is van Maart 2018 dus ik ga er eigenlijk vanuit dat hier de verbeterde schraapveren in zitten.

Bij 177K heb ik mijn blok laten flushen en er is toen 0W30 in gegaan (Als ik het goed heb Kroon Oil Helar SP 0W 30) het olieverbruik was toen 2 liter op 21000Km bij de laatste beurt 198K is er weer 0W20 in gekomen en het olieverbruik drastisch toegenomen. (Ben nu met m'n 5de fles 0W20 bezig 4,5 liter op 14500 Km) Gezien het weer beter weer wordt zal ook de blok- en dus ook de olietemperatuur sneller stijgen en het verbruik nog wat toenemen.

Ik lees dat er diverse mensen en ook garages 5W30 in doen, mijn vraag is nu dus welke olie gebruiken jullie dan precies. (Castrol Edge 0W20 is er bijvoorbeeld in 3 verschillende uitvoeringen..)
V60 D2 Momentum MY2018 170PK - 380NM (Thanks Obbe)
Gebruikersavatar
Der_Schmutzkiller
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 30.01.2020 - 11:07

Mobil 1 ESP 5w30
*Volvo V60 D4 GT8 Momentum MY2014 - 235PK / 470Nw*
John_p
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.04.2023 - 20:00

Thanks voor je Reply,

Ben zelf ook nog even aan het zoeken geweest en de volgende oliën gevonden

Kroon Oil Armado Synth LSP Ultra 5W30 5 Liter
Eurol Fluence DXS 5W-30

Beide APAE C3 en Low-SAPS en tevens geschikt voor Euro 6 motoren / uitlaatsystemen.
V60 D2 Momentum MY2018 170PK - 380NM (Thanks Obbe)
Gebruikersavatar
Frankc
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 23.05.2025 - 23:15

Lex schreef: 17.02.2025 - 14:23 Ik heb de 17 pagina's doorgeworsteld, maar heb toch nog een vraag. Motorcode D4204T14, XC60 D4, op kenteken gezet in december 2015, model 2016: wel of geen risico op olie problemen?
Als ik de reactie van Jelmer zie op pagina 7 dan lijkt het erop dat deze D4204T14 gemodificeerde zuigers heeft. De Australische lijst met motorcodes op pagina 7 kan ik niet meer openen helaas.
Graag even bevestiging of ontkenning omtrent D4204T14.. Dank alvast!
Mijn XC60 D4 uit 2015 (model 2016) met motorcode D4204T14 heeft een serienummer 125xxxx welke de niet gemodificeerde zuigers/olieschraapveren heeft, en dus ook olie verbruikt. De eerste melding van 0.5 liter olie bijvullen kwam bij 193250 km, daarvoor nooit. Vanaf toen steeds regelmatiger en ik zit nu op 340000km met de ODB2 Car Scanner elke paar dagen in de aanslag om het een beetje bij te houden. Dat doe ik nu in de ochtend als de motor koud is bij de eerste start en waarbij de auto maar op 2 plekken rond mijn huis staat. Met de detail registratie begonnen na de laatste beurt. Lijkt er nu op dat het olieverbruik tussen 6000-8000 km/l is. Maar na de volgende melding start ik weer met een nieuwe meetstaat, zodat ik hopelijk kan zien of het stabiel blijft. Het massavliegwiel van de handgeschakelde bak rammelt namelijk ook als de motor koud is. Dus de vraag voor mezelf is tot hoever ik wil gaan met revisies.
V70 D5 Move 2005 Spaceball 17” Thor 521343km
XC60 D4 OR 2015 Rica Stage 2 258hp 545Nm 340000km
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”